Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 08-12-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 05:46:42
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Den Zoeterdam
Vandaag om 05:40:57
DDM-1 & DD-AR; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Sander.
Vandaag om 02:08:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 00:59:42
1/32 schaal, 'Papier Berken", andere bomen , grassen en meer. door Floris Dilz
Vandaag om 00:37:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mardig23
Vandaag om 00:25:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:13:33
Groterdamse projecten door Chris
Vandaag om 00:08:03
Projekt 083-338 door GerardvV
15 december 2019, 23:34:16
Een klein stukje Scotland door Daniel Caso
15 december 2019, 23:31:05
locadres achterhalen door Ronald Halma
15 december 2019, 23:13:01
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
15 december 2019, 23:07:47
DDM-1 afscheid door Modellbahnwagen
15 december 2019, 23:02:15
Falkensteiner bockerl door Krokodil68
15 december 2019, 23:01:25
Spanning meten digitale baan door Krokodil68
15 december 2019, 22:58:12
MB-module: Stukje Frankrijk door Tjalling
15 december 2019, 22:56:07
Nieuwe rail en rail bevestigingen op aanbruggen Kaagbrug, Rvbr-Btk. door nighttrain1
15 december 2019, 22:44:37
Rijpe modellen door Floris Dilz
15 december 2019, 22:43:43
Trix (Marklin) wissels te strak voor Marklin aandrijving door NL-modelspoor
15 december 2019, 22:37:45
De Wim Vink 2020 H0 treinen kalender komt eraan. door barry1972
15 december 2019, 22:07:17
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Benrail
15 december 2019, 22:05:46
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door Overet
15 december 2019, 21:44:11
Lima 1310 locomotief heeft onderhoud nodig, hoe kap demonteren? door Carl
15 december 2019, 21:29:40
Kerst- en nieuwjaarswens door Jeronimos
15 december 2019, 21:23:39
Backer & Rueb in LGB door Piet Groot
15 december 2019, 21:14:38
Videoserie: Rocrail voor beginners door AlbertG
15 december 2019, 21:08:58
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door bernhard67
15 december 2019, 21:08:16
Nieuwe modelbaan....de start. door Ronald Koerts
15 december 2019, 20:59:56
Very USA: The Slug door NS1220
15 december 2019, 20:52:02
Kerstbaantjes of winterbanen.. door Romavami
15 december 2019, 20:49:46
  

Auteur Topic: De bouw van Schellenbach  (gelezen 56351 keer)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #255 Gepost op: 15 november 2019, 18:54:42 »
Het is te merken dat het modelspoorseizoen weer is begonnen, ik ben drukker met werken dan de modelbaan  :lol:

Toch heb ik in de afgelopen weken een paar avonden wat kunnen doen aan de modelbaan. Ik ben bezig geweest met de helix die het paradespoor met het station zal gaan verbinden.

2019-11-15_08-39-17 by Martin Domburg, on Flickr

Voordat ik deze verder naar boven zal gaan leggen ga ik eerst de sporen leggen naar de andere kant van het station. Deze liggen verborgen onder het station. Even lekker meters maken!!!

Voordat ik daaraan kan beginnen, ik heb een ontwerpfout ontdekt bij het kleine station beneden in het dal. Deze sluit nu aan op het spoor wat vanuit het ondergrondse komt aan de rechterzijde, maar ook de omloop komt daarop uit. Probleem nu is dat treinen helemaal naar het onderste schaduwlaag moeten voordat ze terug kunnen keren. Aan de linkerzijde zit wel een overloop maar dan komt hij alsnog rechts uit. Ik ga in de omloop een lus leggen naar de ingang rechts naar het dalstation. Even ter illustratie, het dalstation krijgt gewoon een lus met twee overloop mogelijkheden naar de hoofdbaan. Nu is dat er maar 1.

Maar er is meer te melden, ik heb besloten dat er toch een stoomdepot zal gaan komen aan de linkerzijde van het hoofdstation. Lang wilde ik het niet, maar na ons bezoek aan Hamburg in Juni ging het toch kriebelen. Boven de Helix aan de rechterzijde wil ik een kleine gasfabriek bouwen naar het model van Markenburg.

Dit heeft geresulteerd in dit ontwerp:

Schellenbach V14 by Martin Domburg, on Flickr

Het zal wel even gaan duren allemaal, het werk van DTS gaat voor. Maar geduld is een schone zaak :)

Groetjes Martin

Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3287
  • NS tijdperk III b/c
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #256 Gepost op: 15 november 2019, 19:23:06 »
Werk en hobby goed gescheiden houden Martin  ;) ;D
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #257 Gepost op: 15 november 2019, 19:23:50 »
Whahaha daar zeg je wat hè

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #258 Gepost op: 17 november 2019, 23:05:53 »
Ben ik weer  :D  Vanavond heb ik een knelpunt opgelost: Bypass voor het dalstation. Voor ik de stijgsporen naar het hoofdstation kan maken moest ik dit probleem eerst tackelen.

Zoals hierboven geschreven had ik alleen aan de rechterzijde een aansluiting op het baanvak. Treinen moesten daarom helemaal naar het onderste schaduwstation rijden om te kunnen keren en het station later weer te betreden. Door een bypass te maken naar de lus kunnen treinen niet alleen rond rijden, maar ook vanaf de linkerzijde over de overloopwissels het station betreden via de lus.

De nieuwe situatie is omcirkeld:

Schellenbach V14 dal station by Martin Domburg, on Flickr

Nu kunnen treinen komend vanuit de linkerzijde over de overloop de lus betreden. En via de nieuwe bypass naar het station rijden. Het complex verlaten doen ze altijd via de rechterzijde, maar dan kunnen ze in het bovenste schaduwlaag tenminste weer stijgen en terug komen in het dalstation.

20191117_222414 by Martin Domburg, on Flickr
Hier is de bypass goed te zien.

20191117_222428 by Martin Domburg, on Flickr

20191117_222424 by Martin Domburg, on Flickr

20191117_222418 by Martin Domburg, on Flickr

Als de lijm is gedroogd kan ik de blokken voor Dinamo aanpassen op dat stukje, de servo en relais plaatsen en aansluiten. Dan kan er tenminste weer gereden worden.

De volgende stap is om de stijgsporen naar het hoofdstation te leggen van rechts naar links. Als dat ligt en is aangesloten kan de toplaag erop en gaan we het hoofdstation aanleggen.

Groetjes
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #259 Gepost op: 08 december 2019, 22:35:57 »
Zijn we weer met een update, er zit een lange tijd tussen de updates door het drukke werk. Maar ik probeer elke week een avondje te knutselen. En ik ben zeker wel weer een eind opgeschoten.

Inmiddels heb ik de linker aansluitsporen van het Schellenbach Haubtbahnhof gelegd en ben ik druk bezig met het aansluiten van de blokken hiervan:

20191208_220554 by Martin Domburg, on Flickr

De bochten zijn direct al verkant, waar ik precies straks het tunnelportaal ga plaatsen is nog even sterk afhankelijk hoe het depot eruit komt te zien.

20191201_165654 by Martin Domburg, on Flickr

20191201_165709 by Martin Domburg, on Flickr

De kabels hier hebben nu nog een bindrug om ze bij elkaar te houden, maar inmiddels is de spiroband binnen en zal ik de bundels straks omwikkelen hiermee.

Het gaat voorspoedig en als de blokken zijn aangesloten en ingeregeld kan de bovenplaat er definitief op. Dan kan ik beginnen met het leggen van de stationssporen en de wisselstraten. Daar heb ik al veel zin in. Het doel is dat ik zomer 2020 dit gereed ga hebben. Dan kan ik me gaan focussen op het stoomdepot. Daar heb ik een leuke uitdaging want er is nog geen draaischijfbesturing naar mijn smaak.

Ik speel nu met de gedachten om zelf een draaischijfbesturing te ontwikkelen, voorwaarden zijn dat die compatibel met Dinamo en DCC moet zijn. Maar vooral positieterugmelding, traploos draaien en een digitale brug met geluid en licht. Het is niet onmogelijk en dan ben ik al verkocht. Nu hopen dat het financieel haalbaar zal zijn om dit te ontwikkelen. Ik hoop hier de komende maanden duidelijkheid over te krijgen.

Ook komt er binnenkort een nieuwe centrale van Dinamo met een dubbele bus, dus een verdubbeling van de capaciteit. Ik krijg binnenkort de eerste test exemplaar van VPEB om te testen. Ik ga dit hard nodig hebben want als het station klaar is dan zit er al 1 bus helemaal vol. En ik heb nog een depot, industrie en klein dalstation te maken :)

Er is ook wel weer wat toegevoegd aan het treinbestand:

20191208_220146 by Martin Domburg, on Flickr
Brawa Twindexx set met BR 147.5 van Arnold

20191208_220152 by Martin Domburg, on Flickr

20191208_220157 by Martin Domburg, on Flickr

20191127_133733 by Martin Domburg, on Flickr
Piko V221 met geluid

De Twindexx ziet er erg gaaf uit, heeft veel functies digitaal en alle wagens zijn Next18 voorbereid. Zo kan je de verlichting schakelen, koersborden, cabinelicht, groot licht en rangeerlicht gebruiken. Wel zijn de wagen wat gevoelig in de bochten, maar dat zijn we gewend van Brawa.

De Piko heeft me goed verrast, mooi geluid en goede rijeigenschappen.

ZO dat was het wel weer even voor nu, zodra de bovenplaat erop kan meld ik me weer :)

Groetjes Martin
« Laatst bewerkt op: 08 december 2019, 22:43:44 door Martin Domburg »
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #260 Gepost op: 14 december 2019, 23:41:57 »
Hier vanavond lekker bezig geweest. Ik heb de toeritsporen naar het hoofdstation in gebruik genomen en eindelijk reed de eerste trein naar boven toe:

https://youtu.be/meQT7TEmPFY

Toen dat klaar was en getest kon de bovenplaat even tijdelijk gelegd worden. Ik moet eerst de wisselstraat en het baanplan tekenen. Ik kan zo al het overtollige hout wegzagen. De open stukken worden afgedekte met XPS hardschuim, dat is mooi ligt en zo kan ik makkelijk bij de onderliggende sporen in de rechterhoek.

20191214_225658 by Martin Domburg, on Flickr

De wisselstraat paste redelijk met wat ik in anyrail had getekend, alleen de onderste sporen voor goederentreinen kreeg toch andere vorm. De gebogen wissel klopt dus niet met de geometrie van AnyRail. Het voordeel is nu wel dat ik een derde spoor kan leggen voor de goederentreinen. Nu zijn er twee parkeersporen en een doorrijdspoor.

20191214_225709 by Martin Domburg, on Flickr

De blauwe lijntjes zijn de sporen. Perronlengtes zijn 150 cm lang
De perrons vielen me in eerste instantie wat tegen, ik heb de Faller ICE perrons maar die zijn een stuk lager dan ik had verwacht. Ik denk dat ik die wat ga verhogen.

Maar zover ben ik nog niet, ik mis voor de rechter wisselstraat en het depot nog wat wissels. Die ga ik bestellen. In de tussentijd kan ik de bochten en de rechter wisselstraat aftekenen en dan het hout op maat zagen. Vervolgens kurk erop en defenitief monteren.

En dan weer heeel veeeeeel draadjes......

Groetjes Martin
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 627
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #261 Gepost op: 15 december 2019, 04:52:14 »
Indrukwekkend!

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 627
De bouw van Schellenbach
« Reactie #262 Gepost op: 15 december 2019, 04:52:14 »
Sorry dubbel
« Laatst bewerkt op: 15 december 2019, 04:54:35 door Daniels »