Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Ronaldk
Vandaag om 21:31:18
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37

Auteur Topic: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie  (gelezen 34528 keer)

ATB

• Offline Offline
  • Modelrailroading is fun
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #15 Gepost op: 30 December 2014, 17:19:13 »
Ik zou van die mensen die menen te kunnen bepalen wat een producent voor een product zou mogen vragen wel eens een onderbouwing van hun prijsbepaling willen zien. Iets in de trend van: researchkosten, kosten voor het maken van de mallen, stukprijs voor het in elkaar zetten van de producten, kosten van de verpakking en de handleiding, reclame, verzendingskosten, marge voor de producent en voor de winkelier en niet te vergeten de BTW. Ben ook wel benieuwd naar hun inschatting van de omvang van de markt voor het desbetreffende product. Doe ik waarschijnlijk nog een hoop informatie op.

Ben benieuwd.
Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Floris

• Offline Offline
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
« Reactie #16 Gepost op: 30 December 2014, 17:29:20 »
Niet zo zeer een antwoord op de vraag, maar ik denk dat een groot deel van de onvrede danwel prijsdiscussie ontstaat, voor een groot deel door Roco zelf in de hand word gewerkt!

1. Toen de 1200 werd aangekondigd werd daar bij geroepen dat de prijs onder de 200 euro zou komen
2. Het beleid van Roco van de laatste jaren is; ca. 1 jaar na uitbrengen van een model gaat er ten minste 30-40% van de prijs af
3. Het duidelijk hogere prijspeil dan in eerste instantie aangekondigd schept verwachtingen. Weliswaar ook in mijn ogen een fraai ogende machine, maar kwaliteitsfouten van een ontbrekende lichtgeleider tot zelfs het volledig ontbreken van cabines en desondanks toch een kwaliteitscontrolebriefje toevoegen waarmee je de schijn wekt van een goede controle..

Daarnaast laten andere leveranciers zoals bijvoorbeeld Piko zien dat een zeer fraaie machine ook voor rond de 150euro gemaakt kan worden, kijk naar bijvoorbeeld de fraaie 141 die ze recent hebben uitgebracht en die de bijna 100euro duurdere Romann makkelijk kan bijhouden...
« Laatst bewerkt op: 30 December 2014, 17:31:48 door Floris »

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #17 Gepost op: 30 December 2014, 17:39:49 »
Ted,
Dat is moeilijk uit te leggen.
De prijs van een product is voor een consument ook een gevoels kwestie.
Heeft niks te maken met productie of researchkosten enz.
De 3700 zat voor mij prijstechnisch hoog in de boom maar daarvan heb ik er toch meerdere.
De 6300 daarentegen is voor mij een no go.
Al zou ik hem best kunnen betalen en vind ik hem heel erg mooi geworden .
Maar hij is me te duur.

En dat is denk ik niet alleen mijn gevoel.
Bij de Mitropaleden met oud Hollandse intresse  ;D komen we vlot aan de 15 a 20 stuks 3700en schat ik zo.
Tot nu toe heeft er nog maar een de 6300 besteld.

Gr Jan
« Laatst bewerkt op: 30 December 2014, 17:50:13 door roadster36 »

Plan V

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 30 December 2014, 17:43:44 »

Waarom is het prijstechnisch niet haalbaar: het controleren van een loc kost geld, het is namelijk "manual labor" en werkt daardoor prijsverhogend. Simpel gezegd: kostprijs x minimale marge = uiteindelijke prijs. Door een extra stap toe te voegen wordt de kostprijs hoger, en daarmee uiteindelijk de prijs voor de Fabrikant> Winkelier > Consument ook.

Ja ik geloof best dat het controleren van een loc geld kost.
Maar als je dat als fabrikant niet doet dan gooi je toch eigenlijk je eigen glazen in... :o
En de Roco 1200 zit wat betreft prijs niet bepaald in het hobbysegment.
Voor de 354 euro die ik betaalt heb verwacht ik een 1200 die strak in de lak zit en ook geen andere missers heeft.
En ik geloof niet dat ik dan iets te veel vraag...
Ik heb Piko modellen die de helft van de Roco 1200 kosten waar absoluut niks op aan te merken valt.
Geen zakkers in de lak,strak gespoten en geen ''vergeten'' onderdelen...
Dus waarom lukt Piko het wel...en Roco niet? ???

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #19 Gepost op: 30 December 2014, 17:46:58 »
Ik ben best blij met mijn Roco 1200. Spuitwerk is ok, alle onderdelen zitten er op of in en hij rijdt voortreffelijk. Kennelijk zijn anderen minder gelukkig: ontbrekende cabineverlichting, verkeerd in elkaar gezette pantografen, slordig gespoten modellen en een eindcontrole die schijnbaar een duikbril op heeft in plaats van een normale bril is natuurlijk niet leuk.

Alles kost geld natuurlijk maar er IS al een eindcontrole, ze hoeven er geen extra personeel voor in te huren. Gewoon de mensen die dit al doen beter inwerken. Het lijkt er op dat ze de hele productie 'vlug vlug' gedaan hebben. Technisch is het model van zeer hoog niveau. De ontwerpers hebben echt hun best gedaan. Rijeigenschappen zijn subliem, elektronica is zeer geavanceerd met zelfs werkende rangeerseinen en (voor mijn part overbodige) cabineverlichting. En dan hebben ze alles voor elkaar en raffelen ze het af schijnbaar.

Het kan zijn dat de nieuwe ploeg in Roemenië nog even aan het werk moet wennen. geen idee of ze deze fabriek net vers uit de grond gestampt hebben met net aangenomen personeel of dat het een bestaande fabriek voor 'speelgoed' is of zo waar ze nog niet gewend zijn aan de hoge eisen van modelspoorders.

De Trixen waren/zijn ook niet erg goedkoop en ik vind de Roco technisch superieur , ook aan de nieuwe uitvoering met 4 van de 6 aangedreven assen. Metalen kap boeit me niks en op het dikke spuitwerk van mijn grijs gele Trix valt ook wel het één en ander aan te merken. Mijn Roco Plan V is ook technisch superieur aan de oude Fleischmann, maar de Fleischmann is strakker op de één of andere manier.

De plan T is ook weer een raar verhaal, hier en daar wat spuitfoutjes en zo en wat kromme kappen, maar wat mij het meest ergerde waren de verkeerde draaistellen en het gebrek aan actie vanuit Roco. Je moest maar extra betalen voor correcte draaistellen en deze als spare part bestellen maar die waren niet op voorraad. Deze heb ik dus lekker laten staan. Nu maar wachten tot ze eindelijk een Plan V in de uitvoering op de markt brengen zoals vrijwel iedereen het kent: geel met reclamebanen met sprinterramen en onderbroken 1e klasse streep. Maar nee, ze brengen eerst alle exoten uit :P Maar dit is een ander verhaal...

Mvg,

Robert

Floris

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 30 December 2014, 17:48:29 »
misschien heeft de falende kwaliteitscontrole ook wel iets te maken gehad met het "per-se" voor de kerst in de winkel willen hebben van de locs?
Roco zal er ook wel op gokken dat een deel van de betalende meute deze loc graag onder de boom vond....???

Ronzol

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 30 December 2014, 17:51:10 »
Tja, we kunnen wel kritiek hebben dat er schijnbaar veel (ik heb geen zicht op de omvang) modellen met manco's door de "kwaliteitscontrole" heenkomen, maar bedenk wel dat die controle de laatste stap is in het productieproces. Als er dus zoveel locs met manco's zijn, gaat er iets in de productie zelf niet goed...
Je kunt harde eisen stellen aan de kwaliteitscontrole (zeer terecht voor zo'n prijs als deze), maar als fabrikant zul je ook verder dan dat moeten kijken. Waar gaat het in de productie mis en hoe kan ik dat voorkomen? Dat levert meer op dan enkel de kwaliteitscontrole verscherpen.

De prijs van deze loc is hoog, dus de klanten verwachten dan ook een goed product. Als je als fabrikant (al dan niet bewust) steken laat vallen, fouten maakt met simpele dingen en hier niet van leert/wil leren, gaat dit op gegeven moment tegen je werken en van een slechte naam kom je niet snel meer af... Aan de andere kant is het ook een relatief kleine groep die deze manco's ziet en dit aan de wereld te kennen geeft. Het overgrote deel zien deze niet of maalt er wat minder om en kopen alsnog deze modellen.

Dan de andere kant van de medaille, als klanten zijn we zelf ook steeds kritischer geworden en eisen we steeds meer details op de modellen. Dat doet natuurlijk ook wat met de prijs. Je kunt dat belachelijk vinden, maar het is wel de realiteit. Je kunt nu eenmaal geen Philotrain-modellen, inclusief (sound)decoder met 796 functies, verwachten voor een Piko Hobby-prijsje.
Maar dat is natuurlijk geen vrijbrief voor de fabrikant om maar wat aan te klooien natuurlijk. Aan de andere kant kun je je als fabrikant ook afvragen hoe Piko voor redelijke prijzen toch goede modellen kan maken waar veel mensen blij van worden...

Maargoed, als ik de foto's zie van de 1200, vind ik het een hele mooie loc geworden (al vond ik die van Märklin/Trix ook al prachtig!), of het de prijs die er wordt gevraagd het ook echt waard is kan ik niet over oordelen. Ik koop al zo'n jaar of twee geen modeltreinen meer omdat ik een andere kant ben opgegaan in de modelbouw en ik heb voorlopig toch geen ruimte om met treinen te rijden. Dan vind ik het zonde om (veel) geld uit te geven voor een model dat in de vitrine belandt.

Floris

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 30 December 2014, 17:54:59 »
Ted,
Dat is moeilijk uit te leggen.
De prijs van een product is voor een consument ook een gevoels kwestie.
Heeft niks te maken met productie of researchkosten enz.

Denk dat dit ook wel klopt.
Marklin was sowiso altijd duur en wilde je een martrix hebben wist je van tevoren dat je veel geld moest betalen.
Even heeft ook Marklin het Chineese avontuur geprobeert maar daar zijn ze snel van genezen, een dure loc schept namelijk verwachtingen.

Zo heb ik eigenlijk nooit iemand horen mekkeren over de prijsstelling van Philotrain, waarschijnlijk omdat je een dure loc verwacht en omdat er veel aandacht word besteed aan de controle??

Als je een Piko hobby loc koopt (UVP 89,00) kan je niet veel verwachten maar desondanks krijg je voor je geld een  prima lopende loc met uiterst strak spuitwerk. Dat is gewoon een goed gevoel.

Geoffrey_

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 30 December 2014, 18:09:13 »
Ja ik geloof best dat het controleren van een loc geld kost.
Maar als je dat als fabrikant niet doet dan gooi je toch eigenlijk je eigen glazen in... :o
En de Roco 1200 zit wat betreft prijs niet bepaald in het hobbysegment.
Voor de 354 euro die ik betaalt heb verwacht ik een 1200 die strak in de lak zit en ook geen andere missers heeft.
En ik geloof niet dat ik dan iets te veel vraag...
Ik heb Piko modellen die de helft van de Roco 1200 kosten waar absoluut niks op aan te merken valt.
Geen zakkers in de lak,strak gespoten en geen ''vergeten'' onderdelen...
Dus waarom lukt Piko het wel...en Roco niet? ???

Ik begrijp je punt heel goed, en in principe heb je ook gelijk wanneer je zegt dat je een goed product verwacht (ongeacht de prijs heb je als consument recht op een goed product).

Echter bij een Piko loc kan er domweg minder fout gaan, daarbij heeft Floris een punt dat het spuitwerk wel eens afgeraffeld kan zijn omdat Roco de druk van de feestdagen voelde. In een compleet andere business heeft Ubisoft (games industrie) exact hetzelfde gehad, meerdere games voor black-friday uitgeleverd die niet af zijn. Alleen maar om ervoor te zorgen dat ze de verkopen binnen harken.

@Biesje, het probleem zit hem denk ik niet in het opleiden.. maar in de uitvoering. Ik hoor van veel treinenfabrikanten dat ze echt wel proberen om de nacontrole te verbeteren, maar dat het simpelweg niet gedaan wordt. Daarom "moeten" ze om aan onze standaard te voldoen een Europeaan dit werk laten doen, en zeg nou zelf.. wij werken niet voor niets. Uiteindelijk blijkt het toch goedkoper om hier te produceren, en halen de meeste fabrikanten hun productie weer terug zodat de lijnen korter zijn, de communicatie beter gaat en het productieproces beter te monitoren is.

@ Ronzol, exact! Maar de producenten zijn hier mee bezig. Echter zijn de producten die nu uitkomen tijden terug aangekondigd, de contracten voor productie al getekend en geld vaak zelfs al betaald. De resultaten van een verandering in productie zal niet van vandaag op morgen merkbaar zijn denk ik.

Bad-Aura

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 30 December 2014, 18:38:35 »
Ik zou van die mensen die menen te kunnen bepalen wat een producent voor een product zou mogen vragen wel eens een onderbouwing van hun prijsbepaling willen zien. Iets in de trend van: researchkosten, kosten voor het maken van de mallen, stukprijs voor het in elkaar zetten van de producten, kosten van de verpakking en de handleiding, reclame, verzendingskosten, marge voor de producent en voor de winkelier en niet te vergeten de BTW. Ben ook wel benieuwd naar hun inschatting van de omvang van de markt voor het desbetreffende product. Doe ik waarschijnlijk nog een hoop informatie op.

Ben benieuwd.
Ted

LS models heeft eens laten weten wat ze ong. kwijt zijn...Volgens mij was dat voor een loc rond de 120.000 tot 150.000 euro. Dat houdt in de CAD tekeningen, maken van de lokmal en de proef exemplaren/modellen. Ze gingen dan uit van 400-600 stuks. Ook MOET er aan de maatschappij waar de lok heeft gereden nog betaald worden (of gratis modelletjes om aan personeel te slijten) voor gebruik logo's etc en mss aan de fabrikant??
Als je kijkt hoeveel van deze locs in alle uitvoeringe gekocht gaan worden, op dit forum te zien al heel veel, kan je mss wel aan 700-800 stuks denken, een omzet dus van meer dan 222.000 euro.
Een paar reruns van snel uitverkochte modellen leveren ook weer geld op.
« Laatst bewerkt op: 30 December 2014, 18:47:48 door Bad-Aura »
mvg Jan

Bad-Aura

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 30 December 2014, 18:46:34 »
Denk dat dit ook wel klopt.
Marklin was sowiso altijd duur en wilde je een martrix hebben wist je van tevoren dat je veel geld moest betalen.
Even heeft ook Marklin het Chineese avontuur geprobeert maar daar zijn ze snel van genezen, een dure loc schept namelijk verwachtingen.

Zo heb ik eigenlijk nooit iemand horen mekkeren over de prijsstelling van Philotrain, waarschijnlijk omdat je een dure loc verwacht en omdat er veel aandacht word besteed aan de controle??

Als je een Piko hobby loc koopt (UVP 89,00) kan je niet veel verwachten maar desondanks krijg je voor je geld een  prima lopende loc met uiterst strak spuitwerk. Dat is gewoon een goed gevoel.

( is sowiso wel goed nederlands btw... ;))
Philotrain had een heeeele lange wachtijd, maar kan nu moeilijk nog qua detaillering de huidige plastic modellen overtreffen.
Ik had zelf de NS TEE Ram van philo, maar verkocht en eentje van LS models gekocht.
Ook Matrix kan vaak moeilijk stand houden, voornamelijk omdat ze nog steeds modellen inkorten (Gottardo bijv.).

Als we weer naar de Roco 1200 gaan, vertegenwoordigt dit model qua prijs in de DC analoog versie het nonplusultra.
En ja, dan val ik heel snel over kleine foutjes.
Wie weet wat matrix nog aan hun model verbeteren behalve de motor, en wat die prijs gaat doen. Kan nog wel eens moeilijk worden voor Roco.

mvg Jan

ATB

• Offline Offline
  • Modelrailroading is fun
« Reactie #26 Gepost op: 30 December 2014, 19:13:45 »
LS models heeft eens laten weten wat ze ong. kwijt zijn...Volgens mij was dat voor een loc rond de 120.000 tot 150.000 euro. Dat houdt in de CAD tekeningen, maken van de lokmal en de proef exemplaren/modellen. Ze gingen dan uit van 400-600 stuks. Ook MOET er aan de maatschappij waar de lok heeft gereden nog betaald worden (of gratis modelletjes om aan personeel te slijten) voor gebruik logo's etc en mss aan de fabrikant??
Als je kijkt hoeveel van deze locs in alle uitvoeringe gekocht gaan worden, op dit forum te zien al heel veel, kan je mss wel aan 700-800 stuks denken, een omzet dus van meer dan 222.000 euro.
Een paar reruns van snel uitverkochte modellen leveren ook weer geld op.

Een eerste reactie met wat getallen. Ik reken even mee. Omzet (kosten?) van € 222.000 euro en 800 verkochte exemplaren. delen we op elkaar, kom ik op € 277,50. Marge winkelier (vóór het geven van de "geëiste korting" (heb ik recht op ;D ;D)? Stel € 50. Samen € 327,50. Dan de BTW (21%), wordt de adviesverkoopprijs van deze loc toch bijna € 400!! Misschien zijn de locomotieven dus toch niet zo duur als het lijkt. Misschien zouden we ons eens af kunnen vragen waar Piko het van doet? Kijk als je een model hebt waarvan er met een redelijke mate van zekerheid 10.000 stuks afgezet gaan worden, dan wordt het anders. Kom je geheid niet uit bij een model naar Nederlands voorbeeld.

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

v140

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 30 December 2014, 19:18:05 »
Waarom zou er bij een Piko loc minder fout kunnen gaan?
Als ik kijk naar de Piko 141 oceaanblauw beige dan is het model net zo rijk of simpel uitgerust ( is maar net zoals je het bekijkt ) als een gemiddeld ander model. Je moet de twee kleuren ook gewoon netjes spuiten, kan dus ook gewoon fout, net als bij elke ander fabrikant
De oceaanblauw beige uitvoering van de piko 141 is gewoon strak gespoten, heeft een volwaardige plux 22 aansluiting, dus technisch up to date, goede mooie verlichting.
Rijdt vervolgens ook nog eens heel goed en kost de helft van de Roco 1200. Het ding is gewoon retestrak. En ligt bij de buren ook onder een vergrootglas.
Ik moet mijn 1200 nog ontvangen en wacht het gewoon af.

Gr. Ron
« Laatst bewerkt op: 30 December 2014, 19:22:23 door v140 »
Gr. Ron

renew

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 30 December 2014, 19:21:35 »
Is het niet zoals het spreekwoord ooit zei "het is wat de gek er voor geeft"?.  ;D

Groet René
René is op 26-10-2016 overleden

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.

Bad-Aura

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 30 December 2014, 19:29:32 »
ik ging uit van 278 eurox 800 stuks verkochte modellen.
Daarvanaf gaat dan je winstmarge winkelier en btw. wat je over houdt is dan wat Roco aan omzet heeft.
Die moeten dan ontwikkeling van mal/tekeningen etc eraf halen.

Als je kijkt naar de reeks 13 van LS models die was bij heruitgave rond de 230 euro volgens mij.
Daar zijn er ook geen duizenden van verkocht....
« Laatst bewerkt op: 30 December 2014, 19:32:53 door Bad-Aura »
mvg Jan