Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 05:21:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:15:39
wat is het merk van deze bochtwissel door saskia
Vandaag om 00:07:06
Houten 23 Augustus 2025 door Peter J K
29 July 2025, 23:22:40
Ik ben aan het opruimen. door nighttrain1
29 July 2025, 23:22:17
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
29 July 2025, 23:21:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
29 July 2025, 23:13:57
mitropa rijtuig door Stefan88
29 July 2025, 23:11:35
US diorama in H0 door Wim Vink
29 July 2025, 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
29 July 2025, 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
29 July 2025, 22:50:52
Station Roodeschool door Torikoos
29 July 2025, 22:21:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
29 July 2025, 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
29 July 2025, 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
29 July 2025, 21:40:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
29 July 2025, 21:20:05
schok bij vertrek door Ronald Halma
29 July 2025, 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
29 July 2025, 20:09:19
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
29 July 2025, 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
29 July 2025, 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
29 July 2025, 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
29 July 2025, 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
29 July 2025, 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
29 July 2025, 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
29 July 2025, 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
29 July 2025, 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
29 July 2025, 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
29 July 2025, 16:15:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
29 July 2025, 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
29 July 2025, 15:58:26
  

Auteur Topic: Rivarossi Mat 46 vs Lima Mat 46  (gelezen 4638 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
  • Team Mitropa - OHMB
Rivarossi Mat 46 vs Lima Mat 46
« Gepost op: 05 January 2015, 14:46:27 »
Ik heb recentelijk een Rivarossi zilverbuik mat '46 aangeschaft met het idee deze mijn oude Lima te laten voortslepen, welke dan als dummy zou gaan functioneren.
Ik loop echter tegen het probleem aan dat bij een geringe belasting de Rivarossi vrijwel stilvalt: alsof de motor ondergedimensioneerd is voor het treinstel. Ook zonder Lima stel aan de haak heb ik dat probleem al, tenminste bij analoog gebruik. Is dat een herkenbaar probleem, of zou dat opgelost kunnen zijn na plaatsen van een decoder die compenseert bij last?
Verder is de kleur aanzienlijk groener dan bij het oude Lima stel: deze is meer mosgroen om te zien. Zat Lima er destijds zover naast of is de Riva te groen?

Uiteraard laat de foto zien wat Lima nog niet echt voor elkaar had: de opschriften zijn niet heel erg scherp, en het rood is niet dekkend. Dat is na het maken van deze zonnige foto al eens opgelost. ;)
RETROBAHN A.G.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Rivarossi Mat 46 vs Lima Mat 46
« Reactie #1 Gepost op: 05 January 2015, 15:12:56 »
Ik zelf heb een Lima en twee Rivarossi's (allen analoog).
Trekkrachtproblemen heb ik die enkele keren dat ik ermee heb gereden nog niet ondervonden, maar ik heb dan ook geen hellingen en zo, en ik heb ze niet meer dan een enkel stel laten rijden.
Wel heb ik gemerkt dat de Rivarossi soepeler rijdt dan de Lima, die nieuwe aandrijving is echt een vooruitgang.  (y)
Al moet ik van mijn Lima de draadjes bij het middendraaistel opnieuw vastmaken.
En de opdruk van de Rivarossi is ook beter.
Van Lima heb ik een groene "met alles erop en eraan" (dus met vishaken en reclamebanen).
Naarmate ik de gele steeds mooier begon te vinden heb ik die toen Rivarossi ermee kwam gelijk besteld.
En omdat de Rivarossi er (in vergelijking met de Lima) er mooier uitziet qua opdruk, heb ik ook een groene "met alles erop en eraan" erbij genomen.
Wel leuk dat Rivarossi hiervoor andere nummers dan Lima heeft gekozen, zodat de Lima ook mag blijven  (y)

Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22510
Re: Rivarossi Mat 46 vs Lima Mat 46
« Reactie #2 Gepost op: 05 January 2015, 15:13:51 »
Alweer een tijd geleden hetzelfde gedaan en dat gaat.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,29706.msg459703.html#msg459703

Ruim is het zeker niet. Het gaat op de vlakke baan met ruime bogen. Andere testmogelijkheden heb ik niet, maar ik vermoed dat krappe bogen al problemen opleveren laat staan hellingen. Het motortje van de Rivarossi is zeker niet sterk, maar de kern van het probleem is de jacobsverbinding. De bakken worden na een boog niet altijd voldoende terug in positie gebracht en dan gaat het draaistel iets scheef staan en zet zich dus schrap. De mate waarin dit probleem zich voordoet verschilt nogal per exemplaar. Dat was bij de Lima al zo.
Om die reden moet je de aangedreven bak ook niet op kop van de combinatie laten lopen. Door het gewicht van de drie bakken die dan aan het eerste jacobsdraaistel hangen, komen de bakken zeker niet goed terug in positie na een boog. De aangedreven bak moet één van de gekoppelde middenbakken zijn voor de grootste kans op succes. Bij mijn combinatie is de aangedreven bak wel één van de buitenste bakken en geduwd rijdt dat prima, maar getrokken niet. Dat veranderen staat al jaren op mijn to do list.
De combinatie is digitaal.

Ik heb nog een Lima zilverbuik met Modeltorque en de trekkracht daarvan is veel groter geloof ik. Dit exemplaar rijdt dan ook nog eens behoorlijk stil, maar dat is ook al geen wet van meden en perzen na het plaatsen van een Modeltorque. Meestal blijft het lawaai gewoon.
« Laatst bewerkt op: 05 January 2015, 15:52:34 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Rivarossi Mat 46 vs Lima Mat 46
« Reactie #3 Gepost op: 05 January 2015, 15:50:22 »
Om wat nauwkeuriger te zijn: mijn (test)baan kent geen al te scherpe bogen en is geheel vlak. Maar mijn Lima stel was halverwege de ombouw naar Roco tractie met cardan, ik denk dat ik die gewoon afbouw en dan kijk welke het beste trekt. En de Riva even van een decoder voorzien, misschien gaat het dan al beter, er moet straks tenslotte ook nog een PEC aangekoppeld kunnen worden als Artitec hem af heeft ;D
RETROBAHN A.G.

Railbouw Leerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
  • Mooi toch?
Re: Rivarossi Mat 46 vs Lima Mat 46
« Reactie #4 Gepost op: 05 January 2015, 15:56:27 »
Hoi,

Ik heb mijn mat 46 zilverbuik van Lima verbouwd, er zit nu een draaistel van een roco br215 in. De motor is van mashima. Op deze wijze heb ik nu cardan aandrijving.

Dit stel trekt behoorlijk goed. Echter 1 kwaaltje blijft, geduwd rijden gaat beter dan getrokken. Dit is puur te wijten aan de constructiewijze van het treinstel.

Gr. Dieuwe
Gr. Dieuwe