Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
Vandaag om 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
  

Auteur Topic: Eifelgeschiedenis  (gelezen 175572 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Marsepein: de verdediging van het marsepein
« Reactie #435 Gepost op: 05 december 2017, 13:16:01 »
Oberlokführer Claus Bidermann heeft daadwerkelijk zoiets als een "pantsertrein" gebouwd! Daarmee rijdt hij voor de eigenlijke marsepeintrein uit. Kijk maar in de video. De video begint met een rustige rit met een personentrein die echter de schaal van het probleem wel duidelijk maakt...



(De lap Duitse tekst in het midden is ongeveer wat machinist Claus in het Gasthaus concludeerde:

Nu begrijp ik waarom de burchten belangrijk zijn. Ik vemoed dat de zwijnen nog steeds bibberen en beven voor die Galliërs. En waar zijn die Galliërs? In de buurt van Romeinse vestingen natuurlijk! Die kastelen herinneren die zwijnen kennelijk aan de Romeinen en dus aan die dodelijke Galliërs! Ha! Dat geeft me een geweldig idee!

Mit freundlichen Grüße,

Bahnhof Kelberg
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #436 Gepost op: 05 december 2017, 13:26:12 »
SPQR
Einfach genial!

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #437 Gepost op: 05 december 2017, 15:30:45 »
ROFLMAO geweldig Reinout  (y)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #438 Gepost op: 05 december 2017, 15:37:22 »
Euh ...  :o


 ;D

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4495
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #439 Gepost op: 05 december 2017, 17:29:10 »
Reinout,

Als ik je vinger zie, hebben de zwijnen je goed gebeten  ;D


Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #440 Gepost op: 05 december 2017, 17:50:53 »
Top schitterend.

lex stoom

  • Niet gehinderd door enige vorm van kennis
  • Offline Offline
  • Berichten: 60
  • stoom en diesel
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #441 Gepost op: 05 december 2017, 18:55:14 »
 (y) (y) (y)

grt. Alex

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Marsepein: rustige voortgang van de rit
« Reactie #442 Gepost op: 06 december 2017, 08:53:36 »
:D Gisteravond bij pakjesavond zat er in meerdere gedichten een verwijzing naar het wrede lot der zwijntjes. Zodra ik het gedicht dat dochterlief voor mij heeft gemaakt heeft opgestuurd zal ik dat van haar, dat van mij èn mijn gna-gna-gna surprise hier laten zien. Dat zou mijn naam nog verder moeten bezoedelen :)

Nu terug naar het verhaal:



De rust in Kelberg en omgeving is weer teruggekeerd. Geen everzwijn heeft zijn snuit meer uit het bos naar buiten durven steken. De marsepeintrein wordt afgehaald bij de landbouwcorporatie:



De 94er loopt om:



Een rongenwagen (met een deel van de zwijnebuit) wordt opgehaald bij de losweg:



Daarmee zullen alle zwijnen in Kelberg verdwenen zijn. Alleen in de keuken van het Gasthaus en in slagerij Sickbock zijn ze nog te vinden.



Slagerij Sickbock heeft, gezien deze hele geschiedenis, een erg toepasselijk logo:



De marsepeintrein rijdt intussen ongestoord via Mayen naar Andernach am Rhein.



Na Andernach gaat het noordwaards richting Remagen!

Mit freundlichen Grüße,

Bahnhof Kelberg
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

a.moonen

  • Knutselaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 536
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #443 Gepost op: 06 december 2017, 10:29:21 »
Heerlijk verse Schincken!

Of een lekker Haxe in het restaurant  ::)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #444 Gepost op: 06 december 2017, 13:05:22 »
Zwijnstein Express
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #445 Gepost op: 08 december 2017, 22:20:15 »
Twee berichtjes als afsluiting van de marsepeinsaga. Als eerste de resterende verhalen uit Duitsland, als tweede nog wat sinterklaasspul.

Het vervolg van de treinrit door Duitsland. Wederom de technische opmerking dat op Stummiforum de pagina niet altijd gelijk naar het juiste bericht gaat. Misschien moet je de link nog een keer openen. Enfin:

In Remagen wordt er een motorbende bij gehaald en wordt een zwijn door vrouwelijk schoon uitgeschakeld...

In Alpen (bij Kleve in de buurt) wordt er door de dieren stevig geprotesteerd tegen de behandeling die de zwijnen in de Eifel ten deel viel :D :D :D

Bij vertrek uit Alpen leek de vrede gesloten.

In Küppersbusch leek er bij de aankomst niks aan de hand, behalve voor de varkens op de barbecue en de zwijnen in het bos bij de Galliërs.
Bij het vertrek bleek er toch meer aan de hand te zijn. De "Vrede van Alpen" bleek een wassen neus.

In Neustadt/Wald blijken er andere problemen. Een enigszins reguliere bende heeft het op het marsepein voorzien.
Deel 1
Deel 2
Deel 3

Daarmee is de marsepeintrein op het Duitse forum op z'n bestemming aangekomen!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #446 Gepost op: 08 december 2017, 22:34:03 »
En nu Sinterklaas. 5 december hebben we het gevierd en er kwamen her en der verwijzingen naar varkens boven borrelen. Het wrede lot was Sinterklaas niet ontgaan.

Als eerste de laatste helft van het gedicht van dochterlief. Sinterklaas weet geen cadeau en is op internet naar "Reinout" aan het googlen:

Citaat
Er waren nog wat foto's van Reinouts gezin met een fiets:
Sint ging verder, want een nieuwe geven was niets.
Toen hij een treinbaan zag, was hij even in zijn schik,
Maar toen zag hij in de lucht een rare knik.
Dit vond Sint toch echt vreemd en raar,
Tot hij bedacht dat het een modelbaan was, zowaar.
De knik moest wel door het dak zijn ontstaan,
Dus de treinbaan moest wel op zolder staan.
Na bevestiging gekregen te hebben van een Piet,
Barstte Sinterklaas haast uit in een vreugdelied.
Na deze overwinning zat hij even vastgeroest,
Omdat hij niet wist wat hij verder zoeken moest.
Computerpiet gaf hem een zeer goede raad:
Naar de site van de foto gaan was het resultaat.
Zonder te snappen wat Piet had gedaan,
Kwam Sint bij de Eifeler Geschichten aan.
Zelf kon Sinterklaas het Duits niet lezen,
Maar de taalkennis van Taalpiet heeft zich bewezen.
Hij vertaalde de tekst voor Sinterklaas
En de uren voltrokken zich in een waas.
Hij hoorde de verhalen van een burcht en een station,
Over een kat, een hond en af en toe een wagon,
En dan het je ook nog treinen, machinisten en een Claus.
Er was wat spannends, zieligs, grappigs en ook wat flauws.
Soms zag Sint een filmpje of een foto van de baan
En een grote grijns was niet van zijn gezicht te slaan.
Hij kon niet geloven wat die Reinout kon creëren,
Maar op een gegeven moment begon het tij te keren.
In de Eifel bleek er overlast van zwijnen te zijn,
Die het hadden gemunt op een lekker hapje marsepein.
Aan de ene kant snapte Sint het: zoiets was best irritant,
Maar de reactie vond hij desondanks niet zo galant.
Aangezien een idee zich in het hoofd van Claus had gewaagd,
Werden de zwijnen bruut door een pantsertrein verjaagd.
Toen een zwijn door een katapult werd gelanceerd,
Kon Sint zich haast niet voorstellen hoe erg die zich had bezeerd.
Zwijnen rolden en sprongen door zuivere paniek weg,
Maar degene op de overweg had verreweg de meeste pech.
Zijn resten waren geplet niet echt charmant:
Sint kreeg haast een hartstilstand.
Van Sinterklaas' wang droop een heuse waterige traan,
Zo erg was de goedheiligman met het varkentje begaan.
De intact gebleven neus was wat Sint inspiratie gaf:
Die Reinout verdiende niets anders dan straf!
In de zak naar Spanje was helaas verboden,
Dus een taktisch cadeau was geboden.
Iets wat Reinout liet herinneren aan deze afschuwelijke daad,
Aan het doen van dit absolute, afgrijselijke kwaad.
Sint hoopt dat je aan dit cadeau de volgende keer terugdenkt
En zo'n arm marsepeinen varkentje dan genade schenkt.

Groet,
Piet.

Bonuspunten voor dochterlief. Gedicht van vier A4tjes.

Dochterlief werd door mij al een week van medeplichtigheid beschuldigd. Het beginpunt van het verhaal was háár idee... Dat pappa het verhaal nou doortrekt naar de logische conclusie... :D Hieronder het gedicht waarmee ik dochterlief verblijdde. Ze had onder andere een boek "cruel crown" gevraagd.

Citaat
De sint die zat te denken
wat hij jou misschien NIET moest schenken.
Want wat Piet had gezien
was een tikkie zorgwekkend misschien.

De schimmel stond te peinzen:
"als ik nou eens een manke poot zou veinzen,
en me wat lusteloos zou laten blijken,
misschien kan ik Rianne's dak dan ontwijken".

De piet die had gekeken.
Dat had hem danig doen verbleken.
Rianne wast haar handen in onschuld,
maar uiteindelijk was de zwijnenbarbeque aardig gevuld!

- "Mijn pappa had dat vreeslijke idee"
- "ik deed alleen maar mee"
- "ik hielp de zwijnen slechts op hun vlucht"
Ja ja, van deze uitvluchten kreeg Sinterklaas lucht.

De wijze man keek in zijn boek
en zag bij Rianne boek, boek en boek.
"Wat leest dat kind veel, dat is goed,
eens kijken wat dat met haar moraal doet."

Het verlanglijstje erbij gepakt
maar daarvan is des Sints hart verzakt.
Een boek over een 'wrede kroon',
daarmee zette Rianne de toon.

Och, hoe moet dit nu, vroeg sint zich af.
Ze sleurt kansloze biggen richting het graf.
De zwijnen worden opgejaagd
En tot smakelijke gerechten verlaagd.

Haar pappa was de boeman weer.
Die, erkent Piet, vleide de big op de overweg neer.
Maar eerzame zwijnen spietsen op bomen,
zo'n idee kan slechts van Rianne komen.

Het zwijnebloed vloeit
waar Rianne uitroeit.
Hoe komt dit ooit goed?
Overpeinst Sint met bezwaard gemoed.

Hij kiest voor de aanval!
Het boek krijgt ze al.
Misschien valt het mee.
En een gewaarschuwde Rianne telt voor twee.

De varkens? Ja, kijk maar
met waarschijnlijk veel misbaar
voorzichtig in de doos
maar wordt niet boos.

Want onderin,
daarin heb je vast zin,
staat de naam van ieder zwijn
geschreven, dat vind je fijn.


Sint en piet (en een nog steeds wantrouwend paard)

Wat daar helemaal onderin zat waren vier chocoladeletters:



Maar de surprise die daarboven zat zorgde voor wat "interessante" uitroepen :D



"Oh, wat ben jij erg!" enzo.

Niet ten onrechte.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Kerstvracht
« Reactie #447 Gepost op: 19 december 2017, 21:43:21 »
"#$&^#!!! Jozef Stalin!! *$&#^ rotwagon" hoort Moritz uit de mond van machinist Claus komen die zijn beklag doet bij Jakob, de stationschef.



Moritz gaat uiteraard rustig door met zichzelf schoon te likken. De zorgen van een machinist zijn niet zijn zorgen. Een nette vacht: kijk, dàt is nou belangrijk.

"Maar Jakob, wat is nou de reden dat die wagon hier nou al een paar dagen staat? En tot kerst moet blijven staan? En nog wel vooraan aan de losweg? Dat is *#&$^ onhandig bij het rangeren, want we moeten hem steeds méé rangeren als we wat uit moeten wisselen bij de losweg."

"Tja, ik weet eigenlijk niet waarom hij er moet blijven staan" antwoordt Jakob. "Dat heb ik van hogerhand gehoord. Vreemd, ik geef het toe."

"Wat zit er dan ìn dat gammele ding?!? Want om het allemaal nog erger te maken moet ik er ook nog eens voorzichtig mee rangeren!"

"Nepomuk."

"Huh?"

"Ja, Nepomuk, je weet wel, de 'bruggenheilige'. In Monreal staat er ook eentje op de rand van de brug midden in het dorp. Of liever stond, want die zit nu, goed ingepakt in een houten krat met stro, in die wagon van jou! Ze hebben hem van de brug afgehaald om hem naar een specialist te brengen die het beeld gaat restaureren. Vandaar dat je er voorzichtig mee moet zijn! Maar waarom dat beeld vanuit Monreal hierheen is gebracht en juist hier op deze plek op de losweg moet staan... Geen flauw idee."



"Miauw!" Moritz voegt ook iets toe aan het gesprek. Hij wil wel weer eens achter z'n oortjes gekrabbeld worden. Daarvoor heeft hij een stationschef aangeschaft. Want bij dat ingepakte beeld hoeft hij daarvoor niet aan te kloppen, toch?

Mit freundlichen Grüße,

Bahnhof Kelberg
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Kerstmacht
« Reactie #448 Gepost op: 19 december 2017, 22:19:20 »
Citaat
1. En het geschiedde in die dagen dat er een bevel uitging vanuit het Betriebsamt Mayen dat er op kerstavond een extra rit vanuit Mayen Ost naar Kelberg uitgevoerd diende te worden.
2. Deze dienstaanwijzing werd uitgevaardigd in het jaar dat Willy Brandt Bundeskanzler was van Duitsland.
3. Zo ging al mopperend Claus Bidermann, machinist uit Koblenz, samen met Jens Grossmann, zijn vroegere stoker, richting de lokloods om zich voor deze dienst in te schrijven.

"Nou Jens, je bent dan machinist geworden, maar nou mag je toch nog een keer als stoker aan de slag. Samen met mij op kerstavond richting Kelberg met een passagierstrein die niet eens in de dienstregeling staat! Mopper.... Ze hebben de macht, daar in de ivoren toren van het Betriebsambt om dat op te dragen. Maar waarom??? Dat kreeg ik er niet uit. Zij 'hadden ook iets van hogerhand gehoord'... Nou, weet je wat: ik laat jou lekker rijden, geef mij die kolenschop maar. Ik erger me zo groen en geel... Jozef Stalin! Als ik me zo erger kan ik beter lekker rustig me het zweet scheppen, dan mag jij aan de regelaar staan. Maar wel meehelpen in Kelberg de lok dan klaar te maken voor de nacht, hoor."



Ook Jakob ergert zich groen en geel. Hij was zonet aan het melden dat de Betriebsruhe inging op de spoorlijn, maar dat werd tegengehouden door Mayen Ost: er zou nog één trein naar Kelberg komen. Bah. Net nu hij op weg wilde richting het kerstdiner. Een uur vertraging... Gelukkig komt hij dan nog net wel op tijd, maar liever was hij eerder geweest. Maar goed. Des Betriebambts wil is wet. Zij hebben die macht.

"Miauw?" Moritz geeft Jakob troostend een kopje.

Mit freundlichen Grüße,

Bahnhof Kelberg
« Laatst bewerkt op: 19 december 2017, 22:26:28 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #449 Gepost op: 20 december 2017, 07:45:20 »
Terwijl ze in Kelberg aankwamen brak daar het moment van rangeren aan. Ze plaatsten de wagon op het tweede spoor en ontkoppelden haar van de lok, daar er geen plaats was langs de losweg was...

« Laatst bewerkt op: 20 december 2017, 08:02:52 door tothebeach »