Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
  

Auteur Topic: Artitec 2015  (gelezen 106021 keer)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Artitec 2015
« Reactie #90 Gepost op: 25 March 2015, 22:07:48 »
Leuk Belgisch straatje... met kroeg erbij :)

Die electriciteitsdraden zijn ook mooi gemaakt (y)
********

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5371
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Artitec 2015
« Reactie #91 Gepost op: 26 March 2015, 07:59:35 »
Komt eraan, is niet vergeten.  :)

En de Pec, hoe is het daar mee? Er werd op deze site (onder aan de pagina) gemeld dat er binnenkort een update zou komen over de Pec op die site:

http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/neurenberg-2015/1144-artitec

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Artitec 2015
« Reactie #92 Gepost op: 26 March 2015, 08:18:56 »
Weet iemand eigenlijk hoe het zit met de beloofde Dg? al een tijd niets meer over gehoord....
Komt die trouwens ook als stuurstand?

Hoe lang het nog duurt maakt mij niet uit, ik heb geen haast.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Artitec 2015
« Reactie #93 Gepost op: 26 March 2015, 08:31:51 »
Een Dg als stuurstand, heb ik iets gemist?



(bron: Sleutelspoor)

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Artitec 2015
« Reactie #94 Gepost op: 26 March 2015, 08:32:31 »
Dg als stuurstand? Leg uit want ik heb nog nooit gehoord van een Dg die als stuurstand gebruikt is.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5374
  • Modelspoor is emotie...
Re: Artitec 2015
« Reactie #95 Gepost op: 26 March 2015, 08:56:45 »
Die werd gebruikt bij de F.S.M. , de Fantasialand Spoorweg Maatschappij...  ;D

Grtz,
Rob
Tbinnebarretije…

Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
Re: Artitec 2015
« Reactie #96 Gepost op: 26 March 2015, 09:14:04 »
Volgens betrouwbare bronnen is de uitlevering van de DG uitgesteld.
Heb gehoord dat de DG in het vierde kwartaal pas uitkomt evenals
de Hongaar.

               Groetjes  Jan.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
  • Spoor N
Re: Artitec 2015
« Reactie #97 Gepost op: 26 March 2015, 09:14:56 »
Die Dg's reden met goederenwagens die voorzien waren van stuurstroomkabels, echt nooit van gehoord?  :P

Waarschijnlijk worden de Hot Hoppers bedoeld al is iets met eenstroomafnemer erop niet direct een stuurstandrijtuig. Het antwoord op de vraag is dus 'Nee", aangezien ze niet bestonden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Tjeerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
Re: Artitec 2015
« Reactie #98 Gepost op: 26 March 2015, 09:29:19 »
Er zijn 1 of meerdere Dg's geweest met stroomafnemer, om rijtuigen voor te warmen (of op temperatuur te houden).
In een fraaie donkerblauwe kleur met smal geel biesje.

Maar bij zandtransport met 2200'en of 2400'en werden Dg's ook wel gebruikt...
Misschien als "hulp-stuurstand"?
Meen een foto in een oude RM (90'er jaren) gezien te hebben over de "Asselse-berg" of iets dergelijks...
Wie weet hier meer over???

Mvg, Tjeerd
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Artitec 2015
« Reactie #99 Gepost op: 26 March 2015, 09:37:48 »
Stuurstand? Nooit van gehoord. Een Dg is nooit voor iets anders gebruikt dan als wagon voor de goederenwagenconducteur. Toen ze overtollig werden, bleken ze ook erg handig om de bovenleiding te bereiken (panto erop) om rijtuigen voor te verwarmen. Vandaar de 'hot hopper' uitvoering waar Rick en Tjeerd het over hadden. Of als rollend berghok op een emplacement of andere randklusjes, maar dat lot is elk overtollige wagen beschoren.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Artitec 2015
« Reactie #100 Gepost op: 26 March 2015, 09:47:50 »
Bij die geduwde zandtransporten was de Dg op kop voorzien van geelzwarte schrikstrepen. Op het balkon stond een werktreinbegeleider met portofoon die contact hield met de meester op de duwende 2200.
Vonden de cementtransporten tussen Amersfoort en Woudenberg in de jan zestig niet op de zelfde wijze plaats?
Maar een hulpstuurstand of wat dan ook was niet in de Dg ingebouwd.

Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Artitec 2015
« Reactie #101 Gepost op: 26 March 2015, 09:53:41 »
Ja pec komt, Hongaar ook. Levertijden ga ik niet roepen, die weet ik toch niet uit m'n hoofd en zijn altijd onder voorbehoud.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Artitec 2015
« Reactie #102 Gepost op: 26 March 2015, 10:04:44 »
Tractie kon inderdaad niet vanaf de Dg als stuurstand worden gegeven, anders dan mondeling via de portofoon aan de machinist in de duwende loc door te geven.
Maar had de Dg, behalve de schrikstrepen, niet ook frontseinen en een remkraan?
Ik ken dit uit een van de boekjes van dhr. G.A. Russer.
Ik zal vanavond thuis dat boekje eens opzoeken.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

ReNeGe

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
    • Mijn foto's staan op:
Re: Artitec 2015
« Reactie #103 Gepost op: 26 March 2015, 10:44:23 »
Staat me iets van bij dat Hot Hoppers werden gebruikt om te ontijzelen, of waren dit weer andere Dg's ?

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Artitec 2015
« Reactie #104 Gepost op: 26 March 2015, 11:06:05 »
De Dg had sowieso een remkraan als noodrem voor de conducteur. Was standaard voor elke Dg sinds de invoering van de doorgaande luchtrem voor goederentreinen begin jaren dertig. Voordien zat de Dg achter de loc en kon de conducteur via de tenderbel met een touwtje het locpersoneel waarschuwen, daarna verhuisde de Dg naar het eind van de trein zodat een touwtje naar de loc niet meer werkte en de conducteur een noodrem kreeg.