Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 10:48:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw  (gelezen 142427 keer)

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #360 Gepost op: 05 januari 2019, 11:16:14 »
Hallo Timaximus,

Ik ben weliswaar geen elektrotechnisch installateur maar wel redelijk thuis in deze tak van sport. Gevoelsmatig zou ik niet alle genoemde contactdozen achter slechts één hoofdschakelaar zetten. Bij het gelijktijdig inschakelen van alle trafo's en adapters zou er volgens mij een dusdanige kortstondige piekstroom kunnen gaan lopen dat je stop eruit vliegt en in ieder geval de contacten van je schakelaar snel zullen inbranden. Ik zou zelf voor tenminste twee hoofdschakelaars opteren.

Er zijn hier op het forum volgens mij mensen die beroepsmatig met deze materie werken en daar wellicht een nog beter oordeel over kunnen geven dan ik, dus professionals, als jullie het met mij oneens zijn en mijn advies onzin vinden laat het dan alsjeblieft weten; leer ik er gelijk ook weer van  :)

Groeten,
Bert

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #361 Gepost op: 05 januari 2019, 11:46:24 »
Volgens mij is het afgenomen vermogen nog geen 1kW (1000 Watt) bij elkaar, trafo's + laptop + adapters.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #362 Gepost op: 05 januari 2019, 13:13:21 »
Het gaat niet zozeer om het totale vermogen maar om een piekstroom bij inschakelen. Die kan vele malen hoger zijn.

Groeten,
Bert

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #363 Gepost op: 05 januari 2019, 19:39:44 »
Op dat soort inschakelverschijnselen zijn zekeringen of automaten dan ook bedacht, die kunnen een zekere mate van overbelasting gedurende korte tijd voeren zonder door te smelten of uit te schakelen.
Met vriendelijke groeten, altijd.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #364 Gepost op: 05 januari 2019, 21:49:37 »
Bij mij in het bedrijf werken we veel met accu schroeftolletjes e.d. Iemand kwam op het idee om alle laders centraal te plaatsen en met één hoofdschakelaar aan en af te schakelen. Totale stroomsterkte bij alle laders voluit aan het werk was ca. 7A. Toch moest het verdeeld worden over twee schakelaars want bij inschakelen 's morgens knalde regelmatig de zekeringautomaat van 16A eruit zelfs met lege laders.......

Maar goed, zoals gezegd ik ben geen professional op dit gebied. Het lijkt me alleen een beetje zonde van de moeite als je alles zo aangesloten hebt en je moet het dan daarna allemaal weer gaan veranderen omdat er problemen ontstaan.
Ook het risico van inbranden, vonken en uiteindelijk uitfikken van de contactstripjes in de schakelaar moet je trouwens niet onderschatten; zoiets merk je meestal pas na verloop van tijd maar als er daardoor iets in de brand zou vliegen ???
Better safe than sorry :)

Groeten,
Bert

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #365 Gepost op: 06 januari 2019, 15:56:13 »
Vandaag de 240V/16V wand in elkaar gezet. Normaal gesproken doet mijn klusmaat dit, dus moest me er wel ff toe zetten. Maar het is gelukt.

De wand bestaat uit een standaard plaatje Multiplex en een vuren lijst. De stopcontacten zijn onderling verbonden met VDE draad en lasdoppen. De aansluiting op de schakelaar is met soepele kabel. Zodra alle stopcontacten er op zitten, waren niet meer voorradig, dek ik de achterkant af met een MDF plaatje. Dan zitten de 240V bedrading volledig opgesloten.

Komende week trachten de baan verder aan te sluiten en de voedingen op de wand te plaatsen.




MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #366 Gepost op: 12 januari 2019, 13:00:03 »
Ik ben even verder gegaan met de seinen die er op de baan moeten komen. Daarvoor heb ik het schema bijgewerkt. Daarin heb ik oude vormseinen weggewerkt tussen het woud aan nieuwe moderne lichtseinen.

Ik ben alleen nog met een paar seinbeelden aan het stoeien. Dat wil zeggen voor de seinen 3.05, 3.06, 3,08 en 3.09, t.h.v. het 'Varkenoordse Viaduct'. Dit zijn nu hoofdseinen met seinbeeld Hp0/H01/Hp2. Maar ik denk dat ik deze moet voorzien van een voorsein met seinbeeld Vr0/Vr1/Vr2 omdat dit de baanvakken zijn die het station kunnen binnenrijden en er vlak voor het station nog een buffer baanvak ligt.

I heb nog wat extra losse voorseinen geprojecteerd in de 'Passerel' zodat ik vanaf de optimale zitpositie seinbeelden kan bewaken waarop ik niet direct kan kijken. Deze zijn vooralsnog optioneel.  :) 

Verder afgelopen week de 4 Power 3 boosters en de 7 transformatoren geplaatst. Ik heb me er alleen nog niet toe kunnen zetten om te beginnen met het aansluiten van de terugmeld secties van de 'Passerel' en de rest van de baan op de Boosters. Het bekende 'Ik wil wel maar er aan beginnen lukt niet' gevoel.   ::)

Spoorschema met sectienummers, wisselnummers en seinnummers in PDF.




MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #367 Gepost op: 12 januari 2019, 16:13:19 »
Netjes zo die boosters en wcd's op de achterwand.

Gr. Frits

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Groet Frits

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #368 Gepost op: 13 januari 2019, 17:56:07 »
Sinds gisteren in het bezit van de N spullen van (O)pa. Hij heeft er helaas geen ruimte meer voor om iets op te bouwen en het stond in de kelder. Ik heb er zelf wel een dubbel gevoel bij gezien de gezondheidssituatie van (O)Pa. Maar goed ik heb het netjes opgeborgen in een stevige kist van de IKEA. Het omvat best veel materiaal dus is het in feite een zeer luxe start set voor zoonlief in schaal N. Die al aangaf best een eigen baantje te willen in zijn kamer. Dat kan best zei ik maar laten we nog even wachten tot je iets ouder bent. Want er komt best wat bij kijken zo'n spoorbaan. Dat begreep hij wel dus het mocht voorlopig in de kist blijven op voorwaarde dat hij wel met de Faller gebouwtjes mocht spelen. Dat vind ik natuurlijk prima.  ;)

Er zat ook een kleine hoeveelheid bomen bij, dat heb ik in de H0 scenery bak gedaan. N bomen zijn immers H0 struiken.



Klik op de foto voor een vergrootte versie

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #369 Gepost op: 19 januari 2019, 19:54:31 »
Vandaag de 'Passerel' aangesloten op de terugmelders en de 4 'Power 3' boosters geïnstalleerd.

Bij het N spul van (O)Pa zat ook nog een extra 70VA transformator van Uhlenbrock, die heb ik ook maar op de plaat gemonteerd en voed nu één van de 4 boosters.

Ook de spiraal en de keerlusmodule zijn op een eigen booster aangesloten.

De vierde booster is wel in bedrijf maar moet nog verbonden worden de 11 sporen van het station.

Hopelijk kan ik morgen de rest van de hoofdbaan aansluiten zodat we weer rondjes kunnen rijden.

De IB-IR staat even op een tijdelijk plaatje Triplex, dit wordt waarschijnlijk MDF. Ook de booster kabels moeten nog netjes opgebonden worden met kabelbinders.



MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #370 Gepost op: 20 januari 2019, 19:41:57 »
Volgens planning de 28 ontbrekende voedingsecties in de hoofdbaan aangebracht. Nu nog de boel aansluiten op de terugmelders en de booster. Het station hoop ik komende week te voorzien van de nodige bedrading. Waarin weer de nodige railstukken uitgewisseld worden met de oude aansluitrails van de vorige baan.

Zodra de boel weer rijd worden er nog een redelijk aantal aanvullende terugmeldpunten met massadetectie aangebracht ten behoeven van het rangeren van en naar de rolbrug. De laatste railsstukken voor de stootbuffers op het kopstation worden ook nog voorzien van massadetectie.

Totdat er een nieuwe pc + WDP 2018 aangeschaft is wordt er nog even met de oude laptop + WDP 9.2 gereden. Maar eerst zou ik graag een Uhlenbrock 64400 Daisy RC handregelaar set aanschaffen. En later nog een losse RC handregelaar voor zoonlief en mijzelf. Kunnen we lekker tussen de treinen wandelen en toch besturen. :)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #371 Gepost op: 02 februari 2019, 17:20:23 »
Volgens planning vandaag begonnen aan het indelen van het Centraal station in terugmeld secties. De betreffende rechte rails zijn vervangen door oude aansluitrails. Scheelt best wat knip, knijp, soldeer en krimp arbeid. En zo raakt de kist met oude aansluitrails van de vorige baan ook wat minder vol.  :)

Het schema is ook weer bijgewerkt. Er zijn een aantal rem secties, normaliter welke geel gearceerd zijn, verdwenen en staan de terugmeld secties met massa detectie, groen gearceerd, er nu ook in.

Hoop het bedraden morgen avond klaar te hebben zodat we de boel kunnen aansluiten nop de terugmeld modules.

Ik had het hele station, met diverse locs en rijtuigen met verlichting er op, eerst met een dun draadje aan het tweede industriespoor op booster 4 aangesloten. Maar dat gaf direct na inschakelen een kortsluit melding. Door de locs en rijtuigen even naast het spoor te zetten en na inschakelen van de spanning één voor één terug te zetten bleef de spanning er wel op en kwam er geen kortsluit melding (!?!?).
 




Klik op de afbeelding voor een vergrootte versie

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #372 Gepost op: 04 maart 2019, 13:48:03 »
De eerste stappen voor de afwerking zijn genomen nu alle spoor secties zijn aangesloten op de voedingen.

Ook de eerste seinen zijn binnen, zo'n 60% van het totaal. Het betreft alle Sh0/Sh1, Hp00/Hp1/Hp2+Sh1 en Vr0/Vr1 seinen. De resterende seinen, allen Hp0/Hp1/Hp2 seinen, zijn tijdelijk niet leverbaar bij Marklin wat mij weer wat tijd geeft om door te sparen voor deze resterende 40%.  :)

Twee weken terug heeft (O)pa de talud randen voorzien van nieuwe buigtriplex stroken. Dit ziet er strakker uit dan de oude beplating. Het is de bedoeling dat er kleine latjes op deze wanden gelijmd worden om de damwanden look te creëren die ik graag wil hebben. De damwand wordt dan op zijn beurt geschilderd met impraline kleur 'zwarte teer'.

Aanstaande vrijdag is er weer een treinen dag gepland.


Klik op de afbeelding voor een vergrootte versie

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #373 Gepost op: 04 maart 2019, 18:31:52 »
Ik zou nooit dergelijke 'damwanden' plaatsen, kun je je treinen nooit meer vanuit een laag perspectief zien, en dat is een bijzonder fraai gezicht.

grtz rob

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #374 Gepost op: 04 maart 2019, 21:42:58 »
De damwanden worden niet hoger dan de helling wand zelf. Op de wand komt een betonnen rand. En op de betonnen rand een hek. Direct naast het schouwpad.

Dan blijf je de treinen gewoon zien.

Of bedoel je wat anders?

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet