Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50

Auteur Topic: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?  (gelezen 23504 keer)

robin binsbergen

• Offline Offline
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #75 Gepost op: 20 January 2015, 22:50:14 »
Neem maar van mij aan, dat er nog genoeg museummaterieel van kleur zal verschieten. Afwisseling trekt publiek, en daar leven alle musea van.

Mvg,
Robin

Miljoenenlijn

• Offline Offline
« Reactie #76 Gepost op: 20 January 2015, 23:23:17 »
Ja verandering van spijs doet eten zegt men.
Daarom is de RAM T.E.E een mooi project ,waarom krijgen die mensen geen  medewerking die ze verdienen, een fatsoenlijke werkplek en er moet toch ergens subsidie te krijgen zijn,misschien bij het Europese hof,want er zijn vele wegen naar Rome,dit treinstel heeft al veel gekost om zo weg te laten roesten.
De stuurstand die omgebouwd naar motorwagen moet worden ,kun je dat niet via schoolproject of leerproject laten uitvoeren en bedrijven helpen of die een flinke duit in het zakje doen vermelden met een bronzen plaket .
Dit doen ze bij de Oosterburen ook,kijk maar naar de RWTH in Aken die een eigen stoomlokje hebben en onderhouden.

Gr,

Jo 

« Laatst bewerkt op: 20 January 2015, 23:25:12 door guest7823. Reden: spatiering tekst aangepast »

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 20 January 2015, 23:38:34 »
Het is geen kwestie van een stuurstand ombouwen; de motorwagen moet 100% nieuw gebouwd worden, inclusief toelating. Dat gaat wel minimaal een aantal tonnen kosten...

Miljoenenlijn

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 20 January 2015, 23:59:44 »
Nou techniek van vandaag de dag staat voor niks,en de rst heb ik al beschreven.

Gr,

Jo
« Laatst bewerkt op: 21 January 2015, 00:11:41 door guest7823. Reden: citaat verwijderd wegens directe onderposting »

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #79 Gepost op: 21 January 2015, 02:13:39 »
Volgens mij weet ik nu wel genoeg, draadje kan weg als het zo lastig is. Ik ga maar wat huiswerk maken denk ik want alles wat iemand kan vragen kan ook zelf opgezocht worden. Jammer dat ik de tijd er niet voor heb met een eigen bedrijf om dag en nacht fora af te struinen. Als iemand mij wat wil vragen dan zeg ik altijd: vragen kost niks en je kan het beter vragen dan verkeerd aannemen of doen.

Ik had zelf de NMLD site al eerder bekeken maar zag weinig informatie over toekomstplannen voor het materieel wat ik bekeek, bv bij de 1302 staat het er helemaal niet bij dat deze weer blauw gaat worden of dat de 1125 weer 1125 gaat worden in de nieuwe/oude/correcte kleur. Het forum aldaar is niet heel erg actief met maar één draadje wat actief was in 2014 en zelfs dat draadje had de laatste post in mei 2014, de rest is nog van 2013 en eerder. Dit forum is veel actiever maar ik hou me maar bij mijn modeltreintjes en zal het niet meer durven om hier wat te vragen wat ik ook op grootspoor fora zou moeten kunnen vinden.

Wat is er nu mis met vragen? Ik vraag niemand om mijn huiswerk te doen en het voor mij op te zoeken, maar ik weet dat er op dit forum mensen zijn die het nodige gewoon al weten omdat ze dicht bij het vuur zitten. Nogmaals mijn excuses voor mijn stomme vragen en dat ik verkeerd begrepen heb hoe dit forum werkt en ik zal het noot meer doen.

Bedankt allen voor de discussie en de antwoorden.

henk

• Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 21 January 2015, 07:10:56 »
@Jo, in feite moet de hele motorbak worden herontworpen en dan als uniek stuk worden gebouwd. Ik vind de schatting van tonnen van Tim nog erg voorzichtig. Die tonnen kan je wel uittrekken voor het restaureren en technisch geschikt maken van de andere bakken. Daarna heb je dan een fraaie trein die onderhoud en stalling nodig heeft en zich alleen met flinke verkiezen en een hoop moeite laat exploiteren.

De stichting heeft geen subsidietje hier en subsidietje daar nodig, maar een mecenas met diepe zakken.
« Laatst bewerkt op: 21 January 2015, 17:09:41 door guest7823. Reden: Bericht aangepast ivm Zamboni-actie »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Mischa

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 21 January 2015, 08:49:17 »
Wat Biesje zegt over het NMLD forum kan ik beamen, echt recent en veel gepost wordt er niet. Dus dit lijkt me geen rare plek om er naar te vragen. En als je je er aan stoort, lees je dit draadje toch niet...
Mischa

jjg koopmans

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 21 January 2015, 10:23:07 »
Volgens mij weet ik nu wel genoeg, draadje kan weg als het zo lastig is. Ik ga maar wat huiswerk maken denk ik want alles wat iemand kan vragen kan ook zelf opgezocht worden. Jammer dat ik de tijd er niet voor heb met een eigen bedrijf om dag en nacht fora af te struinen......
Kennelijk wordt dan verwacht dat beantwoorders van vragen dan maar alle fora moeten afstruinen!
Wat een merkwaardige gedachtenkronkel!
Mvrgr
Koopmans

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #83 Gepost op: 21 January 2015, 10:25:29 »
het is niet de vraag of een ander dat gaat doen neem ik aan.
meer van als je het toevallig weet.
dan kan je het toch beantwoorden?

Groeten martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

guest7823

• Gast
« Reactie #84 Gepost op: 21 January 2015, 11:17:48 »
Ik had zelf de NMLD site al eerder bekeken maar zag weinig informatie over toekomstplannen voor het materieel wat ik bekeek, bv bij de 1302 staat het er helemaal niet bij dat deze weer blauw gaat worden of dat de 1125 weer 1125 gaat worden in de nieuwe/oude/correcte kleur. Het forum aldaar is niet heel erg actief met maar één draadje wat actief was in 2014 en zelfs dat draadje had de laatste post in mei 2014, de rest is nog van 2013 en eerder. Dit forum is veel actiever maar ik hou me maar bij mijn modeltreintjes en zal het niet meer durven om hier wat te vragen wat ik ook op grootspoor fora zou moeten kunnen vinden.

Dat NMLD op dit moment niet echt veel activiteit toont ben ik met je eens, maar daar kunnen we op BNLS weinig aan doen. In hoeverre BNLS de leegte bij NMLD moet gaan opvullen is een boeiende vraag, maar het antwoord daarop ligt in de toekomst. Vooralsnog bieden we op BNLS gewoon de ruimte om "Grootspoor" zaken te bespreken en daar valt dus museumbedrijf ook onder

Wat is er nu mis met vragen? Ik vraag niemand om mijn huiswerk te doen en het voor mij op te zoeken, maar ik weet dat er op dit forum mensen zijn die het nodige gewoon al weten omdat ze dicht bij het vuur zitten.

Met vragen is niks mis en moet je vooral gewoon blijven doen. Alleen het soort vraag wat een vraagsteller stelt bepaald (misschien helaas) ook veelal het soort antwoord wat er gekregen wordt.
  • op vragen mbt NSM materieel zal je maar zelden in reactie krijgen vanuit bronnen binnen het NSM, daar is een veelheid aan redenen voor, maar het is wel "a fact of life". En wat je met antwoorden van mensen van buiten af kan / wil moet je zelf maar afwegen
  • Bij overige museumorganisaties wisselt het met het soort vraag en de manier waarop die gesteld wordt, maar ook die zijn terughoudend met informatie zoals revisieplannen, kleurstellingen en toekomstige ontwikkelen

Overall kan je stellen dat je mbt museummaterieel zelden duidelijke / heldere antwoorden krijgt. Veel zaken zijn domweg niet bekend of er spelen zoveel zaken er om heen dat het niet zinnig is daar publiekelijk over te discussiëren. Als museummedewerker leer je gauw dat loslippigheid projecten die je nauw aan het hart liggen gauw schade kunnen berokkenen. Verder leer je ook gauw om terughoudend te zijn over meningen over andere museumorganisaties.

Ik snap / begrijp de moderne wens op "het recht om alles te weten" maar ik hoop ook dat je begrip kan opbrengen voor het feit dat museumorganisaties het recht hebben om niet alles naar buiten te brengen (en zeker niet de plicht) . Railmusea in Nederland zijn gewoon private ondernemingen die zelf mogen bepalen wat ze aan berichten en verslagen naar buiten brengen.

De goodwill van ondersteuners vanuit de hobbyistenkant is daar in zeker van belang, maar die moet ook niet overschat worden. Meer dan 80% van het reguliere inkomen van railmusea (de bezoekers dus) heeft helemaal NIETS met treintjes en is gewoon op zoek naar een leuk dagje uit. Dat is dus een totaal andere doelgroep dan dat handjevol hobbyisten langs de zijlijn. Het grootste belang wat railmusea hebben is financieel overeind te blijven en dat is maar ternauwernood mogelijk.

Een organisatie als de SHM heeft een grote vloot aan rijvaardig materieel, 20 KM historische spoorlijn, +20 opstallen, legio buren met eigen wensen en verwachtingen en nog een grote loods vol met op te knappen rijtuigen, kortom die hebben nog genoeg plannen om een paar generaties medewerkers aan te werk te houden (en dus plannen voor rijvaardig maken, om op jou vraagstelling terug te komen). Echter hoe de volgorde gaat zijn waarin dingen gebeuren is van teveel (toevallige) factoren afhankelijk om daar, publiekelijk, zinnige dingen over te kunnen zeggen

Over de TEE RAm zou ik een aantal zaken kunnen vertellen, maar ..... dat gaat over een club waar ik maar zeer zijdelings over informatie beschik, dus daar in heeft mijn commentaar voornamelijk maar borreltafelwaarde. Echter ........ lees de beide draadjes (op BNLS en NMLS) over de 3737 eens door en je zal al gauw ontdekken wat er, in algemene zin, allemaal komt kijken bij het rijvaardig maken en houden van museummaterieel.

Mbt "plannen voor rijvaardig" maken zou je je eens kunnen verdiepen in hoe ze in Engeland de A1 Tornado hebben gemaakt. De "nuts and bolts" van dat project is taaie droge kost, maar wel het ultieme voorbeeld van "how is should be done" FYI: bij de A1 was de uitdaging echt niet hoe ze die locomotief in elkaar moesten zetten of zelfs het fabriceren van de individuele onderdelen. De grootste klus zat "in het proces er omheen". Er wordt over de A1 wel eens gezegd dat het papierwerk voor de loc meer weegt dan de loc zelf. Aan die hele papiermolen is niks sexy, maar zonder dat rijdt een dergelijk loc gewoon niet of komt maar zelfs van de grond.

Verder je kan een hoop plannen maken als organisatie en dan krijg je ineens iets externs als dit http://www.tubantia.nl/regio/haaksbergen/voortbestaan-museum-buurtspoorweg-in-gevaar-1.4722643 op je dak. Dan kan dus je hele planning de prullenbak in en kan je al je tijd en energie in dit soort geklier gaan steken. En je kan me geloven of niet, maar er zijn mensen die dan toch op een donateursvergadering gaan zeuren waarom een mogelijk idee van een paar jaar terug overschilderen van een loc of rijtuig of het herstellen van een rijtuig waarin hun oma heeft rondgereden "nog steeds niet is gedaan"

Dus ja, je mag dit soort vragen stellen en ja ik zal mijn best doen ze naar eer en geweten te beantwoorden. Maar of de antwoorden die je gaat krijgen je nieuwsgierigheid gaan bevredigingen ......

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #85 Gepost op: 21 January 2015, 11:35:54 »
(y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #86 Gepost op: 21 January 2015, 11:45:13 »
Helemaal de spijker op z'n kop Paul! En wat mij betreft blijven we in deze draad nu dicht tegen de titel aan, namelijk reeds gecommuniceerde concrete feiten rond rijvaardig maken van museummaterieel vanuit betrouwbare bronnen, en schrappen we alle vormen van wishful thinking (of erger), commentaar op de commentaren en ongeloofwaardige aannames.
We hebben allemaal, ook ik, onze persoonlijke voorkeur voor bepaalde soorten museaal materieel, maar je mening daarover doordrukken of het commentaar erop bestrijden voegt hier niets zinnigs toe.
RETROBAHN A.G.

robin binsbergen

• Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: 21 January 2015, 11:45:37 »
  • op vragen mbt NSM materieel zal je maar zelden in reactie krijgen vanuit bronnen binnen het NSM, daar is een veelheid aan redenen voor, maar het is wel "a fact of life". En wat je met antwoorden van mensen van buiten af kan / wil moet je zelf maar afwegen

???
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62772.msg3221534793.html#msg3221534793
???

mvg,
Robin

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #88 Gepost op: 21 January 2015, 11:49:48 »
reeds gecommuniceerde concrete feiten rond rijvaardig maken van museummaterieel vanuit betrouwbare bronnen,
Dit zegt het Robin, bijna niemand weet dat jouw uitspraak betrouwbare info is. Of dat gewoon is wat je zelf graag zou willen. En dat wakkert weer genoeg weinig realistische wensen aan ;)
RETROBAHN A.G.

guest7823

• Gast
« Reactie #89 Gepost op: 21 January 2015, 12:19:42 »
@Robin: Was zeker niet bedoelt als "aanval" in jou richting, maar wij weten ook allebei dat het NSM gemiddeld op fora wordt bejegend op een manier die niet echt aanmoedigt tot open en eerlijk reageren. Dus dat een zekere reageermoeheid vanuit NSM en de daarbij betrokken vrijwilligers goed begrijpbaar en verklaarbaar is.

Meer dan dat bedoelde ik niet met mijn opmerking. Zeker niet omdat ik weet dat jij met enige regelmaat je kop boven de loopgraven (maaiveld is een te vriendelijke omschrijving voor de manier waarop het NSM soms wordt benaderd) uitsteekt om vanuit "NSM-bronnen" zaken te verklaren en uit te leggen.

jij en ik weten dat, maar in hoeverre een nieuwe of gemiddelde forumgebruiker dat weet ........ Mijn opmerking was dus meer in algemene zin bedoelt en niet gericht op specifieke of persoonlijke inbreng zaken.