Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door spoorzeven
Vandaag om 09:16:02
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
Vandaag om 08:51:50
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls  (gelezen 52170 keer)

bernhard67

  • Online Online
  • Berichten: 1746
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #75 Gepost op: 12 februari 2019, 21:49:50 »
Hallo,

Respect zeer mooie kunst werkje .

`met spoorse groeten,

bernhard

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7027
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #76 Gepost op: 12 februari 2019, 23:00:51 »
RSI-klus.

Respect!
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #77 Gepost op: 20 mei 2019, 11:55:09 »
Allereerst dank voor het medeleven bij mijn kras en smeeractiviteiten: alle 8000+ stenen zijn inmiddels aangebracht. Ik heb inmiddels een grote bewondering gekregen voor al die losse stenenleggers in dit forum zoals Tulpendaal en anderen in dit forum. Overigens heb ik een eenvoudige manier om problemen met je vingers tijdens het krassen zoveel mogelijk te voorkomen: twee trimduimrubbertjes (iedere hondenbezitter met een harige hond weet wat ik bedoel) in een werkhandschoen doen wonderen dan.

De volgende stap waren de dekplaten van het viaduct: deze granieten platen zijn in werkelijkheid 60 bij 100 cm. Was het viaduct recht geweest, dan was de oplossing simpel geweest: gewoon een rechte strook met inkepingen. Maar vanwege de radius was dit niet mogelijk. Het meest praktische was om de stenen als paar te snijden. Ik had het advies gehad om hiervoor eens balsahout te gebruiken maar dat bleek in mijn handen niet erg geslaagd: te zacht en te snel beschadigd/kapot. Dus weer gewoon terug naar het oude vertrouwde vliegtuigtriplex. Voor de steunbalken, die de granieten dekplaten op hun plaats houden, heb ik gekozen voor Evergreen vierkantprofielen, die ik met een mesje op de juiste lengte gesneden heb. Achteraf zou ik het nu anders gedaan hebben: voor een ander projectje ben ik inmiddels in de weer met Forexplaat: dat is echt ideaal spul en dat zou terugkijkend ook uitermate geschikt geweest zijn voor de dekplaten en de balken.


 
Nadat alle platen en balken op hun plaats gelijmd waren, moesten de twee bovenleidingmasten bevestigd worden: geen Rhätische Bahn zonder bovenleiding tenslotte, ook in 0m! Het blijft altijd even pielen om de uitleggers op zo'n viaduct op de juiste plaats en vooral hoogte te krijgen, maar dankzij een goede mal is het toch redelijk te doen.



De volgende stap was het inkleuren van het witte Alabastine: ik heb voor een wat vaalbruine kleur gekozen als basislaag, die nu langzaam 'vergrijsd' moet gaan worden. De foto van het origineel, die ik een aantal posts terug geplaatst heb, is van het zojuist gereviseerde viaduct en daarom nog veel te lichtgrijs. Rond de eeuwwisseling was de kleurstelling aanzienlijk meer verweerd en bruinzwart. Wat dat betreft heeft Michiel de kleuren bij zijn station Filisur (Albulabahn in H0m) prachtig getroffen.



Nog even een klein probleempje leek het hekwerk te gaan worden. Het mooiste hekwerk voor de viaducten wordt geproduceerd door Pirovino in Zwitserland. Helaas was zijn  toeleverancier van het messing gietwerk een tijdje terug failliet gegaan. De hekken waren dus een hele tijd niet meer leverbaar. Sinds kort echter is het probleem gelukkig opgelost, dus ik moet binnenkort maar weer eens die kant op om e.e.a. op te halen en het viaduct verder af te werken.
Groet!  Frans

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #78 Gepost op: 20 mei 2019, 12:03:19 »
levensecht !!
groet kees

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #79 Gepost op: 18 september 2019, 15:47:59 »
Het is alweer een tijdje terug dat ik hier wat schreef. Inmiddels is de oorspronkelijke bak waarop het viaduct moet komen aangepast. Hij was namelijk aanvankelijk helemaal vlak omdat er een camping gedacht was, maar dit viaduct is een veel reëlere en daarom logischere afsluiting van het stukje van Filisur naar Stuls. De komende tijd moet ook dit deel (net als de rest van de baan) verder afgebouwd gaan worden.



Dat er niet heel veel op 0 gebied gebeurd is, komt omdat ik eigenlijk even een beetje vreemd gegaan ben, naar mijn oude jeugdliefde:

Om dat uit te leggen ga ik even off-topic dus, maar in een eigen draadje mag dat wel, toch?
Ik heb al heel lang met de gedachte gespeeld om een (fantasie) Zement/Kieswerk bij de Rhätische bahn te bouwen. Al heel snel had ik spoor 0 afgeschreven voor zo'n project, maar voor een modulebaan was dit een leuk onderwerp. En omdat het bleef kriebelen, ben ik toch maar aan de slag gegaan:
het eerste voorzichtige overzicht staat in onderstaande foto:



De afgelopen weken heb ik e.e.a. verder (af?)gebouwd:









Er valt nog wel het een en ander aan op te merken, misschien dat ik de detaillering nog wat verder doorzet. De aansturing van de wissels vindt overigens net als Filisur plaats met Railware, zoals al eerder in dit draadje beschreven.
De bedoeling is dat deze module op de Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen in Katwijk/Valkenburg te zien zal zijn in de wagonhal, het blijft tenslotte smalspoor.

En zo durf ik met een gerust hart verzekeren, dat de volgende bijdrage weer geheel on topic zal zijn.
Groet!  Frans

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1581
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #80 Gepost op: 18 september 2019, 17:56:20 »
Damn, gaaf weer.... indrukwekkend in meer opzichten. Hoe groot is deze baan, en natuurlijk makkelijk verplaatsbaar neem ik aan (y) ;D
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Martino

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
  • RHB fan 1/87 12 mm smalspoor
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #81 Gepost op: 18 september 2019, 18:01:43 »
Heel gaaf! Imposante gebouwen hoor...
Met vriendelijke groet,
Martijn

Rhb modelbaan schaal HO m.
Bemo treinen en rails.
Busch feldbahn HOf treinen en rails.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57908.0.html

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #82 Gepost op: 18 september 2019, 18:55:54 »
Heel netjes,

groet
Harald

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #83 Gepost op: 19 september 2019, 14:19:49 »
Heren, dank voor jullie reacties.
De (h0) module bestaat uit 3 delen van elk 85 bij 50 cm. Dus niet echt groot, zeker niet als je inmiddels aan spoor 0 gewend bent. Voordeel van dit tussenprojectje was dat ik meteen ervaring opgedaan heb met Sculptamold (voor de heuvels) en Forex platen (tussen en naast de 'ingebouwde' rails): dat gaat nu zeker ook 'in het groot' toegepast worden....
Groet!  Frans

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #84 Gepost op: 17 november 2019, 22:20:28 »
Terug on topic: 0m....

Een van de problemen waar ik al heel lang tegenaan hik is het weatheren van het Val Nava viaduct, dat ik hierboven beschreven heb.
In het echt is het viaduct vrij recent helemaal gerenoveerd en schoongemaakt: het heeft nu een lichtgrijze kleur.



Maar aangezien ik Filisur van voor de verbouwing in 2003 nabouw, zal ook de omgeving van voor die tijd moeten zijn en dus ook het viaduct. In die tijd was al het steenwerk al vele tientallen jaren niet meer schoongemaakt en inmiddels zwaar verweerd. De hoofdkleur was een van bruine tinten doortrokken donkergrijs tot zwart aan toe. In het verleden had ik al eens geprobeerd om een klein viaductje zo'n kleur te geven maar het eindeffect was dat er een soort donkere vlek volledig misplaatst in het modellandschap stond waar je met enig afgrijzen naar keek...
Inmiddels is me duidelijk waarom dat gebeurde: in de werkelijke 1:1 omgeving is er sprake van een geweldig groot landschap, met daarin ergens een steunmuur of viaduct. Dat is een hele andere situatie dan in model: daar wordt een steunmuur of viaduct gebouwd met een klein beetje landschap er omheen. Je zult je kleurstelling dus onvermijdelijk moeten aanpassen. Het blijft experimenteren in de hoop dat het eindresultaat enigszins harmonisch past in de baan en tegelijk een realistische indruk maakt.
Ik ben daarom maar eens begonnen om het viaduct een uniforme okerbruine kleur te geven..



De achterliggende gedachte was om deze kleur langzaam te gaan vergrijzen en het geheel een donkerdere kleur te geven, waarbij het bruin nog net sporadisch zichtbaar zou zijn. Het resultaat staat in de twee foto's hieronder.





Het resultaat is een lichtere kleur dan in werkelijkheid, maar de illusie van verwering is in mijn ogen toch voldoende aanwezig. De kalksporen onder de bogen mogen misschien nog wat versterkt worden, maar het lijkt er op dat ik deze techniek en de daardoor verkregen kleurstelling ook bij de verdere bouw van de (vele) muren kan gaan gebruiken.

We bouwen vrolijk voort, groet!   Frans   
Groet!  Frans

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #85 Gepost op: 17 november 2019, 22:42:45 »
Halo Frans,

Ik vind het heel mooi geworden en mijns inziens heb je de juiste keuze qua kleuren gemaakt.
Zoals meestal, is het zinvol om in model en met name binnenshuis, de kleur wat lichter (helderder) te houden dan dat je in werkelijkheid ervaart.
Het viaduct is heel realistisch geworden, ik ken het goed want ik heb het zelf in schaal H0 nagebouwd met nagenoeg dezelfde techniek. Ik herken dat kleurdilemma dus maar al te goed!

Groet, Michiel.
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1581
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #86 Gepost op: 18 november 2019, 18:04:54 »
 (y) prima kleur als de foto's kleurecht zijn, precies goed zo (y)
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2332
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #87 Gepost op: 18 november 2019, 19:02:25 »
Wat gaaf (y) Ik zou ook niks meer aan de kleur doen.
Kijk uit naar de vorderingen.
Gr.Patrick
Have fun every day, before you know it's..........

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #88 Gepost op: 26 november 2019, 15:48:23 »
Dank voor jullie reacties: mijn laatste twijfel over de kleurstelling is wel weg nu.

Vanuit een andere hoek kreeg ik een vraag over het (ontbreken van het) voegwerk: eerlijk gezegd heb ik daar helemaal niet aan gedacht. (Bij mijn vergelijkbare HOm bouwsels vroeger viel het ook nooit op.) Pogingen om achteraf nog wat aan het voegwerk te doen verliepen desastreus, dus dat kan ik bij dit viaduct maar beter vergeten. Bij de volgende muren ga ik dit wel meenemen in de eerste fase van het inkleuren.

Groet! Frans
Groet!  Frans

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
even een tussendoortje
« Reactie #89 Gepost op: 22 december 2019, 17:22:40 »
Soms heb je van die momenten dat het bouwen aan de baan even niet wil lukken en dat je er geen zin en/of lol in hebt. Gelukkig gaat dat meestal vanzelf weer over, maar het is wel handig als je dan een of ander tussendoorklusje hebt waar je wel even plezier aan kunt beleven.

Zo heb ik al jaren een aantal Kiss goederenwagons in mijn bezit van het type dat Bemo onlangs heeft uitgebracht: Gbk-v. Deze waren indertijd bedoeld voor AlpinLine spoorders, maar de verkochte aantallen waren dermate laag dat ze er ook weer snel mee gestopt zijn. Als ik me het goed herinner, waren deze wagens rond de 100 euro per stuk en ik was vooral gecharmeerd van de versies met een reclamewand. Een vergelijking met de nieuwe Bemo wagens levert een aantal interessante waarnemingen op: zo blijken de kappen vrijwel exact dezelfde maten te hebben: kennelijk heeft Kiss ook in schaal 1:45 gebouwd, hoewel AlpinLine 1:43,5 was. De kappen zijn ook alleszins acceptabel bedrukt. Het onderstel daarentegen is uitermate spartaans uitgevoerd en veel te hoog. Verder zijn leidingwerk en hangrepen veel te grofstoffelijk en meer in schaal G uitgevoerd. Een foto zegt meer dan 1000 woorden:



In de bovenste foto worden Bemo (links) en Kiss (rechts) vergeleken. Let op het hoogteverschil en zaken als remleidingen e.d. In de onderste foto staan de twee andere originele kiss reclamewagens afgebeeld.

Zo rees bij mij de vraag: zou je een Kiss kap op een Bemo onderstel kunnen plaatsen? De Bemo kap is keurig op het onderstel geschroefd, dus die waren snel van elkaar gescheiden. Bij de Kiss wagon was dat wat lastiger: geen schroeven te zien en ook geen klemlipjes o.i.d. De kap leek (en bleek na enig speurwerk ook) gelijmd aan het onderstel. Met behulp van een cirkelzaagje heb ik kap en onderstel gescheiden en de binnenkant van de kap netjes glad gemaakt. Alle uitstekende delen aan de binnenkant moeten verwijderd worden en dan blijkt dat de kap keurig geklemd kan worden op het Bemo onderstel. Alle handgrepen dienen eveneens verwijderd te worden en vervangen door Bemo/zelf gebogen handgrepen. De remleidingen kunnen ook weg, want die worden vervangen door de Bemo leidingen die al vanuit de fabriek op het onderstel zijn aangebracht. De elektrische aansluiting wordt hergebruikt: hier heb ik de plastic leiding vervangen door een stukje gummidraad.
In de onderstaande foto zijn deze onderdelen (sterk vergroot) in detail te zien:



van links naar rechts een Kiss remleiding, een Kiss handgreep, een Bemo handgreep, een Kiss elektrische aansluiting, idem van Bemo en tenslotte Kiss met een gummidraad.

Gebleven zijn de kleine handgrepen op de deuren: het verwijderen en vervangen zou m.i. meer gaan opvallen dan wanneer ik het zo zou laten. Ook niet vervangen: het wagonnummer op het chassis, dat normaliter toch al nauwelijks te zien is. Wat wel nog gedaan moet worden: een deursluiting-imitatie. Ik heb een leverancier op het oog. De Bemo sluiting is te fragiel om over te zetten (en bovendien nog nodig).

Het eindresultaat staat in de derde foto: Bemo en Kiss gebroederlijk op eenzelfde onderstel. De beide andere reclamewagens staan er onder. Op het eerste gezicht valt het niemand op dat dit oorspronkelijk hele andere wagens waren.



Voor de Bemo kappen die overgebleven zijn heb ik overigens ook een bestemming, maar dat wordt een wat lastiger ombouw. Om even in raadsels te spreken: met een aangepaste Gbk-v kap op een Lb-v onderstel maak je een Gb: misschien binnenkort in dit theater?.. ;D

Groet!  Frans
Groet!  Frans