Doel:€250.00
Donaties:€60.00

Per saldo:€-190.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 19-01-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Calimero
Vandaag om 02:21:12
Arriva GTW ramt dwars door vrachtauto in Leeuwarden door Thom
Vandaag om 01:57:34
Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn. door Thom
Vandaag om 01:52:26
Weerstand/voltage for LED stoplichtjes door Calimero
Vandaag om 01:50:40
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 01:30:48
BNLS-Module trambaan. Wie wil er meedoen? door nighttrain1
Vandaag om 01:17:55
Twincenter Versie 1.100-1.100 in slave mode. door TrixExpress
Vandaag om 01:14:44
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Floris Dilz
Vandaag om 00:58:06
Brekina 2019 door 72sonett
19 januari 2019, 23:55:51
Blauwe isolatie platen van de Gamma lijmen Hoe? door kawaaad
19 januari 2019, 23:43:57
Kopen in Groot Brittannië door EddyK
19 januari 2019, 23:25:17
Zwederbaan door DJV
19 januari 2019, 23:24:15
Materieel van de Huckepack over de IJzeren Rijn door spoorzeven
19 januari 2019, 23:24:00
Roco 2019 door Post49
19 januari 2019, 23:23:12
Tramfabriek & Son - videosketches over modeltreinen door Menno
19 januari 2019, 23:20:51
Kleuren Nederlands goederenmaterieel door jverschut
19 januari 2019, 23:20:12
ICE 2 en DB logos door EddyK
19 januari 2019, 23:19:50
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door DJV
19 januari 2019, 23:12:16
Roßnitz door DJV
19 januari 2019, 23:06:22
Magnorail, materiaal voor wegdek i.c.m. lijmsoort? door MOVisser
19 januari 2019, 23:05:21
Roco 4311b of 46044 beladen. door nighttrain1
19 januari 2019, 22:50:00
DR rijtuigen door lrrw
19 januari 2019, 22:27:58
Gebogen perron maken m.b.v. Excel door Netuser
19 januari 2019, 22:26:00
Eerste baanplan spoor N door Erik
19 januari 2019, 22:23:01
Brawa 2019 door hgrm
19 januari 2019, 21:57:20
Jos en Sven bouwen een nieuw H0e diorama voor Rail 2019 door grove den
19 januari 2019, 21:52:06
Decoder werkt alleen op adres 3 door Paducah
19 januari 2019, 21:15:44
Expo Houten 19 januari 2019, voor- en nabeschouwing door Paducah
19 januari 2019, 21:11:57
Modelspoordagen Rijswijk 12 en 13 januari. door Robkop
19 januari 2019, 21:11:23
Van Swarzach naar Swarzburg door NS264
19 januari 2019, 21:02:14
  

Auteur Topic: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw  (gelezen 58492 keer)

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #360 Gepost op: 05 januari 2019, 11:16:14 »
Hallo Timaximus,

Ik ben weliswaar geen elektrotechnisch installateur maar wel redelijk thuis in deze tak van sport. Gevoelsmatig zou ik niet alle genoemde contactdozen achter slechts één hoofdschakelaar zetten. Bij het gelijktijdig inschakelen van alle trafo's en adapters zou er volgens mij een dusdanige kortstondige piekstroom kunnen gaan lopen dat je stop eruit vliegt en in ieder geval de contacten van je schakelaar snel zullen inbranden. Ik zou zelf voor tenminste twee hoofdschakelaars opteren.

Er zijn hier op het forum volgens mij mensen die beroepsmatig met deze materie werken en daar wellicht een nog beter oordeel over kunnen geven dan ik, dus professionals, als jullie het met mij oneens zijn en mijn advies onzin vinden laat het dan alsjeblieft weten; leer ik er gelijk ook weer van  :)

Groeten,
Bert

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 611
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #361 Gepost op: 05 januari 2019, 11:46:24 »
Volgens mij is het afgenomen vermogen nog geen 1kW (1000 Watt) bij elkaar, trafo's + laptop + adapters.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #362 Gepost op: 05 januari 2019, 13:13:21 »
Het gaat niet zozeer om het totale vermogen maar om een piekstroom bij inschakelen. Die kan vele malen hoger zijn.

Groeten,
Bert

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 364
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #363 Gepost op: 05 januari 2019, 19:39:44 »
Op dat soort inschakelverschijnselen zijn zekeringen of automaten dan ook bedacht, die kunnen een zekere mate van overbelasting gedurende korte tijd voeren zonder door te smelten of uit te schakelen.
Met vriendelijke groeten, altijd.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #364 Gepost op: 05 januari 2019, 21:49:37 »
Bij mij in het bedrijf werken we veel met accu schroeftolletjes e.d. Iemand kwam op het idee om alle laders centraal te plaatsen en met één hoofdschakelaar aan en af te schakelen. Totale stroomsterkte bij alle laders voluit aan het werk was ca. 7A. Toch moest het verdeeld worden over twee schakelaars want bij inschakelen 's morgens knalde regelmatig de zekeringautomaat van 16A eruit zelfs met lege laders.......

Maar goed, zoals gezegd ik ben geen professional op dit gebied. Het lijkt me alleen een beetje zonde van de moeite als je alles zo aangesloten hebt en je moet het dan daarna allemaal weer gaan veranderen omdat er problemen ontstaan.
Ook het risico van inbranden, vonken en uiteindelijk uitfikken van de contactstripjes in de schakelaar moet je trouwens niet onderschatten; zoiets merk je meestal pas na verloop van tijd maar als er daardoor iets in de brand zou vliegen ???
Better safe than sorry :)

Groeten,
Bert

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 611
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #365 Gepost op: 06 januari 2019, 15:56:13 »
Vandaag de 240V/16V wand in elkaar gezet. Normaal gesproken doet mijn klusmaat dit, dus moest me er wel ff toe zetten. Maar het is gelukt.

De wand bestaat uit een standaard plaatje Multiplex en een vuren lijst. De stopcontacten zijn onderling verbonden met VDE draad en lasdoppen. De aansluiting op de schakelaar is met soepele kabel. Zodra alle stopcontacten er op zitten, waren niet meer voorradig, dek ik de achterkant af met een MDF plaatje. Dan zitten de 240V bedrading volledig opgesloten.

Komende week trachten de baan verder aan te sluiten en de voedingen op de wand te plaatsen.




MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 611
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #366 Gepost op: 12 januari 2019, 13:00:03 »
Ik ben even verder gegaan met de seinen die er op de baan moeten komen. Daarvoor heb ik het schema bijgewerkt. Daarin heb ik oude vormseinen weggewerkt tussen het woud aan nieuwe moderne lichtseinen.

Ik ben alleen nog met een paar seinbeelden aan het stoeien. Dat wil zeggen voor de seinen 3.05, 3.06, 3,08 en 3.09, t.h.v. het 'Varkenoordse Viaduct'. Dit zijn nu hoofdseinen met seinbeeld Hp0/H01/Hp2. Maar ik denk dat ik deze moet voorzien van een voorsein met seinbeeld Vr0/Vr1/Vr2 omdat dit de baanvakken zijn die het station kunnen binnenrijden en er vlak voor het station nog een buffer baanvak ligt.

I heb nog wat extra losse voorseinen geprojecteerd in de 'Passerel' zodat ik vanaf de optimale zitpositie seinbeelden kan bewaken waarop ik niet direct kan kijken. Deze zijn vooralsnog optioneel.  :) 

Verder afgelopen week de 4 Power 3 boosters en de 7 transformatoren geplaatst. Ik heb me er alleen nog niet toe kunnen zetten om te beginnen met het aansluiten van de terugmeld secties van de 'Passerel' en de rest van de baan op de Boosters. Het bekende 'Ik wil wel maar er aan beginnen lukt niet' gevoel.   ::)

Spoorschema met sectienummers, wisselnummers en seinnummers in PDF.




MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1106
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #367 Gepost op: 12 januari 2019, 16:13:19 »
Netjes zo die boosters en wcd's op de achterwand.

Gr. Frits

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 611
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #368 Gepost op: 13 januari 2019, 17:56:07 »
Sinds gisteren in het bezit van de N spullen van (O)pa. Hij heeft er helaas geen ruimte meer voor om iets op te bouwen en het stond in de kelder. Ik heb er zelf wel een dubbel gevoel bij gezien de gezondheidssituatie van (O)Pa. Maar goed ik heb het netjes opgeborgen in een stevige kist van de IKEA. Het omvat best veel materiaal dus is het in feite een zeer luxe start set voor zoonlief in schaal N. Die al aangaf best een eigen baantje te willen in zijn kamer. Dat kan best zei ik maar laten we nog even wachten tot je iets ouder bent. Want er komt best wat bij kijken zo'n spoorbaan. Dat begreep hij wel dus het mocht voorlopig in de kist blijven op voorwaarde dat hij wel met de Faller gebouwtjes mocht spelen. Dat vind ik natuurlijk prima.  ;)

Er zat ook een kleine hoeveelheid bomen bij, dat heb ik in de H0 scenery bak gedaan. N bomen zijn immers H0 struiken.



Klik op de foto voor een vergrootte versie

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 611
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #369 Gepost op: 19 januari 2019, 19:54:31 »
Vandaag de 'Passerel' aangesloten op de terugmelders en de 4 'Power 3' boosters geïnstalleerd.

Bij het N spul van (O)Pa zat ook nog een extra 70VA transformator van Uhlenbrock, die heb ik ook maar op de plaat gemonteerd en voed nu één van de 4 boosters.

Ook de spiraal en de keerlusmodule zijn op een eigen booster aangesloten.

De vierde booster is wel in bedrijf maar moet nog verbonden worden de 11 sporen van het station.

Hopelijk kan ik morgen de rest van de hoofdbaan aansluiten zodat we weer rondjes kunnen rijden.

De IB-IR staat even op een tijdelijk plaatje Triplex, dit wordt waarschijnlijk MDF. Ook de booster kabels moeten nog netjes opgebonden worden met kabelbinders.



MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet