Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
BrauWelt, fantasiebaan in H0
door
Overet
Vandaag
om 13:09:36
VAM containerwagens spoor-0
door
cor_b
Vandaag
om 13:01:51
Yet Another Servo Decoder
door
Menno
Vandaag
om 12:46:04
Project seaside Germany
door
Frank 123
Vandaag
om 12:40:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:38:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
bigboynl
Vandaag
om 12:13:58
BNLS-actie: Artitec DAF SRV
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:39:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:32:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
william_2
Vandaag
om 11:25:14
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
j.ossebaar
Vandaag
om 11:04:50
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:53:54
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B
door
Modelbouwerke
Vandaag
om 10:30:32
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
Ad Cleijsen
Vandaag
om 10:12:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:56:12
Overstap naar HTM
door
gdh
Vandaag
om 09:46:50
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
Vandaag
om 09:21:14
W.V. Kalender 2026
door
MOVisser
Vandaag
om 08:36:16
Mijn geweatherde modellen
door
DJV
Vandaag
om 01:30:22
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
Rocky Rail 6400
door
ceuleer
24 October 2025, 23:22:35
Raadplaatje
door
Dpc Fo
24 October 2025, 23:14:01
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Taigagaai
24 October 2025, 22:57:51
Bf Kibronn
door
Benelux795
24 October 2025, 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
24 October 2025, 22:49:49
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH
door
wmrail
24 October 2025, 22:19:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VulcanRaven
24 October 2025, 21:08:50
Artitec 6300
door
ModelWessel
24 October 2025, 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214
door
Te 2/2
24 October 2025, 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Rick
24 October 2025, 20:35:22
sein decoder Z21 10837 programeren
door
n-driver
24 October 2025, 20:18:02
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
De geschiedenis van ir. S. Overbosch
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omlaag
Auteur
Topic: De geschiedenis van ir. S. Overbosch (gelezen 13881 keer)
pullmanneke
Offline
Berichten: 412
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
«
Reactie #45 Gepost op:
20 March 2015, 10:51:37 »
Het oorspronkelijk uitgetypte en middels doorslagpapier vermenigigvuldigde manuscript bevond zich in de bibliotheek van Machinefabriek "BREDA" voorheen Backer & Rueb naast nog vele andere "stoom"- werken zoals die van Garbe, Sauvage, Labrijn, Franco, Bolleman Kijlstra, en Van den Broek (de zwager van Westendorp). De twee werken van Van den Broek zijn een flauw aftreksel van het originele collegedictaat en soms voor een heel groot deel een herhaling. Netto blijft er niet zoveel over. Wat het getypte collegedictaat zo origineel maakt zijn niet alleen de originele schetsen van Pont maar de "autographieen" die erbij hoorden zijn nooit door Van den Broek in zijn gedrukte exemplaren opgenomen.
Het eindproduct van het uitgetypte dictaat is te vergelijken met Phillipson dat ook "autographieen" bevat.
Ik heb me bewust verre gehouden van het beschrijven van zaken die in andere werken beschreven worden. Beschrijvingen van de werking van bepaalde zaken behoren tot het domein van Labrijn en H&M en over bijvoorbeeld oververhitting, exhaustwerking etc. bestaan ook andere werken. De eerste categorie boeken is voor bedienend personeel; mijn boek belicht de ontwerpkant. Daarom zijn in "Locomotieven" ook de moderne manier van het ontwerpen van ketels, simulatie en regelgeving opgenomen.
Gr.
John
Gelogd
fly with the eagle or scratch with the chickens
jjg koopmans
Offline
Berichten: 481
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
«
Reactie #46 Gepost op:
20 March 2015, 13:38:32 »
Citaat van: Paul Bender op 20 March 2015, 10:04:02
Moet ik daar eens gaan spitten. Het wordt leuker en leuker
Dag Paul,
Je kunt ook bij mij op de koffie komen hoor!
Mvrgr
Jos Koopmans
Gelogd
guest7823
Gast
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
«
Reactie #47 Gepost op:
20 March 2015, 14:38:35 »
Is misschien meer voor PB, maar dan is de keuze dus koffie bij jou of
eitje
bij mij
Dat college dictaat wil ik sowieso een keertje in zien (en eigenlijk evt ook scannen)
Gelogd
jjg koopmans
Offline
Berichten: 481
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
«
Reactie #48 Gepost op:
20 March 2015, 15:10:42 »
Nou ik heb intussen een broertje dood aan reizen! Welk collegediktaat bedoel je, Westendorp/vdBroek 1947 is toch
een downloadable pdf vanuit de TU bibiotheek? Ik heb zowel een in 1960 aangeschafte papieren versie als de pdf.
Die 1921 versie heb ik ooit op de kop getikt in Boekenstad Bredevoort , als boekenmarkt overigens warm aanbevolen.
Mvrgr
Jos Koopmans
Gelogd
pullmanneke
Offline
Berichten: 412
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
«
Reactie #49 Gepost op:
20 March 2015, 19:11:54 »
Bespaar je de reis; het gaat om Westendorp/King en de doorslag versie van "Locomotieven" uit 1916.
John
Gelogd
fly with the eagle or scratch with the chickens
jjg koopmans
Offline
Berichten: 481
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
«
Reactie #50 Gepost op:
20 March 2015, 22:53:02 »
Oh, maar Paul heeft een zeer verfijnde smaak, die komt echt alleen maar op zaken af die nergens anders te zien zijn!
Mvrgr
Jos Koopmans
Gelogd
pullmanneke
Offline
Berichten: 412
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
«
Reactie #51 Gepost op:
21 March 2015, 11:53:24 »
Maar ik had ook niets anders verwacht van iemand die mijn boek tot standaardwerk verklaart.
veel plezier
John
Gelogd
fly with the eagle or scratch with the chickens
evers1
Offline
Berichten: 11
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
«
Reactie #52 Gepost op:
13 June 2022, 15:27:37 »
Kwam toevallig dit topic tegen over Sarris Overbosch
Ik heb nog les van hem gehad op de HTS in Enschede (Boulevard) , waar ik werktuigbouwkunde studeerde in de periode 1972-1977.
Ik kan mij vooral de praktijklessen van hem nog goed herinneren, inclusief het maken van indicateurdiagrammen aan de enorm grote Sulzer scheepsdiesel motor, welke het gehele gebouw deed trillen.
Overigens Sarris is in Ootmarsum begraven.
Geboren : 22-02-1909
Overleden : 05-01-1998
Zie :
https://www.graftombe.nl/names/info/1869756/overbosch
Gr. Peter Evers
«
Laatst bewerkt op: 13 June 2022, 15:33:37 door evers1
»
Gelogd
Sven
Offline
Berichten: 8365
Eton Wick, UK
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
«
Reactie #53 Gepost op:
13 June 2022, 15:30:25 »
Bedankt voor die informatie. De man verdient een Wikipedia artikel.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
De geschiedenis van ir. S. Overbosch