Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
Vandaag om 22:25:43
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Ronald69
Vandaag om 22:25:22
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
Vandaag om 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
Vandaag om 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:05:38
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22

Auteur Topic: EDITS booster, MRDirect en Koploper vraagjes van een ei.  (gelezen 25031 keer)

Calimero

• Offline Offline
Re: EDITS booster, MRDirect en Koploper vraagjes van een ei.
« Reactie #90 Gepost op: 21 June 2015, 13:45:01 »
Ik zal straks eens met een voeding een signaal aan de ingang van de booster knopen, dan weet ik in ieder geval of die werkt.
En ik ben er van overtuigd dat het DCC signaal dat uit mijn COM poort komt niet klopt. Zelfs al zou ik dit gaan versterken zal de
binnenverlichting in een rijtuig er niet gegarandeerd op branden als ik het rijtuig omdraai op de rails. Het "baan aan" signaal
moet dus rond de 0V opgebouwd zijn.
Groet, Ronald.

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 21 June 2015, 16:51:45 »
Ik heb de ingang van de booster getest met een DC spanning, een keer plus en een keer min en er blijkt toch
iets fout te zitten. Zal daar nog eens goed naar kijken.
Groet, Ronald.

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #92 Gepost op: 21 June 2015, 20:17:08 »
Ik ben nu naar het bouwpakket van de TAMS booster aan het kijken en wat opvalt is dat deze heel sterk lijkt op de EDITS.
Alleen de kortsluit beveiliging en de voeding zijn iets anders opgebouwd.
Van de ene kant jeukt het om dat pakket te bestellen, van de andere kant ik heb alleen de print nodig, de rest heb ik wel en
dan is 6 tientjes toch wel weer veel .....
Groet, Ronald.

henk

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 21 June 2015, 20:26:42 »
Waarom bouw je dan niet een rechtoe rechtaan Edits booster zonder de extra uitgangen? Precies zoals het ding in het boek staat. In een 5A versie of zo. Dat hebben duizenden mensen voor elkaar gekregen, vaak niet gehinderd door al te veel electronicakennis.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 21 June 2015, 20:41:42 »
Die duizenden hebben voor een groot deel een orginele print gebruikt die niet meer leverbaar is ?
En dan nog zullen er een aantal dingen aangepast moeten worden i.v.m. MRDirect.
Die extra uitgangen zijn het probleem niet zo, zeker niet zolang er geen belasting aan de uitgangen hangt.
Groet, Ronald.

henk

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 21 June 2015, 21:00:35 »
Nou ja, is die Tams dan zomaar aan te sluiten?
Toen ik met MRdirect experimenteerde had ik een Delta aan de PC hangen. Drie hele draadjes naar de RS232. Ik krijg zo het idee dat je het allemaal ingewikkelder maakt dan noodzakelijk.  ???

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 21 June 2015, 21:32:54 »
Een terugkoppeling bij kortsluiting is anders ook wel lekker zodat MRDirect afschakelt.
Dan nog de ACK schakeling en je zit op 6 draadjes. That's it ....
Die extra toeters en bellen kan ik ook los koppelen maar daar zit het probleem niet.

Ik probeer nu eerst de fout te zoeken maar als dat niet lukt (eigen fouten zijn lastig) is TAMS een optie.

*EDIT*

Het gaat al fout op de basis van de eerste torren T7 en T8 (EDITS nummering).
Dit punt wordt met een extra tor kortgesloten als MRDirect de baan afschakelt. Deze extra tor dacht ik te moeten
beschermen met een diode omdat het DTR signaal (pin 4) van plus naar min 12V gaat.
Bij min 12V schakelt de booster af en bij plus 12V dacht ik de tor te moeten beschermen met een diode en dat gaat mis.
Toch lijkt het me dat die tor +12V op z'n (PNP) basis niet fijn vindt ? Er zit wel een 10K voor maar in sper loopt er
geen stroom dacht ik, dus 12V op de basis.
Waarom die diode roet in het eten gooide snap ik nog niet helemaal maar ga ik hopelijk nog achter komen.
Wel ben ik van mening dat die +12V ooit een probleem kan vormen dus ga kijken of ik daar een elegante oplossing
voor kan verzinnen.
« Laatst bewerkt op: 21 June 2015, 22:57:55 door Calimero »
Groet, Ronald.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 21 June 2015, 22:49:58 »
Ronald, ik snap de frustratie. Maar om gewoon eens te testen, kan je dan niet gewoon eens een Delta op de kop tikken? Zelf doe ik het daar eigenlijk nog steeds mee  ;D Niet het mooiste ontwerp maar het werkt en zijn niet duur. Kan je daarna verder met het foutzoeken in de EDITS. Zit daar overigens niets in dat vanzelf afschakelt als als er niet snelle polariteitswisselingen zijn? Dit om te voorkomen dat er constante DC op de baan komt. (Zeg maar wat hoor, Edits ontwerp niet bestudeert  ::) )

Ben zelf ook meer van de modulaire opbouw dus heb de ACK-detectie los opgebouwd.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 21 June 2015, 22:58:34 »
Zie mijn *EDIT* van de vorige post.

Zit daar overigens niets in dat vanzelf afschakelt als als er niet snelle polariteitswisselingen zijn? Dit om te voorkomen dat er constante DC op de baan komt. (Zeg maar wat hoor, Edits ontwerp niet bestudeert  ::) )

Standaard zit dat niet in het schema maar staat in de MRDirect manual goed beschreven. Als je die extra tor weg zou
laten staat er inderdaad constant een negatieve spanning op de baan die de voedingslijn benadert als MRDirect af
schakelt.
« Laatst bewerkt op: 21 June 2015, 23:22:56 door Calimero »
Groet, Ronald.

sdz1976

• Offline Offline
  • ovmv.be
    • ovmv.be
« Reactie #99 Gepost op: 22 June 2015, 00:52:34 »
.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: 22 June 2015, 03:04:48 »
Goed punt  ;D   
Groet, Ronald.

henk

• Offline Offline
« Reactie #101 Gepost op: 22 June 2015, 06:13:02 »
Een terugkoppeling bij kortsluiting is anders ook wel lekker zodat MRDirect afschakelt.

Daarvoor was één van de drie draden als ik me goed herinner. Werd via een relais direct op de uitgang van de Delta geregeld. Maar het is minstens 12 jaar geleden.

Het wekt zo de indruk dat je alles tegelijk wilt, alleen lukt dat niet. Dan gewoon één voor één. Een mens begint met MRdirect vanwege de lage kosten en/of de zelfbouwlol. Beide beginnen een beetje uit het zicht te raken.

Deze al gezien trouwens?
http://info.traintech.nl/index.php?page=prodmrdboost

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 22 June 2015, 07:13:07 »
Terugkoppeling bij kortsluiting is pin 6 zodat pin 4 automatisch gestuurd wordt. De minimale 3 draden zitten op
pin 3 (data), pin 4 (baan uit) en pin 5 (GND).

En ondanks dat ik een 2e print gemaakt heb vallen de kosten nog steeds heel erg mee hoor en ik kom er wel.

En die TT booster is een leuk ding voor leuk geld maar is niet veel zelfbouw eer aan te behalen.
Ook vind ik de externe voeding een afknapper.
Groet, Ronald.

MRdirect

• Offline Offline
  • Marco Roede
« Reactie #103 Gepost op: 22 June 2015, 10:03:36 »
In de MRdirect handleiding staat duidelijk aangegeven hoe de editsbooster moet worden aangesloten. Ook het beveiligen van ingangen met eendiode staat daarin. Meer diodes zijn beslist niet nodig.

De editsbooster is symmetrisch tov ground. Dat betekent dat als je ( zonde MRdirect aangesloten) de ingang kortsluit tegen ground er geen uitgangsspanning mag zijn.
Biedt je een positieve of negatieve ingangsspanning aan dan moet de uitgang positief of negatief worden. Alleen met deze ingangsspanningen is de booster goed door te meten.
Zo kan je ook het aan / uit schakelen testen.
Als je een digitaal (baansignaal) aanbied kan je de werking alleen goed bekijken met een scoop. Met een (digitale) multimeter lukt dat echt niet.
Ik heb eventueel wel een scoop te leen, waar woon je?

Met vriendelijke groet,
Marco (van MRdirect 😄 )
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 22 June 2015, 11:24:22 »
Exacte waardes zijn met mijn DMM inderdaad niet te meten maar als je weet waar je ongeveer om zoekt kun je
met de mijne wel een redelijke schatting maken. Als ik bv. een voeding bouw van laten we eens gek doen 300V dc
en ik wil daarvan de rimpel meten dan zet ik simpelweg mijn DMM in stand 200mV AC. Ook dan meet je geen exacte
sinus dus geeft het slechts globaal een indruk maar als het doel is die rimpel te minimaliseren kom je er wel mee weg.
De meeste DMM's kunnen dit zo niet, zeker de goedkopere niet. En als het echt moet kan ik mijn HP175A scope wel
naar zolder krijgen maar liever niet als het niet hoeft (bijna 36kg).

En als ik het schema van de booster in de manual even als voorbeeld neem, ik wil de in rood getekende tor beveiligen
omdat die met plus en min 12V (via de 10k) op z'n basis buiten z'n specs ingezet wordt? Een simpele diode vanaf de
basis naar massa leek me een simpele oplossing maar dat werkt dus niet. Maar dat ik dat rode deel anders ga doen
staat voor mij als een paal boven water. Al is het maar voor mijn gemoedsrust.

*EDIT*
Ik ben er in ieder geval achter waarom die diode die ik geplaatst had roet in het eten gooit. Eigenlijk moet ik me een
beetje schamen, het is in principe les 1 als de transistor behandeld wordt. Het blijkt dan al snel dat een transistor
opgebouwd is uit 2 diodes. Mijn positieve signaal vloeide dus weg via 2 diodes. 1) de C en B van de tor, 2) een 1N4148.
Ik was dit vergeten omdat ik niet vaak met deze toch wel bijzondere situatie te maken heb.
Nu is de volgende vraag hoeveel stroom die bijzondere diode (de halve tor) mag trekken.
« Laatst bewerkt op: 22 June 2015, 16:15:58 door Calimero »
Groet, Ronald.