Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 05:20:38
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 05:06:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:59:48
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:36:02
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
  

Auteur Topic: Treinen in Jyväskylä (Finland) in 2002  (gelezen 1705 keer)

PKM

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • Trainsandtrucks.nl
Treinen in Jyväskylä (Finland) in 2002
« Gepost op: 08 January 2015, 15:34:10 »
Even een uitstapje tussendoor.

In 2002 heb ik een half jaar in het winterschone Jyväskylä (Finland) gestudeerd.
Het spoorse leven aldaar werd (natuurlijk) ook vastgelegd en hiervan heb ik twee video's gemaakt.

De eerste is een bijgewerkte versie met verbeterde schaling en is genomen in Jyväskylä zelf.

http://www.youtube.com/watch?v=qLYC-8Kxeeo

De tweede is op de terugreis genomen in de haven van Turku.

http://www.youtube.com/watch?v=RFzv9pzKzew

Veel kijkplezier.

Peter

Benjamin92

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
Re: Treinen in Jyväskylä (Finland) in 2002
« Reactie #1 Gepost op: 08 January 2015, 18:55:31 »
Leuk om te zien! Zelf ben ik ook geïnteresseerd in de Finse Spoorwegen, is een erg interessant bedrijf. Heb er helaas nog maar weinig van in het echt gezien, voornamelijk Dv 12's (wat dan overigens wel hele mooie loks zijn). Door de lange afstanden en geringe bevolkingsdichtheid wordt het steeds rustiger vanaf Helsinki gezien. Opmerkelijk vind ik wel dat veel lijnen elektrisch worden bereden. De onlangs geëlektrificeerde lijn tussen Rovaniemi en Kemijärvi ent maar 2 reizigerstreinen per dag samen met wat houttreinen.   

Het is alleen jammer dat er vrij weinig modellen van Finse treinen te verkrijgen zijn. Heb wel eens gezocht maar er is bar weinig te vinden.
Met vriendelijke groeten, Benjamin

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Treinen in Jyväskylä (Finland) in 2002
« Reactie #2 Gepost op: 08 January 2015, 19:40:01 »
Och:

<a href="https://www.youtube.com/v/56FoiJOetFw" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/56FoiJOetFw</a>

Aparte dubbeldeksrijtuigen hebben ze daar. Ze lijken niet veel lager dan de bovenleiding.

- Peter
« Laatst bewerkt op: 08 January 2015, 19:45:57 door Peter Korsten »
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Benjamin92

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
Re: Treinen in Jyväskylä (Finland) in 2002
« Reactie #3 Gepost op: 08 January 2015, 20:08:30 »
De Sr2 is inderdaad nog wel te vinden, maar naar mijn weten is dit het enige model dat door een grote fabrikant is uitgebracht. Voor de rest is het kleinserie en zelf-/ombouw.

Verder heeft het Fins Spoorwegmuseum nog wat spul: http://webshop.trafiikki.fi/new_category_7?p=1
Met vriendelijke groeten, Benjamin

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Treinen in Jyväskylä (Finland) in 2002
« Reactie #4 Gepost op: 09 January 2015, 15:09:40 »
Zijn ze in Finland allemaal steenrijk of rekenen ze nog in Marka's? Die prijzen zijn echt absurd. 50 euro voor een plat wagentje...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

PKM

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • Trainsandtrucks.nl
Re: Treinen in Jyväskylä (Finland) in 2002
« Reactie #5 Gepost op: 09 January 2015, 21:03:01 »
Klopt, die dubbeldekkers rijtuigen zijn heul hoog.
En een kleine markt zal wel voor hoge prijzen zorgen. Tevens aparte spoorwijdte, dat zal ook wel niet meehelpen.
Ik heb nog een paar foto's gevonden, dus die zal ik hier binnenkort plaatsen.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Treinen in Jyväskylä (Finland) in 2002
« Reactie #6 Gepost op: 09 January 2015, 21:08:24 »
Ik durf er een ketelwagen (€89) om te verwedden dat die spoorwijdte gewoon 16,5 mm is.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

PKM

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • Trainsandtrucks.nl
Re: Treinen in Jyväskylä (Finland) in 2002
« Reactie #7 Gepost op: 09 January 2015, 21:38:51 »
Tja, m'n fins is niet goed genoeg om dit na te vragen ;)

Dus ik houd het maar op de aanname dat de fabrikanten te lui waren om hier 17,5 cm voor te gebruiken.....