Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
  

Auteur Topic: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie  (gelezen 34547 keer)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9401
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #90 Gepost op: 31 December 2014, 17:24:46 »
Ja en, al eens een kropje sla gekocht, die ad ik vroegah ook voor 25 cent, dat heet inflatie..

Citaat
Maar als ik 2x 354 euro betaal voor een Roco 1200 verwacht ik iets goeds.

Koop je ze toch niet, houdt je leuk wat centen in de zak, niemand verplicht je..

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1550
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #91 Gepost op: 31 December 2014, 17:39:20 »
De discussie hoeveel een model mag kosten deed mij denken aan vroegere tijden. In het Röwa Report 2 uit 1973 (!) - tevens de laatste uitgave van dit huistijdschrift - is een artikel geschreven hoe de prijs van een locomotief opgebouwd wordt. In dit artikel wordt de Röwa E91 elektroloc  onder de loep genomen met de vraagstelling of 225 DM te veel of te weinig is.
In die tijd lagen de prijzen van Röwa hoger dan bij de concurrentie maar dat gold ook voor de detailleringgraad  en de technische uitvoering. Niet gerecyclede 'virgin' kunststoffen en uitgebalanceerde 5-polige motoren hadden zo zijn prijs.

Vanzelfsprekend is de opbouw van een eerste schets tot aan de fabricage van de matrijzen nu anders dan veertig jaar geleden maar de prijsopbouw is enigermate vergelijkbaar.  De keuze van de constructie en mate van detaillering zijn maar een paar facetten van het ontwikkelingsproces. De hoeveelheid van de matrijzen en de amortisering hiervan bepalen voor een groot deel de productiekosten van het model. Toen Röwa dit model uitbracht waren er nog geen concurrerende modellen; desondanks vond de 'markt' de prijs veel te hoog. En dan te bedenken dat de verkoopprijs in Nederland toen circa 30% hoger lag dan in Duitsland.

Het ontwikkelen en fabriceren van een matrijs is een kostbare zaak zeker als het een 'multi-cavity' uitvoering betreft. De keuze hiervoor is economisch. Kun je in één 'shot' meerdere producten spuitgieten of komt er bij elke handeling slechts één product uit de matrijs. Bij de constructie van de 1200 zal er waarschijnlijk van een moedermatrijs gebruik worden gemaakt waarbij varianten met behulp van verschillende inzetstukken gerealiseerd worden. Als ik goed ben ingelicht heeft Willy Ade als eerste met een moedermatrijs gewerkt en dit principe ook bij het omvangrijke 1:87 ADE rijtuigprogramma toegepast.
Naast de mogelijk verschillende uitvoeringen - de nummer varianten niet meegerekend - is de te verwachten hoeveelheid per model van belang om een calculatie te kunnen maken. Domweg te stellen dat een model te duur is geeft aan dat er niet nagedacht is over hoe een kostenplaatje opgebouwd wordt.
Loonkosten maken een groot deel van de ontwikkelings- en productiekosten uit. Om die reden hebben enkele jaren geleden hun productie naar lage lonen landen overgebracht. Ook het kunststofspuitgiet bedrijf, waar ik werkzaam was, heeft de matrijzenmakerij gesloten en de ontwikkeling en productie hiervan naar het Verre Oosten gebracht; de spuitgiet fabricage bleef echter in Nederland. De aanloop problemen waren echter ruimschoots onderschat.

Als de gehele ontwikkeling en productie in één hand wordt gelegd stel je je als fabrikant uiterst kwetsbaar op. Hoe zit het met de kwaliteit van het spuitgiet product; is de grondstof homogeen gemengd; hoe zit het met de kwaliteitscontrole van de matrijzen na harding, allemaal vragen die in feite vereisen dat er eigen personeel daar permanent aanwezig is. Vervolgens komt de afwerking zoals het spuitwerk, het aanbrengen van de opschriften en de eindmontage inclusief de losse onderdelen. De term "Klebechinese"  is bij onze Oosterburen berucht. Als het meerdere malen fout gaat en er rework acties nodig zijn komt vanzelfsprekend de vraag op tafel wie voor de kosten hiervan opdraait.

Zonder de exacte details te kennen is het geen rocket science om te veronderstellen waarom een aantal fabrikanten hun productie weer teruggehaald hebben. Dat er dan ook nieuwe aanloop problemen te verwachten zijn is op zich niet vreemd te noemen. Daarbij komt nog dat de beëindiging niet 'met volledige wederzijdse overeenstemming' is gegaan en er (delen van) matrijzen achtergehouden zijn; denk hierbij bij voorbeeld eens aan de draaistellen van de Plan T. De kosten van het opnieuw aanmaken van matrijzen hiervoor - wat de reden dan ook moge zijn - moeten op één of andere manier doorberekend worden.

Zoals eerder al beschreven is het afzetgebied voor NS locomotieven beperkt en niet te vergelijken met DB modellen. Daarbij speelt ook het railsysteem een rol. In dit licht bezien is het te begrijpen dat de amortisering bij een DB loc per model lager is dan bij een NS loc. Dit verklaart wellicht grotendeels het verschil in prijs tussen een BR151 en een NS1200. Beide locs zijn nieuw ontwikkeld, hebben alle 6 assen aangedreven en zijn uitgerust met een kortkoppelingsmechaniek.

Tot slot een verzoek aan de moderatoren: Ik denk dat de inhoud van het artikel (Duitse tekst) een goed licht op de problematiek geeft. Of er rechten hierop zijn en zo ja wie ze beheert weet ik niet. Röwa is in 1975 in een faillissement meegetrokken. Indien gewenst kan ik het artikel eerst  ter beoordeling voorleggen.

Ik wens allen een prettige jaarwisseling en een gezond 2015.
Rob


 

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #92 Gepost op: 31 December 2014, 18:06:40 »
[...] En niet twee modellen waarbij het spuitwerk werkelijk r** is!

Maar dan de hamvraag: heb je ze allebei teruggebracht?

Arjan73

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #93 Gepost op: 31 December 2014, 18:23:27 »
Dat moet je zeker niet doen en is echt grote onzin....... de gulden zijn we al 13 jaar kwijt. Euro's moet je betalen en niks anders.

Als je koopt kijk je toch eerst of je het wat vindt? Als jij dat bedrag uitgeeft en nu klaagt dat ze er niet uitzien had je dat geld misschien beter kunnen spenderen bij Pearl? ;D ;)
Het is wel heel erg kort door de bocht om niet meer naar guldens te mogen omrekenen. Vele zijn met guldens groot geworden.
Als ik in een modelspoorwinkel een model koop dan verwacht ik gewoon dat deze in orde is en dat dit model niet door jan en alleman is bekeken, aangeraakt, getest, vervolgens weer ingepakt en omgeruild voor een ander exemplaar. In feite is het voor mij dan een tweedehands exemplaar. Om nu te stellen dat ik maar een nieuwe bril moet kopen is wel erg triest.
Als ik een model koop dan dient het fabrieksnieuw te zijn, compleet, deugdelijk verpakt, handgrepen niet met een kwastje aangetipt, geen kale plekjes op de hoekpunten of de hoogste punten van het dak en dient de lak gewoon egaal, vrij van zakkers en stofvrij te zijn. Er is een ook fabrikant die juist bij geconstateerde gebreken een serie B-keuze modellen op de markt brengt.

Plan V

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #94 Gepost op: 31 December 2014, 18:45:10 »


Koop je ze toch niet, houdt je leuk wat centen in de zak, niemand verplicht je..

Dit topic gaat over de Fabrikanten en de prijs  en kwaliteitsdicussie...
Als ik dan vertel dat beide 1200en slecht gespoten zijn...en dat de verhouding tussen kwaliteit en prijs bij Roco in mijn ogen nogal scheef is...krijg ik de reactie dan koop je ze toch niet... ???
Prima hoor, met zulke reacties ben ik hier uit gediscussieerd.


Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17821
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #95 Gepost op: 31 December 2014, 19:30:57 »
Het is wel heel erg kort door de bocht om niet meer naar guldens te mogen omrekenen. Vele zijn met guldens groot geworden.
Als ik in een modelspoorwinkel een model koop dan verwacht ik gewoon dat deze in orde is en dat dit model niet door jan en alleman is bekeken, aangeraakt, getest, vervolgens weer ingepakt en omgeruild voor een ander exemplaar. In feite is het voor mij dan een tweedehands exemplaar.

Misschien wel ja, maar het eigenlijk nog veel triester als je nu na al die tijd alles nog terug zit te rekenen. Want wat verandert dat aan de huidige situatie? Als de gulden gebleven was, denk je dan werkelijk dat de waarde van 't ding hetzelfde was gebleven?

Als ik in een modelspoorwinkel een model koop dan verwacht ik gewoon dat deze in orde is en dat dit model niet door jan en alleman is bekeken, aangeraakt, getest, vervolgens weer ingepakt en omgeruild voor een ander exemplaar. In feite is het voor mij dan een tweedehands exemplaar.

Vreemd. Alle exemplaren aan rollend materieel die ik in een winkel heb gekocht en bekeken heb voor de koop waren allemaal nagelnieuw en nog nooit uit de doos geweest. Waarom niet? Omdat ze voor mij besteld waren en netjes op de plank klaar lagen om door mij opgehaald te worden. Ze waren dus zeker niet door anderen bekeken. Als dat bij jou wel het geval was had je dat aan het model kunnen zien en had je om een andere moeten vragen die nog nieuw en dicht in de doos zat. Vervolgens die keuren en kopen als die naar je zin was. Gemakkelijk toch?

Citaat
Om nu te stellen dat ik maar een nieuwe bril moet kopen is wel erg triest.

Als je ruim 700 euro uitgeeft en er daarna achter komt dat de beide modellen totaal niet aan je verwachting voldoen? Heb je dan vooraf goed gekeken of niet? Denk het niet, vandaar de hint naar een bril specialist ;)

Citaat
Vele zijn met guldens groot geworden.

Kijk eens in mijn profiel... denk je ik niet? Ik ben 50 en heb een groot deel van mijn leven in guldens gerekend. Nu niet meer. Waarom? Omdat die er niet meer is en ik met de euro verder moet. Ergo; het heeft totaal geen zin om nu nog om te rekenen naar guldens. Je leven zal er niet beter van worden :)
« Laatst bewerkt op: 31 December 2014, 19:35:07 door Ronald Halma »

Bad-Aura

  • Offline Offline
  • Berichten: 119
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #96 Gepost op: 31 December 2014, 20:02:47 »
Rob,

mooi geschreven stukje! Bedankt en ook jij (en alle andere reageerders) de allerbeste wensen...
mvg Jan

Arjan73

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #97 Gepost op: 31 December 2014, 20:06:31 »
Als je ruim 700 euro uitgeeft en er daarna achter komt dat de beide modellen totaal niet aan je verwachting voldoen? Heb je dan vooraf goed gekeken of niet? Denk het niet, vandaar de hint naar een bril specialist ;)
Ik hou er niet van om in een winkel op mijn gemak het aangereikte model eerst minutieus te beoordelen en bij gebreken weer aan de verkoper terug te geven en het volgende exemplaar te beoordelen. Zo hou ik er ook niet van dat wanneer ik een model ontvang het reeds door een ander is beoordeeld en mogelijkerwijs is teruggegeven. Ik wil gewoon een fabrieksnieuw model direct uit het magazijn en juist pas thuis op mijn gemak van alle details genieten.
Of indien per post ontvangen is er zelfs geen eerder controle moment. Juist vanwege de goede Roco ervaringen uit het (vere) verleden en de huidige prijsstelling mogen we toch ongezien een onberispelijk model verwachten?
Vreemd. Alle exemplaren aan rollend materieel die ik in een winkel heb gekocht en bekeken heb voor de koop waren allemaal nagelnieuw en nog nooit uit de doos geweest.
Is dat aantoonbaar?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #98 Gepost op: 31 December 2014, 20:08:16 »
Maar dan de hamvraag: heb je ze allebei teruggebracht?

Dit blijft een goede vraag. Heb je ze nog, dan is de prijs-kwaliteitverhouding voor jou kennelijk toch net voldoende.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Spoorslag 70

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
  • Periode III/IV
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #99 Gepost op: 31 December 2014, 20:11:10 »
Dit topic gaat over de Fabrikanten en de prijs  en kwaliteitsdicussie...
Als ik dan vertel dat beide 1200en slecht gespoten zijn...en dat de verhouding tussen kwaliteit en prijs bij Roco in mijn ogen nogal scheef is...krijg ik de reactie dan koop je ze toch niet... ???
Prima hoor, met zulke reacties ben ik hier uit gediscussieerd.
Het is jammer dat beide locs in deze slechte staat door de kwaliteitscontrole zijn gekomen. Een beetje respecterende fabrikant wil dit toch niet accepteren! Maar onder de druk van het leveren voor de kerst worden blijkbaar de keuringseisen naar beneden bijgesteld en geaccepteerd (ingecalculeerd). Dit kan hun op de langere duur wel klanten kosten, maar dit nemen ze blijkbaar. Ik heb zelf een 1219 die er strak uitziet en compleet is. Ik zou beide locs retour leverancier doen en een paar keurige locs eisen, die aan jou eisen voldoen. Laat de leverancier  het verder oplossen met Roco.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #100 Gepost op: 31 December 2014, 21:09:05 »
Hadden we zo'n discussie niet ook al na het uitkomen van de Elotrains 1500? De Matrix 1200? De Roco Plan V? De 3700 van Aritec... En weet ik wat voor oninteressant spul nog meer. Ok, de laatste is niet oninteressant. Vooral die laatste sounduitvoering voor 200 euro... Ok, ik moet de katteharen eerst uit het drijfwerk pulken, maar verder top! ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9401
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #101 Gepost op: 31 December 2014, 22:13:50 »
Mis wat..

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #102 Gepost op: 31 December 2014, 22:18:31 »
Op zo'n avond zoals deze, waarbij de gezelligheid de boventoon zou moeten voeren....

En dan deze discussies....

Dat we dan nu moeten gaan vegen, bah. Is er dan niemand die denkt; "laat ik de verstandigste zijn, en maar even mijn mond houden"?
De zamboni is opgestart, hopelijk de laatste keer vanavond. Niet nodig te zeggen dat bij nog één op de man gespeelde opmerking ik dit draadje maar sluit.
Nu iedereen een vermoeden waarom we de prijs discussies niet in de materieel draadjes willen?

Fijne avond verder, voorzichtig met vuurwerk...;)

Gr, Bert

S&TL

  • Offline Offline
  • Berichten: 273
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #103 Gepost op: 01 January 2015, 10:04:46 »
Als ik even een paar stappen terug ga in de discussie:

Vroeger (in onze kinderjaren) was spul uit China eigenlijk altijd rommel. Tegenwoordig is dat soms nog zo. Er zijn veel grote fabrikanten die alles in China laten maken en prima producten leveren. Denk aan Apple producten. Altijd perfect in de doos. Nu verkopen die meer phones dan Roco treinen.

De opdracht die ze de kwaliteitsafdeling geven is leidend. Moet het perfect (hoge uitval) worden dingen door de vingers gezien (minder uitval) of jassen we alles erdoor.

De beslissing heeft alles te maken met kosten / verkoopprijs / winst / tjdstip in de winkel willen liggen / imago / menselijke fouten / kwaliteit.

Als je een van deze punten gaat veranderen, veranderen een (of meerdere) van de andere ook.

Wil je meer winst maken? Dan moeten kosten omlaag en/of verkoopprijs omhoog.
Betere kwaliteit? Dan gaan kosten omhoog. En winst omlaag. Of je moet daar weer actie op ondernemen.

De fabrikant weegt dit soort dingen constant af. En blijkbaar heeft Roco voor de 1200 serie een andere afweging gemaakt als velen hier.

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #104 Gepost op: 01 January 2015, 10:34:02 »
Goedemorgen en allereerst de beste wensen voor een hopelijk weer mooi spoorjaar 2015!

Zojuist de hele discussie weer eens doorgelezen en het enige wat mij opvalt is dat zodra iemand kritiek heeft dit al heel snel weer met populaire one-liners of dooddoeners de kop in word gedrukt. Dat is jammer, want een forum is in mijnogen een medium waar iedereen een mening heeft en deze mening graag in een gezonde discussie wil delen. Af en toe word iets misschien wat scherper aangezet dan de werkelijkheid, maar dat houd de discussie levend toch?

Ik wil, zeker op dit moment, de discussie even niet voeren over het wel of niet te duur zijn van een model, maar toespitsen op de kwaliteitscontrole.
Als ik naar mezelf kijk, sommige winkeliers pakken (vaak ongevraagd) met voorzichtigheid het model en maken ten-minste een testritje. chapeau voor deze winkeliers, want dan weet je tenminste of de lok het doet. Maar als je bij je winkelbezoek ook nog gewapend met loupe het aangeboden model moet gaan inspecteren op evt krassen of ontbrekende onerdelen, zeker bij een lok van 350 euro! dan denk ik dat de klanten die achter je staan dit ook niet leuk vinden, maar ook de verkoper kan dan kribbig worden..... daarnaast zijn er winkeliers die bijvoorbeeld maar een of 2 modellen op voorraad hebben. Blijken ze allebei lakfouten te hebben, wordt je niet vrolijk als het model "af fabriek" is uitverkocht, dan is het kopen en niet zeuren of teleurgesteld naar huis. En tsja, daarnaast koopt ook een groot deel online en als het pakje dan word afgegeven ga je toch wel uit van een goed product, want op evt retourzendingen en andere hijsa zit je niet te wachten. Natuurlijk kan er, ook bij goede eindcontrole, wel eens wat tussendoor slippen en dan heb je echt pech, maar de tijd dat je zo de deur uit kon lopen zonder inspectie blijkt helaas voorbij en dat is jammer, zeker gezien de prijsstelling. Zelf ook wel eens in een Duitse winkel een heeeeeeeel goedkope Fleischmann lok gekocht, maar de verkoper had er ook bijgeschreven "B-Wahre" tsja da weet je dat je wat beter op moet letten. De vriendelijke winkelier vond het overigens ook geen probleem om 4 modellen uit de doos te halen waarbij de 4e uiteindelijk redelijk ok bleek te zijn.

Het blijft jammer dat, waar voor sommigen onder ons een nieuwe lok kopen zoiets is als het kopen van een brood, dit voor de ander soms zeer zuur gespaarde centen zijn en zeker na een aankondiging van 2 jaar geleden  :o nu eindelijk met hun spaarcentjes de gehoopte lok willen ontvangen en dan met allerlei kleine/grote kwaliteitsproblemen te maken krijgen en daarover gepikeerd zijn direct monddood worden gemaakt met een verwijzing naar de Pearl.....  laten we elkaars mening/bevinding respecteren en er over discusieren, dat houd het leuk toch?