Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 2025 door Ben
Vandaag om 19:08:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 18:46:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:38:42
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Hendrik Jan
Vandaag om 18:27:48
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 18:10:24
De (3d) knutsels van Ronald. door Frank 123
Vandaag om 17:59:56
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:46:51
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 17:25:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Wim1969
Vandaag om 17:25:22
ratelende 1300 van Electrotren door phdirk
Vandaag om 17:16:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door André82
Vandaag om 17:11:06
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door tothebeach
Vandaag om 16:57:00
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026 door tijgernootje
Vandaag om 16:38:46
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 16:22:16
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Herb73
Vandaag om 16:21:37
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:21:01
Rivarossi br 56 HR2891S door rhberk
Vandaag om 15:21:40
13 december modelspoorbeurs Houten door Peter J K
Vandaag om 15:18:10
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ronald69
Vandaag om 14:29:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:35:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:35:20
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Albert de Heer
Vandaag om 13:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door odaoda
Vandaag om 12:35:51
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:35:54
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door rhberk
Vandaag om 10:44:29
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Jelmer
Vandaag om 10:14:10
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 08:55:20
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:32:31
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
10 December 2025, 22:05:51
  

Auteur Topic: De geschiedenis van ir. S. Overbosch  (gelezen 14126 keer)

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
« Reactie #45 Gepost op: 20 March 2015, 10:51:37 »
Het oorspronkelijk uitgetypte en middels doorslagpapier vermenigigvuldigde  manuscript bevond zich in de bibliotheek van Machinefabriek "BREDA" voorheen Backer & Rueb naast nog vele andere "stoom"-  werken zoals die van Garbe, Sauvage, Labrijn, Franco, Bolleman Kijlstra, en Van den Broek (de zwager van Westendorp). De twee werken van Van den Broek zijn een flauw aftreksel van het originele collegedictaat en soms voor een heel groot deel een herhaling. Netto blijft er niet zoveel over. Wat het getypte collegedictaat zo origineel maakt zijn niet alleen de originele schetsen van Pont maar de "autographieen" die erbij hoorden zijn nooit door Van den Broek in zijn gedrukte exemplaren opgenomen.
Het eindproduct van het uitgetypte dictaat is te vergelijken met Phillipson dat ook "autographieen" bevat.
Ik heb me bewust verre gehouden van het beschrijven van zaken die in andere werken beschreven worden. Beschrijvingen van de werking van bepaalde zaken behoren tot het domein van Labrijn en H&M en over bijvoorbeeld oververhitting, exhaustwerking etc. bestaan ook andere werken.  De eerste categorie boeken is voor bedienend personeel; mijn boek belicht de ontwerpkant. Daarom zijn in "Locomotieven" ook de moderne manier van het ontwerpen van ketels, simulatie en regelgeving opgenomen.
Gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
« Reactie #46 Gepost op: 20 March 2015, 13:38:32 »
Moet ik daar eens gaan spitten. Het wordt leuker en leuker  (y)
Dag Paul,
Je kunt ook bij mij op de koffie komen hoor!
Mvrgr
Jos Koopmans

guest7823

  • Gast
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
« Reactie #47 Gepost op: 20 March 2015, 14:38:35 »
Is misschien meer voor PB, maar dan is de keuze dus koffie bij jou of eitje bij mij  ;D

Dat college dictaat wil ik sowieso een keertje in zien (en eigenlijk evt ook scannen)

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
« Reactie #48 Gepost op: 20 March 2015, 15:10:42 »
Nou ik heb intussen een broertje dood aan reizen! Welk collegediktaat bedoel je, Westendorp/vdBroek 1947 is toch
een downloadable pdf vanuit de TU bibiotheek? Ik heb zowel een in 1960 aangeschafte papieren versie als de pdf.
Die 1921 versie heb ik ooit op de kop getikt in Boekenstad Bredevoort , als boekenmarkt overigens warm aanbevolen.
Mvrgr
Jos Koopmans

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
« Reactie #49 Gepost op: 20 March 2015, 19:11:54 »
Bespaar je de reis; het gaat om Westendorp/King en de doorslag versie van "Locomotieven" uit 1916.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
« Reactie #50 Gepost op: 20 March 2015, 22:53:02 »
Oh, maar Paul heeft een zeer verfijnde smaak, die komt echt alleen maar op zaken af die nergens anders te zien zijn!
Mvrgr
Jos Koopmans

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
« Reactie #51 Gepost op: 21 March 2015, 11:53:24 »
Maar ik had ook niets anders verwacht van iemand die mijn boek tot standaardwerk verklaart.
veel plezier
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

evers1

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
« Reactie #52 Gepost op: 13 June 2022, 15:27:37 »
Kwam toevallig dit topic tegen over Sarris Overbosch
Ik heb nog les van hem gehad op de HTS in Enschede (Boulevard) , waar ik werktuigbouwkunde studeerde in de periode 1972-1977.
Ik kan mij vooral de praktijklessen van hem nog goed herinneren, inclusief het maken van indicateurdiagrammen aan de enorm grote Sulzer scheepsdiesel motor, welke het gehele gebouw deed trillen.

Overigens Sarris is in Ootmarsum begraven.
Geboren : 22-02-1909
Overleden : 05-01-1998

Zie : https://www.graftombe.nl/names/info/1869756/overbosch

Gr. Peter Evers
« Laatst bewerkt op: 13 June 2022, 15:33:37 door evers1 »

Sven

  • Online Online
  • Berichten: 8395
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
« Reactie #53 Gepost op: 13 June 2022, 15:30:25 »
Bedankt voor die informatie. De man verdient een Wikipedia artikel.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.