Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw  (gelezen 142445 keer)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #405 Gepost op: 18 december 2019, 20:46:26 »
Hoop dat het lukt met (o)pa.
Zal bijzonder moment zijn om met 3 generaties van de baan te genieten na zoveel werk de afgelopen jaren.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #406 Gepost op: 19 december 2019, 21:17:20 »
Vandaag bezig geweest met de rolbrug. Het is wat werk om alle rijwegen en voorwaardes er in te zetten. Maar ik heb de referentie ritten er in staan en die lopen best aardig.

Er zaten nog enkele draadjes foutief aangesloten. Dat heb ik eerst moeten corrigeren voordat ik verder kon met de rolbrug.

Het is ook een hoop werk om de locs met elk hun eigen rij karakteristiek even netjes te laten rijden op en rondom de rolbrug. Dat gebeurt met de profiel editor.

Uiteraard zijn er vele mogelijkheden voor het zelfde resultaat in WDP dus je moet af en toe keuzes maken. Ik heb het dit keer iets anders er in gezet. De beweging van de brug zit nu niet in de rijweg zelf maar is zelf ook een rijweg met snelheid 0, en dus ook geen verplaatsing van de loc zelf.

Voor de rijwegen op de rolbrug maak ik gebruik van 4 terugmeld punten. Hiermee is het mogelijk om op de brug zelf ook een micro rijweg te hebben van waar uit je weer kan vertrekken. Maar goed ik ga weer te veel in detail.

Voor het startschot van de test ritten gebruik ik een beldrukkertje (terugmelding via massa detectie).

Ook worden er nog extra terugmeld punten aangebracht in de rijwegen voor het station voor extra schakel voorwaardes. Hiervoor zijn nog voldoende terugmeld aansluitingen (massa) beschikbaar.

Zodra het naar mijn zin is maak ik wel een kort filmpje.  :)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #407 Gepost op: 20 december 2019, 17:28:35 »
Wederom verder gegaan met de rolbrug in WDP te zetten. De krokodil kan nu netjes rangeren vanaf halte spoor 4 naar rolbrug spoor 4 en 5. Zodra ik wat minder last heb van de vuile rails zal ik een filmpje maken.  :)

Nu de routine er in staat en de rest kopieerwerk is voor de andere sporen ben ik ook begonnen met het plaatsen van de 8 vormseinen op de hoofdbaan. 6 voorseinen die ik zelf gebruik om andere seinbeelden te controleren. Achter de spiraal bijvoorbeeld plaats ik geen seinen. Maar de twee voorseinen op het bruggen tracé tonen die zelfde informatie. Hetzij met een ander 'seinbeeld'. en nog twee blokseinen. Allen van het merk Viessmann.

De twee voorseinen naast de spiraal op de foto werken inmiddels en de andere twee sluit ik misschien vanavond aan als ik zin heb. Ik moet ze nog wel ff opnemen in de rijwegen maar dat is en fluitje van een cent.


Seinen S5.13 en S5.14 (links) branden. Seinen 5.11 en 5.12 (rechts)


De kerstbonus was binnen dus direct de resterende 24 Märklin lichtseinen en de voorlopig laatste Uhlenbrock terugmeld module (2rail) besteld bij de MTE.  :P


Ik heb nog geen afzegging van de 'scenery man' dus morgen is (O)pa ook weer van de partij.   (y)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #408 Gepost op: 20 december 2019, 22:25:05 »
Toch maar even de twee voorseinen aangesloten. Een hapert, maar lijkt langzaam los te komen. Deze seinen zijn 13 jaar niet meer gebruikt.  :)

Misschien kan opa morgen de randen van het parade stuk voor de spiraal aanbrengen. De benodigde buigtriplex en Plexiglas is op voorraad.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #409 Gepost op: 21 december 2019, 17:35:59 »
Het was vandaag weer een ouderwets gezellige klus dag. (O)pa had het goed naar zijn zin na een hele lange tijd afwezig te zijn geweest op de treinen zolder.

Samen hebben we de laatste tafel randen aangebracht, dit keer bij het stukje paradebaan. Er komt uiteindelijk ook nog Plexiglas tegenaan maar daar wacht ik nu even mee tot na de scenery.

Ook staat er (eindelijk) een nette 'betonnen' pilaar onder de brug.  ;)

Uiteraard ook een poosje gereden met de treinen.

Nu zal ik zelf de resterende seinen gaan plaatsen, wat inhoud dat mijn tijdelijke werkplek weer verplaatst moet worden.







MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #410 Gepost op: 21 december 2019, 19:39:46 »
Ziet er goed uit en heerlijk zo samen aan de klus!

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #411 Gepost op: 21 december 2019, 19:51:01 »
Thanx!

Ondanks de hinder hebben we samen toch wat moois kunnen afronden aan de baan. Nu verder met de scenery. En de seinen. En WinDigipet. Enz.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #412 Gepost op: 22 december 2019, 18:00:44 »
Vandaag de 14 resterende terugmeld secties aangebracht in het station 'Centraal' en in WinDigiPet gezet.

Nu is de baan vrij om ook de rijwegen voor in het station aan te maken.  :)

Naar een definitieve locatie voor de laptop en overige besturings elementen wordt nog gezocht.

Hoop deze week de seinen die op voorraad zijn op de baan te hebben staan en werkend te hebben in WDP.

Het is tenslotte bijna kerst dus een reeks brandende LEDjes in de kleuren rood, groen en geel passen daar wel bij.  ;)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #413 Gepost op: 24 december 2019, 13:36:45 »
Zojuist de Märklin lichtseinen in station 'Centraal' geplaatst. En de Viessmann vormseinen op hun locatie gelegd. Ook de 4 resterende Viessmann vormseinen in de hoofdbaan, 2 voorseinen en 2 blokseinen, pak ik gelijk mee.

De rangeer seinen van spoor 1 en 2 en spoor 3 en 4 en spoor 5 en 6 zet ik tussen de sporen. Daarvoor heb ik standaard sokkel van de Märklin lichtseinen vervangen door de sokkel voor K-Rail.

Nu nog aansluiten en het lichtfestijn kan beginnen.  :)


Klik op afbeelding voor een vergrootte versie

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #414 Gepost op: 24 december 2019, 21:29:40 »
Ze branden nog niet maar de seinen zijn nu wel weggewerkt in de tafel.

Sommige seinen moeten nog in het rubber ondertapijt afgezonken worden.

De Viessmann seinen zitten wel aangesloten op een magneetartikel decoder. Echter zijn deze decoders nog niet verbonden met de digitale spanning. De 6 vormseinen voor de 3 goederen sporen heb ik nog niet in de tafel geboord. Hiervoor kom ik overigens nog één magneetartikel decoder te kort. Deze zal ik aan de bestelling van de resterende Märklin lichtseinen toevoegen.

Hopelijk kan ik de seinen morgen wel in gebruik nemen.  :)


Klik op de afbeelding voor een vergrootte versie

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #415 Gepost op: 25 december 2019, 22:09:17 »
Eindelijk, ze branden!

Het gele licht bovenin komt van de 12 rijtuigen met verlichting. De oude Viessmann vorm seinen geven ook mooi licht overigens.  :)



Morgen even wat extra latten onder de tafel plaatsen waarop ik de decoders kan plaatsen met een tyrap. Ik heb ze nu even snel aan de tafelpoten bevestigd. Maar dat ziet er niet uit.  :)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #416 Gepost op: 26 december 2019, 20:08:34 »
Ik heb even een filmpje gemaakt van een automatisch treinritje in WDP met de 'Krokodil'.

Het is een 'heen en weertje' van rolbrug spoor 4 naar rolbrug spoor 5 via halte spoor 4 en weer terug van rolbrug spoor 5 naar rolbrug spoor 4 wederom via halte spoor 4.

Ik heb een borreltje op dus de IPhone rust tegen een lijmtangetje:)

Zal later nog een nettere film maken vanuit een wat ruimer perspectief.

Let ook niet op het geluid van de rolbrug, daar komt nog een stille motor in. Die heb ik alleen nog niet besteld. Had eigenlijk een kerstcadeau moeten zijn maar ik had wat andere prioriteiten in de vorm van lichtseinen.  ;)

Filmpje

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #417 Gepost op: 27 december 2019, 16:58:15 »
Hoi Timaximus,

Zit al een tijdje dit draadje te volgen. Wat me enorm opvalt is hoe 'netjes' je de tafel voor het geheel hebt ontworpen, echt super om te zien, met name de afwerking. Ben benieuwd hoe het verdere aankleden gaat verlopen.

André

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #418 Gepost op: 27 december 2019, 19:20:33 »
… Ben benieuwd hoe het verdere aankleden gaat verlopen.

Ik zelf ook!  :)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #419 Gepost op: 27 december 2019, 20:10:13 »
Zoals beloofd een betere view van het rangeren van, op en naar de rolbrug.

Nu dit werkt kan ik de voorlopig 66 rijwegen van en naar het station 'Centraal' in WDP kloppen.

Zodra die standaard rijwegen er in staan en de boel rijdt stort ik mij op het omlopen van de locs in het station, wat meer afstelling vereist in de profielen.

Daarna komt het inregelen van de voorrang, bijvoorbeeld het onderbreken van rangeer acties ten gunste van doorgaande treinen. Ook rond de rolbrug.

Filmpje

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet