Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw  (gelezen 142476 keer)

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #390 Gepost op: 25 maart 2019, 12:14:06 »
Dat wel natuurlijk.  ;D
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #391 Gepost op: 13 april 2019, 14:53:42 »
Het is weer tijd voor de zomerstop.

Dus tot ergens in het najaar maar weer. :)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #392 Gepost op: 01 december 2019, 16:36:13 »
Zo we zijn weer begonnen, nou ja we zijn weer een keer sinds lange tijd op zolder geweest.  :)

Daar vonden we de doos met lichtseinen die deze winter geprogrammeerd, getest en geplaatst moeten worden langs de baan. Samen met alle vorm seinen.

Verder moeten er nog 20 licht inrijseinen besteld worden bij MTE. Dus dit wordt nog een aardige (sein)klus deze winter.

Als alles naar tevredenheid is afgerond dan kunnen we verder met de scenery in de volgende winter. De seinpalen kunnen dan van hun sokkel gehaald worden en weer veilig opgeborgen worden.

Zoonlief overigens was maar alvast begonnen met het leggen van sneeuw vlokken.  :police:

Nu weet ik niet meer precies wat de status is van het vorige project met de terugmelders, wisselaandrijvingen en de rail decoders. Dus dat wordt nog een leuke, wat uitzoeken/nalopen betreft, NOT!




MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

mikeya

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #393 Gepost op: 08 december 2019, 01:59:31 »
Welkom terug!
Dat is altijd het lastige van een lange stop; waar was ik ook alweer gebleven :laugh:
- Mike

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #394 Gepost op: 08 december 2019, 16:12:19 »
Ben vandaag niet veel verder gekomen dan het plaatsen van de seinen in 'Wisselcomplex Zuid'.

De administratie in Excel bleek ook niet meer te kloppen. Die heb ik eerst bij moeten werken. Deze lijst gebruik ik straks om de seinen op het gewenste decoder adres in te stellen.

Ik heb nog één oud uitrijsein van de vorige digitale serie waarvan het seinvoetje nog niet voorzien was van een stekkertje maar vast gesoldeerd zat op de print. Dat hebben ze gelukkig verbeterd. De dipswitches hadden voor mij niet perse gehoeven maar is wel eenvoudiger in te stellen zo, ook achteraf mits de dipswitches toegankelijk blijven.

Het aansluiten en testen volgt binnenkort.




Klik op afbeelding voor vergrootte versie

Daarnaast ook even een snelle inspectie uitgevoerd onder de tafel om te bepalen waar ik ben gebleven. Voor zover ik heb kunnen zien ontbreken er nog 4 wisselaandrijvingen en moet ik nog redelijk wat terugmeld secties aansluiten in het station 'Centraal'. De hiervoor benodigde materialen zijn wel op voorraad.

Naast hoofdseinen plaats ik ook een redelijk aantal voorseinen. Deze zijn voor mij zelf zodat ik andere seinbeelden beter in de gaten kan houden vanuit een bepaalde zitpositie langs de baan (tafel).

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #395 Gepost op: 09 december 2019, 19:40:07 »
Zo, het installeren, instellen en aansluiten van deze Märklin lichtseinen gaat net zo rap als de rail decoders.

De decoders van de seinen heb ik eenvoudig op de spanlatten onder de keerlusmodule bevestigd met een tyrap.

De 4 uitrijseinen moeten nog geactiveerd worden en de 4 voorseinen worden weer gevoed vanuit de uitrijseinen en hebben geen eigen decoder. Dus nog 4 decodertjes aansluiten en we zijn voorlopig weer klaar met de keerlus module wat seinen betreft.  :)

Ik had vanmiddag wel even ruzie met de twee inrijseinen. Daarvan was de aansluitdraad voor het sein zodanig gewikkeld dat er een complexe knoop in bleef zitten. Dus doorgeknipt en weer aan elkaar gesoldeerd.

Ik was ook even vergeten dat ik twee type voorseinen had besteld, 4 met extra lamp en 4 zonder extra lamp. Nu staan er 3 met, en één zonder. Dus even omruilen wanneer ik het gat voor de draad moet dremelen.





MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #396 Gepost op: 11 december 2019, 08:30:21 »
Vanmiddag komt het binnen!  :)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #397 Gepost op: 11 december 2019, 08:53:15 »
Hoi,

Heb je draadje een paar keer  bekeken, de tafel heeft mij tot idee gebracht om onze tafel te laten bouwen zo ongeveer  wat jij hier had geplaatst, met fraai afgewerkte randen , jou techniek gaat mij iets te ver mag zeg nooit nooit.
In tegenstelling tot jou hebben we een ecos 2 gekocht , ook naar de toekomst gekeken wat mogelijk is en we rijden gelijkstroom.



mvgr Evert en Bas

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #398 Gepost op: 11 december 2019, 09:04:48 »
Door de contouren van het spoor te volgen voor de tafel rand krijg je ook meer loopruimte en kan je ook wat beter bij de dieper gelegen plaatsen.

Ecos 2 is een mooi apparaat. Heb deze ook overwogen maar ben als Uhlenbrock adept toch maar gezwicht voor de IB2.  :)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #399 Gepost op: 11 december 2019, 15:01:50 »
Eindelijk, het treinbesturings programma is binnen!

WinDigipet 2018 Premium editie.

Nu kan ik eindelijk beginnen met de automatisering van deze baan.

De oude laptop die nog dateerd uit de periode 2004-2007, met daarop WDP 9.2, mag met pensioen.  :)
 





Klik op afbeelding voor een vergrootte versie


MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #400 Gepost op: 16 december 2019, 09:17:23 »
Gisteren de hoofdbaan in WDP gezet. In principe kunnen we nu rondjes rijden buiten het station 'Centraal' om.  :)

Naast het spelen met WDP ook wat netwerk werkzaamheden afgerond. Om met WDP verder te kunnen moesten er nog 10 terugmelders aan het LocoNet gehangen worden.

Ik neem ook gelijk de rolbrug mee in deze treinenloop. Hopelijk krijg ik dat weer aan de praat, net als in 2006-2007. Dat was best Cool om te zien, loc wissel vanaf halterspoor naar en van een rolbrug spoor.

En ook het beroemde schakelkastje met de vele schakel commando's wordt weer in gebruik genomen. 

Nu ben ik er een stuk op vooruit gegaan wat scherm betreft, van 13" naar 17", maar een multi monitor opstelling zou geen kwaad kunnen. Maar waar laat ik dat?  :)




Huidige werkplek (tijdelijk)


Foto vorige baan.



Klik op afbeelding voor een vergrootte versie


MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #401 Gepost op: 16 december 2019, 20:54:05 »
Zojuist proef gereden met 4 treinen vanuit halte ‘Zuid’. Uiteraard reed de BR85 in een stootblok. Het zijn altijd die BR85 die roet in de ruimte gooien. En de ‘krokodil’ reed gewoon niet! Zijn af en toe net echte treinen, die rijden ook vaak niet.  :D

Na een correctie in rijweg 5, die voor de BR85, reed deze vrolijk mee in poging 2.

Ik moet wel de vrijgave van de rijwegen optimaliseren, met name in de wat langere rijwegen.

Verder soms spookmeldingen in de spiraal. Lijkt of de terugmelders (stroomdetectie) soms blijven hangen. Ff schoonrijden helpt.

Nu de resterende 13 terugmeld secties in station ‘Centraal’ aanbrengen en we kunnen ook daar halteren.

We zijn dus lekker bezig.  :)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #402 Gepost op: 17 december 2019, 21:21:02 »
Deze middag de resterende raildecoders van de wissels in de hoofdbaan opnieuw gecodeerd met de dip switches. Uiteraard vergat ik dat de oude raildecoders er een andere tabel op na houden. Dacht ff dat ze defect waren. Dus opnieuw onder de tafel. :)

Het was wat dubbel werk maar ze doen het weer. Had ook even ruzie met een kruiswissel waarvan de aandrijfstang haperde.

Ook de test ritten met succes afgerond. De helix werkt mooi als buffer.

Ik had al tientallen ritten aangemaakt maar heb zojuist toch de baan er weer opnieuw ingezet. Nu nog ff de bestaande rijwegen weer koppelen aan dit nieuwe sporenplan.

Er komen her en der nog wat terugmeldsecties bij dus ik moet de rijwegen later toch weer bijwerken, dan kan je net zo goed het sporenplan in WDP ook ff wijzigen. Wat overigens heel vlotjes gaat in WDP.

Wordt vervolgd...

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #403 Gepost op: 17 december 2019, 23:08:42 »
Ik lees weer mee hoor  (y)

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #404 Gepost op: 18 december 2019, 17:35:02 »
Vandaag de rijwegen weer hersteld op basis van het nieuwe spoorschema. Nu nog handmatig de treinenloop fine tunen tot deze naar wens. Met name de snelheden van de verschillende locs per rijweg moet ik nog optimaliseren.

Ook de diverse seinbeelden heb ik zo veel mogelijk benut, dat wil zeggen sein op groen bij wissels als deze in rechtstand worden bereden en sein op groen/geel als het wissel gebogen bereden wordt.

Ben best content met de seinen. Binnenkort weer verder met plaatsen.

Als alles mee zit komt (o)pa ook even treinen. Maar dat hangt af van hoe hij zich voelt zaterdag.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet