Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Wat was jullie allereerste loc? door gdh
Vandaag om 11:11:04
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 10:38:44
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Ben
Vandaag om 10:23:07
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 09:51:13
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08

Auteur Topic: Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk  (gelezen 49368 keer)

Gouda

• Offline Offline
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk
« Reactie #120 Gepost op: 18 January 2015, 19:19:59 »
Voor dat bedrag geparkeerd naast de ingang kleine parkeerplaats binnen de hekken van de broodfabriek. (y)
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #121 Gepost op: 18 January 2015, 19:21:16 »
En bij deze nog even mijn "Foute foto van de dag"

Michael

Fijn dat ik toen even roken was...  ;D
Je aanwezigheid is vandaag gemist!
Nogmaals bedankt voor je inzet op de zaterdag  (y)
Mvh Steef

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #122 Gepost op: 18 January 2015, 19:36:16 »
Leuke mededeling maar ik kan er niks mee. Ik was er om 1200 trouwens niet.
Wat is je parkeerprobleem dan?
No dress rehearsel, this is our life.

pullmanneke

• Offline Offline
« Reactie #123 Gepost op: 18 January 2015, 20:00:18 »
Ik heb rupsbanden zonder tramflenzen
fly with the eagle or scratch with the chickens

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #124 Gepost op: 18 January 2015, 20:24:25 »
Ook terug van een dagje Rijswijk. Ik heb me prima vermaakt moet ik zeggen. Tegen mijn gewoonte in ben ik deze keer met de handel begonnen, en heb ik daarna pas de banen bekeken. De handel vond ik prima zo, natuurlijk waren er de gebruikelijke kramen met oude meuk, maar er waren ook voldoende kramen met mooi materiaal.

Bij de banen heb ik vooral tijd besteed bij Sdr. Omme en bij Rhenen/Oosterbeek. Rolde had ik ook willen bekijken, maar dat is om onnavolgbare redenen mis gegaan. Ik heb de baan van een afstandje wel zien staan, maar ben er uiteindelijk om een of andere reden toch niet langs gekomen in mijn 'rondje'  ::) De andere banen waren kwalitatief ook dik in orde, maar spraken me qua thema wat minder aan en daar ben ik vlugger langs gelopen.

Wat de discussie over de kritiek betreft: Ik zie van de zijde van de banenbouwers en hun medestanders opmerkingen met een strekking als  'doe het dan zelf beter', 'weet je wel hoeveel werk het kost om zoiets te maken' en 'we krijgen er niet voor betaald' e.d. Allemaal heel begrijpelijk vanuit hun gezichtspunt, maar ja, daar heeft 'de klant' uiteindelijk natuurlijk geen boodschap aan. Die weegt gewoon de kosten en moeite om er te komen af tegen de vraag of hij het persoonlijk boeiend genoeg vindt of niet. Als schilderijen van oude meesters je niet interesseren, ga je niet naar het Rijksmuseum, ook niet als de directeur hard roept dat Rembrandt erg z'n best heeft gedaan op zijn schilderijen...
Reinier

Edde

• N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #125 Gepost op: 18 January 2015, 20:25:51 »
Ik vond het wel leuk. De meeste banen had ik al eens gezien , maar dat is altijd, ik ga teveel naar beurzen :Dheb twee plan N   s gekocht voor 40 euro! !en een aantal Strassenbahnmagezines.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #126 Gepost op: 18 January 2015, 20:32:55 »
Ik heb rupsbanden zonder tramflenzen
Fijne constructieve reactie...   (y)
Wat denk je hier in hemelsnaam aan de discussie toe bij te dragen...    :'(

Leuke middag gehad in Rijswijk overigens. Veel mensen gesproken, mooie banen gezien. Ik vind het overigens leuk om banen een tweede, of derde, keer te zien. Topbanen zijn dat absoluut waard,
De handel boeit me minder. Wat ik leuk vind hebben ze toch niet of nauwelijks; trams, Engels spul, smalspoor. Materialen voor zelfbouw koop ik als ik ze nodig heb, incidenteel op een beurs.
« Laatst bewerkt op: 18 January 2015, 20:47:54 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #127 Gepost op: 18 January 2015, 20:33:49 »
Volgens mij is het nog niet doorgedrongen dat er een misverstand is over de geleverde kritiek: het ging over de kwantiteit i.p.v. de kwaliteit van de banen. Taalkundig stond er dat "de banen tegenvielen", maar het moest dus eerder zijn "de hoeveelheid banen viel tegen".

Dus: het was niet de bedoeling van de gewraakte reactie om te zeggen dat Sdr Omme prut was en Oosterbeek slecht enzo. 't Was alleen dat er relatief weinig banen stonden. Dat begreep ik via pm. Kwestie verkeerd/onduidelijk formuleren dus.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #128 Gepost op: 18 January 2015, 20:58:08 »
Zullen we maar de discussie laten voor wat hij is.
En het inhoudelijk over Rijswijk hebben, en niet meer op de man spelen..

Gr, Bert

Gerard van de Weijer

• Offline Offline
« Reactie #129 Gepost op: 18 January 2015, 21:41:17 »
Helemaal met je eens Steef,
Wij hebben plezier aan wat we andere mensen tonen.
Organisatoren stellen budget ter beschikking en daarin worden banen uitgenodigd.
Als je met een positieve blik door de zaal loopt dan was er voor ieder wat wils, ik geef het je te doen om in schaal 0 op 70*35 cm eenplaatje te laten zien, dat doe je niet uit frustratie maar omdat je net als wij zo verrekte graag met treintjes bezig bent. Het laten toont lef.

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #130 Gepost op: 18 January 2015, 21:52:47 »
Dat minibaantje in 09 was inderdaad echt een snoepje..

En het ultieme bewijs dat je niet veel ruimte nodig hebt om een leuk baantje te bouwen...

Qua banen was het goed rondlopen in Rijswijk...  ;D

jammer dat ik vandag moest werken..

@Steef, Heel graag gedaan hoor.. Ik doe het graag dus dat scheelt.. Ik zal voor de volgende beurs 2 dagen vrijmaken...  ;)

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #131 Gepost op: 18 January 2015, 21:58:57 »

@Makers Rhenen: Zet een afzetting voor de baan. Zag in de video van Reinout mensen gewoon op jullie baan steunen om een kiekje te maken. Zo zonde en niet getuigen van enig respect voor jullie werk.. >:(

Wij van Mitropa hebben bewust gekozen om geen hekken , linten of ander afzettings materiaal te gebruiken , omdat het publiek dan alles beter kan bekijken.
De eventuele schade aan gras en andere dingen nemen we hierbij dan voor lief .
Dit geldt dan voor zowel Rhenen als Oosterbeek hoog .

Zo hebben we de afgelopen week alles weer toonbaar gemaakt met een laagje nieuw gras , wat matjes nieuwe heide enz.
Dit was wel nodig na 6 dagen tentoonstelling in Amersfoort op de Spoorparade .

Rick1994

• Offline Offline
  • Lid Voornse Modelspoor Vereniging
    • Voornse Modelspoor Vereniging
« Reactie #132 Gepost op: 18 January 2015, 22:02:48 »
Zaterdag ben ik ook in Rijswijk geweest. Het was weer super gezellig. Was wel erg druk bij de ingang, maar gelukkig had ik een e-ticket. Eerst wat rondgekeken bij alle mooie banen. Wat me altijd wel opvalt is dat bij heel veel banen er geen afscheiding omheen staat zodat mensen van al het moois afblijven (Want dat kunnen sommige nou eenmaal niet). Ik heb Respect voor de bouwers die er altijd maar weer veel tijd en moeite insteken om er een succes van te maken.

Ook weer bij de forumbaan wezen kijken. Die stond er weer mooi bij, wel had ik meer modules verwacht maar dat mocht de pret niet drukken. Leuk ook de Beneluxspoor trein, zodat de mensen die alleen naar de treinen kijken ook zien door wie de baan gemaakt is. Toen eerst even wat gegeten en daarna langs alle kraampjes. Laatste wissel voor in de baan gescoord. En het nieuwe boek Goederentreinen in Nederland (Het is een prachtig boek).

Het was zeker een geslaagde dag!
Groeten,
Rick

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60733.0.html Nederlandse baan in aanbouw
Lid van Voornse Modelspoor Vereniging (Kijk ook is op: http://www.voornse-modelspoor.nl )

Jan den Haan

• Offline Offline
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
« Reactie #133 Gepost op: 18 January 2015, 23:30:04 »
Het was mijns inziens erg leuk in Rijswijk.Ik heb met veel modelbouwers interessante gesprekken gevoerd.Het is inderdaad zo dat er niet heel veel modelbanen waren, maar ik zie liever een klein aantal mooie banen die de moeite waard zijn om er enige tijd naar te blijven kijken dan een groot aantal grote banen met daarop een spaghettiberg rails en huisjes die zo uit de Faller catalogus komen.Ik gun ook de bouwers van dat soort banen hun plezier, maar het spreekt mij nu niet meer aan.Dat de banen die er waren ook wel eens eerder te zien waren is logisch.Er zijn maar een klein aantal modelbouwers die dit soort banen bouwen en die hebben meestal ook een drukke baan en vaak ook een gezin.Het is niet realistisch te verwachten dat er elk jaar tien nieuwe banen zoals Rhenen of Oosterbeek op een beurs te zien zijn.Het aantal handelaren vond ik ook ruim voldoende.Ik heb een paar kilo boeken kunnen kopen.Verder  zag ik veel witte dozen waar zo te zien Märklin etc. in zat.Omdat ik alleen nog maar in spoor 0 bouw kon ik daar ook snel aan voorbij lopen.Kortom een geslaagde beurs.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #134 Gepost op: 19 January 2015, 00:48:57 »
Hallo,

De combinatie van ruilbeurs en tentoonstelling bevalt me wel. Ik was afgelopen zaterdag dus best teveden. Kijk, Houten is als beurs uiteraard  "een stukkie groter", maar wat ik noodzakelijk zocht vanwege enkele reparaties aan mijn baan en voor het opkalefateren van al eerder gekochte  "meuk" (zoals ze dat noemen) waarvoor  - na inventarisatie van wat ik al eerder had gekocht - bleek dat ik nog wat extra onderdelen nodig had. Nou, die heb ik gevonden (uiteraard ook tussen de "meuk"!). Juist dat écht mooi maken van iets "dat er niet uitziet" is voor mij een leuke uitdaging, en als het daarna ook lukt om dat doel te bereiken (ik leg daarbij de lat tamelijk hoog)dan denk je later met genoegen terug aan een bezoek aan de "Broodfabriek" in Rijswijk. Ik vind de ietwat "Haegsche sfeer" die in Rijswijk heerst ook best wel aangenaam.

De uitgestalde spoorbanen bekijk ik altijd heel nauwkeurig. Je kunt er altijd wel weer wat van leren, nu ook weer. Er zijn ook altijd verschijnselen die ik niet begrijp zoals een baan met bovenleiding en locomotieven die er met neergelaten pantografen op rondrijden. Dat hoeft écht niet meer. Zorg ervoor dat de pantografen zo'n 2 mm van de bovenleiding afblijven. door ze in die "hoogste stand" op de een of andere manier te fixeren. Het optisch resultaat is voor tentoonstellingsbanen (waar je toch wel wat van mag eisen)  bepalend voor de algemene indruk. En laten we eerlijk zijn: 36 cm bogen zullen op thuisbaantjes waar veelal plaatsgebrek heerst best wel nodig zijn om nog iets leuks aan te leggen, maar op een spoorbaan bedoeld om op een tentoonstelling te staan mogen toch wel wat ruimere eisen aan de bogen worden gesteld met behulp van flexibele rails. Op dat punt gaat het overigens wel de goede kant op. Ook de keuze van het rijdend materieel moet kloppen. Dat was bijvoorbeeld bij Oosterbeek Hoog en het Deense baantje van Steef goed voor mekaar.

Alles bijelkaar heb ik me best geamuseerd en ben ik langer gebleven dan ik had verwacht. Mijn auto heb ik op zo'n tien minuten lopen van de "Broodfabriek" geparkeerd, daar was ruimschoots plaats. O ja, mijn autopapieren en geld had ik veilig opgeborgen. Het is voor zakkenrollers op zo'n beurs met goedgemutste bezoekers die met grote belangstelling ergens naar staan te kijken of die op de ruilbeurs lopen te "snuffelen" wel erg eenvoudig om ze van hun belangrijke zaken te ontdoen. Het wordt zelfs op treinenbeurzen al beetje een plaag. 

Tot volgend jaar in Rijswijk!

Rob van Kooy