Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw  (gelezen 142451 keer)

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #480 Gepost op: 17 november 2020, 08:12:20 »
Hierbij weer een kort foto verslag van de geplande uitbreiding met rangeer en opstelsporen.

De ruwbouw is klaar. Nu alleen nog de bekende rubberren ondertapijt er op en het spoor kan gelegd worden. Tenminste, zodra dat binnen is.  :)

De 10 wissels en 6 ontkoppelrails worden geschakeld m.b.v. een Uhlenbrock schakelmodule.

De 11 rangeerseinen worden wederom van Marklin en hebben dus hun eigen decoder.

De toerit naar dit sporencomplex ga ik trachten op te bouwen uit R5 boogstralen (24530) en de grote boog met R=R1114,6 mm (24912).

De effectieve lengte van de rangeersporen is, voor een losse staart, 1,5m en voor vaste treinstellen is er ruimte voor treinlengtes tot 2,1m, bijvoorbeeld de ICE.

Tussen de werkzaamheden door uiteraard ook gereden met de treinen. Dat ging best goed totdat er een RAM(p) scenario plaatsvond. Een kopstaart botsing tussen de (baanvak overschreidende) containertrein en de RAM Tee. Zie foto 4. Dat komt omdat ik tot op heden niet de moeite heb genomen om de juiste route in de treinrit van de containertrein te stoppen.  :)















De rode en de witte pijl zijn de posities die met elkaar verbonden moeten worden via de toerit.





De toerit ga ik in fases opbouwen vanaf de uitbreiding. Fase 1 is tot aan de groene pijl.

Het bovenstaande sporenplan is ter illustratie, in werkelijkheid zijn de sporen een stuk langer.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #481 Gepost op: 17 november 2020, 10:00:55 »
Citaat
Wat is hier mis gegaan?
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #482 Gepost op: 17 november 2020, 10:44:36 »
Een (ver)storing in de spoorbeveiliging!  8)

Resulterend in een RAM(p).  ;D

MvG,

Timaximus

Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #483 Gepost op: 17 november 2020, 10:47:12 »
Ja, die zit geRamd. ;D

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #484 Gepost op: 17 november 2020, 15:38:12 »
De onderdelen om de Rolbrug hopelijk wat stiller te maken zijn binnen.

Een Faulhaber motortje en toebehoren.

Nu nog een keer de Dremel in de rolbrug zetten.  :angel:





MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #485 Gepost op: 18 november 2020, 19:51:07 »
Heden middag de moeite genomen om de treinritten voor de (te) lange container treinen aan te passen. De container trein, in dit geval de E50, rijdt nu netjes over de 2 korte baanvakken heen.

De baanvakken op deze baan zijn uitgelegd op staarten van minimaal 1,5m dus excl. Loc. Dat betekent dat het kleinste baanvak, in dit geval ook het probleem baanvak, een trein kan hanteren van 1,8m. De bufferzones niet meegerekend.

Verder hier en daar seinbeelden gecorrigeerd en de rijsnelheden over gebogen wissels verlaagd in WDP.

Ook de uitbreiding staat inmiddels in WDP en dat is ook wel het matje voor het kleine 17,3" laptop scherm. Dus toch maar kijken voor een nieuwe mini PC en groter scherm met touch. Bijvoorbeeld een compacte NUC met draadloos toetsenbord en muis en een 27" iiyama touch schermpje.

Ook net de bevestiging gekregen dat de DHL binnenkort met de spullen voor de uitbreiding op de oprit zal staan. Al heb ik reeds een aardige to do list voor andere werkzaamheden dus vervelen hoeven we ons niet de komende maanden.  :)



MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #486 Gepost op: 19 november 2020, 17:42:47 »
De opstel sporen liggen dus er kan een begin gemaakt gaan worden aan de toerit.

Zo te zien gaat deze mix van boogstralen aardig uitkomen zo om de spiraal heen. Om daar weer aan te sluiten op de oude toerit tot het station van de vorige baan.

Voor de R5 bogen heb ik in principe al gezaagde delen over van de vorige baan. Voor de R=1114,6mm zal ik nieuwe boogsegmenten moeten zagen. Daarna is het een kwestie van koppelen en ondersteunen met tijdelijke palen. Later als de boogsegmenten afgewerkt zijn tot een soort van nette betonconstructie aanzicht kunnen de tijdelijke palen vervangen worden door strategisch geplaatste nette pijlers.

Nu voor de indicatie en de foto staat het even op blokken van zoonlief. Ik mocht ze wel even lenen van hem, aardig hè!  :)





MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #487 Gepost op: 20 november 2020, 12:42:40 »
Ondanks de Sinterklaas tijd toch maar even de stoute schoenen aangetrokken.   ;D

Ik stoorde mij al een tijdje aan de oude PC configuratie dus toch maar een HP Slim line desktop (i5,8GB,512SSD) met iiyama 23,6" Touch screen en draadloos HP toetsenbord besteld bij de koele blauwe winkel. Als goed is komt deze morgen.

Verder ga ik ook voor het eerst werken met EPS. Dit i.v.m. de toerit vanaf de hoofdbaan naar de uitbreiding.

Dus ook een EPS cutter via de site van meneer Besos besteld voor een klein prijsje. Het is niet zo een profi cutter met zo'n snijblad maar een metalen pen. Ben wel benieuwd hoe deze vanavond door de EPS snijdt. Misschien wel niet.  :)

Bij de Hornbach hebben ze wel een betaalbare cutter met snijblad voor pak hem beet €70,- Maar die haal ik pas als ik meer met EPS ga doen. Misschien bevalt het mij niet. Wij zijn natuurlijk hout liefhebbers.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #488 Gepost op: 21 november 2020, 13:07:24 »
Nou hij snijdt hoor, die polystyreen snijder!

Als een hete naald door EPS zullen we maar zeggen.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #489 Gepost op: 21 november 2020, 14:58:33 »
Nu ik toch zo een EPS snijder heb gelijk maar een 4 tal EPS platen gebruikt voor de Sinterklaas surprise van zoonlief voor een klasgenootje. Het moest een paard worden. Aan de buitenkant van het EPS 'paard' zitten dikke karton platen om het EPS tegen afbrokkelen te beschermen. Aan één kant zit een luikje voor de toegang tot de cadeautjes.

Na deze verplichting (:D), kon ik eindelijk het geleverde restje spoor materiaal voor de toerit uitpakken en de nieuwe computer installeren.

De nieuwe PC voor de modeltreinen is een verademing, geen blazende ventilator meer van de laptop. Sterker nog ik hoor helemaal niets.  :)

Ook de nieuwe monitor is een fijne aankoop. Groter beeld en haarscherp.

Deze configuratie kan ik ook wat praktischer neerzetten op de tafel. Heb nu een beter zicht over het station.





WDP 2018 staat er ook al op. Moet alleen via de NAS nog even de Backup binnenhalen en kunnen we naar alle waarschijnlijkheid weer rijden.

Nu alleen de 12 lichtseinen nog, maar die kunnen wel even wachten tot nieuwe jaar. Moet nu eerst de toerit gaan bouwen.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22191
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #490 Gepost op: 21 november 2020, 15:32:45 »
Zoooooo, wat een grote baan! En kilometers rails  (y) (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #491 Gepost op: 21 november 2020, 15:56:29 »
Dat is meer mijn ding. Zo veel mogelijk verschillende rijwegen creëren op de tafel. En dit automatiseren met WinDigipet.  :)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #492 Gepost op: 24 november 2020, 11:16:58 »
Zo, de testbundel XPS is ook binnen. Ik heb zo ingeschat genoeg voor 3 prototypen toeritten.  :)

De toerit maak ik niet van EPS, het EPS gebruik ik voor de taluds her en der op de baan.





MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #493 Gepost op: 24 november 2020, 11:22:05 »
Volgens mij komt echt alles bij jou in grootverpakkingen  ;D 

Die demping/onderlaag die je gebruikt, kun je die goed lijmen? Ik heb zelf ook een soort matjes onder mijn rails (nog in aanbouw) liggen, maar dat is een soort siliconen. Daar houdt bijna geen enkele lijm op. Je trekt de matjes zo weer los. Hoe heb jij die vast gezet?

Met vr. groet, Martijn.

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #494 Gepost op: 24 november 2020, 11:46:51 »
Ik heb het rubber ondertapijt nog niet vastgelijmd. En ben dat ook niet van plan. Het ligt in principe opgesloten.

Het is vrij zwaar en blijft van zichzelf mooi vlak liggen. Alleen wat smallere stroken krullen een beetje op. Maar die niet ik dan vast waar nodig.

Maar op plekken waar het per abuis in aanraking is gekomen met bijvoorbeeld houtlijm zit het wel goed vast. Dus het hecht wel als je dat wilt.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet