Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
AndrevdG
Vandaag
om 22:06:33
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
bask185
Vandaag
om 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s
door
Arjan6511
Vandaag
om 21:59:46
trein of metro naar Hoek van Holland
door
Peter Kleton
Vandaag
om 21:55:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 21:48:03
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht
door
TonM
Vandaag
om 21:42:56
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
jumbo747
Vandaag
om 21:32:49
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer
door
Mg1982nl
Vandaag
om 21:31:05
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
Vandaag
om 21:17:34
Show je werkplek
door
Eric B
Vandaag
om 21:13:58
Micromotot analoog 12v dc gebruiken
door
JoopSpoort
Vandaag
om 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
Vandaag
om 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken
door
JoopSpoort
Vandaag
om 20:58:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
defender
Vandaag
om 20:51:40
wat is het merk van deze bochtwissel
door
Theovh
Vandaag
om 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 20:37:50
Gewoon wat busfoto's
door
R1954
Vandaag
om 20:36:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
Stefan88
Vandaag
om 20:06:48
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R1954
Vandaag
om 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
gdh
Vandaag
om 19:00:07
Ik ben aan het opruimen.
door
Keska
Vandaag
om 18:49:58
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
ES44C4
Vandaag
om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025
door
Arjan6511
Vandaag
om 16:37:54
Piko 1136 van AC naar DC
door
Martijn193
Vandaag
om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's
door
R1954
Vandaag
om 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0
door
Pinkelpa
Vandaag
om 11:58:00
Spoorhumor
door
Biessendorf
Vandaag
om 11:49:19
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Rivarossi Mat 46 vs Lima Mat 46
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rivarossi Mat 46 vs Lima Mat 46 (gelezen 4643 keer)
Besselspoor
Offline
Berichten: 5334
Team Mitropa - OHMB
Rivarossi Mat 46 vs Lima Mat 46
«
Gepost op:
05 January 2015, 14:46:27 »
Ik heb recentelijk een Rivarossi zilverbuik mat '46 aangeschaft met het idee deze mijn oude Lima te laten voortslepen, welke dan als dummy zou gaan functioneren.
Ik loop echter tegen het probleem aan dat bij een geringe belasting de Rivarossi vrijwel stilvalt: alsof de motor ondergedimensioneerd is voor het treinstel. Ook zonder Lima stel aan de haak heb ik dat probleem al, tenminste bij analoog gebruik. Is dat een herkenbaar probleem, of zou dat opgelost kunnen zijn na plaatsen van een decoder die compenseert bij last?
Verder is de kleur aanzienlijk groener dan bij het oude Lima stel: deze is meer mosgroen om te zien. Zat Lima er destijds zover naast of is de Riva te groen?
Uiteraard laat de foto zien wat Lima nog niet echt voor elkaar had: de opschriften zijn niet heel erg scherp, en het rood is niet dekkend. Dat is na het maken van deze zonnige foto al eens opgelost.
Gelogd
RETROBAHN A.G.
dh3201
Offline
Berichten: 2514
Re: Rivarossi Mat 46 vs Lima Mat 46
«
Reactie #1 Gepost op:
05 January 2015, 15:12:56 »
Ik zelf heb een Lima en twee Rivarossi's (allen analoog).
Trekkrachtproblemen heb ik die enkele keren dat ik ermee heb gereden nog niet ondervonden, maar ik heb dan ook geen hellingen en zo, en ik heb ze niet meer dan een enkel stel laten rijden.
Wel heb ik gemerkt dat de Rivarossi soepeler rijdt dan de Lima, die nieuwe aandrijving is echt een vooruitgang.
Al moet ik van mijn Lima de draadjes bij het middendraaistel opnieuw vastmaken.
En de opdruk van de Rivarossi is ook beter.
Van Lima heb ik een groene "met alles erop en eraan" (dus met vishaken en reclamebanen).
Naarmate ik de gele steeds mooier begon te vinden heb ik die toen Rivarossi ermee kwam gelijk besteld.
En omdat de Rivarossi er (in vergelijking met de Lima) er mooier uitziet qua opdruk, heb ik ook een groene "met alles erop en eraan" erbij genomen.
Wel leuk dat Rivarossi hiervoor andere nummers dan Lima heeft gekozen, zodat de Lima ook mag blijven
Gelogd
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein
henk
Offline
Berichten: 22512
Re: Rivarossi Mat 46 vs Lima Mat 46
«
Reactie #2 Gepost op:
05 January 2015, 15:13:51 »
Alweer een tijd geleden hetzelfde gedaan en dat gaat.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,29706.msg459703.html#msg459703
Ruim is het zeker niet. Het gaat op de vlakke baan met ruime bogen. Andere testmogelijkheden heb ik niet, maar ik vermoed dat krappe bogen al problemen opleveren laat staan hellingen. Het motortje van de Rivarossi is zeker niet sterk, maar de kern van het probleem is de jacobsverbinding. De bakken worden na een boog niet altijd voldoende terug in positie gebracht en dan gaat het draaistel iets scheef staan en zet zich dus schrap. De mate waarin dit probleem zich voordoet verschilt nogal per exemplaar. Dat was bij de Lima al zo.
Om die reden moet je de aangedreven bak ook niet op kop van de combinatie laten lopen. Door het gewicht van de drie bakken die dan aan het eerste jacobsdraaistel hangen, komen de bakken zeker niet goed terug in positie na een boog. De aangedreven bak moet één van de gekoppelde middenbakken zijn voor de grootste kans op succes. Bij mijn combinatie is de aangedreven bak wel één van de buitenste bakken en geduwd rijdt dat prima, maar getrokken niet. Dat veranderen staat al jaren op mijn to do list.
De combinatie is digitaal.
Ik heb nog een Lima zilverbuik met Modeltorque en de trekkracht daarvan is veel groter geloof ik. Dit exemplaar rijdt dan ook nog eens behoorlijk stil, maar dat is ook al geen wet van meden en perzen na het plaatsen van een Modeltorque. Meestal blijft het lawaai gewoon.
«
Laatst bewerkt op: 05 January 2015, 15:52:34 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Besselspoor
Offline
Berichten: 5334
Team Mitropa - OHMB
Re: Rivarossi Mat 46 vs Lima Mat 46
«
Reactie #3 Gepost op:
05 January 2015, 15:50:22 »
Om wat nauwkeuriger te zijn: mijn (test)baan kent geen al te scherpe bogen en is geheel vlak. Maar mijn Lima stel was halverwege de ombouw naar Roco tractie met cardan, ik denk dat ik die gewoon afbouw en dan kijk welke het beste trekt. En de Riva even van een decoder voorzien, misschien gaat het dan al beter, er moet straks tenslotte ook nog een PEC aangekoppeld kunnen worden als Artitec hem af heeft
Gelogd
RETROBAHN A.G.
Railbouw Leerdam
Offline
Berichten: 215
Mooi toch?
Re: Rivarossi Mat 46 vs Lima Mat 46
«
Reactie #4 Gepost op:
05 January 2015, 15:56:27 »
Hoi,
Ik heb mijn mat 46 zilverbuik van Lima verbouwd, er zit nu een draaistel van een roco br215 in. De motor is van mashima. Op deze wijze heb ik nu cardan aandrijving.
Dit stel trekt behoorlijk goed. Echter 1 kwaaltje blijft, geduwd rijden gaat beter dan getrokken. Dit is puur te wijten aan de constructiewijze van het treinstel.
Gr. Dieuwe
Gelogd
Gr. Dieuwe
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Rivarossi Mat 46 vs Lima Mat 46