Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:47:25
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 15:42:50
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 15:14:35
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 15:10:56
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door ES44C4
Vandaag om 14:34:47
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36

Auteur Topic: Eurospoor  (gelezen 51745 keer)

Gouda

• Offline Offline
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Eurospoor
« Reactie #300 Gepost op: 03 November 2007, 15:58:31 »
Het is m.i. niet teveel gevraagd om bijvoorbeeld bij een baan die in de rondte loopt te zorgen voor een achtergrond waardoor de aandacht naar de treinen en scenery wordt getrokken

Op banen die modulaire gebouwd zijn zodanig dat de bakken eigenlijk twee kanten heeft voor plubliek, dus ook 180 graden draaibaar in te zetten,  zijn schotten een probleem.  Juist doordat je modules twee kanten bruikbaar zijn en merendeels van leden en niet clubgebonden kun je juist variabel zijn in wat je laat zien. En er gaan lang niet alle modules mee.

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Michiel

• Offline Offline
  • Mitropist
    • Mitropa
« Reactie #301 Gepost op: 03 November 2007, 16:19:22 »
Buiten het feit dat een achtergrond voor mij deel uitmaakt van de baan; als je dan toch al een systeem opzet voor een modulaire baan, waarom dan niet direct de verlichting, achtergrond en afscherming daar ook in meenemen? Een modulaire achtergrond (mits neutraal) lijkt me geen heel ingewikkelde opageve, al was het een simpel blauw vlak.  ;)

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #302 Gepost op: 03 November 2007, 16:56:27 »
Vooral voor vlakkelandbanen moet dat mogelijk zijn. Een blauwe achtergrond met een strook "groen" aan de onderkant. Als je afspreekt tot hoe ver dat groen doorloopt kun je altijd perfect aansluiten aan dat van de buurman.
Nu kan ik de achtergronden van M-track ook niet echt mooi vinden maar ze zijn altijd nog beter dan de camping met materiaalopslag die ik anders achter de baan zie. Die achtergronden zijn los van de modules en kunnen dus aan elke gewenste kant geplaatst worden.
Een bijkomend voordeel voor bepaalde deelnemers is dat ze dan ook onopgemerkt (door het publiek) een uiltje kunnen knappen.
Nu hoor ik het sommigen al denken, daar zit ook weer een kostenplaatje aan. Dan zie ik toch liever een baan die een meter korter is en is afgeschermd.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

JoeriL

• Offline Offline
« Reactie #303 Gepost op: 03 November 2007, 17:48:16 »
Sommige clubs hebben bewust geen achtergrond (waaronder wij). 'Vroeger' (voor ik lid werd) hebben we ook achtergronden gehad. Hier is bewust van af gestapt. Het was niet praktisch in gebruik. ik ben het er mee eens dat het geen gezicht is als het een rommel achter de baan is, daarom proberen wij de boel een beetje netjes te houden en zo veel mogelijk onder de baan neer te zetten. Een mooie achtergrond (die nog werkbaar is ook) is natuurlijk de beste oplossing. Jullie hebben me wel aan het denken gezet  :).

Joeri

u s a rene

• Offline Offline
  • O-King Of Scales
« Reactie #304 Gepost op: 03 November 2007, 18:16:12 »
Bij onze Forks Creek Yard modules doen de achtergronden gelijk dienst bij het vervoer,vandaar de gaten bovenin.

Als je de modules om en om monteerd,heb je gelijk een soot kist.Aan weerskanten een afdekpaatje er tegenaan en dicht is de boel.

Je moet alleen erg houden met de scenery,dat je oppast met het plaatsen van hoge bomen of gebouwen.Het voordeel van deze manier van vervoeren is ,dat je geen kisten hoeft te maken om je modules in te vervoeren.

Het bijkomende voordeel hiervan is weer,dat je niet zo veel rommel,lees lege kisten,onder of bij je baan hebt staan.

Ook vervoer je zo gelijk twee modules in een kist.

Groeten   u s a rene.

Leo_H

• Offline Offline
    • Eurospoor
« Reactie #305 Gepost op: 03 November 2007, 19:01:33 »
In onze uitnodigingsbrief voor een club staat het volgende:

(ik citeer uit onze bevestigingsbrief):

Onafhankelijk van hoe goed uw modelbouwprestaties zijn vinden wij dat een beurspresentatie er beter uit ziet als u: (1) uw stand rondom afdoekt zodat er niet ‘door’ de stand heengekeken kan worden, (2) er gebruik wordt gemaakt van achtergronden zodat diepte verkregen wordt en (3) allerhande restauratieve bezigheden buiten het zicht van de bezoeker blijven.
Niet alleen de inhoud van het gebodene, maar ook de presentatie ervan is belangrijk. Bij ons streven om de beurs er beter uit te laten zien gaat dit een steeds belangrijkere rol spelen. Dit geldt overigens ook voor alle andere deelnemers aan het evenement. Wij hopen dat u kans ziet zich hieraan te houden.

Een veel gehoorde klacht van bezoekers is dat modelbanen te hoog staan opgesteld om door kinderen bekeken te kunnen worden. Is dat bij uw presentatie het geval dan kunnen zelfgemaakte voetenbankjes of opstapjes uitkomst bieden.
(einde citaat)

Modelbanen die op ielige pootjes staan, niet afgerokt zijn en ook geen achtergrond hebben vallen in het niet in een grote hal. Je kijkt dwars door zo'n standje heen.  De modules zijn maar ongeveer 60 cm (of minder) breed en bij het kijken wordt je oog afgeleid door van alles wat zich achter de modulebaan afspeelt. Als deze modelbaan ook nog eens geen eigen verlichting heeft, wordt het helemaal een drama. De achtergronden van M-Track vind ik een stuk beter dan niets. Het houdt tenminste de aandacht op het spoor.

Ik weet niet hoe simpel dit te maken is, maar het lijkt mij dat modules niet met de achtergrond daaraanvast hoeven te worden vervoerd. De achtergrond prik je er toch gewoon later in? Nou leden van M-Track vertel eens hoe simpel het is.

Met vriendelijke groet,
Leo

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #306 Gepost op: 03 November 2007, 20:03:13 »
De achtergrond wordt inderdaad pas op het laatste bevestigd, hoe het exact in zijn werk gaat weet ik niet, ik was donderdagavond en zondagavond druk genoeg met de BNLS-stand, dus geen tijd om me met M-Track te bemoeien.
Overigens zijn er voor zover ik weet hier niet zoveel M-Track leden, tenminste: geen leden die op 1 van de laatste beurzen met M-Track hebben gestaan (de achtergrondplaten hebben we nog niet zo lang in gebruik, hiervoor hadden we blauw doek).

Mvg, Peter van der Leek (M-Track bestuurslid :))
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Gooierhaven

• Offline Offline
« Reactie #307 Gepost op: 03 November 2007, 20:13:20 »
De nieuwe M-Track achtergrond wordt er gewoon met klemmen aan vast gemaakt. Dezelfde klemmen waar voorheen de paaltjes voor het doek mee werden vastgeklemd.

Jan

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #308 Gepost op: 03 November 2007, 22:39:29 »
Overigens zijn er voor zover ik weet hier niet zoveel M-Track leden, tenminste: geen leden die op 1 van de laatste beurzen met M-Track hebben gestaan (de achtergrondplaten hebben we nog niet zo lang in gebruik, hiervoor hadden we blauw doek).

Volgens mij hebben we hier Marcel van de Plas die vorige week op de M-Track baan  gestaan heeft...
En volgens mij ook ene Robbert?

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #309 Gepost op: 04 November 2007, 08:02:09 »
Sommige clubs hebben bewust geen achtergrond (waaronder wij). 'Vroeger' (voor ik lid werd) hebben we ook achtergronden gehad. Hier is bewust van af gestapt. Het was niet praktisch in gebruik. ik ben het er mee eens dat het geen gezicht is als het een rommel achter de baan is, daarom proberen wij de boel een beetje netjes te houden en zo veel mogelijk onder de baan neer te zetten. Een mooie achtergrond (die nog werkbaar is ook) is natuurlijk de beste oplossing. Jullie hebben me wel aan het denken gezet  :).

Joeri

Kun je eens uitleggen wat er niet praktisch is aan het gebruik van achtergronden. Ik zie eerder bijkomende voordelen zoals die, die ook geschetst worden door usa rene
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Frank_

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • lid van de n-brigade Railclub Utrecht
« Reactie #310 Gepost op: 04 November 2007, 16:54:47 »
Na 4 dagen eurospoor (opbouwen , 3 dagen spelen en daarna opruimen) krijg ik toch het idee dat een deel van de personen die hier reageren een heel ander beeld hebben van de mensen die modelspoorbanen bedienen . Zelf ben ik dus ook 3 dagen aan het bedienen geweest en heb heel wat vragen mogen beantwoorden van de bezoekers en soms was het zo erg dat de hekken rondom onze baan diverse keren tegen onze stoelen aanstonden . soms lijkt het inderdaad dat diverse club's al heel wat jaren er komen  maar toch zie je altijd weer vernieuwingen en soms zijn vernieuwingen aanpassingen nog niet geheel afgebouwd . Persoonlijk vind ik dit geen probleem als het maar niet de boel overheerst . Wat mij wel opviel was dat er fotografen waren die totaal geen "respect" tonen voor de hekken deze hingen er soms zover over dat de lenzen bijna boven de rijbaan hingen . Om schade aan het materieel te voorkomen zet je de treinloop stil en dit levert gelijk een berg kommentaar op ! Uitendelijk deze personen aangeboden om zelf foto's voor ze te maken ;-)  Resultaat was dat men zich ineens netjes ging gedragen en daarna de treinenloop gewoon weer door kon gaan en ze toch hun plaatjes konden maken .
Zeker het stukje Japans in de modulebaan werd erg gewaardeerd en zoals een collega al schreef is de hoogte van 85cm erg plezierig ook voor de bediener !  :D

Na jaren bij een museumclub gestaan te hebben was dit ook een erg leuke bezigheid en net als mijn collega's achter en voor de baan hadden deze een erg goed weekend gehad en hebben met veel plezier gereden voor de bezoekers en we waren blij dat alles na wens gelopen is .

Over de 2de hands beurs : hier werden inderdaad prijzen gevraagd die torenhoog waren , voor de n-schalers : een bruine mP van Arnold werd aangeboden voor 275 euro ? te gek voor woorden terwijl verder op een duitse verkoper hele leuke setjes voor hele leuke prijzen aan het verkopen was en heb daar ook leuk geboerd !

Wat mij erg aanspreekt is henk (ndetail) welke altijd weer leuke dingen op zijn stand heeft staan . Wij hebben vanaf de baan ook diverse bezoekers naar hem toegestuurd omdat men opzoek was naar specifieke nederlandse modellen .

Verder was het gewoon goed zoeken en dan vond je best voor leuke prijzen leuke spullen . Ik heb genoeg collega's terug zien komen met leuke spullen en mijn motto is nog altijd vind ik het vandaag niet dan komt het een volgende keer wel voor de prijs die ik er voor over heb !

Al met al het waren  3 (4) gezellige dagen .....

JoeriL

• Offline Offline
« Reactie #311 Gepost op: 04 November 2007, 17:24:53 »
Rene,

Ik heb het zelf nooit meegemaakt, maar ik heb me laten vertellen dat het een behoorlijk gedoe was met monteren en veel ruimte qua vervoer inneemt. Daarnaast werd het onmogelijk om vanaf de bedieningskant een treintje te hersporen of terug te duwen als het een keertje mis gaat. Ook werd de interactie met het publiek ineens een stuk minder, omdat er een enorme bariere tussen jou en het publiek staat. We staan heel bewust aan de andere kant van de baan, wat de interactie weinig verminderd, genoeg gekletst met bezoekers!  :). We kunnen tegelijk de baan in de gaten houden en het publiek aankijken.
Iedereen zijn keuzes..  :), ik zal het idee opperen bij de clubleden.

Joeri

Leo_H

• Offline Offline
    • Eurospoor
« Reactie #312 Gepost op: 04 November 2007, 17:59:06 »
Bijna alle hierbovengenoemde bezwaren vallen weg als de bedieningspunten ook voor de baan staan. En volgens mij heeft de M-Track dat ook als ik het fotootje hierboven nog eens goed bekijk.
Voordeel is ook nog dat de bezoeker ook kan meekijken hoe je de baan bedient. Het geeft veel meer openheid.
Groeten,
leo

JoeriL

• Offline Offline
« Reactie #313 Gepost op: 04 November 2007, 18:01:55 »
Zoals ik eerder schreef, we staan heel bewust aan de andere kant van de baan.
Groet, Joeri

Gooierhaven

• Offline Offline
« Reactie #314 Gepost op: 04 November 2007, 18:06:29 »
Er kleeft wel een duidelijk bezwaar aan de achtergrond in combinatie met bediening aan de voorzijde. Het opzetten en afnemen van treinen wordt dan lastig. Voor de baan is uit veiligheidsoverwegingen niet gewenst en achter de achtergrond vergt ofwel een goed overzicht op de splitsing van achter of een goede coördinatie tussen degene die de splitsing bedient en degene die de trein opzet of binnen neemt. Let bij M-track maar eens op. Bij elke treinbeweging van en naar de tuin staat er iemand over de achtergrond te loeren.

Jan