Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Eifelgeschiedenis  (gelezen 176004 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #465 Gepost op: 22 december 2017, 19:53:36 »
Geen slang van de 86'er naar de kribbe?

Kribbe met stoomverwarming... wie heeft het?  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #466 Gepost op: 23 december 2017, 13:28:28 »
Gestoo(f/m)de baby hmmm,weet niet of dat wel smaak,laat staan of dat dat de bedoeling is  ::) ;D ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Kerstjacht
« Reactie #467 Gepost op: 23 december 2017, 15:15:41 »
Citaat
1. Niet ver daarvandaan brachten twee jagers de nacht door in het veld.
2. Ze hielden de wacht bij de overweg in de buurt van het viaduct, hopend op een smakelijk zwijn.
3. Opeens verscheen een Engel en werden de twee jagers, evenals de twee zwijnen, plotsklaps omgeven door het stralende licht, waardoor ze hevig schokken.



Ook de zwijnen schrokken natuurlijk, want twee op je gerichte geweerlopen gaan je niet in je koude kleren (of vachten, in dit geval) zitten.

Citaat
4. De Engel zei tegen hen (zowel de jagers als de zwijnen): "wees niet bang, want ik kom jullie goed nieuws brengen.
5. Vandaag is in het stadje van Kelberg jullie Redder geboren. Hij is de Messias, de Heer.
6. Dit zal voor jullie het teken zijn: jullie zullen hem in de lokloods vinden, gewikkeld in een deken van het Gasthaus Clemens, in een kribbe die vakkundig door Luther en Jozef in elkaar is getimmerd."
7. En plotseling voegde zich bij de Engel een groot hemels leger dat God prees met de woorden:
8. "Eer zij God in de hoogste hemel en vrede op aarde voor alle mensen (en zwijnen) die hij lieft heeft!"
9 . Toen de engelen teruggegaan waren naar de hemel, zeiden de jagers tegen elkaar: "laten we naar Kelberg gaan om met eigen ogen te zien wat er gebeurd is en wat de Heer ons heeft kenbaar gemaakt".

De jagers zeiden, indachtig de opmerking over "vrede op aarde", trouwens ook "zucht" en richtten hun geweren ten hemel en vuurden in een voor zwijnen ongevaarlijke richting.

De zwijnen zeiden, indachtig de opmerking over "vrede op aarde", trouwens tevreden en opgelucht "oink" en liepen, tevreden bewegend met hun krulstaartjes, met de jagers mee richting de lokloods van Kelberg. Ze hadden uitstekend door dat er wat dieren gewenst waren.

Citaat
10. Ze gingen meteen op weg en troffen Maria aan en Jozef en Martin en Claus en Jens en het kind dat in de kribbe lag en Moritz die ook in de kribbe lag.



Mit freundlichen Grüßen,

Bahnhof Kelberg
« Laatst bewerkt op: 23 december 2017, 15:23:23 door Reinout van Rees. Reden: typfoutspellingscontrolezinsbouwdingus door dochterlief »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Kerstpracht (slot)
« Reactie #468 Gepost op: 24 december 2017, 00:55:39 »
"Nou", zegt Claus. "Ik moet me 'aan het script houden'? Dan moeten er nu drie wijzen uit het oosten gevonden worden. Eens kijken. Martin, waar kom je ook al weer vandaan?"

"Uit Wittenberg, hoezo?" antwoordt Martin Luther.

"Wittenberg. DDR. Oosten dus." zegt Claus bars. Hij wil slapen, maar dit moet eerst afgehandeld worden. "Ah! Het standbeeld! Nepomuk! Die kwam uit Praag geloof ik. Oost-Europa. Bingo!"

"En nummer drie?" vraagt Jens.

"Die ga jij nu halen. Kijk maar even buiten. Ik dacht zonet wat lawaai te horen. De Grote Baas hierboven heeft vast iets geregeld."

...

Even later komt Jens terug met een bleek ziende kerstman. Die kan het aangereikte biertje goed gebruiken.

"Ho ho ho, was me dat even schikken.... Ik vlieg met m'n arreslee in de buurt van het viadukt en dan wordt ik opeens bijna geraakt door twee geweerkogels. Rendieren van de leg, ik een hartverzakking. Pfoe!"

De twee jagers kijken elkaar even verderop licht schuldbewust aan... Dat waren die twee schoten van zonet die ze naar boven afvuurden in plaats van richting de zwijnen...

"Ha! Hebbes!" roept Claus uit. "Je hebt een verdacht rood pakje aan. Ik bestempel je bij deze tot vuile communist en dus tot 'wijze uit het oosten'! Ga maar even rap cadeau's geven aan Maria en haar kind!"

Kerstman en Martin Luther worden richting de kribbe geduwd. Daarna sjouwen Jens en Claus zich een breuk aan het standbeeld van Nepomuk. Martin Luther heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om z'n bijbel wat te raadplegen en schraapt zijn keel.




"Bij een cadeau hoort een praatje. Van het standbeeld hoeven we weinig te verwachten en de kerstman is aan het bier, dus ik zal het maar doen. Een korte preek in drie punten, als ik jullie daarmee niet ontrief.

Welnu, het is hier allemaal een beetje raar. We kennen allemaal het oorspronkelijke bijbelverhaal met de stal en de herders enzo. Maar opeens zitten we hier in 1970 in een lokloods. Wat kunnen we daarmee? Ik heb zonet in m'n bijbel nog eens goed gekeken naar wat er in Lucas 2 enzo staat. En ik zie dan drie opvallende verschillen. Zonder te willen verklaren wat er hier nu aan de hand is denk ik toch wat moois hieruit te kunnen halen.

Het eerste verschil. We zien hier jagers en zwijnen in plaats van herders en schapen. We doen er goed aan om ons te realiseren dat varkens en zwijnen onreine beesten waren in het oude testament. Hier bij jullie in West-Duitsland zijn er Turkse gastarbeiders en langzamerhand zie je eettentjes en slagerijen verschijnen die 'halal' zijn. Onder andere betekent dat 'geen varken'. Net zoiets. Als we dan kijken naar Jezus... Eh.... ik bedoel de Jezus van het begin van onze jaartelling, niet van meneertje hier die lekker tegen de kat aan ligt in de kribbe... Eh, ok, nou, Jezus dus, die ging heel anders om met de regels van zijn Pappa. Een deel had zijn nut wel gehad en was nu niet meer nodig. Een deel was door de 'kerk' in die tijd tot in het belachelijke doorgetrokken en moest nodig weer normaal worden. Enfin, Hij deed van alles waar het establishment van gruwde. Hij ging om met buitenlandse aartsvijanden en met hoeren en met met Romeinse belastingambtenaren, bijvoorbeeld. Acceptatie. (Hoewel acceptatie iets anders is dan het goedkeuren van daden!) In dat kader vind ik het mooi dat we nu jagers en zwijnen hebben in plaats van herders en schapen. Ook de zwijnen worden geaccepteerd."


De kerstman haalt toepasselijk een paar prachtige malse schapebouten uit z'n zak. Onder andere tot grote vreugde van Jens en Claus die wel een versnapering konden gebruiken.

"Het tweede verschil. We bevinden ons nu in een lokloods in plaats van in een stal. Een 'huis van techniek en verbinding'. Techniek, vooruitgang, economie: het wordt nogal eens tegenover het geloof gezet. Bij ons in de DDR wordt het wel erg expliciet gemaakt: 'ohne Gott und Sonnenschein bringen wir die Ernte ein'. Met puur menskracht en met techniek krijgen wij het als mensen wel voor elkaar. Het ultieme rationele paradijs. Maar ik denk dat het helemaal zo niet zit. Techniek, vooruitgang: allemaal prima. In Genesis staat al dat de mens de aarde moet bebouwen, moet beheersen. Daar hoort techniek en onderzoek en wetenschap bij, hoor. Dat wij als Duitsers nou veel spoorlijnen hebben aangelegd voor de oorlog, dat is òns probleem. Dat diezelfde spoorlijnen hier in het westen nu gebruikt worden om kolen en staal door heel West-Europa te vervoeren in een gemeenschappelijke markt... Geweldig toch? De Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal, bijvoorbeeld. Ondenkbaar zonder techniek. Ondenkbaar zonder verbindingen. Verbindingen zijn in principe goed.

Kijk bijvoorbeeld ook eens naar het Romeinse rijk. In die "sandalenfilms" die nu zo populair zijn, over de Romeinse tijd, daar komen altijd wel een paar christenen in voor die door de Romeinen vervolgd worden. Stoute Romeinen, toch? En wie hielpen er mee Jezus op te knopen? Maar toch. Ik vind zelf dat het Romeinse rijk eigenlijk perfect op tijd kwam met zijn vooruitgang en zijn macht. Ik ga zover om te zeggen dat de Grote Baas het Romeinse rijk precies op tijd heeft 'aangeschaft'. Voor het Romeinse rijk had je allemaal losse staatjes. Zoiets als onze Duitse 'Kleinstaaterei'. Bij elke grens kon je uitgeschud of vermoord worden. En onderweg ook. En opeens is daar het Romeinse rijk. Je kan van Israel tot Gibraltar reizen. Zonder problemen. En op land heb je Romeinse wegen. Geweldig toch? Perfect toch, als je je evangelisten zoals Paulus de hele bekende wereld door wilt sturen?"


De kerstman grijpt in zijn zak en geeft Maria een houten speelgoedtrein.

"Het derde en laatste verschil. Wij. De wijzen uit het oosten. Toendertijd was dat een eretitel. Daar in het oosten had je best slimme lui. En nu? Het akelige oostblok. Het Warschau-Pact met zijn duizenden tanks. De Sovjet-Unie met zijn vazallen. Tot de tanden bewapend. En daar staan jullie hier in West-Duitsland met jullie westerse vriendjes tegenover. Kazernes door het hele land heen. Wat zit er hier niet allemaal in de buurt? Ulmen met z'n opleidingskazerne, Daun met z'n luchtverdedigingsbataljon, iets onder Ulmen de luchtmachtbasis Büchel. Amerikanen bij Bitburg. Vliegbasis Rammstein. Enz. De straaljagers vliegen hier dagelijks over. Komt er ooit nog vrede?

Ik hou me dan maar vast aan wat er eerder deze avond richting zwijn&jager gezongen werd. 'Vrede op aarde'. Hoe onlogisch of onbereikbaar het ook klinkt. Het ijzeren gordijn lijkt ondoorbreekbaar. Maar tòch zal het eens vallen. Hoe ondenkbaar het nu is. Tear down this wall zal er gezegd worden. Dat zal wel tegen iemand anders dan de huidige sovietleider, Leonid Brezhnev, zijn.

Want, laten we eens kijken naar Jesaja 2:4. 'Hij zal rechtspreken tussen de volken, over machtige naties een oordeel vellen. Zij zullen hun zwaarden omsmeden tot ploegscharen.' Kan het mooier? Er komt een moment dat vliegbasis Soesterberg een museum wordt. Dat vliegbasis Weeze een vliegveld voor toeristenvluchten wordt. Er komt een moment dat het onbreekbare ijzeren gordijn wordt verbroken. Dat is wat ik uit het derde verschil haal."


De kerstman pinkt een traantje weg. En hij haalt een grote doos met lego uit z'n zak. Daar kan het kindje later een mooie muur mee bouwen en ook weer afbreken. Zou het echt zijn dat er ooit vrede komt? Dat het ijzeren gordijn echt valt?  Dat zou toch ongehoord zijn....



De jagers, zwijnen, kerstman, enz zijn de deur uit. Het standbeeld heb je geen last van. De lok kookt zachtjes zijn water. Zelfs Claus snurkt zachtjes.

Moritz kijkt om zich heen naar alle slapende mensen. Daarna drukt hij zachtjes zijn neusje tegen Jezus aan en gaat ook weer lekker slapen.

Zzzzzzzzzzz.

Mit freundlichen Grüßen,

Bahnhof Kelberg
« Laatst bewerkt op: 24 december 2017, 13:05:09 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3861
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #469 Gepost op: 25 december 2017, 22:50:40 »
Mooi verhaal Reinout!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #470 Gepost op: 11 januari 2018, 00:13:15 »
Moritz loopt naar de.... nee, toch maar niet. Hij keert om.
Nee, toch maar wel. Sluip, sluip, er op af... Er zìt daar een muis. Tooooeeeeeeet! Sisssssssssssss. Tsjoek, tsjoek..., Moritz weer achteruit. Frustrerend.

Nou, zometeen is die goederenlok tenminste weg, dan kan hij weer op jacht.



Mit freundlichen Grüßen,

Bahnhof Kelberg
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #471 Gepost op: 11 januari 2018, 11:57:24 »
Hi Reinout,

Leuk filmpje.
Maar wel erg gevaarlijk met die los hangende LED verlichting.  ;)

groet
Harald

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #472 Gepost op: 11 januari 2018, 12:36:48 »
Reinout,

Leuke film en een genot om je baan te zien ontstaan. Alleen die module overgang op 1:32 klopt die wel?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #473 Gepost op: 11 januari 2018, 13:18:47 »
Goed opgemerkt. Je bedoelt dat er op de moduleovergang nog een gapend gat in het ballastbed zit? Dat klopt in zoverre dat ik daar nog niet verder aan geknutseld heb. Dat een beetje bijwerken is trouwens wel de bedoeling :) Het ziet er niet uit :)

Überhaupt zijn de overgangen nog een aandachtspunt. Op 0:06 zie je de railbus een rare "knik" maken. Dat is m'n grootste probleem omdat m'n v100-met-silberlingen daarop de hele tijd ontspoort. Daar moet ik nog een extra moer in krijgen. Of, waarschijnlijker, ik moet één van de hoeken van de module wat omhoog duwen met stripjes karton.

Na twee jaar bedrijf zitten er duidelijk wat piepjes en kraakjes op de overgangen! Maar het rijdt vrijwel allemaal wèl goed genoeg. Op de v100+silberlingen na, dus.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #474 Gepost op: 11 januari 2018, 13:26:00 »
Reinout,

Dat ook, maar links lijkt de ondergrond een verzakking te hebben (geschat een halve centimeter). Daar viel mijn oog als eerste op, de ontbrekende dwarsliggers en andere zaken rond de railscheiding pas in tweede instantie.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #475 Gepost op: 12 januari 2018, 12:30:58 »
Ah, je bedoelt dit punt:



Daar sluit het op zich wel goed aan qua hoogte, maar de ene bak is op dat punt net iets langer dan de andere. Daardoor lijkt er een hoogteverschil te zitten.

Nou vind ik dit zelf een mooi perspectief om vanuit te filmen (en het is een plek waar ik bij kan), dus misschien moet ik hier wel een keer wat aan doen. Überhaupt moet de achtergrond hier nog beter. En waar de trein verdwijnt moet nog een tunnelingang+achtergrond komen.

Ook vallen de randen van  de module wat op. Netjes schilderen en een "rok" eronder zullen wel helpen. Alternatief is om een getructe foto over zo'n filmpje heen te plakken waar ik dit soort ongerechtigheid wegwerk. Of met piepschuim super-lichte landschapsdelen te maken om daarmee voor fotodoeleinden het landschap te verlengen. Wilde plannen.... :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #476 Gepost op: 12 januari 2018, 15:17:27 »
Bedankt voor de toelichting. Dat zal ooit wel verholpen worden.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #477 Gepost op: 12 januari 2018, 17:20:44 »
Leuk die opname vanaf de burcht.

Groet Harry

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #478 Gepost op: 31 maart 2018, 23:33:47 »
Het is de 31e maart, 's avonds. Thuis zit Gert Grünewald (directeur van de landhandel) samen met zijn vrouw voor het knapperende haardvuur. Gert staat op en komt even later terug met twee glazen wijn en een glimlach. Zijn vrouw vraagt hem verbaasd of er een specifieke reden is voor het glas wijn.

"Nou, dat komt door m'n kwaliteitscontroleur. Die kwam gisteren vrolijk mijn kantoor binnen en feliciteerde me."



"Ik kon geen reden bedenken, dus vroeg ik hem naar de reden. Bleek het om de datum te gaan. De 30e maart (1818) is de geboortedatum van Friedrich Raiffeisen, waar al die corporaties door zijn begonnen."



"Proost!"

Mit freundlichen Grüßen,

Bahnhof Kelberg
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #479 Gepost op: 20 oktober 2018, 11:45:03 »
Het is weer eens zover. "Miaaaaauuuwww! Miew!" Moritz loopt de schoonmaakster, mevrouw Ämmer, vreselijk in de weg, voor de voeten en tussen haar en de deur van het berghok in. Het berghok waar ze de emmer en de schoonmaakspullen wil pakken om de twee toiletten schoon te maken.

Noot: op onderstaande foto zie je drie ruimtes in de uitbouw. Van links naar rechts het herentoilet, het damestoilet en het hierboven genoemde berghok.



"Soms ben je best een vervelend mormel, Moritz!" spreekt ze het katje vermanend toe. "Wegwezen, ik moet erbij. En ze duwt Moritz met haar voet aan de kant. "Miauw!" protesteert Moritz, die met z'n neus zo dicht mogelijk bij de deuropening wil zitten.

Mevrouw Ämmer doet de deur open en schrikt van een plotseling wegrennende muis. Zo'n plotselinge beweging doet een mens gewoon schrikken.

Een minuutje later is mevrouw Ämmer al veel tevredener met Moritz die de muis inmiddels keurig weggewerkt heeft. "Miauw! Smak! Miauw!"

Mit freundlichen Grüßen,

Bahnhof Kelberg
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2018, 16:15:49 door Reinout van Rees. Reden: schikken => schrikken »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)