Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
Vandaag om 22:56:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:53:11
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:39:58
Invoering SGNS containerwagens bij NS door hans nahon
Vandaag om 22:33:05
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door 008200
Vandaag om 22:13:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
Vandaag om 21:34:01
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:32:21
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:13:45
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
Vandaag om 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 20:36:51
Zelfgemaakt BiDiB modules door Patrick Smout
Vandaag om 20:31:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:19:52
Raadplaatje door René 4312
Vandaag om 20:19:45
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
Vandaag om 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 19:35:50
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 19:09:50
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
Vandaag om 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
Vandaag om 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34

Auteur Topic: Digikeijs decoder DR 4018 programmeren voor 2licht, 3 licht en 6 licht (uitrij)  (gelezen 9768 keer)

RickZero

• Offline Offline
Re: Digikeijs decoder DR 4018 programmeren voor 2licht, 3 licht en 6 licht (uitrij)
« Reactie #15 Gepost op: 10 January 2015, 14:35:16 »
Hi Bert,
Voila.
Inmiddels doet sein 2 ( de drie pitter het ook.
Recap tot nu:

( bediening via LH 100 Lenz)

Sein 1
Adres 64, 65, 66    += groen / - = rood
Adres 67  nachtstand op de plus

Sein 2
Adres 68 += groen / - = rood
Adres 69 += groen/geel / - = rood
Adres 70 += groen / - = groen/geel
Adres 71 nachtstand op de plus

Ik heb ontdekt dat ik in de test opstelling bij wisseling van adres met mijn Lenz handregelaar alleen de F toets moet gebruiken en niet de CL toetes om van het ene adres naar het andere te gaan. Dan komen de voorgaande fouten op sein 2.

Nu verder met de 2 uitrij seinen, maar diodes ???
Wacht jouw reactie af!
Groet,
Rick

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs decoder DR 4018 programmeren voor 2licht, 3 licht en 6 licht (uitrij)
« Reactie #16 Gepost op: 10 January 2015, 14:35:40 »
Recap tot nu:

( bediening via LH 100 Lenz)

Sein 1
Adres 64, 65, 66    += groen / - = rood
Adres 67 blijft rood, + of - doen niks

Sein 2
Adres 68 += niks / - = groen/geel
Adres 69 += groen/geel / = rood
Adres 70 += groen / - = rood
Adres 71 blijft rood, + of - doen niks

Sein 2 begrijp ik niet, je zegt dat het werkt maar uit je recap blijkt wat anders...

Sein 2 moet als volgt werken:

Adres 68 + = groen / - = rood  (net zoals bij sein 1)
Adres 69 + = groen/geel / - = rood
Adres 70 + = groen / - = rood
Adres 71 + = dimt het licht voor de nachtstand, / - = feller licht voor de dagstand

Werkt het ook zo?

>>> EDIT >>> Zie dat het opgelost is...  (y)

Voor wat betreft de diodes: Je weet hoe diodes werken? Je herkent ze in onderstaand schema?

NB: bovenstaand plaatje hebt je als het goed is ook gezien door op de eerder gemelde blauwe link te klikken, klopt dat?

Aansluiten van het uitrijsein op de DR4018 gaat als volgt:

De getekende kleurenlabels (rood 1, rood 2, geel, groen, wit en zwart met diode) komen overeen met de labels aan de draden van het Viessmann sein (zie ook de gebruiksaanwijzing van Viessmann).

De draad met het zwarte label en diode moet aan de C(ommon plus) aangesloten worden.

Tussen rood 1 en rood 2 komt dus de eerste extra diode en tussen rood 1 en wit komt de tweede extra diode.

Sluit je de diodes verkeerd om aan dan zal lamp rood 1 niet gaan branden (er gaat niets stuk), in dat geval de diodes andersom aansluiten... ::) 

Voor de diodes kun je de 1N4007 (1A) nemen, die kan tegen een stootje en kan ook voor zwaardere toepassingen (spoelen of lampjes) gebruikt worden. Voor alleen LED toepassingen is de 1N4148 echter ook voldoende.

Ik hoor nog wel van je....

Bert

« Laatst bewerkt op: 10 January 2015, 14:50:54 door Bert_Apd. Reden: >>> EDIT >>> en lampjes »

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #17 Gepost op: 10 January 2015, 15:41:23 »
Hallo Rick,

Nog even een aanvulling...

Als je (nog) geen diodes hebt is het geen probleem. Je kunt namelijk in dat geval de draad voor de linker rode lamp (rood 1) nog even niet aansluiten, dat komt dan later wel.

Sluit je rood 1 niet aan dan zal die lamp (nog) niet branden bij de seinbeelden Hp00 en Hp0/Sh1, bij Hp00 brandt alleen de rechter rode lamp en bij Hp0/Sh1 alleen de twee witte lampen.

Maar dan weet je wel dat alles werkt....  ::)

Groet,
Bert
« Laatst bewerkt op: 13 January 2015, 17:54:15 door Bert_Apd. Reden: kleine aanvulling in tekst »

RickZero

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 10 January 2015, 22:32:26 »
Hi Bert,
Ik heb inmiddels de diodes in huis ( machtig elektronika zaakje  Amstelveen) en dus morgen wederom een uitdaging om ook de 2 uitrijseinen aan de praat te krijgen.
Wordt vervolgd.
Groet,
Rick

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #19 Gepost op: 10 January 2015, 23:33:59 »
Rick,

Ik wacht met spanning af...  ::)

Succes!

Bert

RickZero

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 11 January 2015, 21:56:14 »
Bert,
Ik heb alles aan de praat gekregen. Ik heb een sein (uitrij) met diodes aangesloten en quess what, allebei de rode lampen gingen aan.
Ook de witte werkte in eerste instantie.
Het 2e uitrijsein heb ik zonder diodes aangesloten en alleen de rechter lamp brandde.
Ook hier in eerste instantie de witt lampen.
Na achter elkaar de adressen 64 t/m 79 ( via LH 100 ) geschakeld te hebben bleek dat de twee uitrijseinen geen wiite lampen schakelden.
Is de preseg 8 wel goed!
Na diverse resets ( CV8=8) heb ik de boel de boel gelaten.
Van de week weer nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Help!
Kan ik de uitagangen niet beter stuk voor stuk programmeren? En zo ja hoe?
Bert, gaarne raad in deze.
Groet,
Rick
« Laatst bewerkt op: 12 January 2015, 13:12:30 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #21 Gepost op: 11 January 2015, 22:15:19 »
Hoi,

Waarom bij de uitrijseinen geen diodes ??  :o en waar heb je dan RT 1 op aangesloten ???

Overigens KAN het best zo zijn, dat Viessmann verschillende LEDs gebruikt ( heeft ) waardoor 1 centrale weerstand niet ( goed ) werkt.

In principe staan namelijk RT1 en de witte LEDs parallel.

Beter is het de centrale weerstand te vervangen door een weerstand met gelijke waarde in alle separate aansluitingen. De centrale weerstand vervalt dan.

De weerstanden ( 2k2) komen dan op de plaats daar waar Bert de kleur-aanduidingen van de draden heeft getekend.

Grtzz,

Karst

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #22 Gepost op: 11 January 2015, 22:17:07 »
Citaat van: Rickontspoord
Is de preset 8 wel goed!

Ja, die is goed.

Citaat van: Rickontspoord
Kan ik de uitgangen niet beter stuk voor stuk programmeren? En zo ja hoe?

Nee, dat kun jij niet beter dan preset 8

Grtzz,

Karst

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #23 Gepost op: 11 January 2015, 22:45:46 »
Hallo Rick,

Ik heb het verhaal van Karst ook gelezen, even geen paniek...

Eerst de opmerking van Karst:

Beter is het de centrale weerstand te vervangen door een weerstand met gelijke waarde in alle separate aansluitingen. De centrale weerstand vervalt dan.

De Viessmann lichtseinen hebben geen centrale weerstand, er zit in de centrale draad een diode. Per Led hebben de draden een eigen weerstand, behalve de twee witte, die zitten samen op één weerstand.

Dus: bij de Viessmann lichtseinen geen diode en/of weerstanden verwijderen...  ::)

Goed, dan nu de vragen van Rick...

Na achter elkaar de adressen 64 t/m 79 ( via LH 100 ) geschakeld te hebben bleek dat de twee uitrijseinen geen witte lampen schakelden.

Dat is dus helemaal correct...  (y)  Dat ligt aan je "bediening" van het sein...  ::)

Misschien moet je dan toch nog eens het stukje onder de kop "Hoe worden de seinbeelden nu via de "wissel"-adressen aangestuurd?" in mijn eerdere reactie onder #9 aandachtig doorlezen...
En ook het tabelletje "Seinbeelden" wat daarin staat uit de handleiding...

Preset 8 is helemaal correct, en de aansluitingen (althans zoals hierboven getekend) zijn ook helemaal correct. Als je dat allemaal precies zo hebt gedaan dan werken de seinen, alleen moet je ze wel goed bedienen via de LH 100.

Doe eens het volgende (en wel precies in deze volgorde en niets meer en niets minder!):

0. Stel zonodig Preset 8 en wisseladres [64] weer in.

1. Schakel alle wissels [64] t/m [79] op "-" (dus Rood)
    Nu moeten alle seinen op rood (Hp0) staan, klopt dat?
    Als bij het tweede uitrijsein maar één rode lamp brandt ontbreekt daar de diode nog.

2. Schakel wissel [64] op "+" (dus Groen)
    Nu moet de "tweepitter" op groen (Hp1) staan, klopt dat?

3. Schakel wissel [69] op "+" (dus Groen)
    Nu moet de "driepitter" op groen/geel (Hp2) staan, klopt dat?

4. Schakel wissel [72] èn [73] allebei op "+" (dus Groen)
    Nu moet het eerste uitrijsein één rode en twee witte lampen (Sh1) tonen, klopt dat?

5. Schakel nu wissel [72] weer op "-" (dus Rood)
    Nu moet het eerste uitrijsein op groen/geel (Hp2) staan, klopt dat?

6. Schakel wissel [76] èn [77] allebei op "+" (dus Groen)
    Nu moet het tweede uitrijsein één rode en twee witte lampen (Sh1) tonen, klopt dat?
    Als die ene rode lamp niet brandt komt dat doordat de diode (nog) ontbreekt.

7. Schakel nu wissel [76] weer op "-" (dus Rood)
    Nu moet ook het tweede uitrijsein op groen/geel (Hp2) staan, klopt dat?

Dan heb je alles goed aangesloten en werkt alles zoals het moet.

De oplossing kun je vinden in dit tabelletje (staat ook in reactie #9) in de eerste zin: De combinatie van...
Welke combinatie heeft Sh1 tot resultaat?

Als je het morgenavond nog niet gevonden hebt mag je je weer melden....  ;)

@ Karst:

Waarom bij de uitrijseinen geen diodes ??  :o en waar heb je dan RT 1 op aangesloten ???

Zie mijn suggestie onder #17 aangezien Rick nog geen diodes in huis had maar zo al wel (tijdelijk) zonder diodes kon controleren of de DR4018 goed werkte....

Waarom hij nu het eerste uitrijsein wel met diodes en het tweede uitrijsein weer zonder diodes heeft aangesloten (terwijl hij de diodes nu in huis heeft) is mij ook een raadsel. Maar misschien wilde Rick controleren of ik gelijk had... 8)

Maar dat kan Rick vast zelf wel uitleggen.... Ik ben (ook) benieuwd...

Groeten,

Bert
« Laatst bewerkt op: 16 January 2015, 13:41:12 door Bert_Apd. Reden: Volgorde beantwoording aangepast »

RickZero

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 12 January 2015, 21:59:47 »
Bert en Karst,
Dank voor info.
Vandaag geen tijd gehad (oppassen bij de kleinkinderen)
Morgenmiddag ga ik aan de slag en laat ik jullie weten hoe eea. uitpakt.
Overigens, gisteren door het geklooi met de LH100 volgorde heb ik bewust een sein niet met diode aangesloten om te kijken of de witte zou werken of niet en de witte deed het, dus naar mijn iedee moet het nu goed komen , mits ik jullie volgorde op de LH100 hanteer.
Witte rook morgen?
Ik laat het jullie weten.
Groet,
Rick

RickZero

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 13 January 2015, 14:34:01 »
Bert,
Alles gedaan zoals door jou aan gegeven.
Resultaat: pt 1,2,3,5,6 en 7 zijn ok!
Pt. 4 alleen de twee witte branden!
???
Gr.Rick
« Laatst bewerkt op: 14 January 2015, 13:40:29 door guest7823 »

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #26 Gepost op: 13 January 2015, 15:21:15 »
Hallo Rick,

Eerst even het volgende. Je ziet dat in je antwoorden steeds het antwoord wordt geciteerd waarop je wil antwoorden. Blijkbaar gebruik je de "Reageer"-knop bovenaan het bericht om te reageren. Je kunt beter de "Reageer"-knop (naast "Notificatie") gebruiken onder het laatste bericht van de topic, dan komt het citaat er niet in en/of hoef je dat niet te verwijderen.

Dan terzake... ;)

Als ik het goed begrijp worden de seinbeelden van alle seinen getoond zoals ik heb beschreven.
Dan werkt de DR4018 zoals het moet en heb je volgens mij alles goed aangesloten, behalve blijkbaar bij het sein onder punt 4.

Als bij dat sein (het eerste uitrijsein, klopt dat?) alleen de twee witte lampen branden heb je òf de diode tussen [rt1] en [ws] (nog) niet gemonteerd òf verkeerd om gemonteerd.

Nogmaals ter controle:

1. Als je wissel [72] t/m [75] allemaal op "-" (Rood) schakelt, branden dan beide rode lampen van het eerste uitrijsein? Of brandt alleen de rechter rode lamp?

2. En als je nu wissel [72] èn [73] allebei op "+" (Groen) schakelt, branden dan de linker rode lamp en de twee witte lampen van het eerste uitrijsein? Of branden er zoals je zegt alleen de twee witte?

3. Schakel wissel [72] op '+' "(Groen) en wissel [73] op "-" (Rood). Brandt nu de groene lamp?

4. Schakel wissel [72] op '-' "(Rood) en wissel [73] op "+" (Groen). Branden nu de groene en gele lamp?

Graag eerst even een antwoord op deze vragen, dan kan ik mijn conclusies trekken.

Bert
« Laatst bewerkt op: 13 January 2015, 15:27:32 door Bert_Apd »

RickZero

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 13 January 2015, 15:42:37 »
Hi Bert,
Dank voor de "reageer " tip.
Nu het resultaat van de seinen:
1) beide rode lampen
2) alleen de twee witte !!!
3) groene lamp
4) groen en gele lamp
Op naar de witte rook?
Gr.
Rick

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #28 Gepost op: 13 January 2015, 15:59:36 »
Rick,

"Op naar de witte rook?"... Bijna... :-\

Bij 2) moet ook de linker rode lamp branden, dus de diode tussen [rt1] en [ws] zit verkeerd om.
Dit is eenvoudig te controleren door bij die seinstand met een los draadje even de diode te overbruggen, dan moet de linker rode lamp aan gaan... Zo ja, dan de diode omdraaien! Probeer voor je de diode weer vast soldeert even of hij dan wel werkt, anders is de diode defect (te heet gestookt?)

Is het inmiddels duidelijk dat de seinbeelden met een combinatie van de wisselstanden [72] t/m [74] opgeroepen worden?
Wissel [74] kan daarna voortaan op "-" (Rood) blijven staan, met het bedienen van wissel [72] en wissel [73] kun je alle vier de seinbeelden (Hp00, Hp1, Hp2, Sh1) oproepen.

Heb je nu bij het tweede uitrijsein de diodes al geplaatst? Zo ja dan moet die ook naar behoren werken.

En... ben je nu tevreden met het resultaat?

Groetjes,

Bert

« Laatst bewerkt op: 13 January 2015, 16:02:22 door Bert_Apd »

RickZero

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 13 January 2015, 16:19:54 »
Bert,
Witte rook.
Begrijp de combinatie met 72 t/m 74.
Uitrijsein 2 ok.
Ben op dit draadje helemaal te reden.

Nieuwe uitdaging:
Hoe ga ik nu te werk als ik een wissel icm. een sein wil laten werken? Of is dit nog te hoog gegrepen voor mij op dit moment? Of kan dat alleen in combinatie met een besturingsprogramma als Koploper (o.i.d.)?

Nou , in ieder geval dank voor de opstart met mijn DR4018.
Op naar de volgende topic.
Groet,
Rick