Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Koppelingsmechanisme klemt?
door
maartenvdb
Vandaag
om 20:34:38
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa
door
ES44C4
Vandaag
om 20:05:15
Welke winkel voert deze merken?
door
Hennie
Vandaag
om 19:55:54
Mijn-bouw Indonesie
door
Hans K
Vandaag
om 19:44:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Karben
Vandaag
om 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte
door
william_2
Vandaag
om 19:08:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
william_2
Vandaag
om 19:01:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
Vandaag
om 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 18:14:16
Au bord de la Cèze
door
Chris80
Vandaag
om 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen?
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 17:25:36
Baanbouw Rehausen2
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
Jeroen95
Vandaag
om 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk
door
Arjan6511
Vandaag
om 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
door
Eric B
Vandaag
om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0
door
MOVisser
Vandaag
om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
Vandaag
om 09:10:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje
door
grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
door
frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
De geschiedenis van ir. S. Overbosch
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omlaag
Auteur
Topic: De geschiedenis van ir. S. Overbosch (gelezen 13601 keer)
pullmanneke
Offline
Berichten: 412
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
«
Reactie #45 Gepost op:
20 March 2015, 10:51:37 »
Het oorspronkelijk uitgetypte en middels doorslagpapier vermenigigvuldigde manuscript bevond zich in de bibliotheek van Machinefabriek "BREDA" voorheen Backer & Rueb naast nog vele andere "stoom"- werken zoals die van Garbe, Sauvage, Labrijn, Franco, Bolleman Kijlstra, en Van den Broek (de zwager van Westendorp). De twee werken van Van den Broek zijn een flauw aftreksel van het originele collegedictaat en soms voor een heel groot deel een herhaling. Netto blijft er niet zoveel over. Wat het getypte collegedictaat zo origineel maakt zijn niet alleen de originele schetsen van Pont maar de "autographieen" die erbij hoorden zijn nooit door Van den Broek in zijn gedrukte exemplaren opgenomen.
Het eindproduct van het uitgetypte dictaat is te vergelijken met Phillipson dat ook "autographieen" bevat.
Ik heb me bewust verre gehouden van het beschrijven van zaken die in andere werken beschreven worden. Beschrijvingen van de werking van bepaalde zaken behoren tot het domein van Labrijn en H&M en over bijvoorbeeld oververhitting, exhaustwerking etc. bestaan ook andere werken. De eerste categorie boeken is voor bedienend personeel; mijn boek belicht de ontwerpkant. Daarom zijn in "Locomotieven" ook de moderne manier van het ontwerpen van ketels, simulatie en regelgeving opgenomen.
Gr.
John
Gelogd
fly with the eagle or scratch with the chickens
jjg koopmans
Offline
Berichten: 478
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
«
Reactie #46 Gepost op:
20 March 2015, 13:38:32 »
Citaat van: Paul Bender op 20 March 2015, 10:04:02
Moet ik daar eens gaan spitten. Het wordt leuker en leuker
Dag Paul,
Je kunt ook bij mij op de koffie komen hoor!
Mvrgr
Jos Koopmans
Gelogd
guest7823
Gast
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
«
Reactie #47 Gepost op:
20 March 2015, 14:38:35 »
Is misschien meer voor PB, maar dan is de keuze dus koffie bij jou of
eitje
bij mij
Dat college dictaat wil ik sowieso een keertje in zien (en eigenlijk evt ook scannen)
Gelogd
jjg koopmans
Offline
Berichten: 478
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
«
Reactie #48 Gepost op:
20 March 2015, 15:10:42 »
Nou ik heb intussen een broertje dood aan reizen! Welk collegediktaat bedoel je, Westendorp/vdBroek 1947 is toch
een downloadable pdf vanuit de TU bibiotheek? Ik heb zowel een in 1960 aangeschafte papieren versie als de pdf.
Die 1921 versie heb ik ooit op de kop getikt in Boekenstad Bredevoort , als boekenmarkt overigens warm aanbevolen.
Mvrgr
Jos Koopmans
Gelogd
pullmanneke
Offline
Berichten: 412
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
«
Reactie #49 Gepost op:
20 March 2015, 19:11:54 »
Bespaar je de reis; het gaat om Westendorp/King en de doorslag versie van "Locomotieven" uit 1916.
John
Gelogd
fly with the eagle or scratch with the chickens
jjg koopmans
Offline
Berichten: 478
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
«
Reactie #50 Gepost op:
20 March 2015, 22:53:02 »
Oh, maar Paul heeft een zeer verfijnde smaak, die komt echt alleen maar op zaken af die nergens anders te zien zijn!
Mvrgr
Jos Koopmans
Gelogd
pullmanneke
Offline
Berichten: 412
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
«
Reactie #51 Gepost op:
21 March 2015, 11:53:24 »
Maar ik had ook niets anders verwacht van iemand die mijn boek tot standaardwerk verklaart.
veel plezier
John
Gelogd
fly with the eagle or scratch with the chickens
evers1
Offline
Berichten: 11
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
«
Reactie #52 Gepost op:
13 June 2022, 15:27:37 »
Kwam toevallig dit topic tegen over Sarris Overbosch
Ik heb nog les van hem gehad op de HTS in Enschede (Boulevard) , waar ik werktuigbouwkunde studeerde in de periode 1972-1977.
Ik kan mij vooral de praktijklessen van hem nog goed herinneren, inclusief het maken van indicateurdiagrammen aan de enorm grote Sulzer scheepsdiesel motor, welke het gehele gebouw deed trillen.
Overigens Sarris is in Ootmarsum begraven.
Geboren : 22-02-1909
Overleden : 05-01-1998
Zie :
https://www.graftombe.nl/names/info/1869756/overbosch
Gr. Peter Evers
«
Laatst bewerkt op: 13 June 2022, 15:33:37 door evers1
»
Gelogd
Sven
Offline
Berichten: 8358
Eton Wick, UK
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
«
Reactie #53 Gepost op:
13 June 2022, 15:30:25 »
Bedankt voor die informatie. De man verdient een Wikipedia artikel.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
De geschiedenis van ir. S. Overbosch