Maar dan nog is de keuze om per fabrikant te behandelen ipv per maatschappij in mijn ogen een vrij aparte keuze.
1957, eerste druk. Maar dan nog is de keuze om per fabrikant te behandelen ipv per maatschappij in mijn ogen een vrij aparte keuze.
Volgens mij schreef Overbosch dit standaardwerk rond 1960. Ik herinner me de eerste druk, daar stond een enkele foto in. Het is geschreven in een andere tijd, het zou me niet verbazen dat het het eerste boek over Nederlandse trams was... De ketels van de laatste stoomtramlocs waren net afgekoeld.
Ik ken een dergelijke indeling wel indien de maatschappij minder relevant is (zoals bij smalspoorlocjes) of als je een bepaalde ontwikkeling per fabrikant wil laten zien. Misschien is dat laatste relevanter dan bij normaalspoor waarbij echt per opdracht werd ontworpen. Misschien is er bij trammaterieel meer sprake van standaard ontwerpen?
Ik vind dit juist reuze handig als je een locomotief in model nabouwt.
Misschien ging de auteur met name uit van zijn eigen professie: techniek. Hij was ingenieur.Met een loc-beschrijving per maatschappij ontkom je niet aan nader uitwijden over die bedrijven.Wat zal de oplage van het boekje in 1957 zijn geweest?Tweede druk 1966, derde 1985.Pas rond 1970 kwamen er publicaties over de trambedrijven, de serie van Wyt: Trams en tramlijnen.Ervoor waren er werken over het GVBA, GETA en RET verschenen.
Dat is een aardige sleep wagens aan het worden! Welke tractie staat er voor?
Dat zijn de : twijfel of dit type nog met deze wagens gereden heeft.