Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wat is het merk van deze bochtwissel door Karben
Vandaag om 18:37:14
Houten 23 Augustus 2025 door Ronald69
Vandaag om 18:26:46
Ik ben aan het opruimen. door Bob11
Vandaag om 18:18:34
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 18:03:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
  

Auteur Topic: Rivarossi Mat 46 vs Lima Mat 46  (gelezen 4634 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
  • Team Mitropa - OHMB
Rivarossi Mat 46 vs Lima Mat 46
« Gepost op: 05 January 2015, 14:46:27 »
Ik heb recentelijk een Rivarossi zilverbuik mat '46 aangeschaft met het idee deze mijn oude Lima te laten voortslepen, welke dan als dummy zou gaan functioneren.
Ik loop echter tegen het probleem aan dat bij een geringe belasting de Rivarossi vrijwel stilvalt: alsof de motor ondergedimensioneerd is voor het treinstel. Ook zonder Lima stel aan de haak heb ik dat probleem al, tenminste bij analoog gebruik. Is dat een herkenbaar probleem, of zou dat opgelost kunnen zijn na plaatsen van een decoder die compenseert bij last?
Verder is de kleur aanzienlijk groener dan bij het oude Lima stel: deze is meer mosgroen om te zien. Zat Lima er destijds zover naast of is de Riva te groen?

Uiteraard laat de foto zien wat Lima nog niet echt voor elkaar had: de opschriften zijn niet heel erg scherp, en het rood is niet dekkend. Dat is na het maken van deze zonnige foto al eens opgelost. ;)
RETROBAHN A.G.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Rivarossi Mat 46 vs Lima Mat 46
« Reactie #1 Gepost op: 05 January 2015, 15:12:56 »
Ik zelf heb een Lima en twee Rivarossi's (allen analoog).
Trekkrachtproblemen heb ik die enkele keren dat ik ermee heb gereden nog niet ondervonden, maar ik heb dan ook geen hellingen en zo, en ik heb ze niet meer dan een enkel stel laten rijden.
Wel heb ik gemerkt dat de Rivarossi soepeler rijdt dan de Lima, die nieuwe aandrijving is echt een vooruitgang.  (y)
Al moet ik van mijn Lima de draadjes bij het middendraaistel opnieuw vastmaken.
En de opdruk van de Rivarossi is ook beter.
Van Lima heb ik een groene "met alles erop en eraan" (dus met vishaken en reclamebanen).
Naarmate ik de gele steeds mooier begon te vinden heb ik die toen Rivarossi ermee kwam gelijk besteld.
En omdat de Rivarossi er (in vergelijking met de Lima) er mooier uitziet qua opdruk, heb ik ook een groene "met alles erop en eraan" erbij genomen.
Wel leuk dat Rivarossi hiervoor andere nummers dan Lima heeft gekozen, zodat de Lima ook mag blijven  (y)

Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22510
Re: Rivarossi Mat 46 vs Lima Mat 46
« Reactie #2 Gepost op: 05 January 2015, 15:13:51 »
Alweer een tijd geleden hetzelfde gedaan en dat gaat.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,29706.msg459703.html#msg459703

Ruim is het zeker niet. Het gaat op de vlakke baan met ruime bogen. Andere testmogelijkheden heb ik niet, maar ik vermoed dat krappe bogen al problemen opleveren laat staan hellingen. Het motortje van de Rivarossi is zeker niet sterk, maar de kern van het probleem is de jacobsverbinding. De bakken worden na een boog niet altijd voldoende terug in positie gebracht en dan gaat het draaistel iets scheef staan en zet zich dus schrap. De mate waarin dit probleem zich voordoet verschilt nogal per exemplaar. Dat was bij de Lima al zo.
Om die reden moet je de aangedreven bak ook niet op kop van de combinatie laten lopen. Door het gewicht van de drie bakken die dan aan het eerste jacobsdraaistel hangen, komen de bakken zeker niet goed terug in positie na een boog. De aangedreven bak moet één van de gekoppelde middenbakken zijn voor de grootste kans op succes. Bij mijn combinatie is de aangedreven bak wel één van de buitenste bakken en geduwd rijdt dat prima, maar getrokken niet. Dat veranderen staat al jaren op mijn to do list.
De combinatie is digitaal.

Ik heb nog een Lima zilverbuik met Modeltorque en de trekkracht daarvan is veel groter geloof ik. Dit exemplaar rijdt dan ook nog eens behoorlijk stil, maar dat is ook al geen wet van meden en perzen na het plaatsen van een Modeltorque. Meestal blijft het lawaai gewoon.
« Laatst bewerkt op: 05 January 2015, 15:52:34 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Rivarossi Mat 46 vs Lima Mat 46
« Reactie #3 Gepost op: 05 January 2015, 15:50:22 »
Om wat nauwkeuriger te zijn: mijn (test)baan kent geen al te scherpe bogen en is geheel vlak. Maar mijn Lima stel was halverwege de ombouw naar Roco tractie met cardan, ik denk dat ik die gewoon afbouw en dan kijk welke het beste trekt. En de Riva even van een decoder voorzien, misschien gaat het dan al beter, er moet straks tenslotte ook nog een PEC aangekoppeld kunnen worden als Artitec hem af heeft ;D
RETROBAHN A.G.

Railbouw Leerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
  • Mooi toch?
Re: Rivarossi Mat 46 vs Lima Mat 46
« Reactie #4 Gepost op: 05 January 2015, 15:56:27 »
Hoi,

Ik heb mijn mat 46 zilverbuik van Lima verbouwd, er zit nu een draaistel van een roco br215 in. De motor is van mashima. Op deze wijze heb ik nu cardan aandrijving.

Dit stel trekt behoorlijk goed. Echter 1 kwaaltje blijft, geduwd rijden gaat beter dan getrokken. Dit is puur te wijten aan de constructiewijze van het treinstel.

Gr. Dieuwe
Gr. Dieuwe