Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw  (gelezen 142479 keer)

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #255 Gepost op: 28 oktober 2017, 20:07:32 »
Ik heb de tafel delen die verplaatst dan wel aangepast dienen te worden losgekoppeld.

De spiraal gaat nog een hele eind naar het raam toe.

Het kleine schaduw gedeelte komt waarschijnlijk te vervallen.

In plaats daarvan heb ik een ander idee maar dat wil ik eerst uitwerken in Scarm.





MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #256 Gepost op: 29 oktober 2017, 14:28:57 »
Ik heb het concept nog wat verder versimpeld.

Er zijn nu slechts 2 lagen, een hoofdbaan en een station verbonden via een helix.

Laag 0 op +70cm en laag 1 op +110cm.

De rest van de hoogteverschillen betreft uitsluitend bruggen en dalen voor de variatie.







MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #257 Gepost op: 05 november 2017, 11:31:03 »
Heb even een variant getekend met een ander station opzet en een gewijzigde positie van de spiraal.

Als we puur naar de hoofdbaan kijken komt er veel vloer oppervlak bij. Kijken we naar het geheel dan hebben we een flink tafeldeel met het station dat een groot deel overlapt. De vrije gebieden zijn overigens wel een stuk groter dan nu het geval is.

Het station zou in deze variant roteerbaar (ca. 105 graden) worden voor de (schoonmaak) werkzaamheden aan de baan. Wel zal tijdens het spelen met de treinen onder het station door gekropen moeten worden. Wat dan weer een nadeel is en wat we eigenlijk willen voorkomen.

De kruip hoogte onder de stations laag is in deze variant +95 cm i.p.v. de 65cm van de oude baan.

Om het klassieke karakter te vergroten wil ik een light rail luchtspoortje introduceren, in het rood weergegeven, waarin de grote restpartij aan R1 boogdelen wordt verwerkt.
De R1 brugdelen stammen uit 2005 van baan 1.  :)


Totaal overzicht speelbaan variant A


Totaal overzicht speelbaan variant A - Hoofdbaan


Totaal overzicht speelbaan variant A - Station


Totaal overzicht speelbaan variant A - Roteerbaar tafeldeel


MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #258 Gepost op: 05 november 2017, 14:06:58 »
Ik heb nog een ander concept geschetst waarbij het station ook op +105cm ligt maar nu in het zuiden, 60 cm uit het raam. Dit in verband met het schuine dak.

Het luchtspoor heb ik even uitgezet in het plaatje.

Het idee van dit ontwerp is om een kleiner station te hanteren met 3 sporen en 2 perrons en veel opstelspoortjes voor wat materieel.

De rolbrug en draaischijf zitten ook weer op station hoogte, net als in plan 1.

De witte sporen worden bruggen die er uitgetild, opgeklapt o.i.d. kunnen worden.


Overzicht variant B

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #259 Gepost op: 05 november 2017, 18:00:52 »
De laatste plaatjes post voor vandaag.  ;)

Ik heb het station van plan 1 ook wat aangepast. Hierdoor kan nu vanaf elk spoor van en naar de rolbrug en de draaischijf gereden worden.

Voor mij is dit de favoriet.

Alleen kan ik deze lengte helaas niet kwijt op de lay-out van variant B met de opstelsporen in het midden van de kamer. Die vind ik ook wel interessant.

Tenzij ik de muur rechts wegbreek of een bredere dakkapel laat plaatsen.




MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #260 Gepost op: 06 november 2017, 15:53:46 »
Na wat opmerkingen heb ik een mix gemaakt van de verschillende concepten met het station volgens plan 1.

Ik heb het station 900 gedraaid en iets verlengd met 24188 railstuk.  :)

Dit is mogelijk door de spiraal aan te sluiten op de binnenbaan i.p.v. de buitenbaan.

De minimale doorloophoogte wordt 1m maar kan hoger uitvallen als we de stations laag nog hoger zetten via extra spiraal lagen.

Alles wat op het grijze vlak ligt aan spoor valt onder de hoofdbaan, alles wat op het groene vlak ligt valt onder het station.

Het is in deze variant ook mogelijk om een luchtspoortje te maken met een hellingspercentage welke dicht bij de 3% ligt en welke aansluit op het station.


De draaischijf ga ik nog verplaatsen naar de muur naast de schoorsteen. Daar is eventueel ruimte om meerdere sporen op de draaischijf aan te sluiten. Tussen het station en de draaischijf (eilandje) komt dan een extra brug. 


Variant D - totaal overzicht



Variant D - totaal overzicht shaded



Variant D - hoofdbaan


MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #261 Gepost op: 06 november 2017, 16:46:28 »
Zeg 1 ding  (y) (y)

Mvg
Erik

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #262 Gepost op: 11 november 2017, 15:26:10 »
Vandaag sinds lange tijd weer bezoek en overleg gehad met mijn collega bouwer.

Hij was 'geschokt' door dat wat ik inmiddels aan tafeldelen al ontmanteld had. ;)

Aan de andere kant was hij zeer content met RC1 en na wat discussie heb ik ff een RC2 gemaakt.

Onderstaand ontwerp is even waar we van uit zullen gaan. Of dat van de draaischijf op de spiraal mogelijk is zien we tijdens de bouw wel.

Hopelijk kunnen we binnenkort weer met de wederopbouw beginnen.

Er zit alleen nog 1 onderdoor kruip locatie in de tafel tussen spiraal en stations laag, al is dat wel verhoogd van +65cm naar ca. +105cm.
Misschien kan ik die sectie opklapbaar maken, al is de spoorconfiguratie ter plaatse niet eenvoudig daarvoor.






MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #263 Gepost op: 12 november 2017, 11:45:13 »
Hierbij de 3D weergave van Release Candidate 2.

Tevens het theoretisch hoogteverschil opgemeten tussen bovenkant spoorstaven bij overlap spiraal spoor en draaischijf spoor.

Deze waarde kan ik nog iets opkrikken door de boog vanaf de spiraal naar de wissels voor het station nog iets verder door te laten stijgen.

Na aftrek van c-rail hoogte en dikte brugdeel kom ik op een doorrijhoogte van ca. 65mm.





MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #264 Gepost op: 12 november 2017, 12:00:16 »
Wat voor tekenprogramma is dat?

Leuke baan overigens  :D

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #265 Gepost op: 12 november 2017, 13:12:17 »
Dank U!

Ik teken met SCARM.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #266 Gepost op: 18 november 2017, 12:53:36 »
Deze ochtend alvast een beginnetje gemaakt met de aanpassing van de noordkant voor de spiraal.

Hoop morgen de tafel weer voorzien te hebben van nieuwe liggers, de tafelpoot schuift mee. Dan kan de spiraal voorlopig op zijn plaats staan.

Later komt er nog een rand op van buigtriplex rondom de tafel.

Zit nog even na te denken over het uitneembare stuk qua doorloop breedte. En of het opklapbaar o.i.d. moet worden.

Een hef optie is ook interessant maar ik wil geen Botlekbrug taferelen hierzo dus dat wordt eerst grondig onderzoeken.





MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #267 Gepost op: 19 november 2017, 14:38:03 »
Even klus pauze, dus even posten.  :)

Zo direct verder met het zagen en lijmen van de dwarsliggers van het tafel segment om de spiraal heen. Dit deel wordt net als de spiraal zelf demontabel.

Ik heb de segmenten van gerecycled materiaal vervaardigd. Ben dus goed bezig. ;)

De tafel in het midden kan nu blijven staan, hetzij iets meer naar links, en wordt langs de randen uitgebreid volgens de contouren van het rangeer gebied.

Voordeel is dat de tafelpoten dan wat meer naar binnen staan en niet zo op de randen van de tafel.








MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #268 Gepost op: 19 november 2017, 17:38:26 »
De nu nog soepele helling kan inmiddels in hoogte gesteld worden met tijdelijke staanders.

Zodra dat gebeurt is wordt er een smal strookje buigtriplex tegen de zijkant gelijmd.

Als het goed is blijft de helling dan zijn vorm houden.

Het is de bedoeling dat tegen het smalle strookje buigtriplex (restanten) nog een bredere strook komt waartussen dan het rubber ondertapijt komt te liggen.

Daarna komt er mogelijk nog een smal strookje aan de binnenkant zodat het rubber ondertapijt netjes wordt ingesloten.

Dit heeft mijn collega ook bij het luchtspoor, bij het raam, van de vorige baan gedaan en dat zag er goed uit.

Omdat er nu hoofdzakelijk gelijmd wordt worden later nog strookjes buigtriplex (restanten) her en der aangebracht aan de onderzijde om het geheel wat stijver te maken.

Met die complexe werkzaamheden wacht ik nog even tot mijn collega bouwer weer kan meebouwen.



MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #269 Gepost op: 19 november 2017, 21:10:16 »
Ik heb even de voorste buigtriplex strook geplaatst maar hij zit nog niet gelijmd.

Niet voldoende houtlijm.   :(



MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet