Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw  (gelezen 142442 keer)

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #60 Gepost op: 03 februari 2016, 16:11:47 »
Vandaag maar even de draaischijf ingedecoupeerd. En ook maar gelijk de brugdelen en pijlers voor de 'groene' helling besteld bij onze vrienden in Vlaardingen.  :)



MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #61 Gepost op: 04 februari 2016, 16:13:01 »
Zojuist even alle hellingen neergelegd wat spoor betreft.

Ook de rangeer staart voor de stations laag ligt klaar, deze plaatsen we overigens gewoon op rechtopstaande grijs geverfde MDF plankjes.

Alle brugdelen voor de 'groene' helling liggen ook op hun plaats en de afgepaste pijlers staan er naast.

Dus we kunnen weer decouperen, boren, en draadeindjes slijpen en sleutelen.

Mag ook weer carrosserieringen en moeren M6 halen bij de bouwmarkt zien ik. :)





MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #62 Gepost op: 04 februari 2016, 20:53:54 »
Zojuist even de 'groene' helling opgezet. Alleen balen dat de Formido om 8 uur dicht is, wilde vanavond het station op kunnen rijden. Maar goed morgen weer een dag.

Ik ben overigens zelf content met de bruggen hoek van de baan. Heeft wel iets.  :)





MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #63 Gepost op: 06 februari 2016, 21:00:38 »
Vanmiddag toch nog even tijd gehad om de 'groene' helling en het uitloop spoortje definitief te maken. Onder het gebogen uitloopspoortje komen nog pijlers van grijze slagvaste elektra pijp.

Ook de 'rode' helling naar +150mm is klaar. Moet alleen nog een horizontaal stuk tussen de helling en de stations laag plaatsen maar de platen waren op.  :)

Zodra de hellingen klaar zijn, moet ze nog wel grondig nalopen en daar waar nodig optimaliseren, dan worden de zijkanten dichtgezet met triplex. Dan pas gaat het rubber er overal op.

Zit nog te dubben of we direct doorgaan met een schaduwstation af dat ik gewoon her en der opstelsporen maak in het zicht.

Bij de draaischijf komt een LEXAAN schot.







MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #64 Gepost op: 06 februari 2016, 21:08:03 »
 (y) Flink tempo. Lekker veel spoor, houd ik wel van (y). Kom je trouwens wel langs die pilaren, onder de bruggen, met een lang rijtuig? Kan het optisch bedrog van de foto zijn, maar het lijkt me krapjes :-\.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #65 Gepost op: 06 februari 2016, 21:27:50 »
... Kom je trouwens wel langs die pilaren, onder de bruggen, met een lang rijtuig? Kan het optisch bedrog van de foto zijn, maar het lijkt me krapjes ...

Ik heb nog geen schuur geluiden gehoord.  ::)  ;)

Het lijkt krapper dan het is op de foto, maar het gaat goed tot nu toe.

Er zit nog enkele mm ruimte tussen de huidige testtreinen en de pijlers in.

Testtreinen zijn de DB ICE en de NS Koploper.

Maar krijg ik problemen dan kan ik de pilaren gewoon verzetten, haal ik gewoon die weerhaken van de bovenste pijlers af.

Morgen trouwens ff de derde Booster in bedrijf stellen en de groene helling testen.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #66 Gepost op: 07 februari 2016, 12:43:04 »
Heb even, na het plaatsen van het laatste multiplex, een testrit uitgezet voor de 'rode' helling en kom dan op deze route met vaste wisselstanden.

Het slachtoffer wordt de 'Koploper'.



MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
  • Als er maar ESU op staat
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #67 Gepost op: 07 februari 2016, 13:21:05 »
Toch even een vraag:

Moeten er tussen de poten geen windverbanden?
Overigens is het natuurlijk een schitterende baan.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #68 Gepost op: 07 februari 2016, 13:59:47 »
De tafelpoten worden nog gefixeerd in alle richtingen. De vaste poten zitten al behoorlijk gefixeerd aan de tafeldelen. De poten daartussen zitten met één schroef in de ligger en kunnen dus vrij bewegen. De poten worden in dwarsrichting per set onderling gericht en gefixeerd met een MDF strook en in langsrichting met een fixatie plaat tegen buitenkant poot en onderzijde ligger. Die tussenpoten doen eigenlijk nog niet veel maar heb ze wel voor de zekerheid aangebracht. Je moet toch af en toe leunen op de tafel en dan is die extra stevigheid wel fijn.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #69 Gepost op: 07 februari 2016, 14:09:03 »
Resultaat testrit
Testvoertuig: NS Koploper.
Rondetijd: 3,5 minuut.
PVR check = 2mm speling tussen rijtuigen en draadeindjes van de 'rode' helling.
Voertuigstatus voor testrit: GOED.
Voertuigstatus na testrit: GOED.
Geconstateerde verstoring(en): Een ontsporing bij de zuidelijke wisselstraat doordat van het één na achterste rijtuig het wielstel achter opgetild werd bij de overgang van het testrubber en de tafel laag (5mm verschil op zeer kort stukje als gevolg van kort passtuk).
Oplossing verstoring(en): Opgevouwen A4-tje er onder gelegd.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #70 Gepost op: 07 februari 2016, 17:37:34 »
Ik blijf het een enorm en prachtig project vinden.   (y)
Ziet er allemaal goed uit en volgens mij veel rijlengte en -plezier.  :)
Met vriendelijke groet,
Peter

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #71 Gepost op: 07 februari 2016, 18:55:46 »
De rijlengtes zijn best aardig. Er zitten ook heel veel verschillende en lange routes in dit sporenplan. Ik probeer ze in kaart te brengen maar ben regelmatig het spoor even bijster.  ;D

Moet nu eerst maar even een aan-één-gesloten schema maken en tig keer afdrukken om deze vervolgens ouderwets in te kleuren.  :)

Ik zit er aan te denken om 6 tot 8 treinen door elkaar te laten rijden maar dat kan pas als de zooi geautomatiseerd is met WinDigipet. Heb er nu twee rijden in de rode testroute achter elkaar en die heeft een kruispunt dus blijft goed opletten als ze beide het trefpunt naderen.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #72 Gepost op: 08 februari 2016, 16:19:20 »
I heb even een schema gemaakt van het sporenplan met de hoofdroutes A t/m F op de hoofdbaan.

Naar aanleiding hiervan heb ik een kleine aanpassing gedaan aan de wisselstraat West. Daar komen nog twee overloopwissels in met een vast kruis zodat de parallelle sporen tegelijk kunnen oversteken. Dat wil bijvoorbeeld zeggen eerst CD en daarna EF. De huidige kruiswissels blijven liggen zodat er altijd van elke baan naar elke baan gewisseld kan worden, bijvoorbeeld bij enkel spoor rijden.

Ik ben maar gestopt met het inkleuren van routes want dat zijn er mega veel variërend van relatief kort tot vrij lang. Komt wel. :)

Ben overigens ook aan het kijken naar een eventuele treinenloop zonder PC, dit kan met LISSY, eventueel i.c.m. andere hardware. In de IB-Switch kan ik ook een x-aantal voorkeur routes zetten. Maar hier hangt wel weer een prijskaartje aan, moet immers hardware bijkopen zoals extra LISSY modules en -zenders, en wat doe je met deze nieuwe extra hardware als je later bij een toekomstige baan wel weer met de PC gaat rijden. Maar goed, dergelijke zaken uitgebreid uitzoeken, vergelijken en afwegen hoort ook bij de hobby.  ;)





MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #73 Gepost op: 08 februari 2016, 19:24:45 »
Ik heb even een voorbeeld van een eenvoudige baanbesturing met LISSY modules uitgezet.

Als je geen trein specifieke bewegingen hoeft te maken dan heb je geen LISSY modules nodig maar uitsluitend afrem/optrek modules. Dit is het geval in het station. Het bepalen van routes kan m.b.v. een schakelpaneeltje zoals deze al eens eerder is gemaakt in een ver verleden.

Eenvoudig schakelpaneeltje

In geval van de huidige baan layout zouden 8 LISSY modules UH68610 en 8 OPTREK/AFREM modules UH44200 extra nodig zijn. Op voorwaarde dat de baanvakken op de hoofdbaan één richtingsverkeer zijn tijdens automatisch bedrijf en dat de rolbrug en draaischijf gewoon met de hand worden bediend. Een collectie routes kan ik opslaan in de IB-Switch.



Het kan ook iets uitgebreider maar dan zijn er 16 extra LISSY modules nodig. De uitrol van LISSY kan gefaseerd uitgevoerd worden. Door eerst de hoofdbaan te automatiseren kunnen er meerdere treinen met beveiliging hun route rijden. Met behulp van drukknoppen en schakelaars kunnen dan treinen van het station naar de baan gestuurd worden en treinen van de hoofdbaan naar het station. De LISSY modules leveren dan een trein af vlak voor het station vanaf het punt voor de wisselstraat waarvan ik de knop op schakelaar heb ingedrukt. Staat die bewuste knop gewoon open (uit, 0) dan zal de trein gewoon doorrijden op de hoofdbaan volgens de normale blokbeveiliging. Het voordeel is dat ik handmatig het verkeer regel op de stations laag.



MvG,

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2016, 21:45:38 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

-Anton-

  • Offline Offline
  • Berichten: 289
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #74 Gepost op: 08 februari 2016, 20:34:25 »
Mooi project, ik volg het graag.
Het verbaast mij dat je zonder PC wild gaan rijden.
Ik wilde er eerst ook niet aan, maar als je de mogelijkheden eenmaal weet wil je niet meer terug.
Je bent veel flexibeler in je routes, en beveiliging, zeker met zo,n gtote baan.
Ik zou het alsnog goed overna denken, want volgens mij ben je uiteindelijk ook goedkoper uit.
IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II