Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 14:58:11
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 14:51:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 14:45:24
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 14:42:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Dat overkomt mij niet. door hervé
Vandaag om 14:39:43
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 14:36:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 13:21:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53

Auteur Topic: Pronsfeld  (gelezen 141005 keer)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re: Pronsfeld
« Reactie #315 Gepost op: 25 March 2017, 17:13:34 »
Leuk, die experimenten met gras en zo. Heel leerzaam.
En ook de laatste drie foto's leveren best wat inspiratie op. Mooi werk!

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #316 Gepost op: 25 March 2017, 18:30:35 »
Vooral die tweede foto staat me erg aan:

Dor en droog. Die donkerroodbruine vezels heb ik ook en die vind ik lastig. Lastig om goed te gebruiken en mooi te krijgen. Ze liggen bij jou nèt onder wat andere vezels en dat lijkt goed te werken.

Reinout

Donker bruine vezels op kleur vermengen met cremé kleurige. Met de hand
mengen welteverstaan. Probeer het maar eens Reinout. Plukkie bruin met twee
plukkies cremé tussen twee vingers of in je handpalm vermengen.

Harry. Ik vind je knollenveld erg... uhm... rommelig. Er mist structuur in.
Kleur gebruik is goed, maar het is te veel ronding en weinig structuur.
Mvh Steef

HAR 67

• Offline Offline
« Reactie #317 Gepost op: 25 March 2017, 20:42:05 »
Hoi allemaal

Tja dat begrassen is wel een grote leerschool. Gisteren nog even in Waalwijk geweest maar daar hadden ze niet de juiste strooisels.

Steef zou je willen toelichten welk structuur er in zou moeten en wat je bedoel met ronding want dat is mij niet helemaal duidelijk.

Groet Harry

grove den

• Modelboombouwer
  • Offline Offline
    • MBB Grove Den Modelboombouw
« Reactie #318 Gepost op: 25 March 2017, 20:47:41 »
Net als Stedahult beschreef over je "mini grasvlakte " vind ik het iets te "kunstmatig"alsof er een tuinarchitect/hovenier de pollen gras heeft uitgeplant en dat ze netjes ook zo een jaartje of 2 mogen groeien....
In het echt is het echt van alles door elkaar en DAT , vind /vond ik - is best wel- moeilijk na te bootsen.
Ik heb het proberen na te bootsen door de lijm stipperig/pointillistisch aan te brengen met een pipet of voor grotere vlakken met een vrij ruwe spons( grote onregelmatige gaten)  Zelfs met het spatten van de lijm kon je ook mooie onregelmatige patronen oproepen.Ook heeft het geholpen om het oppervlak niet glad af te werken maar meer korrelig. zodat de spons - merendeels -alleen de "verhogingen voorziet van lijm.
Na de volgende lagen kun je tussen deze "verhogingen" met een kwastje of pipet ook weer lijm aantippen/brengn en weer een nieuwe "laag"met gras schieten. De lijm niet te dun maken want dan vloeit ie uit en kruipt omhoog...
Het resultaat na 4 "lagen/soorten gras:

Met alleen de licht en de donkerbruine vezels ( 1mm en 2 mm)en een waas van 6 mm "gedroogd gras:"

Jos
« Laatst bewerkt op: 25 March 2017, 20:51:08 door grove den »
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #319 Gepost op: 25 March 2017, 20:58:08 »
Zoals Jos al aangeeft in zijn tips, is het een kwestie van proberen en niet van de
benauwde zijn. Het is nu eenmaal niet zo moeilijk om te doen. Spit mijn Deense
bouwdraadje is door vanaf pagina 9 (gok ik). Daar staan verschillende uitlegjes in
hoe je grasmat gevarieërd op te bouwen en realistiesch eruit te laten zien.
Mvh Steef

HAR 67

• Offline Offline
« Reactie #320 Gepost op: 25 March 2017, 21:04:06 »
Ik begin het te begrijpen. Het is teveel pollen.

Als eerste heb ik met een kwastje allemaal lijmtoefjes gezet en toen met de 2 mm er over. Hierna weer toefjes er tussen gezet en weer met de 2mm erover.
Bij de derde stap nogmaals lijmtoefjes er tussen gezet en met 4,5 mm erover. Als laatste nog wat losse pollen er tussen gepland.

Wat ik dus nu begrijp moet je eigenlijk als eerste stap een onregelmatig lijmpatroon aanbrengen en dan met 1 mm begrassen gelijk gevolgd door 2 mm.
Als tweede stap dan 6,5 mm begrassen en dan ben ik het kwijt.

Het ziet er ongelofelijk mooi uit Jos vooral foto 1 spreekt mij zeer aan. Wil je nogmaals proberen uit te leggen hoe je tot dit prachtige resultaat komt.

De bomen staan even op een laag pitje maar dat gaat ook weer goed komen.

Groet Harry

grove den

• Modelboombouwer
  • Offline Offline
« Reactie #321 Gepost op: 25 March 2017, 21:22:22 »
Hallo Harry,

Zoals ik in mijn berichtje zoeven geprobeerd heb je uit te leggen dat één van de methodes het pointillistisch aanbrengen van de lijm door of een kwastje/pipet of een stuk grove spons of een stuk grof aquariumfiltermat is.
De truuk - denk ik- kan ook zijn - en daar ben ik zelf nog niet helemaal achter: dat de dikte/"dunte" van de lijm van belang is bij het opbrengen! Hij mag niet te dik zijn maar ook net weer niet te dun dat ie uit de spons druppelt...dus experimenteren! Moet ik ook nog steeds doen....( ben niet van dat uitrekenen/afwegen/verhoudingen zorgvuldig opschrijven) ;D
En dat experimenteren is juist het leuke van dit alles ! ( kost je misschien  wel een eurootje of twee aan grasvezels!  ;) )

Het lijkt mij ook niet hier van toepassing/gepast om een bepaald soort mengsel van vezels- zowel van kleur als van lengte - voor te schrijven want ik ken de "omgeving"/landschap niet  waar deze vezels verwerkt worden. Ook het licht is, denk ik, van belang/bepaald de keuze van de kleuren/tinten van  de grasvezels.

succes!

en als je dan nog van alles erover hebt gekiept en gelijmd zoals fijne kleine takjes en wortels van buxus dan kan het er zo uitzien:

« Laatst bewerkt op: 25 March 2017, 21:55:48 door grove den »
natuurlijk kunstboompjes

HAR 67

• Offline Offline
« Reactie #322 Gepost op: 25 March 2017, 21:56:27 »
Bedankt voor jullie rectie Steef en Jos.

Beste Jos het is dus zo dat je een onregelmatige lijm laag creëer en hier dan eerst de 1mm vezels inschiet en dan de 2 mm vezels.
Hierna na kan je dan weer lijm aanbrengen met de kwast of pipet en dan weer schieten en ik ga er dan van uit met 4,5mm en dit eventueel herhalen.

Ik zie bij jouw tweede foto dat je als grondlaag 2 kleuren gebruik die bij elkaar in de buurt zitten. Hierna nog een spaarzaam laagje 6,5 m er overgeschoten die ook wel in de buurt van de grondkleuren zit.

Ik ga dit dus oefenen.

Steef ben al een stukje in je draadje gevorderd. Ook dit geef stof tot overdenken.

Kortom het wordt weer oefenen.

Groet Harry

grove den

• Modelboombouwer
  • Offline Offline
« Reactie #323 Gepost op: 25 March 2017, 22:08:15 »
inderdaad Harry!
In principe(!!) van laag naar hoog....van kort naar lang....
Maar eerlijk gezegd ben ik ook pas sinds een jaartje hier mee bezig en het is nog steeds van: toch maar eens af en toe een iets andere volgorde proberen!  Maar tot nu toe kom ik toch weer terug op het bovenste!
Wat de kleuren betreft:
Het is me opgevallen dat gras best wel nog groen is in onze nederlandsche winters! Als er geen sneeuw op ligt natuurlijk! Wel zijn de grashalmen- alles hoger dan10-15 cm- geel/oker/verdort van kleu ren alleen laag bij de grond dan dat mooie groen!
Dus ik kan me vorstellen dat je dan begint met een laagje van 1 of 2 mm groene vezeltjes- niet te dicht- en daarnaast/over de verdorde grassen/vezels.( 4,5- 6,12mm)

Jos
natuurlijk kunstboompjes

HAR 67

• Offline Offline
« Reactie #324 Gepost op: 26 March 2017, 09:09:20 »
Jos ik snap het ook wat betreft met de grondlaag dat deze inderdaad wel groen is maar niet meer fris groen.

Afgelopen week nog foto's van een dijktalud gemaakt hier in buurt. Laag is inderdaad groen en hoger dor en geel bruin grijs van kleur.
In de Eifel is het lage groen volgens mij ook wat minder en wat geler (begin herfst) maar dit is dus afhankelijk of er sneeuw over heeft gelegen. Hoe langer dit er op heeft gelegen hoe geler/bruiner. Hierdoor is het gras dan ook platgedrukt. Dat is helemaal een uitdaging om zo iets na te maken.

Hier nog wat foto's van afgelopen week.

Groet Harry

HAR 67

• Offline Offline
« Reactie #325 Gepost op: 07 April 2017, 19:44:58 »
Hoi hoi

Vandaag vroeger thuis en nu eerst even verder met het projekt begrassen.
In mijn persoonlijke berichten heeft een van de forum genoten het verder uitgelegd wat in lagen werken is en deze handleiding neem ik ook ten harte. De tip is om de ondergrond donker te maken en dan deze van een eerste laag WL turf te voorzien.
Eerst is het testplankje ingesmeerd met lijm en vervolgens vogelzand erover gestrooid om een ruwere ondergrond te maken.
Hierna is het test plankje in 2 kleuren gesplitst namelijk rood bruin zoals je op vele plaatsen in de west Eifel tegen komt en de niet kleur zwart.

Als basis heb ik hier nu met een oude kwast lijk er op getamponneerd en hierna bestrooit met een grondlaag turf.
Vervolgens de open stukken wederom voorzien van een andere kleur turf. Ik denk dat deze laag te groen is en ik naar een blekere variant moet of geel dus weer testen.

Groet Harry

Patrick1975

• Offline Offline
« Reactie #326 Gepost op: 07 April 2017, 21:17:42 »
 (y)
Have fun every day, before you know it's..........

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #327 Gepost op: 08 April 2017, 17:07:21 »
Dit is alleen nog maar turf? Je hebt er al een behoorlijke diepte/onregelmatigheid in gekregen. Dat de grond er doorheen af en toe zichtbaar is ziet er gaaf uit. Iets in die richting moet ik ook maar proberen bij die paar kale plekken die ik nog op m'n baan heb overgelaten :)

Nuttig trouwens dat je je experimenten zo expliciet ook fotografeert en toont. Idem de tips/voorbeelden die eraan toegevoegd worden.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

• Offline Offline
« Reactie #328 Gepost op: 08 April 2017, 20:02:38 »
Hoi Hoi.

De diepte is betrekkelijk hoor er zit alleen maar als eerst vogelzand er op gelijmd. Hier zitten stukjes schelpen in die net even iets hoger zijn. En denk als je zaagsel gebruik dat het nog iets dieper wordt.
Verder zit er dus alleen nog maar turf op. Hopelijk vanavond iets van gras er op zetten.

Ondertussen wordt elk stukje veld wat verwilderd is bestudeerd en gefotografeerd. Vandaag was ik Haamstede helaas zonder de Camera een stuk grond waar pollen op stonden die zo uit de Intratuin leken te komen.

Groet Harry

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #329 Gepost op: 08 April 2017, 20:12:29 »
Twee weken geleden in Duitsland met de trein onderweg. Ik heb wel 30 keer vanuit het raam een foto gemaakt van interessante taluds.... 28 keer mislukt, uiteraard, i.v.m. de snelheid :D Dit is één van de half gelukte:

Dat vind ik één van de leuke dingen van modelbouwen: je gaat op veel meer dingen ècht letten!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)