Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Janse
Vandaag om 08:27:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Marc tramt
Vandaag om 08:08:29
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23

Auteur Topic: Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk  (gelezen 49358 keer)

DJMusic

• Gast
Re: Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk
« Reactie #90 Gepost op: 18 January 2015, 11:36:05 »
In dat kader heb ik nog wel een vraag over de instellingen van de decoders op de diverse banen. Ik heb namelijk de indruk dat er nauwelijks iets aan is ingesteld. En ik bedoel dan niet de 598 geluidsfuncties, maar gewoon de max snelheid en de optrek/afremvertraging. Voor mij is dat **het** voordeel van digitaal rijden: dat ik bij m'n baan thuis netjes de max snelheid in kan stellen zodat er geen TGV snelheden op m'n zijlijntje worden gehaald. En dat alles netjes rustig optrekt en afremt.

Ja, dat zie ik ook regelmatig in video's van mensen met een digitaal aangestuurde baan (waarvan sommigen zelfs ook hier rondhangen ;)). Geen ramp ofzo, maar het zou wél netter staan als het er een beetje realistischer uitziet qua optrekken/afremmen. Het kost immers niet heel veel extra moeite om hier en daar de snelheid aan te passen :)

henk

• Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 18 January 2015, 11:39:16 »
Maar ongezouten hier kritiek spuien is een beetje min en erg makkelijk... Als je wat te klagen hebt... Stap eens op de bouwer af en vertel het hem... Misschien zit er iets in waar ook hij weer van kan leren...

Michael

Zou dat nou altijd fijn verlopen, zo'n gesprek.  ;D
Klets allemaal. Ik ga niet naar Rijswijk en lees hier graag de positieve en mindere ervaringen van mensen, zodat ik ook een beeld krijg. Met alleen hallelujahverhalen schiet dat niet op.
Kennelijk blijft het voor sommigen lastig te accepteren dat je als exposant ook nog onderdeel bent geworden van een commercieel product en dat de exposanten er voor de bezoekers zijn en niet omgekeerd. Mensen betalen toegang en investeren ook nog tijd en geld om in Rijswijk te komen. In ruil daarvoor hebben ze volgens mij alle recht hier hun mening te geven zonder eerst de exposanten te raadplegen.

Mijn dank voor 'alle' meningen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dennis83

• Offline Offline
    • DPhoto
« Reactie #92 Gepost op: 18 January 2015, 11:52:25 »
Klagende mensen houd je altijd. En al helemaal die achteraf veilig van achter een computer of tablet hun ongenoegen lopen te spuwen.

Op zich is er niets mis mee met klagen. Maar ik kan me niet voorstellen dat er helemaal niets goed is te vinden op zo'n beurs. Over het algemeen zit er altijd wel iets bij wat niet jouw smaak is maar ook wat dat juist wel is.

Dat is nou juist één van de zaken wat een hobby leuk maakt, ieder beleeft het op zijn eigen wijze. En in het geval van deze hobby is de één ook net even iets handiger dan de ander om iets te realiseren of heeft er dom weg gewoon een groter budget voor.

Zelf bezoek ik niet zo heel veel beurzen (zo ook nu niet Rijswijk). Maar als ik iets zie wat mij niet aanspreekt loop ik er voorbij en zoek ik iets wat wel mijn interesse heeft.

En die blauwe Hondenkop moet toch gewoon kunnen. Want welk materieel klopt er nou eigenlijk wel op de Beneluxbaan? Het zijn toch allemaal verschillende thema's.

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 18 January 2015, 12:00:50 »
Reinout,

Je zoon heeft echt een goed rijgevoel.. Heb hen in de gaten mogen houden op Sdr Omme en dat deed ie niet verkeerd... Je opmerking over de snelheden snijdt zeker hout. Bij mijn eigen treinen wordt de maximum snelheid zeker ingesteld maar het optrekken en afremmen doe ik liever zelf.. Heb ik nog een beetje het idee dat ik de machinist ben.. ;-) Bij computergestuurde banen  is het natuurlijk wel een "Must" Op een kleine baan met kopstation en handbediening is het niet echt handig... Geeft te vaak ongelukjes...

@Henk,

Opbouwende kritiek is altijd goed ook altijd prima daar kan iedereen wat van leren maar ongenanceerd roepen dat je het niks vond heeft weinig zin. Het iedereen naar de zin maken gaat nooit lukken... De spoeling goed gebouwde banen in Nederland is niet groot. Heb je kritiek, Dat mag altijd en wees dan ook een vent en ga zelf eens bewijzen dat je het zelf beter kan.. Ik vond persoonlijk de kwaliteit van de banen dit weekeinde best hoog en ieder met zijn eigen sfeer.. Als voorbeeld wil ik de trambaan noemen. Deze heeft al een paar keer in Rijswijk gestaan en die hebben we zien groeien van een veredelde testplank tot een prachtige demonstratiebaan voor de zelfbouwmodellen van de eigenaar... De kwaliteit van met name de gesoldeerde bovenleiding is iets om heel veel respect voor te krijgen Ik doe het hem niet na... Nogmaals de bouwers kiezen het thema en als dat thema je niet aanstaat kijk dan eens verder HOE een bouwer iets gebouwd heeft...

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Almar

• Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
« Reactie #94 Gepost op: 18 January 2015, 12:16:27 »
Helaas vier ik dit weekend mijn verjaardag dus Rijswijk zat er niet in dit jaar.
Maar door dit draadje en de video impressie van Reinout van Rees  (y) heb ik toch een kijkje kunnen nemen.

Ik verbaas me altijd over de negatieve geluiden. Zelf bezoek ik menig beurs en tentoonstelling en dan kom ik vooral voor de sfeer, de gesprekjes, het opdoen van ideeën en om te zien hoe anderen plezier beleven aan onze mooie hobby. Voor mij als TT-er is er nooit veel te koop simpelweg omdat de door mij gekozen schaal in Nederland te weinig gebruikers kent maar daarom vind ik de georganiseerde evenementen niet minder leuk. Volgend jaar ben ik zeker weer van de partij om te kijken naar het werk van beginners en gevorderden, om lekker rond te snuffelen en vooral om te genieten!
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Gouda

• Offline Offline
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
« Reactie #95 Gepost op: 18 January 2015, 12:30:57 »

Volgens mij was er voldoende belangstelling voor de baan op zondag. Veel ouders met kinderen die zien liever trein rijden en wat doet er niet toe.

Gepost met tapatalk

Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #96 Gepost op: 18 January 2015, 12:38:14 »
Uitkijken allemaal. Er zijn zakkenroller actief op de beurs. Ik ben alles kwijt. Paspoort, rijbewijs etc.... ben nu op de beurs, maar ga zo aangifte doen. Wat een gezeik....

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 18 January 2015, 12:43:03 »
@Reinout, Leuke compilatie van wat er te zien is  (y) Die eerste baan in je video, welke is dat?

@Makers Rhenen: Zet een afzetting voor de baan. Zag in de video van Reinout mensen gewoon op jullie baan steunen om een kiekje te maken. Zo zonde en niet getuigen van enig respect voor jullie werk.. >:(
Groeten Joop, machinist Lls

HaHoHo

• Offline Offline
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
« Reactie #98 Gepost op: 18 January 2015, 12:54:10 »
Bij deze m'n videosamenvatting:

(...)

Wat ik me voor kan stellen is dat iemand graag zelf optrekt en remt zonder dat er een automatische vertraging in de weg zit. Maar een te hoge maximumsnelheid, da's toch handig om daar iets aan te doen? Dan kan je gelijk het hele bereik van de draaiknop van je regelaar gebruiken.

Reinout

Leuke samenvatting, Reinout!
V.w.b. je opmerking over de instellingen: optrekken en afremmen doe ik liever zelf in plaats van dit overlaten aan de decoder; geeft je een beetje een 'machinistengevoel' en ik zet een trein dan vaak beter neer (lees: op de plaats waar ik dat wil) dan dat de decoder dat doet. De maximumsnelheid is inderdaad iets wat je in kunt stellen, maar ik hou het tempo ook zelf in de gaten en laat het er realistisch uit zien. Ik heb niets tegen het instellen van een maximum snelheid, maar ik heb er tot nu toe eigenlijk de moeite niet voor genomen en hou het zelf in de gaten.

Verder vond ik het een leuke beurs (maar gezien Edsko's reactie is dat niet voor iedereen weggelegd... >:( Sterkte!) en heb me prima vermaakt. Ik heb zelf meer met banen naar (oud-)Engels en (oud-)Nederlands voorbeeld dus banen als het 'Engels tussendoortje' (Leek Junction), Rolde en Oosterbeek-Hoog/Rhenen sprongen er voor mij uit, maar ik zag ook prachtige andere banen waar ik met genoegen naar heb staan kijken. Wat een ongelooflijke hoeveelheid werk zit er in die banen en wat een vakmanschap is er in terug te vinden! En voor de toegangsprijs hoef je het niet te laten...

Voor mij persoonlijk was Oosterbeek-Hoog/Rhenen het absolute hoogtepunt vanwege mijn interessegebied, maar ook vanwege het feit dat ik mijn eigen korte HSM-goederentrein erop rond heb mogen laten rijden. Bijgaand enkele fotootjes hiervan (met dank aan Paul de Bruin). Nogmaals aan de Mitropisten mijn hartelijke dank voor deze gelegenheid en het feit dat jullie hier zo open voor staan!

Net vóór Rhenen:

Net ná Oosterbeek-Hoog:

Ikzelf heb de HSM726 gemaakt (wel digitaal, zonder geluid); Jan heeft deze HSM725 gemaakt (met geluid!):

En de twee 'rakkers' bij elkaar:

(Beide loc's zijn overigens te zien in de video van Reinout, ieder met hun eigen geluid  ;) .)

Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #99 Gepost op: 18 January 2015, 13:16:54 »
Leuke video montage Reinout?

En het idee van die 'Smurfen Hondekop' op het Schotse Glenn Moddle is misschien nog zo gek niet!
De NS dochter Abellio heeft vorig jaar nl het bod op de Scotland Franchise 'gewonnen'.
Vanaf April gaan de Schotten dus "Dutch"! http://www.bbc.com/news/uk-scotland-29531099
(Het zou anders toch een hele vroege aprilvis zijn)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #100 Gepost op: 18 January 2015, 13:22:03 »
@Reinout, Leuke compilatie van wat er te zien is  (y) Die eerste baan in je video, welke is dat?

Java 1946. Stoomtramloks die met een tank-landingsschip worden afgeleverd om het verkeer weer op gang te brengen in Indonesië.

Gevalletje toeval. Met de tram vanaf Den Haag CS kwamen we langs de "Generaal Spoorlaan" in Rijswijk. Hilariteit over die naam bij zoonlief. Ik was glad vergeten wie het ook al weer was, dus heb ik snel gegoogled. Dat was dus de NL generaal die na de oorlog de militaire baas in Indonesië was (tot 1948, uiteraard). Kon ik mooi bij het zien van deze baan zoonlief aan die straatnaam herinneren. Je hoort 'em op de achtergrond "Simon Spoor" zeggen als je goed luistert. Dat probeer ik vaker: dingen aan elkaar verbinden. Allerlei kapstokjes waar kennis aan blijft hangen. De vrijdag voor de beurs heb ik 'em de video van de fietsvakantie in 2010 langs alle Drentse hunebedden laten zien: omdat we toen ook bij Rolde langs kwamen en ik wist dat er op de baan een hunebed stond. Dat had 'ie ook onthouden want hij heeft tegen allebei de bedieners van de baan gezegd dat 'ie op het hunebed had gestaan :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

DJMusic

• Gast
« Reactie #101 Gepost op: 18 January 2015, 13:23:14 »
Ben nu trouwens onderweg naar de beurs, rond 14:40 ben ik er :)

henk

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 18 January 2015, 13:31:12 »
Opbouwende kritiek is altijd goed ook altijd prima daar kan iedereen wat van leren maar ongenanceerd roepen dat je het niks vond heeft weinig zin. Het iedereen naar de zin maken gaat nooit lukken... De spoeling goed gebouwde banen in Nederland is niet groot. Heb je kritiek, Dat mag altijd en wees dan ook een vent en ga zelf eens bewijzen dat je het zelf beter kan..

En dat  vind ik altijd de gekste van allemaal. Je mag pas kritiek hebben als je het zelf beter kan? Mag ik alleen een mening hebben over mijn duurbetaalde boek als ik zelf beter kan schrijven? En mag de schrijver bepalen dat die kritiek dan per se opbouwend moet zijn en liefst niet in het openbaar geuit? Gekkigheid.
Zo'n tentoonstelling is zowel een ontmoetingsplaats voor hobbyïsten als een commercieel product. Dat wringt weleens. Er bestaan fora als dit waar mensen hun uiteenlopende meningen geven. Dat wringt soms nog meer. Als je op zo'n tentoonstelling gaat staan, moet je je  - om je eigen woorden te gebruiken - als een vent gedragen en niet moeilijk doen over de in nette bewoordingen geformuleerde mening van een ander.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 18 January 2015, 14:09:40 »
Henk,

Lees mijn berichten in dit draadje nog eens GOED door.... Dan denk ik dat ik mijn mening redelijk genuanceerd geef..

Ik schrijf meermalen dat kritiek prima is maar doe dat dan tegen de persoon wiens baan je niet mooi vind maar gaan niet lopen roepen dat het allemaal maar waardeloos is... De mensen die hun baan op een beurs tonen moeten volgens jou kritiek op een forum maar klakkeloos accepteren en mogen niets terugschrijven... Nog even en dan bepalen de bezoekers wat je wel of niet mag showen en of bouwen... Ik was gisteren slechts "gastmachinist" op een van de banen en kreeg de indruk dat 99% van alle bezoekers het allemaal prachtig vonden wat er te zien was... Maar die 1% "betweters" verziekt het  goede gevoel.. Ik ben zeer vereerd dat ik mijn baan straks mag laten zien op een kwaliteitsbeurs als Ontraxs mag tonen... Zeker omdat het mijn eerste tentoonstellingsbaan is.. Dat goede gevoel gaat geen enkele azijnpisser me afnemen.. Ik daag alleen alle "betweters" uit om het beter te doen... Daar lijkt mij helemaal niets mis mee...

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

WesleyMunnik

• Offline Offline
    • Modelspoor Design
« Reactie #104 Gepost op: 18 January 2015, 14:35:39 »
Uitkijken allemaal. Er zijn zakkenroller actief op de beurs. Ik ben alles kwijt. Paspoort, rijbewijs etc.... ben nu op de beurs, maar ga zo aangifte doen. Wat een gezeik....

Inderdaad oppassen, zojuist liep er ook politie rond welke meerdere keren aangesproken  werden over dat men gerold was.

Gr

Wesley
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl