Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 21:38:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 21:36:45
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Edsko Hekman
Vandaag om 21:34:14
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door dh3201
Vandaag om 21:23:08
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door FritsT
Vandaag om 21:18:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 21:13:12
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door roco
Vandaag om 20:48:50
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 20:47:39
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door jerrytrein
Vandaag om 20:35:15
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
Vandaag om 20:34:07
Mijn minitrix 2051 hobbelt door VictorPM
Vandaag om 20:29:03
Shapeways winkel is er nu maar hoe werkt het ? door 3Dbuildr
Vandaag om 19:55:58
Wat spoor 1 brouwsels door Wies
Vandaag om 19:48:20
Eisenbahn-Romantik muss bleiben door RikM
Vandaag om 19:45:29
Rangeren met een pec door barry1972
Vandaag om 19:32:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door barry1972
Vandaag om 19:15:10
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 19:06:43
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 19:01:26
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:43
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21

Auteur Topic: Opendcc van kufer werkt niet....  (gelezen 7738 keer)

piksov

• Offline Offline
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re: Opendcc van kufer werkt niet....
« Reactie #15 Gepost op: 09 January 2015, 11:28:10 »

Lees de opmerking op deze site even over S026..

http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/OpenDCC_Centrale

In Koploper kies ik voor de TAMS centrale, dan gaat het perfect.

Guus
OpenDCC fan

piksov

• Offline Offline
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
« Reactie #16 Gepost op: 09 January 2015, 11:35:22 »

Jij wilt de versie met xpressnet maken, dan moet je altijd de opendcc_xp.hex en opendcc_xp.epp bestanden in de atmega644p laden.

opendcc.hex en opendcc.eep zijn voor de versie zonder xpressnet op de mega32.

OpenDCC fan

Eelcoscheers

• Offline Offline
    • Electronica voor een fijne prijs en lage verzendkosten
« Reactie #17 Gepost op: 09 January 2015, 13:29:43 »
Jij wilt de versie met xpressnet maken, dan moet je altijd de opendcc_xp.hex en opendcc_xp.epp bestanden in de atmega644p laden.

opendcc.hex en opendcc.eep zijn voor de versie zonder xpressnet op de mega32.

Hmm en hoe moet ik die er dan inladen?
 want ik heb alles er toch al in gezet?

Bootloader en eeprom file en hex file met ponyprog
Via update_opendcc.bat beide er ook in geladen
is er nog iets wat ik mis en erin moet laden via weer een andere manier?

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 09 January 2015, 15:25:34 »
Er zijn twee typen opendcc zentrale. Een gewone en een met Xpressnet. Op de site kan je onder het tabblad Zentrale, download oa V0.23.9 vinden. Ook de bootloader voor de AT644P staat er. Dat is de software die je moet hebben als je e.e.a. met Xpressnet wil aansturen.
Succes
« Laatst bewerkt op: 09 January 2015, 16:00:10 door Fritsprt »
Groet Frits

Patrick Smout

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 09 January 2015, 23:39:28 »
Als alternatief voor IB of Tams centrale in Koploper kan je ook eens MRDirect proberen. Op mijn zelfbouwcentrale met hetzelfde protocol werkt dit prima en heb bovendien nu 16 locfunties ipv maar 8 bij IB / Tams

Mvg,

Patrick
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

piksov

• Offline Offline
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
« Reactie #20 Gepost op: 11 January 2015, 17:20:43 »
Hi Eelco,

hoe staat het er nu mee?

Ik weet dat je de bootloader goed in de chip hebt zitten, dat je de fuses van de chip goed hebt staan en dat je de standaard opendcc versie in de chip hebt zitten, en dat ledjes knipperen.

Je wilde nog een nieuwe update doen, is dat gelukt?

Guus
OpenDCC fan

Eelcoscheers

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 11 January 2015, 18:52:20 »
Hoi allen,

Fritsprt: ja klopt ben erachter dat er ook 2 verschillende software versies zijn en dat ik dus die MET xpressnet moet hebben en qua aansturing geen idee maar denk dat ik tams ga gebruiken.

Patrick Smout: Ik probeer tot nu toe nog ff het makkelijkste ^^ dacht dat het veel makkelijker was maar begin nu wel iets te moeilijk te worden hahaha maar iig bedankt voor de info

Guus: bootloader ja... fuses ja.... en nee..... hahah ben erachter dat door het gekl..t van die ft232r usb chip (foutje bedankt aangesloten heb ^^) is de max232n nu ook kapot en moet ik deze nog vervangen maar deze is besteld en komt dinsdag binnen dus dan kan ik weer verder want dat hele dos gebeuren gaat goed qua schrijven zoals hij zegt maar het lezen gaat fout en dat moet natuurlijk ook goed zijn  maar daar kan ik dinsdag meer over vertellen...
Ga dus nu ook gebruik maken van de rs232 poort aangezien de usb weer (3de keer) dood is en ik er wel een beetje mee klaar ben en die hele instellingen van die usb chip ook niet werkt zoals het moet  blijf ik dus lekker bij rs232 dat is stabiel en werkt altijd( behalve nu maar dat komt door die usb chip hahaha).
en dan eerst de software via dos erin dinsdag en daarna zou hij klaar moeten zijn en dus proberen koploper aan de praat te krijgen met de opendcc en als dat zover is dan gaan we de 16v terugmelder in elkaar solderen die ik gelijk heb mee besteld bij de opendcc centrale  en als dat zover is dan ben ik er ff klaar mee en neem ik ff rust hahaha

groeten Eelco

Eelcoscheers

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 14 January 2015, 00:56:17 »
Hallo allen.

Oke nu de onderdelen weer binnen zijn gekomen weer aan de soldeer gegaan.... (y)
aantal dingen vervangen die toch kapot waren gegaan zoals een smd weerstand en 2 capasitors smd.....( en nogmaals geprobeert om het hele usb gebeuren aan de praat te krijgen.... Helaas niet gelukt dus alles daarvan eraf gehaald zodat het ook geen fouten kan veroorzaken)

En niet te vergeten de MAX232N vervangen want ook dat werkte niet goed.
Hij schreef wel maar kon niet lezen dus hoppa ook vervangen ( eruit en erin was ookniet zo moeilijk :) )
problemen waren er nog wel want de ma232N kreeg geen spanning.... en dus weer nagekeken en damm.... ic8 ( 5v opzet printje) zat HELEMAAL NIET VAST :o dus die ook maar vast gesoldeert.....

Na vaar meten en kijken toch nog maar weer eens geprobeert.... spanning erop met amp meter ertussen voor de zekerheid....en jahoor netjes 51mA en lampjes werkten naar goede gang precies zoals het moet jeej....
Nu hopen dat die max232n ook helemaal goed werkt dus  in dos allebei de files erin geladen en jahoor hij werkt... schrijft EN leest alles goed en niks geen problemen meer (y)

Maar nu...... het verhaal van dat hele koploper en so26 en eventueel meer dingen die ook nog moeten gebeuren.

Ik weet nu na alles geprobeert te hebben dat koploper niet werkt met opendcc omdat die so26 niet goed staat maar na veel google werk kan ik dus ook niet vinden waar ik het moet veranderen en hoe?

Dus de vraag hoe en waar moet ik dat doen zodat ik alles kan laten werken en eindelijk kan zeggen...."De centrale is klaar en het werkt allemaal"?

Groeten Eelco

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #23 Gepost op: 14 January 2015, 11:38:59 »
Eelco,

Je kunt de OpenDCC centrale toch als Lenz centrale aanmelden en gebruiken, ipv als Intellibox.
Als Lenz centrale heb je niets met SO26 te maken.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Eelcoscheers

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 14 January 2015, 13:48:11 »
Wim,

Dat klopt maar dan moet ik er weer andere software in zetten niet dat dat een probleem is.
Ik heb van meerdere gehoord dat tams het fijnste werkt met koploper vandaar die keuze maar moet alleen nog die so26 instelllen maar kom er niet achter waar je dat moet doen helaas.

Groeten Eelco

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 14 January 2015, 15:31:36 »
Eelco,

Hier schrijf je dat je de versie met xpressnet moet hebben.
Fritsprt: ja klopt ben erachter dat er ook 2 verschillende software versies zijn en dat ik dus die MET xpressnet moet hebben en qua aansturing geen idee maar denk dat ik tams ga gebruiken.
Dus blijkbaar heb je die al geladen. Waarom moet je dan andere software laden?

Dan kan je in Koploper gewoon kiezen voor een Lenz centrale want die werkt via xpressnet.
Heb je niets van doen met Tams. Heb ook geen idee waarom die beter zou werken met Koploper.
« Laatst bewerkt op: 14 January 2015, 15:57:20 door Remunj »
Gr.
Eric

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #26 Gepost op: 14 January 2015, 15:41:38 »
Eelco,

Wat heeft dat nu weer met Tams te maken. Het P50xa,b protocol is door Uhlenbrock ontwikkeld niet door Tams.
En wat is er mis met het xPressNet protocol, volgens mij helemaal niets. Maar volgens mij ben je ergens mee bezig waarbij je nog geen idee hebt hoe het allemaal eigenlijk in zijn werk gaat. Wens je dan ook veel wijsheid en suc6.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Eelcoscheers

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 14 January 2015, 15:59:00 »
Remunj en win,

De bedoeling is de opendcc werkend te krijgen met koploper.... dat werkt dus niet zoals ik hier probeer....
De software voor xpressnet is erin geladen en wil ik ook mee werken...

Wim... veel mensen hebben het over de so26 gebeuren maar ja als er nergens iets staat over het so26 (google en andere forums)klopt het dat ik niet weet waar ik mee bezig ben en als niemand mij dit zal gaan vertellen! blijf ik nog in het duister werken.
dus ik wil met de multimaus en opendcc en xpressnet werken in koploper en probeer dit aan de gang te krijgen maar alles wat ik lees en dan ook probeer werkt niet ook NIET met andere digitale systemen in koploper....

Remunj als ik lenz wil gebruiken moet ik dus ipv die p50x de lenz software in de atmega laden lijkt mij want anders heeft ie dus voor niks de lenz files gemaakt en die speciaal in een andere directorie toch?

Dus ipv commetaar te leveren ;) hadden jullie ook kunnen uitleggen hoe of wat ik zou moeten doen.
Lijkt me een beter plan en veel behulpzamer  :)

Met zeer vriendelijke groet Eelco

PS. ook lenz werkt niet dus is er iets niet goed en dat moet ik er dus oplossen
« Laatst bewerkt op: 14 January 2015, 16:01:02 door Eelcoscheers »

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 14 January 2015, 16:10:38 »
Tsja, dat commentaar geven we om te helpen. maar als je het zelf wilt uitzoeken, ook prima.
En volgens mij hebben we ook aangegeven wat je moest doen. Lange teentjes iets intrekken  ;)

dus ik wil met de multimaus en opendcc en xpressnet werken in koploper en probeer dit aan de gang te krijgen maar alles wat ik lees en dan ook probeer werkt niet ook NIET met andere digitale systemen in koploper....

Remunj als ik lenz wil gebruiken moet ik dus ipv die p50x de lenz software in de atmega laden lijkt mij want anders heeft ie dus voor niks de lenz files gemaakt en die speciaal in een andere directorie toch?
Van deze laatste zin begrijp ik niet veel. Wat probeer je daar nu precies te zeggen.
XPressNet = LENZ dus als je de Lenz software erin geladen hebt (zie mijn eerdere post waarin ik reageer op jouw post dat je die nodig hebt) kun je gewoon Lenz als digitaal systeem kiezen.

Dus of je hebt (nog) niet alles goed geladen of verkeerd geladen.

Google op SO26 en PX50 en je krijgt dit:
Citaat
*** SO #26 (factory default = 1) - min = 0, max = 1
Whether (1) or not (0) a PC Break (RS-232) forces 2400 bps.
Gr.
Eric

Eelcoscheers

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 14 January 2015, 16:27:05 »
Remunj ja prive omstandigheden werken ook niet mee sorry.

Om terug te komen op die zin :
als je bij de site van opendcc de software download dan krijg je een rar bestan met daarin 2 mapjes 1 met p50x emulator en 1 met lenz emulator met daarin in beide mappen de .hex en .eep file die je in dos in de atmega moet laden en toen heb ik dus gekozen voor de p50x.

So26 verhaal... dat heb ik gelezen wat jij daar hebt laten zien maar ja WAAR moet je dat instellen? In koploper of apparaatbeheer want ik zie echt nergens "so26" staan dus kan je me vertellen waar die instellingen kan veranderen... waarIN ik ze moet veranderen weet ik maar waar staat nergen (wat ik heb kunnen vinden altans) ???

en nomaals mijn excusses maar alles wekr niet mee en wil dit graag afronden

met nog meer veel vriendelijkere groeten eelco  ;D