Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 15:42:08
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 15:37:17
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door tijgernootje
Vandaag om 15:36:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door tijgernootje
Vandaag om 15:30:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 15:27:46
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Montanbahn
Vandaag om 14:59:53
Molenbaan (werktitel) door tijgernootje
Vandaag om 14:53:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Artitec vierdeurs stalen D door spoorzeven
Vandaag om 13:52:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:52:54
  

Auteur Topic: Treinen in Jyväskylä (Finland) in 2002  (gelezen 1695 keer)

PKM

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • Trainsandtrucks.nl
Treinen in Jyväskylä (Finland) in 2002
« Gepost op: 08 January 2015, 15:34:10 »
Even een uitstapje tussendoor.

In 2002 heb ik een half jaar in het winterschone Jyväskylä (Finland) gestudeerd.
Het spoorse leven aldaar werd (natuurlijk) ook vastgelegd en hiervan heb ik twee video's gemaakt.

De eerste is een bijgewerkte versie met verbeterde schaling en is genomen in Jyväskylä zelf.

http://www.youtube.com/watch?v=qLYC-8Kxeeo

De tweede is op de terugreis genomen in de haven van Turku.

http://www.youtube.com/watch?v=RFzv9pzKzew

Veel kijkplezier.

Peter

Benjamin92

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
Re: Treinen in Jyväskylä (Finland) in 2002
« Reactie #1 Gepost op: 08 January 2015, 18:55:31 »
Leuk om te zien! Zelf ben ik ook geïnteresseerd in de Finse Spoorwegen, is een erg interessant bedrijf. Heb er helaas nog maar weinig van in het echt gezien, voornamelijk Dv 12's (wat dan overigens wel hele mooie loks zijn). Door de lange afstanden en geringe bevolkingsdichtheid wordt het steeds rustiger vanaf Helsinki gezien. Opmerkelijk vind ik wel dat veel lijnen elektrisch worden bereden. De onlangs geëlektrificeerde lijn tussen Rovaniemi en Kemijärvi ent maar 2 reizigerstreinen per dag samen met wat houttreinen.   

Het is alleen jammer dat er vrij weinig modellen van Finse treinen te verkrijgen zijn. Heb wel eens gezocht maar er is bar weinig te vinden.
Met vriendelijke groeten, Benjamin

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Treinen in Jyväskylä (Finland) in 2002
« Reactie #2 Gepost op: 08 January 2015, 19:40:01 »
Och:

<a href="https://www.youtube.com/v/56FoiJOetFw" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/56FoiJOetFw</a>

Aparte dubbeldeksrijtuigen hebben ze daar. Ze lijken niet veel lager dan de bovenleiding.

- Peter
« Laatst bewerkt op: 08 January 2015, 19:45:57 door Peter Korsten »
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Benjamin92

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
Re: Treinen in Jyväskylä (Finland) in 2002
« Reactie #3 Gepost op: 08 January 2015, 20:08:30 »
De Sr2 is inderdaad nog wel te vinden, maar naar mijn weten is dit het enige model dat door een grote fabrikant is uitgebracht. Voor de rest is het kleinserie en zelf-/ombouw.

Verder heeft het Fins Spoorwegmuseum nog wat spul: http://webshop.trafiikki.fi/new_category_7?p=1
Met vriendelijke groeten, Benjamin

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Treinen in Jyväskylä (Finland) in 2002
« Reactie #4 Gepost op: 09 January 2015, 15:09:40 »
Zijn ze in Finland allemaal steenrijk of rekenen ze nog in Marka's? Die prijzen zijn echt absurd. 50 euro voor een plat wagentje...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

PKM

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • Trainsandtrucks.nl
Re: Treinen in Jyväskylä (Finland) in 2002
« Reactie #5 Gepost op: 09 January 2015, 21:03:01 »
Klopt, die dubbeldekkers rijtuigen zijn heul hoog.
En een kleine markt zal wel voor hoge prijzen zorgen. Tevens aparte spoorwijdte, dat zal ook wel niet meehelpen.
Ik heb nog een paar foto's gevonden, dus die zal ik hier binnenkort plaatsen.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Treinen in Jyväskylä (Finland) in 2002
« Reactie #6 Gepost op: 09 January 2015, 21:08:24 »
Ik durf er een ketelwagen (€89) om te verwedden dat die spoorwijdte gewoon 16,5 mm is.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

PKM

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • Trainsandtrucks.nl
Re: Treinen in Jyväskylä (Finland) in 2002
« Reactie #7 Gepost op: 09 January 2015, 21:38:51 »
Tja, m'n fins is niet goed genoeg om dit na te vragen ;)

Dus ik houd het maar op de aanname dat de fabrikanten te lui waren om hier 17,5 cm voor te gebruiken.....