Wat is het verband tussen een materiaal- of productie-fout en de aanschafprijs? Een wagentje van 25 euro met verf-vlekken gaat bij ook terug naar de winkel.Groet,Tjalling
....@Tjalling.Dat is nu juist het probleem.De batches zijn de laatste jaren steeds kleiner aan het worden.Terugsturen heeft vaak niet zo heel veel zin bij fouten, en dit gaat al helemaal op in het verhaal van LS-Models.En daarbij is dat dit steeds vaker structureel voorkomt, en met name bij Roco.@Tomasso.Klopt helemaal.Jos.
Een vergelijking met Apple (die perfecte spullen uit China laat komen) is daar een voorbeeld van. A) zijn hun producten niet bepaald goedkoop en B) produceren zij voor een afzetmarkt die ondanks de (in mijn ogen forse prijs) blijkbaar bestaat uit miljoenen liefhebbers. Dan komt de verhouding tussen afschrijving van de investering en de kosten voor kwaliteitscontrole in de prijs van hun producten in een geheel andere orde van grote te liggen dan die in onze tak van sport. Misschien in meer begrijpelijk Nederlands: het kan heel goed zijn dat 20% van de winkelprijs van een locomotief nodig is om de ontwikkelingskosten van dat model terug te verdienen. Bij een Iphone is dat (schat ik in) een fractie van 1%.
Alles moet maar geaccepteerd worden en over alles moet een sausje gegoten worden van acceptatie. Typisch Nederlands trouwens, alles moet maar kunnen en mogen. Wordt je genaaid waar je bij staat, nou ja, niks aan te doen. Bah, die vreselijke gelatenheid, ik kots er echt van in dit land.
Voor wie Duits kan lezen staat er op Wikipedia een misschien interessant artikel:http://de.wikipedia.org/wiki/Entwicklung_der_Modelleisenbahn_in_Europa
Mijn stelling is dan ook: vergeet je heilige geloof in marketingstrategieën en winstoptimalisatie in de modeltreinindustrie maar. De markt is dermate klein en de investeringen dermate hoog dat vrijwel elke producent bezig is met overleven, niet met het rondrijden in dikke Ferraries of Masseraties.Ted