Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door TonM
Vandaag om 16:02:49
EL11 NSB sound file door GerardH
Vandaag om 16:01:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:47:25
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 15:14:35
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 15:10:56
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door ES44C4
Vandaag om 14:34:47
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45

Auteur Topic: Eurospoor  (gelezen 51757 keer)

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
Re: Eurospoor
« Reactie #240 Gepost op: 28 October 2007, 21:39:26 »
Als je door maar veel halruimte te huren de grootste bent (wat ik overigens betwijfel) wil dat nog niet zeggen dat daar het meeste te zien is. 3 grote horecaterrassen en veel loze ruimte.
Het modelspoordeel van Dortmund is zeker zo groot.
Daarnaast zegt de omvang helemaal niets over de kwaliteit.

Niet dat het mij veel uitmaakt of een kaartje nu 10, 11 of 13,50 euo kost. Als ik wil ga ik toch wel. Als het echt te gek wordt, ja dan blijf ik weg.

En ook al klink het soms wat negatief, ik heb mij prima vermaakt. Er is immers meer te beleven dan enkel naar rondjagende treintjes te kijken.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #241 Gepost op: 28 October 2007, 21:40:10 »
Heuhh sorry hoor Willem, maar de werels is groter dan alleen modelspoor.
Dus indien je geen feitenkennis hebt  is het misschien beter om bepaalde stellingen niet neer te zetten.
Kreadoe is al sinds mensen heugenis een hele grote beurs op dezelfde lokatie als Eurospoor.
Denk qua oppervlakte, bekendheid en bezoekersaantallen, is deze beurs vele malen groter als Eurospoor, zeg maar Luxemburg vergeleken met Frankrijk, waarbij Kreadoe frankrijk is.
Dus dat jij er nog nooit van gehoord hebt, lijkt mij geen echte maatstaf  ;)
Mvg Marty,

WillemNS

• Gast
« Reactie #242 Gepost op: 28 October 2007, 21:43:29 »
Og, nou lees ik het pas goed, Krea Doe ;D

Ik dacht een of ander wazig grieks naampje, kretadoe :P
Maar dan snap ik het ook, ook weer een argument: Als er bij KreaDoe dubbel zoveel mensen kopen, kan de entree ook omlaag. Als ze bij eurospoor zo weinig vragen, dan maken ze verlies omdat er minder aan ticket geld word binnengehaald...

Willem

ReesCees

• Gast
« Reactie #243 Gepost op: 28 October 2007, 21:52:39 »
Eric, Gefeliciteerd hoor!

Inderdaad even vergeten: Een ieder: heel erg bedankt voor alles op de stand, klasse!

Een heel gelukkig publieke winnaar ;)

Emiel-L

• Offline Offline
« Reactie #244 Gepost op: 28 October 2007, 22:36:12 »
Voor de mensen die vinden dat de banen niet hoog genoege eisen aan gesteld worden, of dat banen in aanbouw maar weg moeten blijven: Wat hebben jullie liever, een baan waar alles rijdt, of een baan die er prachtig uit ziet maar er rijdt niks.
Dit is een van de grootste redenen dat er geen tot nauwelijks scenery op sommige banen staat, het moet eerst rijden, dan beginnen we aan de scenery.

En wie denkt dat eurospoor niet leuk is of onder de maat is; blijf dan lekker weg en ga je eigen baan bewonderen! (Ik vind het onredelijk, zelfs achterbaks om het werk van anderen af te kraken. Die mensen, zoals ik, doen hun uiterste best om een baan neer te zetten waar mensen naar komen kijken. Steken er veel geld en tijd in, en dan komt er een of ander iemand die zich beter vindt, en die kraakt alles maar weer af. DOE HET DAN ZELF!)

Emiel

jeroen visee

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #245 Gepost op: 28 October 2007, 22:51:24 »
(Nog een vraag: Joris Linssen liep op vrijdag rond met camera- en geluidman)antwoord:het wordt op rtv utrecht uitgezonden bij het programma uit in utrecht op 18 nov
« Laatst bewerkt op: 29 October 2007, 08:27:22 door Bart Tigges »

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #246 Gepost op: 28 October 2007, 23:06:48 »
Dit jaar was het voor de eerste keer Eurospoor voor mij.
28 oktober (zondag)
Samen met me vriendin ging ik erheen.

Mijn mening.

Leuk dagje uit veel gezien zeker in hal 1.
Leuk gepraat op beneluxspoor meeting met manuel over kleuren van de 1100 1200 en 1300  ;D dat ie zoveel weet.

Dat mensen zeuren over banen die niet af zijn vond ik meevallen ook hout en rails is leuk om te zien dan zie je dat ze ermee bezig zijn.
Wel was er weinig NS materieel rollend op de baan te zien ( tijdperk 4 tm heden ).
Veel fotos gemaakt genoten van het vraag en aanbod (nieuw).

2e hands vond ik echt jammer qua kwaliteit en prijs dat je Lima loks uit de jaren 70 voor hoge prijzen zag tja vindt je gek dat ze bijna niks verkopen.

Bijna een Gele Mat 46 gekocht totdat ik zag dat het motordraaistel deels gebroken was (vrijwel niet te zien vroeg om een testrondje te laten rijden daar had ie moeite mee en zei dan moet je hem kopen) en wat schade had en onderdeeltjes weg toen bood ik een prijs van 125 samen met me vriendin en hij was niet meer klantvriendelijk dus liepen we maar snel weg als je niet met de prijs eens bent dan zeg je toch nee dat is te laag en ga je beetje onderhandelen met elkaar niet dus.

Verder zag ik 3 irm koprijtuigen half gesloopt ramen gebroken / eruit compleet setprijsje voor 150 ik zo nee dankje.

En dan zag ik 1100 loks voor 140 (wisselstroom) en 130 gelijkstroom terwijl ie nieuw in de aanbieding voor 99,- was (wiss digitaal) dan bouw ik liever zon 1 om.

Dusja :-| en vresselijk al die koopjes jagers die je opzij duwen (hebberigheid)
Het is leuk als je wat dingen goedkoop koopt maar dat je gelijk als een gek gaat duwen trekken pffff.

Heb zelf 2 Digirails decoders gekocht ;D Prima service MTE.
« Laatst bewerkt op: 28 October 2007, 23:12:11 door Bas. »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #247 Gepost op: 28 October 2007, 23:42:32 »
Bedankt Emiel, dat je mijn statement benadrukt, al is het in negatieve zin.
Die instelling die jij nu beschrijft is exact het hele manco van veel verenigingen.
Veel verenigingen hebben een instelling ( en helaas vooral de verenigingen waar de gemiddelde leeftijd het VUT niveau al heeft overschreden) wees blij dat wij er staan met een baan.
Wanneer komt het besef nu eens bij grote verenigingen dat jullie er voor de bezoekers er staan en niet andersom??
Ik betaal entree, dus ik ben consument en mag wat van een product verwachten.
Het is jullie taak om de bezoeker met een tevreden gevoel naar huis te sturen, zo simpel is het.
Dat kritiek niet gegeven mag worden lijkt natuurlijk helemaal nergens op, zeker niet als die kritiek onderbouwd is.
vergeet niet, als iedereen thuis blijft omdat we jou niet kunnen behagen dan is het gauw gebeurt met jullie weekendje uit.

Ik snap best wel dat een grote vereniging die 10 jaar aan een baan bouwt en 45 module bakken hebben dat je die na pak hem beet 10 evenementen de open haard in gooit, dat is zonde, begrijpelijk.
Gevolg is wel dat wij als trouwe bezoekers nog geen 1 editie van Eurospoor zonder de baan van rail club Utrecht hebben moeten doen, om maar een voorbeeld te noemen.
Ga het dan niet vreemd vinden dat de bezoekers een beetje uit gekeken raken op je bouwwerk, en dat doet niets af aan de prestatie,.

Veel verenigingen zouden eens de spiegel voor moeten houden en ook zelf eens na moeten denken hoe je de boel fris houd en modern.
Bouw in plaats van 1 hele grote baan, eens 3 of 4 kleine baantjes.
bespaart geld en je kan afwisselen.
Steek eens  wat minder geld in koploper 122 of TGV 244, en doe wat aan je presentatie naar buiten toe.
Doe wat met de kritieken die je hoort ipv maar te roepen dat alle bezoekers gek zijn en jullie gelijk hebben omdat het 25 jaar geleden ook goed ging zo
Probeer eens voor de gein mee te veranderen met de trend en de wens van je gasten............

Eerst moet het rijden en dan gaan we een keer naar de scenery kijken, ja zo lust ik er ook nog wel 1.
Je kan het ook omdraaien, we zorgen dat alles het doet, alles lekker smoelt en dan schrijven we ons pas in.
of accepteer jij ook als je naar een museum gaat en de lijsten al hangen met een paar schetsen, en een briefje erbij, sorry, de schilder is nog op vakantie ???????

Dus voor je de halve wereld als de schuldige ziet, kijk een sin de spiegel en probeer eens wat aan de instelling te doen, over bouwkwaliteit zal je me niet horen, iedereen heeft nou eenmaal zijn eigen voorkeuren
« Laatst bewerkt op: 28 October 2007, 23:44:12 door marty »
Mvg Marty,

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #248 Gepost op: 29 October 2007, 00:31:38 »
Zomaar even een opmerking, als al die "Vutters "nu eens thuis bleven met hun afgebouwde banen, Kom jij/jullie dan ook nog kijken?
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

JoeriL

• Offline Offline
« Reactie #249 Gepost op: 29 October 2007, 00:33:41 »
Marty,
Aangezien je Emiel indirect aanvalt, voel ik me ook aangesproken. Er staan inderdaad banen die wat minder mooi aangekleed zijn, maar waar genoeg aan te zien is waar je van kunt genieten. Jij misschien niet, anderen misschien ook niet, maar gelukkig heb ik alleen maar positieve reacties gehad (met opbouwende kritiek zo af en toe). Ondanks de nog niet zo ver gevorderde scenery, is er bij ons (en anderen waar je op doelt) zat te bewonderen. Jammer dat je niet een van ons hebt aangesproken, daar kunnen we best tegen, en dan kunnen we er wat mee. Zo komt het wat hufterig over, maar dat zal te maken hebben met geschreven taal; in persoon komt het meestal anders over  :).

Wat betreft mijn ervaring op Eurospoor: ik heb me weer prima vermaakt, zowel achter de baan als bij andere banen, zoals vanouds weer lekker gezellig  :). Paar voor mij onbekende banen gezien, waaronder een paar mooie staaltjes modelbouw. Ook nog wat leuke spulletjes kunnen kopen voor een mooie prijs, zoals het hoort op een beurs  :D.

Groet,
Joeri
(PS: gemiddelde leeftijd bij onze club ligt ver onder VUT leeftijd  ;))

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #250 Gepost op: 29 October 2007, 01:03:08 »
Even als Peter en niet als moderator...

Toch interessant om alle meningen zo eens te lezen. De laatste beurs waar ik geweest ben (buiten Houten) was ergens eind 2000, toen ik al wist dat ik zou gaan emigreren. Geen idee welke beurs het was.

Daar had je ook een stel grasbanen, om het zo maar eens oneerbiedig uit te drukken en die waren weliswaar erg groot, maar ook vrij saai. Maar daar reden wél Sprinter-drietjes rond, wat ik razend interessant vond omdat ik die nog niet kende. Even later was ik een Sprinter tussenbak en Spoorcuriosa 125 gulden rijker. :)

Waar je voor moet oppassen, naar mijn persoonlijke mening, is om iemand af te blaffen met "kun jij het dan beter?" Ik hoef niet een opleiding tot kunstschilder gehad te hebben om een mening, zelfs een gefundeerde mening, te hebben over een schilderij.

Dus als iemand een mening heeft over een baan en hij kan die goed onderbouwen, dan zou men daar over na moeten denken in plaats van die mening met een one-liner van de hand te wijzen.

Uiteraard moet je compromissen maken bij het bouwen van een baan en al helemaal bij het bouwen van een tentoonstellingsbaan. Maar als je die keuzes toe kunt lichten, kan dat het begrip van de toeschouwers alleen maar vergroten.

Dat laatste zou ik graag wat meer zien.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #251 Gepost op: 29 October 2007, 01:27:40 »
Joeri.

Ik val Emiel niet indirect aan, ik val zijn instelling direct aan.
nou is het niet zo dat ik een toevallige passant ben die toevallig eens een beursje ga bekijken.
Dit was de eerste beurs in 5 jaar waar ik niet als deelnemer heb gestaan  :).
Dus als ik iets of iemand beschuldig doe ik dat niet zomaar, daar heb ik jaren over nagedacht.
Dat het soms wat hakkerig of hufterig over komt, so be it, ik zit nou een maal niet op het Adriaan van Dis Forum.
Het was zeker niet op de man bedoelt of een specifieke club.
Wat ik ventileerde is een mening die ik door de jaren heb opgedaan, zowel voor als achter de schermen.
Ik persoonlijk kan een niet afgebouwde baan niet zo waarderen, maar wie ben ik om voor een ander te beslissen wat hij of zij wel of niet mooi moet vinden.
Ik probeer alleen aan te geven ( net als voorgaande jaren toen, want deze discussie barst elke zondag na rail of eurospoor los) dat deelnemers ook wel eens zelf een spiegel voor mogen houden en dat ze nou eenmaal niet alwetend zijn en nooit zullen worden, zal ik ook niet.
Ik ben groot voorstander dat deelnemers eens een goede discussie aangaan hoe zij een evenement aantrekkelijker kunnen maken met relatief simpele middelen
Ik weet donders goed dat je het niet iedereen naar de zin kan maken.
Volgend jaar komen wij met een nieuwe stoomtrambaan naar Nederlands voorbeeld, en er zullen mensen zijn die hun rolletje volschieten ( heuhhmmm smartcard), maar er zullen er ook zat zijn die gapend weglopen en weer lekker wakker worden bij de grasmatracebanen, en zo hoort het ook.

Rode draad in elke discussie is dat Rail in de jaren 90 de inzendingen veel beter en mooier waren, maar is dat ook zo ???
In die jaren kwam de invasie van de engelse en we wisten niet wat we zagen.
16 jaar later zijn we wat verwend omdat de vastelanders ook beter gingen bouwen, en naar mijn mening de britten hebben geëvenaard en hier en daar overstegen.
Maar waarom LEEk rail toen beter ???? de entourage was toen beter, de sfeer was beter en het bediendend personeel stond er nog niet zo verveeld bij als nu, aangezien somige bannen van toen, nu nog te zien zijn, en er werden hogere eisen gesteld aan de afwerking om de baan heen.
Dus uitstraling en entourage doen meer afbreuk op banen dan menigeen denkt.
voor de antourage dient een organisatie te zorgen, de sfeer en entiosiasme , daar moeten de deelnemers voor zorgen.
En ja zelfs dan heb je mensen die zeggen, ik vond het tegenvallen, want de kunstwerk baan stond er niet  ;D

En Joeri, als ik dit van te voren had geweten, en ik had geweten wie jij bent, durf ik je heus wel aan te spreken.
De dingen die ik hier durf te uiten durf ik ook wel in het eggie, ik ben niet zo'n schoenen kijkende internetter  ;)

en ja Sobat, zolang er mensen zijn zoals bij beneluxspoor en sleutelspoor  waarbij je wel ziet dat ze het leuk vinden om over hun hobby te vertellen, blijf ik gewoon komen, ongeacht hun leeftijd  ;)
« Laatst bewerkt op: 29 October 2007, 01:34:37 door marty »
Mvg Marty,

Delftinhetklein

• Offline Offline
    • bouweninhetklein
« Reactie #252 Gepost op: 29 October 2007, 01:39:12 »
Afgelopen vrijdag met de trein maar eens naar Eurospoor getogen. Had iets gehoopt aan te treffen in de trend van de Dortmund Messe maar kwam van een koude kermis thuis….

Waar waren de grote merken met hun fabriekspresentaties? Waar zijn de vele klein bedrijfjes met hun leuke snufjes. Goed, mijn verwachting was fout weet ik nu.

Over de showbanen het volgende:
Wat ik miste was de dynamiek tussen standhouder en publiek. Wat ik zag in de ‘showhal’ waren mooie banen met mensen die zonder contact met het publiek, lekker met zichzelf en hun hobby bezig waren.

Ik miste, noem het ‘de standwerkersmentaliteit’. Medewerkers, die niet zichzelf richten naar hun baan maar naar het publiek. Je zou eigenlijk elke baan of vereniging die gepresenteerd wil worden tevens moeten verplichten dat ze workshops geven of actieve presentaties zoals bv uitleg geven over het ontstaan (bouwwijze, materiaal etc). Vergelijk het met de rondleiding bij Railz. Menigeen die de rondleiding ooit daar gedaan heeft zal het hopelijk met mij eens zijn dat die wijze van beleving veel boeiender is en veel meer inzicht geeft dan het puur op afstand alles aanschouwen. Ok bij Railz betaal ik daarvoor maar doe ik dat met mijn entreegeld bij Eurospoor niet? Nu was het eigenlijk door het statische net alsof je een Railhobby met mooie plaatjes aan het doorbladeren was. Iets wat menigeen misschien nu thuis aan het doen is met zijn, als een japanner, geschoten foto’s.

Wat naar mijn mening heel goed is waren de presentaties zoals van bv Beneluxspoor en NMF. Direct contact zoeken tussen de mensen voor en achter de tafel. Gedachten uitwisselen en demonstraties geven. Karst heeft waarschijnlijk geen stukje styreen gesneden voor zijn nieuwe plan U maar heeft heel veel mensen te woord gestaan over hoe hij het één en ander bouwt. Was het niet heel anders geweest als de plan U rondjes reed op de voorgrond en Karst aan een tafeltje achteraf zat te snijden? Ja waarschijnlijk was de volgende plan U nu af….  ;)

De ‘koopjeshal’ is misschien een ‘must’ om het budget rond te krijgen maar is met bijna gelijke oppervlakte als de ‘showhal’ een bedreiging voor de laatst genoemde. Wat is belangrijker? Het stimuleren van de modelrailhobby of de verkoop? Over het aanbod en voor welke prijs? De koper is zelf baas over zijn portemonnee en niet de verkoper. Maar ook Marktplaats en Ebay laten daarin soms het omgekeerde vermoeden.

Misschien staan de beste stuurlui aan wal en zal ik zelf de standwerkershandschoen moeten oppakken….

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #253 Gepost op: 29 October 2007, 08:24:16 »
Nou, Eurospoor is een van de grootste dus vergelijkbaar met de beurs die jij zegt kan denk ik niet.
Dan is Eurospoor ook nog eens op een toplocatie.
Ook maakt Eurospoor naamsbekendheid, ik heb nog nooit gehoord van Kreadoe of zoiets??

Eurospoor is een hele hoge kwaliteit beurs, misschien volgens jou mening dit jaar minder, maar het blijft gewoon een van de grootste van europa.

Willem

Voor de degene die de borden miste Kreadoe is ook in Utrecht , in de jaarbeurshallen en kent een zo mogelijk nog groter aantal bezoekers dan Eurospoor.
Internationaal gezien zijn Keulen , Dortmund, stukken beter dan Eurospoor.
1 goedkopere toegang, 2 meer aanbod van fabrikanten, 3 meer aandacht voor restauratie. etc etc.
Ik weet het Eurospoor is de enige in nederland van rail 2008 gaat een luxe houten weorden. maar het moet toch mogelijk zijn om eens wat meer fabrikanten uit te nodigen en wat minder tweede hands junk neer te zetten?

Bij veel handelaren zie je elke beurs weer de zelfde dozen met dezelfde domme huisjes. kapotte wagonnetjes etc etc
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

NS 1100

• Offline Offline
« Reactie #254 Gepost op: 29 October 2007, 09:07:51 »
Nou, ik ben 2 jaar geleden op Eurospoor geweest en dit jaar in Dortmund. Persoonlijk (als modelspoorder) vond ik de beurs van Dortmund nogal tegenvallen. Ok, die beurs mag dan wat grootschaliger zijn dan Eurospoor, het aanbod aan modeltreinen en modelspoorbanen vond ik minder dan Eurospoor heeft.