Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Fleischmania Nostalgia door grossraumwagen
Vandaag om 17:36:36
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38

Auteur Topic: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw  (gelezen 151411 keer)

Timaximus

• Offline Offline
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #75 Gepost op: 08 February 2016, 21:29:33 »
Ik ken de voordelen van rijden met de PC.  ;)

Alle terugmeld snoertjes worden ook gewoon aangesloten hoor. Hoofdbaan en station allen met stroomdetectie en alle remise spoortjes met massadetectie.

Ik wil dit keer deze baan ook automatiseren met wat anders dan de PC, desnoods naast- of door elkaar. En van de LISSY spullen heb ik nog het een en ander liggen. En die afrem modules heb ik nog nooit toegepast. Het kan nooit kwaad er een paar te hebben liggen. De vorige treintafel bestond ook uit twee aparte lagen, één WinDigipet baan en een LISSY baan.

Met de PC ben je vrij snel klaar vind ik. En modules configureren met de juiste parameters vind ik zelf leuker.
De enige uitdaging bij de vorige baan met WinDigipet was het volledig automatiseren van de Rolbrug en dat werkte uiteindelijk perfect.

Verbaasd hoef je niet te zijn hoor. Deze baan is misschien wat ruimer opgezet maar allerminst complex om te automatiseren. Dat er veel route varianten mogelijk zijn zegt niet zo veel. Ik probeer het juist zo complex mogelijk te maken anders ben ik weer zo snel klaar.  8)

MvG,

Timaximus 
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #76 Gepost op: 09 February 2016, 08:33:05 »
Een Arduino-tje voor als je niet met de PC wilt rijden?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

-Anton-

• Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 09 February 2016, 09:01:52 »
Zo kan je het ook bekijken ja.
Iedereen moet uiteindelijk ook lekker zelf weten hoe hij wat doet natuurlijk, dat is het mooie van deze hobby.
IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II

Timaximus

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 09 February 2016, 19:40:08 »
Hierbij het bijbehorende seinenplan.

Ik heb uitsluitend armseinen liggen en die wil ik inzetten op de 3 hellingen, het station en de twee depots.

Op de hoofdbaan wil ik graag lichtseinen plaatsen, en dan alleen op de trajectdelen die in het zicht liggen.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 11 February 2016, 21:44:05 »
Vandaag, na een bezoek aan de lokale bouwmarkt, maar weer wat boogsegmenten gezaagd voor de tweede (blauwe) helling aan de zuidzijde van de baan.

De draadeinden zijn helaas op dus kon het geheel nog niet op hoogte brengen. Ik heb wel de segmenten even op hun plaats gelegd.

Het idee is om de hellingen naast elkaar te houden zodat er meerdere sporen op verschillende hoogtes naast elkaar liggen. De blauwe helling laat ik aan het einde wat doorlopen zodat het spoor daartussen als het ware in een spelonk komt te liggen.

Zodra de zijkanten van de verschillende hellingen met triplex dichtgezet zijn zal dit beter zichtbaar worden.

Ik heb ook het wissel wat moeten verplaatsen omdat ik anders niet goed uitkom op de helling.

Dit gehele gebied wordt nog dichtgezet met een plaat op balken met draadeinden zoals de rest van de stations laag. Deze verhoging stopt op 2/3 van de bocht zodat vanaf daar de 4 parallelle sporen weer zichtbaar en toegankelijk zijn. In die hoek plempen we wel wat ballast neer.  :)

MvG,

Timaximus

Timaximus

• Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 12 February 2016, 22:05:22 »
Vanavond even de tweede helling (blauwe) op hoogte gezet. Wat rest is de plaat aan de voorzijde waar de helling op aansluit.

Wat volgt is testrijden, schouwen en daar waar mogelijk hellingen en spoorligging optimaliseren.

Als alle treinen naar tevredenheid over deze baan rijden gaat het rubber er op en worden bij het terugleggen van het spoor gelijk alle terugmeld kabeltjes aangesloten op de terugmeldmodules en aansluitend het LocoNet infrastructuur aangelegd onder de tafel.

Zodra alles naar behoren functioneert wordt de tafelconstructie en alles op de tafel verder afgewerkt.

MvG,

Timaximus

Esufreak

• Offline Offline
  • Als er maar ESU op staat
« Reactie #81 Gepost op: 13 February 2016, 09:26:15 »
Ook deze baan volg ik met grote belangstelling.
Iedere keer als ik maar even het forum open is er iets aan toegevoegd of veranderd. In positieve zin dan. (y)

Het zal best iets moois worden, daar ben ik niet bang voor.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Timaximus

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 13 February 2016, 20:16:47 »
Vandaag toch nog wat tijd gevonden om de stations laag af te ronden wat ruwbouw betreft.

Eindelijk, de ruwbouw van de baan is klaar. Op naar de volgende bouwfase.   ;)

'De hellingen lopen als een trein', of was het 'de treinen lopen soepel op de hellingen'. Het loopt allemaal prima in ieder geval, en de hellingen kunnen en worden nog gefinetuned naar 1:54 en 1:57.

MvG,

Timaximus

Timaximus

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 13 February 2016, 20:20:31 »
... Het zal best iets moois worden ...

We doen ons best.

Maar wel op ons gemak hè. Spoorsectie voor spoorsectie.  ;D

MvG,

Timaximus

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 13 February 2016, 20:24:08 »
Je gaat als een sneltrein man (y)
Groeten Joop, machinist Lls

Timaximus

• Offline Offline
« Reactie #85 Gepost op: 13 February 2016, 20:39:07 »
Uhhh oké, maar we zijn wel al 4 weken bezig, hetzij de laatste twee weken met wat meer effort.

Die twee treinen op de foto zijn overigens ook sneltreinen, dus misschien komt het daar wel door, die willen ook graag door rijden.  :)

Maar inderdaad we gaan lekker. Komt als je het naar je zin hebt.

MvG,

Timaximus

Timaximus

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 14 February 2016, 17:07:10 »
Ben momenteel aan het proefrijden met 3 treinen en denk dat ik dit zonder beveiliging wel op kan voeren naar 4. Ik laat 2 treinen, de 'Hamburger' en de '1' (De eerste loc die ik ooit gekocht heb - BR78) via de rode helling naar het station rijden en de 'koploper' via de blauwe helling. De 'Hamburger' en de '1' rijden op grote afstand van elkaar en de 'Koploper' geeft ik handmatig de andere route door af en toe een tweetal wissels te bedienen.

En dat heeft ook zo zijn charmes, dat handmatig rijden. Dus ik weet het nog niet of ik uitsluitend met de PC ga rijden of toch maar voorlopig semi automatisch. Als ik wat basis beveiliging zou hebben met afrem modules ben ik al tevreden.

Maar goed als de infrastructuur voor het ene principe er ligt dan kan dat voor het andere ook gebruikt worden. En dan is het gewoon hoe staat je pet vandaag, PC en kijken of semi en manipuleren met knopjes drukken, al kan dat laatste ook prima met PC besturing.

Om op dit moment de hele baan met LISSY te beveiligen heb ik te weinig ontvangers en zenders in huis. Maar de 12 modules die ik heb kan ik inzetten in een specifiek stukje baan voor bijvoorbeeld rangeer en/of pendel acties met een LISSY loc. Dus gebruiken in dit project gaat wel gebeuren. De LISSY locs kunnen bijvoorbeeld de locs worden die kop moeten maken op het station.

Dus wat betreft de besturing varianten en besturing thema's zijn we nog wel ff aan het puzzelen.  :)

Wordt vervolgd...

MvG,

Timaximus

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #87 Gepost op: 15 February 2016, 13:31:27 »
Resultaat testrit
Testvoertuig: NS Koploper.
Rondetijd: 3,5 minuut.
PVR check = 2mm speling tussen rijtuigen en draadeindjes van de 'rode' helling.
Voertuigstatus voor testrit: GOED.
Voertuigstatus na testrit: GOED.
Geconstateerde verstoring(en): Een ontsporing bij de zuidelijke wisselstraat doordat van het één na achterste rijtuig het wielstel achter opgetild werd bij de overgang van het testrubber en de tafel laag (5mm verschil op zeer kort stukje als gevolg van kort passtuk).
Oplossing verstoring(en): Opgevouwen A4-tje er onder gelegd.
Toch even op reageren. Heb je geen hondekop van Piko staan toevallig? Of jonge rijtuigen van LSM/Roco? De koploper is namelijk 1:93, als die overal netaan erdoor kan, heb je kans dat je problemen gaat krijgen met het gebruik van materieel dat wél 1:87 is (bijv. LSM ICR, Piko Hondekop, etc). Overigens vindt dat materieel R1 ook niet lief.

Verder schiet je lekker op! :)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Timaximus

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 15 February 2016, 16:52:07 »
Ik heb uitsluitend Märklin treinen. Maar die krappe PVR maat zint mij zo wie zo niet dus die bewuste draadeinden worden nog opgeschoven door de gaten wat op te ruimen. Dat doen we gelijk met de aanpassing van de balken onder de hellingen, daar moet ook een hap uit gezaagd worden i.v.m. de wisselstraat en de 'rode' helling delen die recht boven elkaar uitkomen.

MvG,

Timaximus

Timaximus

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 18 February 2016, 21:37:13 »
De hellingen zijn inmiddels geoptimaliseerd qua stijgingspercentage en de balken zijn ingezaagd i.v.m. het PVR.

Dat inzagen duurde ff maar dat kwam door een kansloos zaagblad in de decoupeerzaag. Binnenkort maar ff wat nieuwe halen. :)

Zodra een deel van de baan goed bevonden is wordt op dat bewuste deel het rubber neergelegd en de terugmelddraden aangesloten op de spoorsecties.

In het algemeen worden de baanvakken verdeeld in 5 secties, een enkele in 3 secties. 

Daar waar mogelijk brengen we de komende tijd ook gelijk de Multiplex zijschotten aan bij de hellingen.

MvG,

Timaximus