Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:40:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:40:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 18:28:07
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 18:09:12
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:31
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 17:36:01
100 jaar MBS lok 4 door borotof
Vandaag om 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
Vandaag om 17:23:04
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Carl
Vandaag om 16:14:38
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:45:48
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 15:29:24
Rondom Charlois door defender
Vandaag om 15:12:25
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:08:36
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Biesje
Vandaag om 15:06:09
Minibaan Visserskaai H0 door defender
Vandaag om 15:05:09
Mijn minitrix 2051 hobbelt door spoorijzer
Vandaag om 13:56:07
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 13:41:19
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:20:07
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 13:08:27
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 12:40:45
modulebaan in spoor 1 door rbroerse
Vandaag om 12:30:31
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 11:11:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huup
Vandaag om 11:01:08
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 10:23:37
Nederlands-materieel in Spoor-1 door Kees-Jan
Vandaag om 10:19:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:41:24

Auteur Topic: Opendcc van kufer werkt niet....  (gelezen 7742 keer)

Eelcoscheers

• Offline Offline
    • Electronica voor een fijne prijs en lage verzendkosten
Opendcc van kufer werkt niet....
« Gepost op: 07 January 2015, 01:03:16 »
 Hallo allen,

Eerst alsnog iedereen een goed nieuwjaar gewenst.

Tweede het probleem want ook in het nieuwe jaar heb ik weer problemen ^^  ;)

Ik heb een open dcc centrale gekocht op internet als kado voor mijzelf en ben er ook heel blij mee als deze het ook zou doen ^^
Het probleem is dat ik de atmega644pa niet kan programmeren via de ponyprog poort.....
Ik heb de versie besteld dat alles erbij zit, groot vermogen, s88n bus en ponyprog.
Nu probeer ik het met het programma ponyprog de software erin te zetten omdat ik dacht dat alles het zelfde was qua ic en sofware erin zetten maar dit keer lukt het me niet.
ik heb alles geprobeerd seriele (rs232) kabel nagemeten, voeding gemeten, instellingen goed gezet (zover ik denk dat ze goed staan omdat ik het programma niet goed ken)en alles is in orde maar het programma geeft aan dat ie de ic niet kan vinden.

Ik blijf de melding krijgen "device missing or unknown device (-24)"

Gebruik de seriele poort van de pc
Windows XP 32bit sp3
ponyprog v2.07c

Iemand hier ervaring mee die mij kan helpen?
Ben een beetje radeloos na een 2 weken alles 10000...x nagekeken te hebben en het niet voor elkaar krijg.
Kan via hier mail of eventueel telefonisch dat ik bel natuurlijk.

Heeeelp dank u

« Laatst bewerkt op: 07 January 2015, 01:27:00 door Eelcoscheers »

lok1614

• Offline Offline
Re: Opendcc van kufer werkt niet....
« Reactie #1 Gepost op: 07 January 2015, 06:13:53 »
Hallo,

Als ik de site van opendcc bekeken en zie dat je met ponyprog eerst de fuses van de AVR goed moet zetten. Als je de bits niet exact zet als beschreven, is je AVR zonder speciale programmer niet programmeerbaar meer. Je zal dan een isp programmer moeten hebben die een "rescue hartbeat" heeft of erger een paralleprogrammer . Ik lees ook dat de ponyprog op een andere serieele poort op de opendcc print moet worden aangesloten dan die voor communicatie met de PC bij een werkende opendcc.

Mijn eerste indruk is dat er iets is misgegaan met de fuses, maar mogelijk zijn er andere ervaringsdeskundige hier die een goude tip hebben.

Mvgr Peter

NL-modelspoor

• Offline Offline
    • Windhoven
« Reactie #2 Gepost op: 07 January 2015, 06:48:15 »
Prorgrammeer je de microcontroller in een losse programmeer apparaat? Of direct in de schakeling.
Kan het zijn dat de microcontroller geen spanning? Het kan zijn dat je de voedingsspanning vanuit de schakeling krijgt, maar kan ook zijn dat je die vanuit de programmeer apparaat moet gebruiken als de schakeling de spanning zelf niet geeft.
Wat voor aansluiting wordt er gebruikt om te programmeren? Kan die er maar op één manier op?

En kijk uit met het aanpassen van fuse settings. Het kan goed zijn dat een vinkje zetten niet staat voor aan, maar juist voor uit. En met bepaalde fuse instellingen kan je inderdaad je microcontroller waardeloos maken met een normale programmer.

Je geeft aan wel vaker ic's te programmeren. Via welk programma doe je dat dan? Het kan ook mogelijk zijn dat het ook mogelijk is om via dat programma de hex bestanden in de microcontroller te zetten (er vanuit gaande dat het hex bestanden zijn).
Johan

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 07 January 2015, 12:48:54 »
Misschien even contact opnemen met Kufer  ??? ::)
Je zal toch wel enige vorm van garantie hebben. Beter eerst navragen dan zelf maar aan blijven modderen.
Gr.
Eric

piksov

• Offline Offline
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
« Reactie #4 Gepost op: 07 January 2015, 14:20:50 »

hoi,

heb je wel de bootloader al in de mega zitten?

Je mag de chip ook opsturen, of langskomen in Hilversum.

Gaat goedkomen...

Guus
OpenDCC fan

posthumus

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 07 January 2015, 14:42:29 »
Heren, even off topic, ik vind het wel grappig, ben in het bovenstaande ongeveer 100 woorden/ termen tegen gekomen waarvan ik de betekenis in de verste verte niet snap.
Ligt aan mij hoor, maakt verder niet uit....
Ik snap er hellemaal niets van, hoeft ook niet.... ;D
Ik hoop dat TS eruit komt met dit probleem.
PS: Het is niet te hopen dat een mogelijke starter in de modelspoorhobby dit stukje tegenkomt, haakt ie gelijk af, en gaat waarschijnlijk voor de hengelsport.. 8)
Ok, verder maar weer hiermee en vergeet bovenstaand, gr Pieter

Eelcoscheers

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 07 January 2015, 17:10:43 »
KLopt van de 2de compoort op de pcb en daar heb ik hem ook op aangesloten  en de jumpers staan ook allemaal goed dat is allemaal nagekeken

Hallo,

Als ik de site van opendcc bekeken en zie dat je met ponyprog eerst de fuses van de AVR goed moet zetten. Als je de bits niet exact zet als beschreven, is je AVR zonder speciale programmer niet programmeerbaar meer. Je zal dan een isp programmer moeten hebben die een "rescue hartbeat" heeft of erger een paralleprogrammer . Ik lees ook dat de ponyprog op een andere serieele poort op de opendcc print moet worden aangesloten dan die voor communicatie met de PC bij een werkende opendcc.

Mijn eerste indruk is dat er iets is misgegaan met de fuses, maar mogelijk zijn er andere ervaringsdeskundige hier die een goude tip hebben.

Mvgr Peter

Eelcoscheers

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 07 January 2015, 17:12:24 »
Misschien even contact opnemen met Kufer  ??? ::)
Je zal toch wel enige vorm van garantie hebben. Beter eerst navragen dan zelf maar aan blijven modderen.

contact heb ik opgenomen met hem en kreeg een ander ponyprog programma de 200 versie maar ook die geeft de zelfde melding.

hij stuurde mij dat ik naar het forum moet om daar mijn vragen hopelijk te kunnen beantwoorden

Eelcoscheers

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 07 January 2015, 17:16:26 »
hoi,

heb je wel de bootloader al in de mega zitten?

Je mag de chip ook opsturen, of langskomen in Hilversum.

Gaat goedkomen...

Guus

Heb nog geen bootloader erin zitten wat ik weet
Probeer via ponyprog de hex en eep files erin te zetten maar is dat anders dan de bootloader?
Als het echt niet lukt kom ik vanuit de achterhoek naar hilversum toe ;) hopelijk is dat niet nodig maar wat moet dat moet ^^
maar dat laat ik je tegen die tijd wel weten via een pm.
maar je kan me ook wel helpen via telefoon of mail dat scheelt een boel kosten  ;D

piksov

• Offline Offline
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
« Reactie #9 Gepost op: 07 January 2015, 22:06:30 »

Hi,

ik las net je PM, en lees het hier volgens mij nog een keer, ik denk dat de 100.000 euro vraag is: heb welke hardware programmer gebruik jij ?

Ik denk als ik het zo lees: geen.

En dat gaat het niet vliegen.

De bootloader moet je met een ISP (incircuit system programmer) of met JTAG (moeilijke afkorting) programmer in de mega644p programmeren.

En ISP en JTAG zijn iets heel anders dan programmeren via RS232.

Als de bootloader erin zit, dan kun je wel via RS232 aanvullende programma' s programmeren.

Dus ... welke programmer gebruik je samen met ponyprog ..   :P 

groet,
Guus
OpenDCC fan

Eelcoscheers

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 07 January 2015, 23:32:52 »
Hi,

ik las net je PM, en lees het hier volgens mij nog een keer, ik denk dat de 100.000 euro vraag is: heb welke hardware programmer gebruik jij ?

Ik denk als ik het zo lees: geen.

En dat gaat het niet vliegen.

De bootloader moet je met een ISP (incircuit system programmer) of met JTAG (moeilijke afkorting) programmer in de mega644p programmeren.

En ISP en JTAG zijn iets heel anders dan programmeren via RS232.

Als de bootloader erin zit, dan kun je wel via RS232 aanvullende programma' s programmeren.

Dus ... welke programmer gebruik je samen met ponyprog ..   :P 

groet,
Guus

Hahaha hoi klopt pm en hier ja sorry spam graag ^^
Oke dan snap ik het probleen dus....
Ik wil de bootloader dus via de ponyprog erin zetten met de hardware die op de pcb zit en zoals in de handleiding ook staat dat dat kan.
Maar daar heeft ie het ook over jp3 en isp en dat kan alleen via de lpt poort dus heb ik vanmiddag maar gelijk de 74hc224 besteld en maak ik dan een programmer zie link. http://wiredworld.tripod.com/tronics/atmel_isp.html
Én als dat niet lukt dan kom ik naar hilversum toe hahaha 
maar denk wel dat dat moet lukken morgen maar hou je op de hoogte

mvg Eelco
« Laatst bewerkt op: 08 January 2015, 00:14:52 door Eelcoscheers »

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 08 January 2015, 15:15:36 »
Hallo Eelco,

De handleiding is volgens mij duidelijk:
Citaat
Es gibt drei Wege, um den ATmega zum ersten Mal zu programmieren: JTAG, ISP (6-polig) und Ponyprog. Hier wird nur der Bootloader eingespielt, das eigentliche Programm wird wie auch später ein eventueller Programmupdate über die normale Schnittstelle (USB oder RS232) eingespielt.
Citaat
Nachdem die Hardware fertig aufgebaut ist, muß der Prozessor noch passend konfiguriert und mit der Firmware geladen werden. Dies erfolgt in drei Schritten: 1.Fuses setzen
2.Bootloader einspielen
3.Firmware-Update durchführen

Ik krijg het idee dat je al eerder ATMega's geprogrammeerd hebt. Heb je nog een andere programmer in huis dan die ponyprog? Ik zou dan nl gewoon via de ISP e.e.a. programmeren. Via die ponyprog moet dat overigens ook gaan. Eventueel kan je het ook met een arduino in ISP mode.
Maar op welke manier dan ook, eerst de fuses programmeren. Dan de bootloader en dan pas de eigenlijke software.

Succes
Groet Frits

Eelcoscheers

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 09 January 2015, 01:14:28 »
Nu heb ik de bootloader erin gekregen (eindelijk) met behulp van guus maar ik lees nu rare dingen in de handleiding...
Bootloader: Zum Laden des Programms wird im Menüpunkt „File->Open Program (FLASH) File“ die Datei bootloader.hex geöffnet und dann mit dem Befehl „Command->Write Program (FLASH)“ an den Prozessor übertragen.

Programm: Zum Laden des Programms wird im Menüpunkt „File->Open Program (FLASH) File“ die Datei opendcc.hex (bzw. opendcc_xp.hex) geöffnet und dann mit dem Befehl „Command->Write Program (FLASH)“ an den Prozessor übertragen.

EEPROM: Zum Laden der Daten wird im Menüpunkt „File->Open Data (EEPROM) File“ die Datei opendcc.eep (bzw. opendcc_xp.eep) geöffnet und dann mit dem Befehl „Command->Write Data (EEPROM)“ ebenfalls an den Prozessor übertragen.

bootloader.hex en opendcc.eep ziten erin maar waar haal ik die opendcc.hax vandaan want die staat nergens op de site in die zipfiles....

Ohh ja guus ik heb hem nog steeds niet kunnen programeren via de rs232 kabel dus ben niet echt verder gekomen dan waar ik was toen ik je aan de telefoon had....
Heb de kabel nagekeken en gemeten das goed
Heb nu al wel een nieuwe max232 chip besteld want ik kan me niet anders bedenken dat die kapot is gegaan.

maar verder zeer bedankt voor je hulp maar zal hem nog wel vaker nodig hebben... en snap niet dat dit mij niet lukt heb zoveel dingen in elkaar gezoldeert dus waarom gaat dit niet gewoon in 1 keer goed ???

Eelcoscheers

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 09 January 2015, 03:44:10 »
Nou zo ver gaat het dus wel goed zo midden in de nacht.... maar nu koploper instellen voor de opendcc...
ik ga slapen maar als er iemand weet waar ik kan lezen hoe je koploper voor opendcc in moet stellen scheelt me dat morgen weer een hoop zoekwerk  (y) ;)
 alvast bedankt en met hoort wel hoe ik hier verder mee kom

groeten vanuit de achterhoek

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #14 Gepost op: 09 January 2015, 08:06:25 »
Stel koploper in voor de IB. Opendcc werkt met het IB protocol. Je zult geen instelling voor opendcc in Koploper vinden.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Lezen kun je dit op de site van opendcc. Je moet dan wel weten dat dit het IB protocol is.
« Laatst bewerkt op: 09 January 2015, 08:09:26 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.