Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Proxxon soldeerbrander en andere merken door roadster36
Vandaag om 03:02:40
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 02:53:30
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door roadster36
Vandaag om 02:46:52
De fabriek - Spoor 0 door roadster36
Vandaag om 02:39:03
NTM goederenwagens in Spoor-0 door roadster36
Vandaag om 02:28:41
Treinongeval Rijnstrecke door Thom
Vandaag om 01:33:52
Probleem: ramen 'beslaan' door Duikeend
Vandaag om 01:13:13
[H0] De Spoorstraat door Joren
Vandaag om 01:02:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:04:19
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door sdz1976
Vandaag om 00:00:31
Bouwen van modellen bestaande uit gips door MOVisser
02 april 2020, 23:53:40
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
02 april 2020, 23:50:03
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
02 april 2020, 23:32:04
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt niet geproduceerd. door Silvolde
02 april 2020, 23:18:31
Frans loodsje et cetera door Piet Groot
02 april 2020, 23:14:47
Projekt 083-338 door 44
02 april 2020, 23:13:59
Wie levert schroefterminals, voor op printplaten? door dennie
02 april 2020, 23:12:09
Old England door sdz1976
02 april 2020, 23:05:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
02 april 2020, 22:35:04
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door St00mboy
02 april 2020, 22:32:11
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
02 april 2020, 22:31:00
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door bosje77
02 april 2020, 22:22:17
Tram valt stil op wissel door Marc tramt
02 april 2020, 22:02:11
Doornvliet door cor_b
02 april 2020, 22:01:52
Digikeijs DR4018, bij schakelen valt spanning op baan weg, knippert verlichting door GertW
02 april 2020, 21:49:46
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
02 april 2020, 21:31:27
Waar kan ik een geluidsbestand vinden voor de Brawa 0201 / E 95 ? door Sandopie
02 april 2020, 21:25:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
02 april 2020, 21:20:18
Fleischmann Profi Engels wissel problemen door 72sonett
02 april 2020, 21:19:51
BRAWA 0210 /E 95.02 ombouw naar digitaal door Gerard
02 april 2020, 21:15:40
  

Auteur Topic: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls  (gelezen 22102 keer)

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
  • Bouwt Rhätische Bahn in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #90 Gepost op: 11 januari 2020, 23:15:18 »
Kort voortgangsverslagje:

Ik ben inmiddels begonnen aan de bouw van een Gb wagon van de RhB. De na de Kiss ombouw overgebleven Bemo Gbk-v kap is ontdaan van alle min of meer losse aanhangsels en aanclipsels en daarna verzaagd. Zie de foto:



De kap moet namelijk een kleine 12 mm langer worden om een Gb te kunnen zijn. Voor het onderstel wordt gebruik gemaakt van een Lb containerwagen (links op de foto). Deze Lb is niets anders dan het overgebleven onderstel van een overbodig geworden en derhalve gesloopte Gb, waar aan beide zijkanten een extra stalen balk is gelast met steunpunten voor de container. (De Rhätische Bahn is een meester in het hergebruik van oud en overtollig materieel.) Deze uitbreiding van de zijkanten dient dus verwijderd te worden om het onderstel in de oude staat terug te brengen. Daarnaast zijn nog wat kleine aanpassingen aan de kopse kanten noodzakelijk.
De onderste foto geeft een beeld van de huidige stand:



de Gb in opbouw wordt links geflankeerd door een Bemo Lb containerwagen (die t.z.t. ook gestript zal gaan worden) en rechts door een Bemo Gbk-v wagon, met een kortere asafstand dan de Gb. Er is dus nog wel wat te doen: het onderstel moet nog passend gemaakt worden in de breedte, daarna kunnen de deuren en de geleiders teruggeplaatst worden, het dak moet nog verlengd worden, er dient een houten bodem in de wagon geplaatst te worden en tenslotte dient het balkon geplaatst te worden. Daarnaast opnieuw spuiten en van de juiste opschriften voorzien. Maar het klusje is leuker dan ik aanvankelijk dacht....
Nu maar hopen dat Bemo dit model niet als nouveauté voor 2020 gaat aankondigen....

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 730
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #91 Gepost op: 12 januari 2020, 06:59:08 »
Lekker bezig Frans!

Deed het niet even pijn om die zaag er zo in te zetten? Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat!

Groet,

Daniël

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
  • Bouwt Rhätische Bahn in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #92 Gepost op: 26 januari 2020, 14:37:25 »
Ha Daniël, mijn reactie is wat traag maar ik wilde eerst weer wat kunnen laten zien: het is een kwestie van de pijngrens verleggen: je begint met weatheren, dan een freesje erbij om de plankenstructuur nog wat verder te verouderen en voor je het weet zet je de slijpschijf in een wagon.

De Gb is inmiddels wat verder gevorderd: het balkon is wel een dingetje: dat wijkt af van de huidige Bemo goederenwagons, dus dat wordt op dit moment met messing profieltjes gesoldeerd. Geen idee of printen hier een goed alternatief zou kunnen zijn.



In de tussentijd heb ik een andere Gbk-v omgebouwd tot Xk 9323 Schweisserwagen, met deur aan de balkonkant en een overgang. De uitgangswagen is niet 100% correct, zo moet er in ieder geval nog een 'sprengwerk' aangebracht worden: dan is de gelijkenis in ieder geval ruim 99%. (De originele Gbk-v die voor deze wagen gebruikt is (in 1:1) 10 mm korter, bijvoorbeeld.



Een derde ombouw staat er ook aan te komen, voorlopig nog even als een soort mockup: Een Xk 9338 containerwagen op basis van een E open bakwagen.



De container zal met Evergreen platen gebouwd worden. Daarnaast moeten er voor alle nieuwe wagons nog opschriften gemaakt worden. Spoor 0 geeft zo een nieuwe dimensie aan het zelf bouwen. Het is wel te hopen dat Bemo ze nu niet als nouveauté gaat aankondigen....

Groet, Frans

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 730
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #93 Gepost op: 26 januari 2020, 15:40:58 »
Mooi werk Frans!

Ik ben nu bij de eerste stap “weatheren” aangekomen. Dus voordat ik ga dremelen....

Met een resinprinter krijg je dat soort hekjes wel netjes geprint denk ik. Maar van messing zal het wat steviger zijn denk ik.

Moet het overigens zo een worden? Die heb ik gisteren op de foto gezet.

« Laatst bewerkt op: 26 januari 2020, 15:43:14 door Daniels »

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
  • Bouwt Rhätische Bahn in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #94 Gepost op: 27 januari 2020, 15:21:36 »
Klopt idd. Een serie van 4, die in 1995 omgebouwd is uit goederenwagens.
Wat me trouwens opviel was het opschrift Landquart. Volgens Fincke en Schweers stond er Samedan. Dus ik ben even op internet gaan zoeken en inderdaad deze wagens met beide plaatsnamen te vinden. Kennelijk zijn ze ergens tussen 2000 en 2005 van Samedan naar Landquart verhuisd. 

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
  • Bouwt Rhätische Bahn in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #95 Gepost op: 25 maart 2020, 22:33:19 »
Kleine update:
De Xk heeft inmiddels zijn 'sprengwerk' gekregen en is nu af. Ook de Gb is voorzien van alle aanhangsels; treden, handgrepen en hekwerk bij het bordes. Dat hekwerk was nog wel een dingetje. Het is gesoldeerd met gebruik van messing L profielen, stroken van 1,0 en 1,5 mm breed en draad van 0,8 mm, nadat ik eerst een mal gemaakt had. Het eindresultaat is nog niet bepaald een gezellenstuk waarmee ik zou mogen toetreden tot het gilde van meestermessingbouwers in dit forum, dat is me wel duidelijk. Bovendien blijkt het achteraf een kleine 3 mm te hoog. Maar aangezien ik nog twee Gb's wil ombouwen, komt er ook voor deze Gb t.z.t. een hekwerk V2 met de juiste maten. Bijkomend voordeel is dat er dan ook een RhB remhendel van messing gietwerk geplaatst wordt, in plaats van het plastic hendeltje nu.
Op dit moment is het nog even wachten op de opschriften voor de definitieve afronding....





Nu eerst weer eens verder bouwen aan de baan zelf: het stuk tussen Filisur en het Val Nava viaduct wordt aangepakt...