Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39

Auteur Topic: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie  (gelezen 34552 keer)

Silvolde

• Offline Offline
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #120 Gepost op: 01 January 2015, 19:21:10 »
Allereerst wens ik een ieder op dit forum alsmede de aanverwanten een gezond 2015 toe!

Oliebollen en bubbelwijn gaan niet samen met modelspooractiviteiten. Heb je net zo'n vette hap achter de kiezen kun je bijna chirurgisch je handen wassen om een mooi model te aanschouwen of in elkaar te zetten.

Als 'toegift' op mijn bijdrage van gisteren sluit ik hierbij het gememoreerde artikel omtrent wat een locomotief mag kosten bij. Let wel, het artikel stamt uit 1973 en zowel eerder gesteld geeft het artikel een inkijkje in de diverse aspecten. Alhoewel het artikel in het Duits is neem ik aan dat dit voor de meesten onder ons geen probleem is. Grappig zijn de haardracht en kledingstijl uit die tijd.

Groet, Rob 

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #121 Gepost op: 01 January 2015, 19:28:53 »
Wat me ook opvalt is dat we dingen steeds normaler moeten gaan vinden. Nu er afgebladderde lak in dozen ligt zegt een aantal personen, dan moet je zelf aan de slag. Ik heb er nog nooit eerder van gehoord dat er afgebladderde verf van een loc in de doos lag, nu hoor ik het voor het eerst en dan moet je er maar zelf mee aan de slag. Omgekeerde wereld lijkt me.

Dan de andere dingen, zoals beschadigingen, afgebroken delen, missende onderdelen. Het moet toch niet gekker worden, straks zegt de fabrikant nog, hier heb je een doos incomplete loconderdelen, zie zelf maar dat je er een loc van maakt. Mag ik ff € 350,- vangen? En nee, dan heb ik het niet over kleinseriefabrikanten. Alles moet maar geaccepteerd worden en over alles moet een sausje gegoten worden van acceptatie. Typisch Nederlands trouwens, alles moet maar kunnen en mogen. Wordt je genaaid waar je bij staat, nou ja, niks aan te doen. Bah, die vreselijke gelatenheid, ik kots er echt van in dit land.

Hoe dan ook het probleem is simpel en de stelling ook. Gaan we kijken wat producten in een kleine oplage kosten, dan zien we dat die prijs vaak hoog is. Desalniettemin zien we soms ook producten in een kleine oplage die opvallend laag geprijsd is, maar wat ook een nieuw ontwikkeld model is en waar dus dezelfde dingen voor moeten gebeuren (ontwikkeling, matrijzen, etc.), maar waar ook winst op gemaakt moet worden door zowel de fabrikant als de verkoper, het zijn tenslotte nog steeds bedrijven een geen filantropische instellingen. En daar wringt nu juist de schoen, waarom kan het bij het ene fantastisch supergedetailleerde model wel en het ander model niet? Dat zaait verwarring.

Als je dan ook nog de markt in segmenten opdeelt, dat wil zeggen een basis segment, een midden segment en een topsegment en daaraan refereert (die kwaliteit voor die prijs, die kwaliteit voor die prijs) en je ziet daar enorme prijsverschillen in waar geen touw aan vast te knopen is, dan geeft dat ook verwarring.

Een voorbeeld van nu; Lima 1220, voor de huidige standaarden basis segment, te koop voor € 20,- op het lokale rommelmarktje.

Marklin oude model, redelijk gedetailleerd, midden segment, wat zal het zijn, € 100,- tot € 150,-.

En dan Roco met een nieuwe loc, barst van de details, sound etc, wat kost het ding gemiddeld, € 350,-? Zou je kunnen stellen qua prijs in het topsegment. Wil je dus minder detaillering of kwaliteit, dan kan je dus goedkoper uit zijn, maar wil je het neusje van de zalm, dan moet je dus in de buidel tasten. Voor veel mensen is € 350,- voor een loc een hoop geld, zelfs al waren het guldens, was het nog een hoop geld. Dit ding kan je dus qua prijs wel in het topsegment plaatsen.

Als je dan die vergelijking qua prijs en qua segment maakt, dat zijn namelijk goede referentiepunten m.b.t. prijs kwaliteitverhouding en je krijgt dan een product met verfschilfers, ontbrekende onderdelen, krassen, kapotte onderdelen, dingen die ondeugdelijk bevestigd zijn, etc., maar je betaald wel de hoofdprijs, dan lijkt me dat je wel mag gaan klagen. Als duurste in zijn segment mag je namelijk verwachtingen hebben. Als duurste in zijn segment mag je namelijk kwaliteitseisen stellen, je mag namelijk refereren aan de kwaliteit die een fabrikant wel ten toon stelt bij andere (prijstechnisch (vergelijkbare)) modellen. En als je dat dan vergelijkt, dan zie je in dit geval dat je geen waar voor je geld krijgt met druipers in de lak, met afgebladderde verf, met onderdelen die je wel wilt hebben, maar die simpelweg ontbreken, met ondérdelen die verkeerd gemonteerd zitten, met sinaasappelhuidjes terwijl andere modellen strak in de lak zitten, met een verpakking die voor zo'n prijzig model klaarblijkelijk onder de maat is.

Dus ja, je kunt wel degelijk ergens aan refereren, het is allemaal niet zo relatief als hier verondersteld wordt. En dat een kleinere oplage duurder is dan een oplage die tien keer zo groot is dat snapt iedereen heus wel. 2000000 gedeeld door een oplage van 2 of door een oplage van 2000000 is echt niet zo moeilijk te snappen dat zich dat verdisconteerd in de prijs. Maar dat wil niet zeggen dat je dan nog steeds geen vergelijking kan maken.

Resumé, ding is het duurste fabrieksmodel wat je maar kunt krijgen en er zijn gewoon veel te veel dingen ***. Daar kan je lang en breed over argumenteren en met allerlei wazige redenen komen waarom de prijs voor model wat blijkbaar gewoon echt niet voldoet zo hoog is, maar het klopt gewoon van geen kant. En wie zit er mee? De consument, de winkelier die de laatste jaren steeds meer als kwaliteitscontroleur op treedt, maar uiteindelijk ook de fabrikant (hier krijg je je rotzooi weer terug). Dus is het wenselijk? Nee. Is het nodig? Nee, want blijkbaar kan het bij andere modellen wel goed gaan met lak, met onderdelen, etc.

Is het overpriced product? Ja. Het ding is gewoon te deur voor de kwaliteit die je ervoor krijgt. Niks topsegment, middenklasse met een topsegmentprijs. Duurste prijs? Dan ook de hoogste kwaliteit, simpel. Exclusief? Ja, dat kan alleen als je geen rotzooi verkoopt. Rotzooi is namelijk niks exclusiefs aan, alleen de prijs is dan exclusief.

Nou ja, ik heb weer genoeg gezwamd en genoeg onzin gelezen hier. Blijf de gelatenheid om te kotsen vinden (jammer, niks aan te doen, nou ja, dan maar zelf aan de slag, bah, bah, bah) en ook al die onzin over dat je nergens aan kan refereren terwijl er al veel vaker nieuwe modellen zijn ontwikkeld in een kleine oplage met een vriendelijkere prijs die wel goed waren van kwaliteit (of in ieder geval veel beter), dat is natuurlijk ook te belachelijk voor woorden. Natuurlijk zijn er genoeg referentiepunten en zijn we echt niet allemaal zo dom dat we niet (willen) begrijpen dat die ontwikkelingskosten de prijs opdrijven bij een kleine oplage. Ja ja, bla bla. Ontwikkelingskosten zijn maar een deel van de prijs en als je dan is ontwikkeld in een kleine oplage voor een hoge prijs, dan zorg je er maar voor dat het goed is. Anders ben je als fabrikant gewoon stom bezig (en modeltreinfabrikanten zijn oerstom, kijk naar de Tee RAm van trix, Ls en Roco. Wat een dom volk zit daar bij die bedrijven zeg, continu in elkaars vijver vissen. Dan moet je ook niet raar opkijken dat je er verlies op lijdt).

Goed, genoeg onzin en domme dingen hier gelezen. Ga nu weer lekker modelbouwen (of zoiets)...
Spoor 0 adept

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #122 Gepost op: 01 January 2015, 20:02:16 »
Productiefouten kunnen toch altijd retour leverancier? Dat is toch geen issue? Of is het in het geval van Roco niet mogelijk modellen met lak-fouten of ontbrekende onderdelen retour te sturen?

Het met grote woorden belijden van het eigen ongenoegen door veel mensen als ze een slecht exemplaar treffen vind ik storender. Om maar helemaal niet te beginnen over verschillen in interpretatie van hoe de werkelijkheid in model omgezet moet worden, dat is tot op zekere hoogte subjectief.

Als iedereen zijn exemplaar met productie-fouten retour stuurt, dan wordt het vanzelf goedkoper voor de fabrikant om goede kwaliteit te leveren.
Eisen dat er geen productiefouten uitgeleverd worden klinkt mij als luchtfietserij, iets dat praktisch niet haalbaar is.

Blijkbaar zijn de eisen die gesteld worden bij een hogere retail-prijs anders dan bij een lagere prijs. Dat is naar mijn idee niet logisch. Wat is het verband tussen een materiaal- of productie-fout en de aanschafprijs? Een wagentje van 25 euro met verf-vlekken gaat bij ook terug naar de winkel.

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #123 Gepost op: 01 January 2015, 20:08:02 »
Tomasso, Als je het dom vindt, waarom dan zoveel tijd besteden aan het inkloppen van jouw verhaal?  :P
Jeroen

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #124 Gepost op: 01 January 2015, 20:14:59 »
@ Silvolde.
Leuk verhaaltje over de totstandkoming en productiekosten.
Maar dat heeft niks met een goed eindproduct te maken.

@Tjalling.
Dat is nu juist het probleem.
De batches zijn de laatste jaren steeds kleiner aan het worden.
Terugsturen heeft vaak niet zo heel veel zin bij fouten, en dit gaat al helemaal op in het verhaal van LS-Models.
En daarbij is dat dit steeds vaker structureel voorkomt, en met name bij Roco.

@Tomasso.
Klopt helemaal.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Tomasso

• Offline Offline
Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #125 Gepost op: 01 January 2015, 20:20:12 »
Wat is het verband tussen een materiaal- of productie-fout en de aanschafprijs? Een wagentje van 25 euro met verf-vlekken gaat bij ook terug naar de winkel.

Groet,
Tjalling

Precies wat ik zeg! Je refereert dus niet alleen aan de prijs, maar ook aan welke kwaliteit de fabrikant bij voorgaande modellen heeft geleverd. Of juist wel aan de prijs, want is dat wagentje het goedkoopste in zijn segment en in vergelijking met andere wagentjes van hetzelfde type (waar je dus ook aan refereert) heel erg slecht en is dit wagentje in een duurdere vorm wel helemaal goed te verkrijgen, of is dit wagentje juist het beste wat er te vinden is en zijn andere vergelijkbare wagentjes nog veel erger? Dan neem je het wagentje misschien juist wel mee, aangezien er niks beters is. Dus er zijn zoveel referentiepunten... Hoe je het went of keert, er is genoeg vergelijkingsmateriaal voor handen en in een duurdere klasse heb je ook duurdere/andere verwachtingen. En zeker als er van hetzelfde model verschillende fabrikanten en prijsklassen zijn, het zou toch stug zijn als Roco een 1200 zou uitbrengen die motorisch bij de tijd zou zijn, maar optisch hetzelfde was als een Lima 1220 en daar de hoofdprijs voor zou vragen. Iedereen zou de boel ronduit laten liggen en voor de mix gaan, betere rijeigenschappen dan de Lima en optisch ook beter bij de tijd. Dan dus maar de matrix. En daar kan je gif op innemen...
Spoor 0 adept

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #126 Gepost op: 01 January 2015, 20:41:27 »
....
@Tjalling.
Dat is nu juist het probleem.
De batches zijn de laatste jaren steeds kleiner aan het worden.
Terugsturen heeft vaak niet zo heel veel zin bij fouten, en dit gaat al helemaal op in het verhaal van LS-Models.
En daarbij is dat dit steeds vaker structureel voorkomt, en met name bij Roco.

@Tomasso.
Klopt helemaal.

Jos.

Hoezo is dit een probleem? Op het moment dat je een product terugstuurt, is er geen omzet, je betaald toch niet? Geen omzet is voor de fabrikant een probleem, en het enige punt waar je hem echt raakt.

Als genoeg mensen reclameren, wordt het vanzelf de moeite waard problemen op te lossen.

Het is de angst bij de kopers dat ze dat ene type niet meteen kunnen krijgen, dat ervoor zorgt dat partijen als Roco wegkomen met het uitleveren van spullen met fabricage-fouten.
Met name Roco blijft volgens mij hetzelfde model jaar na jaar uitbrengen in alle mogelijke varianten. Een kwestie van geduld dus.

@Tomasso: fabricage-fout is fabricage-fout en daarom reden voor retour, ongeacht de prijs of prijs-niveau. De enige casus waarin prijs en fabricage-fout een relatie hebben, is als er een model aangeboden wordt tegen dump-prijzen onder vermelding van "fabricage-fout" oid. Daarbij maakt het mij niets uit of het een instap-model van een amsj-merk is, of een top-model van Roco of Esu, of wie dan ook.

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #127 Gepost op: 01 January 2015, 22:06:10 »
Een vergelijking met Apple (die perfecte spullen uit China laat komen) is daar een voorbeeld van. A) zijn hun producten niet bepaald goedkoop en B) produceren zij voor een afzetmarkt die ondanks de (in mijn ogen forse prijs) blijkbaar bestaat uit miljoenen liefhebbers. Dan komt de verhouding tussen afschrijving van de investering en de kosten voor kwaliteitscontrole in de prijs van hun producten in een geheel andere orde van grote te liggen dan die in onze tak van sport. Misschien in meer begrijpelijk Nederlands: het kan heel goed zijn dat 20% van de winkelprijs van een locomotief nodig is om de ontwikkelingskosten van dat model terug te verdienen. Bij een Iphone is dat (schat ik in) een fractie van 1%.

Het is, denk ik, sowieso een fout om een marketingbedrijf als Apple te vergelijken met, tja, willekeurig welk ander bedrijf. Apple verkoopt niet zozeer hardware, maar een idee, het idee dat je niet zonder hun leefomgeving kunt. Bij Apple stoppen ze namelijk heel erg veel tijd en geld in research & development en de daaruit volgende patenten (en rechtszaken). Daarom hoef je je bij Apple ook nooit zorgen te maken of het wel werkt; het werkt namelijk. Ook al koop je een nieuw exemplaar, of een tweede, het werkt allemaal mooi en prachtig. Google, Samsung en Microsoft zijn nog niet zover. Maar dat is dus een kostenpost die je niet meteen kunt afstrepen tegen verkochte aantallen.

Bij modeltreinen is de verhouding tussen investering en opbrengst veel duidelijker. Je hoeft de elektromotor, de DCC-aansluiting en dergelijke niet te ontwikkelen; dat hebben anderen al voor je gedaan. Wat dus overblijft is het ontwerpen van het model en hoe dat het effectiefste in een rijdend model omgezet kan worden. Daar heb je niet echt veel "original research" voor nodig: modeltreinen zijn niet fundamenteel anders dan ze 50 jaar geleden waren. Misschien een cardanas in plaats van een rondmotor, maar dan heb je het wel gehad. De research zit 'm in het uiterlijk; technische verbeteringen worden meestal door anderen uitgevonden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Richey

• Offline Offline
« Reactie #128 Gepost op: 01 January 2015, 22:14:47 »
Euhm...

Zei je nou dat je je bij Apple geen zorgen hoeft te maken of het werkt...? In mijn ogen is Apple echt geen ander bedrijf dan de rest hoor.
Een hele snelle greep (om het maar niet te hebben over antenneproblemen bij Iphones, bendgate etc etc...) :

http://www.tuaw.com/2013/03/04/users-unhappy-with-no-apple-response-to-nvidia-geforce-gt-130-ke/

https://discussions.apple.com/thread/3848306?tstart=0

Groet,

Richard

Edit: dit is niet bedoeld om een discussie aan te slingeren, puur om de stelling "koop een Apple dan werkt het gewoon" te ontkrachten.
« Laatst bewerkt op: 01 January 2015, 22:27:21 door Richey »

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #129 Gepost op: 01 January 2015, 22:21:40 »
Euhm,

Die discussie hoeft hier niet. Was maar ter vergelijk...

Gr, Bert

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #130 Gepost op: 01 January 2015, 22:40:51 »
Alles moet maar geaccepteerd worden en over alles moet een sausje gegoten worden van acceptatie. Typisch Nederlands trouwens, alles moet maar kunnen en mogen. Wordt je genaaid waar je bij staat, nou ja, niks aan te doen. Bah, die vreselijke gelatenheid, ik kots er echt van in dit land.

Nee hoor, je hoeft niets te accepteren (in deze). Vind je 'm niet goed, gaat ie terug. Als Roco er via de winkeliers genoeg terug krijgt passen ze hun productie (hopelijk?) wel aan. Het gaat dan om zaken als krassen of andere beschadigingen in de verf, die duidelijk fabricagefouten zijn etc. Bij andere zaken is het minder duidelijk, zoals fout lettertype in opschriften, bies te hoog/te laag, raampjes die niet kloppen. Kortom alles wat niet correct van het 1:1 model is overgezet, maar wel zonder fabricagefouten is gemaakt. Dan is het een bewuste keuze van de fabrikant geweest (of domheid?) het zo te laten produceren. En is de enige overweging of je het voor jezelf acceptabel vindt om 'm met die onjuistheden te kopen. Of de totaalindruk positief is en je er het gevraagde bedrag voor over hebt.

In het eerste geval, echte fabricagefouten, MOET de fabrikant er wat mee, herstellen, vervangen of geld terug.
In het 2e geval moet je er zelf iets mee, namelijk bepalen of het VOOR JOU acceptabel is. En zo niet, laten staan. Blijven er te veel onverkocht zal de fabrikant ook wel gaan nadenken, al ligt hier het risico in eerste instantie bij de winkelier als die ze niet terug kan sturen. Dus die zal een volgende keer behoudender moeten inkopen.

En hier op de fora moeten we zeker blijven melden wat er niet juist is, en waar we op moeten letten, zodat we zelf de juiste overweging kunnen maken. Maar hier direct conclusies aan verbinden zoals de prijs is te hoog, mag maximaal € x kosten, gaat denk ik te ver als je niet alle achtergronden en afwegingen van de fabrikant kent.
« Laatst bewerkt op: 01 January 2015, 22:44:29 door Albert.H0 »
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Miljoenenlijn

• Offline Offline
« Reactie #131 Gepost op: 02 January 2015, 00:51:55 »
Voor wie Duits kan lezen staat er op Wikipedia een misschien interessant artikel:
http://de.wikipedia.org/wiki/Entwicklung_der_Modelleisenbahn_in_Europa
Hoi Jeroen,
Nog de beste wensen.
Heb het artikel gelezen en klopt als een bus,heb het zelf ook geprobeerd dit duidelijk te maken,maar ja.
Zoveel mensen zoveel meningen,een ding is zeker,als de grote fabrikanten niet opletten ,zullen de kleinere
fabrikanten eerder overleven dan hun.
Wat de fabrikanten ook ook maken ,voor welke prijs dan ook,het ligt aan jezelf of je het koopt of niet,

Gr Jo 

Paducah

• Offline Offline
« Reactie #132 Gepost op: 02 January 2015, 16:24:36 »
Ik ben het zeker eens met Miljoenenlijn: Door de voortgang in techniek en kennis hebben kleine bedrijven de potentie om grote bedrijven om zeep te helpen, of de markt compleet te veranderen.

Freeware tools voor 3D ontwerp en 3D printing i.c.m. een bedrijvige community zijn ontwikkelingen die door de gevestigde (modelbouw) orde in de gaten moeten worden gehouden, of beter al zijnonderzocht/toegepast.

ATB

• Offline Offline
  • Modelrailroading is fun
« Reactie #133 Gepost op: 02 January 2015, 16:38:34 »
Volgens mij hebben die daar nu al slapeloze nachten van. Dream on :)

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

henk

• Offline Offline
« Reactie #134 Gepost op: 02 January 2015, 16:53:05 »
Mijn stelling is dan ook: vergeet je heilige geloof in marketingstrategieën en winstoptimalisatie in de modeltreinindustrie maar. De markt is dermate klein en de investeringen dermate hoog dat vrijwel elke producent bezig is met overleven, niet met het rondrijden in dikke Ferraries of Masseraties.

Ted

Het heet niets met heilig geloof te maken. Ieder bedrijf denkt na over de positionering van de onderneming en van ieder model, zoals Huub ook al schreef. Pontificaal 'High end scale models' op de startpagina zetten is daar een goed voorbeeld van.
Natuurlijk leggen de ontwikkel- en productiekosten een basis voor de prijs. Maar met precies dezelfde kosten kan toch tot heel verschillende verkoopprijzen worden besloten. Dat is afhankelijk van de aantallen die naar verwachting kunnen worden verkocht, maar wordt nog door veel meer overwegingen beïnvloed. Alleen al de reputatie van een bedrijf maakt dat de een voor precies hetzelfde product met precies dezelfde kwaliteit een hogere prijs kan vragen dan de ander. Dat is ook in modelspoorland het geval. En in extremis kan een puur goodwillproduct wel degelijk onder de kostprijs worden aangeboden als men daarmee denkt elders opbrengsten te verhogen. Dat is overal hetzelfde.

In dit soort discussies proberen veel mensen de prijs van een model alleen maar te verklaren door de kosten en de aantallen. Dat luk dan vaak niet en dan volgen allerlei vreemde beschuldigingen richting fabrikant en/of tussenhandel. Ik probeerde alleen maar duidelijk te maken dat de prijsbepaling nu aanmaal wat complexer is.
Als consument is ook eigenlijk je enige verantwoordelijkheid te beslissen of een  model je de gevraagde prijs waard is. En of je dat geld nog hebt natuurlijk.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.