Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door TonM
Vandaag om 16:02:49
EL11 NSB sound file door GerardH
Vandaag om 16:01:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:47:25
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 15:14:35
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 15:10:56
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door ES44C4
Vandaag om 14:34:47
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45

Auteur Topic: Eurospoor  (gelezen 51760 keer)

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
Re: Eurospoor
« Reactie #285 Gepost op: 30 October 2007, 09:24:57 »
Pfff, heb geen zin om de hele discussie door te lezen, komt ieder jaar toch op hetzelfde neer, en ook deze zal wel eindigen met het feit dat smaken verschillen en er toch voor ieder wat wils was.

Ik heb me alle dagen uistekend vermaakt in elk geval, mooie banen gezien en leuke koopjes gevonden.

Goede zaak om dag 2 wat later te openen ivm het onwel worden van een persoon, zo kon de ambulance in de hal komen (VANDAAR dus de ruime opzet.....) tot bij die persoon en alles was voor opening al weg.

Zal me nu beperken tot mijn algemene mening dat ik het dit jaar beter vond dan vorig jaar, en het was toch echt een stuk groter. Hal 2 was dit jaar groter, en mooi om de handel daar in te stoppen. (en hal 2 is 50% van hal 1)

MfG, Arjan

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #286 Gepost op: 31 October 2007, 17:53:13 »
maar het moet toch mogelijk zijn om eens wat meer fabrikanten uit te nodigen en wat minder tweede hands junk neer te zetten?

Je geeft het antwoord zelf al: precies daarom komen de fabrikanten niet. Een fabrikant wenst zich niet te laten spiegelen aan junk. Maar dat is niks nieuws, want daarom komen ze al jaren niet naar Eurospoor en kwamen wel op Rail. Maar dat is nu dus ook volledig afgelopen.
En dat ik er wel voor enige merken stond had een simpele reden: in Duitsland snappen ze niets van de grootste beurs van Nederland, ondanks uitleg en tegenstribbelen ben ik nogal onder druk gezet om te gaan. Overigens naar tevredenheid (behalve financieel) want we hebben een bulk aan papier en plastic tassen uitgedeeld. Misschien dat dat op termijn nog een positieve invloed heeft op de hobby.
En financieel? Veel te duur voor het resultaat wat er te verwachten is.

Maarten van der Burgt.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #287 Gepost op: 31 October 2007, 23:43:10 »
Foto's van Eurospoor:

http://www.flickr.com/photos/47745486@N00/sets/72157602771810355

Mijn favoriet: de Pemoba baan! Een Duits georienteerd baantje waar bijna alles wel op bewoog.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Jan.Willem

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #288 Gepost op: 01 November 2007, 21:13:48 »
Graag wil ik beneluxspoor en in het bijzonder Jan-Peter bedanken voor zijn bijdrage aan ons probleem van het omkeren van de digitale roco locomotieven voor wisselstroom.
Door onze locomotieven digitaal te castreren ;D hebben ze prima gereden bij de wisselstroom baan van Railclub Utrecht!, en is dit probleem bij ons na anderhalf jaar opgelost.

Nogmaals bedankt en ik hoop dat de koeken goed smaakte ;D

u s a rene

• Offline Offline
  • O-King Of Scales
« Reactie #289 Gepost op: 02 November 2007, 22:59:58 »
Hallo,mijn naam is hier u s a rene en ik denk dat ik wel iets fout doe,maar ik weet niet hoe ik me voor moet stellen .Misschien is er iemand die mij daarmee wil helpen.Ik ben een van de mensen van Forks Creek Yard en wil toch even reageren op wat berichten die ik gelezen heb.Marty,je schrijft over onze baan dat de plaats niet zo goed was,nou dat vonden wij ook.Verder had je het over fries lijsten,deze willen we niet,omdat we bewust voor een kleinere baan hebben gekozen en we met het opslag en vervoer probleem zitten. Bij de verlichting heb je een punt,maar we kunnen ook niet alles tegelijk en we weten nog niet wat we willen.Misschien zijn er ideen.Over de voor kant afdekking:We zijn al bij zoveel banen geweest en we zien altijd weer die eewige gordijnen,wij willen iets anders.Als je goed bij onze baan hebt gekeken moet je de grote witte platen gezien hebben. De bedoeling is dat hier grote fotos op komen van onze thuis banen en F.C.Y.in aanbouw.Over het incident met het kind dat aan onze baan wilde gaan hangen het volgende:onze baan is geen klimrek,na twee voorafgaande waarschuwingen moest er iets gebeuren en waarom denk je dat we een afzet touw hadden gespannen?Wij waren in de veronderstelling dat er dranghekken zouden zijn maar dat was niet zo.Als iedereen voor het touw was gebleven,was er niets gebeurd.Het was wel zo, dat er gelijk aangeboden werd om op de houten kruk te gaan staan,zodat hij alles goed kon zien Ik geef toe dat alles wat beleefder had gekund,maar dit was onze eerste tentoonstelling en we hebben er veel van geleerd.Ik vind het alleen jammer dat je niet gelijk met ons in contact ben getreden,zodat we alles ter plekke hadden kunnen uitpraten.Onze baan is gemaakt om met meerdere mensen tegelijk met een trein te kunnen rijden,de zegening van digitaal,maar van alle keren dat ik vroeg of er iemand wilde rijden was er maar een paar keer respons.Onze kruk heeft heel wat kindervoeten gevoeld en daar was hij ook voor.Wij zijn juist van mening dat de kinderen met de treinen mogen rijden,het is onze toekomst want wij worden ook ouder.Sicco Jan,de geluidsdecoders kunnen inderdaad uitgeschakeld worden ,maar er waren heel veel mensen die riepen:er komt geluid uit de lokomotief!We hadden de decoders al een heel stuk zachter gezet maar er moest wel wat overblijven.We hebben heel veel vragen mogen beantwoorden,dat is juist het leuke van zulke dagen,alleen,de mensen moeten het wel zelf ook een beetje aangeven.Voor ons was het een heel leerzaam gebeuren en we weten in ieder geval hoe het niet moet.Nou,ik stop er mee.Groeten allemaal van u s a rene.

ReesCees

• Gast
« Reactie #290 Gepost op: 02 November 2007, 23:43:30 »
Sorry maar ik kreeg een vorm van readersblok, vandaar.

Hallo,mijn naam is hier u s a rene.

Ik denk dat ik wel iets fout doe maar ik weet niet hoe ik me voor moet stellen.

Misschien is er iemand die mij daarmee wil helpen.

Ik ben een van de mensen van Forks Creek Yard en wil toch even reageren op wat berichten die ik gelezen heb.

Marty, je schrijft over onze baan dat de plaats niet zo goed was, nou dat vonden wij ook. Verder had je het over fries lijsten, deze willen we niet, omdat we bewust voor een kleinere baan hebben gekozen en we met het opslag en vervoer probleem zitten.

Bij de verlichting heb je een punt, maar we kunnen ook niet alles tegelijk en we weten nog niet wat we willen. Misschien zijn er ideen. Over de voor kant afdekking: We zijn al bij zoveel banen geweest en we zien altijd weer die eewige gordijnen, wij willen iets anders. Als je goed bij onze baan hebt gekeken moet je de grote witte platen gezien hebben. De bedoeling is dat hier grote fotos op komen van onze thuis banen en F.C.Y.in aanbouw.

Over het incident met het kind dat aan onze baan wilde gaan hangen het volgende: onze baan is geen klimrek, na twee voorafgaande waarschuwingen moest er iets gebeuren en waarom denk je dat we een afzet touw hadden gespannen? Wij waren in de veronderstelling dat er dranghekken zouden zijn maar dat was niet zo. Als iedereen voor het touw was gebleven, was er niets gebeurd. Het was wel zo, dat er gelijk aangeboden werd om op de houten kruk te gaan staan, zodat hij alles goed kon zien.

Ik geef toe dat alles wat beleefder had gekund maar dit was onze eerste tentoonstelling en we hebben er veel van geleerd. Ik vind het alleen jammer dat je niet gelijk met ons in contact ben getreden, zodat we alles ter plekke hadden kunnen uitpraten.

Onze baan is gemaakt om met meerdere mensen tegelijk met een trein te kunnen rijden, de zegening van digitaal, maar van alle keren dat ik vroeg of er iemand wilde rijden was er maar een paar keer respons.

Onze kruk heeft heel wat kindervoeten gevoeld en daar was hij ook voor. Wij zijn juist van mening dat de kinderen met de treinen mogen rijden. Het is onze toekomst want wij worden ook ouder.

Sicco Jan,de geluidsdecoders kunnen inderdaad uitgeschakeld worden maar er waren heel veel mensen die riepen:er komt geluid uit de lokomotief! We hadden de decoders al een heel stuk zachter gezet maar er moest wel wat overblijven. We hebben heel veel vragen mogen beantwoorden en dat is juist het leuke van zulke dagen. Alleen,de mensen moeten het wel zelf ook een beetje aangeven.

Voor ons was het een heel leerzaam gebeuren en we weten in ieder geval hoe het niet moet.

Nou,ik stop er mee.

Groeten allemaal van u s a rene.
« Laatst bewerkt op: 02 November 2007, 23:45:22 door Kees-Jan »

Leo_H

• Offline Offline
    • Eurospoor
« Reactie #291 Gepost op: 03 November 2007, 01:05:07 »
Beste mensen,

Ik wil iedereen bedanken die de moeite heeft genomen om naar Eurospoor te komen. Ik hoop dat we velen een plezier met het evenement hebben gedaan. Onze speciale dank gaat uit naar het enthousiaste team op de Beneluxspoorstand die een werkelijke promotie voor de hobby betekent. De dioramawedstrijd is hoofdzakelijk door de inzet van Beneluxspoor tot een succes geworden. Ook de dioramabouwers hartelijk dank voor alle inzet en de bereidheid om in te schrijven en een diorama te bouwen. Er zullen vele uurtjes met de bouw gemoeid zijn geweest.

Natuurlijk zijn er altijd zaken aan een evenement die voor verbetering vatbaar zijn. We zagen er in dit draadje een aantal voorbijkomen. Met een aantal zijn we het echt wel eens. Op Eurospoor willen we liever geen gedrang, maar op sommige plaatsen stonden de banen te ver uit elkaar, dat is het andere uiterste en maakt het op die plaatsen ongezellig. Mee eens, dat is een verbeterpunt.

De totale oppervlakte van hal 1 en 2 is ongeveer 22.500 vierkante meter, dat is erg veel modelspoor en groter dan andere beurzen. Zelfs als je er een paar duizend vierkante meter loze ruimte van zou aftrekken. Hallen 6 en 8 in de Westfalenhallen bijvoorbeeld zijn samen 13.500 vierkante meter groot.

In 2005 hadden we voor het eerst Roco als grotere fabrikant als deelnemer aan de beurs. Door de Roco aktie hebben we een goed kontakt met REZ opgebouwd. De deelname was - wederzijds - naar tevredenheid maar helaas gingen Roco en REZ uit elkaar waardoor wij weer terug bij af zijn.
De tweedehandsverkoop kan overigens geen reden zijn waarom grote fabrikanten niet naar Eurospoor zouden kunnen komen, tenzij de landsgrenzen bij hen een mentaliteitsverandering teweeg brengt. Want zowel in Duitsland (Intermodellbau) als in België (Mechelen) staan de fabrikanten tussen of bij tweedehands verkopende partijen.

In dit draadje werd ook de toegangsprijs vergeleken met die van KreaDoe.
De toegangsprijs van Eurospoor is hoger omdat de door Eurospoor benutte ruimte slechts voor minder dan de helft commerciëel verhuurd wordt. De andere helft wordt gebruikt om door Eurospoor ingehuurde modelbanen te plaatsen. Op KreaDoe wordt - bij mijn weten - elke vierkante meter verhuurd en dat genereert meer inkomsten waardoor de toegangsprijs naar beneden kan.
De suggestie van sommigen die liever meer modelbanen (=kosten) en minder handel (=inkomstenderving) zien, betekent voor ons alleen maar nog meer kosten. De handel betaalt met hun deelname mee aan de beurs.
Moet die (gedeeltelijk) weg, dan kan je raden wat dat voor de toegangsprijs betekent.

De prijzen van artikelen op de beurs. Daar hebben wij geen invloed op en dat willen wij ook niet. Vind je een artikel te duur? Of staat er een belachelijke prijs op? Koop het dan niet. Ding maar af, je staat tenslotte op de "markt". In de meeste gevallen wil de verkoper best wel water bij de wijn doen en zo niet, kijk dan verder. Het artikel ligt vast verderop ook nog wel.

Nogmaals, bedankt en hopelijk tot Eurospoor2008.

Met vriendelijke groet,
Leo Hendriksen

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #292 Gepost op: 03 November 2007, 01:11:40 »
Leo,

Dank aan jouw en je team.
Jij hebt dit toch maar mogelijk gemaakt. Dat doet niet iedereen je na.

Als we nu met zijn allen konden applaudiseren, zou je denk ik een oorverdovend geluid horen, maar... het is nu eenmaal nacht en liggen alle modelspoorders in bed.

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #293 Gepost op: 03 November 2007, 01:17:50 »
Allemaal?  ;)

Maar even serieus: inderdaad een hele prestatie! Ik hoop dat het volgend jaar minimaal net zo goed zal zijn!

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Deetrein

• Offline Offline
« Reactie #294 Gepost op: 03 November 2007, 01:21:17 »
Bijna allemaal!  ;D

Leo Bedankt, je kunt het nooit iedereen naar zijn zin maken en ik vind het niet erg om een baan voor een tweede of derde keer te zien, want je ziet steeds weer wat 'nieuws'.
Ik heb zaterdag lekker kunnen shoppen en mogen genieten van de opgestelde banen.
En of de banen nu allemaal gereed waren of niet, een ieder verdiend lof omdat zij tonen wat zij op dat moment waard zijn.
Al doende leert men, ook van elkaar.

Welterusten,

Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

stig

• Offline Offline
« Reactie #295 Gepost op: 03 November 2007, 06:15:52 »
Als we nu met zijn allen konden applaudiseren, zou je denk ik een oorverdovend geluid horen, maar... het is nu eenmaal nacht en liggen alle modelspoorders in bed.

Mag ik een zakje, ik wordt niet helemaal goed geloof ik...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

WillemNS

• Gast
« Reactie #296 Gepost op: 03 November 2007, 08:36:34 »
Hallo,

Heeft iemand misschien info over die man die tegenover de BNLS stand stond?
Hij had van die containerwagens zonder containers erop van Roco, erg mooie.
Alleen ben ik zijn kaartje kwijt. Als iemand die info heeft, graag per PB aub.

Willem

Eric van Spelde

• Offline Offline
« Reactie #297 Gepost op: 03 November 2007, 10:34:27 »
Leo, een reëel verhaal, maar vanuit bezoekersperspectief toch wat kanttekeningen...

In dit draadje werd ook de toegangsprijs vergeleken met die van KreaDoe.
De toegangsprijs van Eurospoor is hoger omdat de door Eurospoor benutte ruimte slechts voor minder dan de helft commerciëel verhuurd wordt. De andere helft wordt gebruikt om door Eurospoor ingehuurde modelbanen te plaatsen. Op KreaDoe wordt - bij mijn weten - elke vierkante meter verhuurd en dat genereert meer inkomsten waardoor de toegangsprijs naar beneden kan.
De suggestie van sommigen die liever meer modelbanen (=kosten) en minder handel (=inkomstenderving) zien, betekent voor ons alleen maar nog meer kosten. De handel betaalt met hun deelname mee aan de beurs.
Moet die (gedeeltelijk) weg, dan kan je raden wat dat voor de toegangsprijs betekent.

Ik denk dat je als bezoeker op zich over de verhouding tussen handel en expositie geen klachten mag hebben: die is gevoelsmatig niet anders dan bij vergelijkbare tentoonstellingen. Wel over de indeling van het tentoonstellingsgedeelte, want zoals je zelf al aangaf: het was ongezellig in de hal. Dat had te maken met de loze ruimten, vooral verder naar achteren waardoor bijvoorbeeld het Nulpunt in een troosteloze betonvlakte stond, en één of twee banen die nog verder weg in die betonvlakte stonden niet de aandacht kregen die ze verdienden (die Amerikaanse baan waar Marty het over had heb ik dus gemist) maar vooral ook omdat een klein aantal clubs die al jarenlang een centrale plaats in de hal innemen, nog steeds weinig tot niets doen aan een aantrekkelijke presentatie. Het is m.i. niet teveel gevraagd om bijvoorbeeld bij een baan die in de rondte loopt te zorgen voor een achtergrond waardoor de aandacht naar de treinen en scenery wordt getrokken en niet naar de de verzameling tuinstoelen en losse rommel er binnenin, en wat meters stof om de modules naar de grond toe netjes af te sluiten. Het is tenslotte een modelspoortentoonstelling en geen bouwmarkt. Een organisator mag hier m.i. best wat basale eisen stellen aan de exposant op straffe van uitsluiting. Meedoen met een tentoonstelling is een privilege en geen recht, ook al doe je 20 jaar mee.

Ik begrijp best dat er flink wat vierkante meters gevuld dienen te worden voor relatief weinig geld (zeker omdat de onkostenvergoedingen om sommige kwalitatief hoogstaande buitenlandse inzendingen naar Nederland te kunnen kalen ook ergens vandaan moeten komen) - maar je kunt je dan afvragen in hoeverre het verstandig is 'de grootste' te willen zijn/blijven. Mijns inziens had Eurospoor voor de bezoeker een meer verzorgde en vooral gezelliger indruk gemaakt als de 'rommelbanen' waren weggelaten, de overige inzendingen op de helft van de oppervlakte waren samengebracht waardoor handel plus expositie in één hal hadden gekund, en dan had er met het bespaarde geld ook nog wel een tapijtje afgekund.  Liever een wat kleinere, gezellige beurs (zeker als het buiten koud en donker is) dan een heel grote oppervlakte waarin een aantal mooie banen gewoon 'verzuipt' in de algehele rommelige indruk!

De prijzen van artikelen op de beurs. Daar hebben wij geen invloed op en dat willen wij ook niet. Vind je een artikel te duur? Of staat er een belachelijke prijs op? Koop het dan niet. Ding maar af, je staat tenslotte op de "markt". In de meeste gevallen wil de verkoper best wel water bij de wijn doen en zo niet, kijk dan verder. Het artikel ligt vast verderop ook nog wel.

Kan ik het volledig mee eens zijn, al heb ik wel een gevoel dat een aantal hadelaren met speciale 'Eurospoorprijzen' werkt vanwege de andere - meer algemene - samenstelling van het publiek t.o.v. de specifieke beurzen waar alleen de echte kenners/verzamelaars komen. Oftewel: mensen die wat minder terzake kundig zijn kunnen we wel het vel over de oren trekken. Of je daarmee de hobby op langere termijn -  en daarmee het bestaansrecht van de  handel - een dienst doet is een tweede...
« Laatst bewerkt op: 03 November 2007, 10:45:41 door Eric van Spelde »

Herman05

• Offline Offline
    • Railplaza.nl
« Reactie #298 Gepost op: 03 November 2007, 10:37:33 »
@Willem
KLIK
Daar moet je het vast op kunnen vinden  :)

Groeten,
Herman

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #299 Gepost op: 03 November 2007, 13:59:16 »
Je geeft het antwoord zelf al: precies daarom komen de fabrikanten niet. Een fabrikant wenst zich niet te laten spiegelen aan junk. Maar dat is niks nieuws, want daarom komen ze al jaren niet naar Eurospoor en kwamen wel op Rail. Maar dat is nu dus ook volledig afgelopen.

Maarten van der Burgt.

Hoewel Leo als organisator dit tegenspreekt zit er misschien wel iets van waarheid in. Het gaat alleen wellicht niet zo zeer over de (echte) 2e hands "junk" maar om de grote hoeveelheden nieuw spul die er aangeboden worden en de problemen die ze daardoor misschien met winkels krijgen (hoewel juist sommige winkels wel weer op de 2e hands beurzen staan). Maar dit is iets wat de fabrikanten zelf in de hand hebben Hoewel, eerlijk is eerlijk, bij maatregelen hiertegen zijn wij beursbezoekers ook wel weer de eerste om hiertegen te protesteren omdat we een paar euro korting dreigen mis te lopen. Complexe situatie dus, maar je kan het niet iedereen naar de zin maken.

Wat ik wel jammer vindt is dat er eigenlijk geen enkele gelegenheid meer is waar de (grote) fabrikanten zich in Nederland WEL presenteren aan een 'algemeen' publiek. Met alleen adverteren in de bekende modelspoorbladen blijf het promoten een beetje een in-crowd aangelegenheid voor degenen die zich al met modelspoor bezighouden.
Het lijkt me dat elke fabrikant/importeur toch een budget voor dit soort marketing, reclame en promotie opneemt of in ieder geval zou moeten opnemen?
Dus fabrikanten/importeurs, zet u dan toch maar, eventueel met enige tegenzin, over deze drempel heen en doe ook mee aan dit soort promoties van de modelspoorhobby!

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.