Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 12:34:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 12:33:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:47:20
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
Mijn geweatherde modellen door RikM
Vandaag om 11:34:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 08:53:33
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
  

Auteur Topic: Peco wissels, hoe elektrische aandrijving maken?  (gelezen 7131 keer)

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2332
Peco wissels, hoe elektrische aandrijving maken?
« Gepost op: 25 December 2014, 13:32:09 »
Wil ik net rageren op onderstaand draadje, zit ie op slot???
""    Rails in h0, wat zijn jullie ervaringen qua fabrikanten? ''''
Dan maar een nieuwe aan maken ;D ;D

Leuk railsje uhhh draadje ;D
Ik breek effe in om graag te horen in Fred en Ria taal hoe je de wissels elektrisch maakt van Peco.
Bij de Fleischmann wissel is het haast plug and play. Kan mij iemand vertellen hoe dit bij Peco is?
Heb al wel op internet en dit forum gekeken, maar word er nog niet wijs uit.
Ook ik ben nu Fleischmann modelrail aan het verzamelen maar twijfel nu wel, vooral als je rechtstreeks Peco koopt in Engeland. Voor de prijs maakt het niet uit, Peco flex van een meter of 2de hands goed modelrail.
De wissel liggen ook dicht bij elkaar qua prijs...
Wie kan me hier iets over vertellen?

By the way, goede dagen gewenst!
« Laatst bewerkt op: 25 December 2014, 22:41:42 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »
Have fun every day, before you know it's..........

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: Peco wissels
« Reactie #1 Gepost op: 25 December 2014, 13:45:20 »
Hoi Patrick,

Er zijn uiteraard meerdere wegen naar Rome... 😁
Zelf hebben wij alle wissels aangesloten met Glöckner aandrijvingen, Han heeft ons toen overtuigd die te nemen.
In het midden van de tong zit een gaatje:

En van onder ziet het er dan zo uit:


Het nadeel is natuurlijk dat het nu even zoeken wordt om nog aan Glöckners te komen, maar dat moet volgens mij wel lukken. Zelf vind ik ze echt prima werken, en bij aanschaf van zo'n 75 stuks waren ze per stuk zelfs een stuk goedkoper dan tweedehands wisselmotoren voor Fleischmann... 😉.

Groet,

Richard

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Peco wissels
« Reactie #2 Gepost op: 25 December 2014, 13:47:44 »
Met servo's kun je ze heel langzaam en realistisch omzetten. Zoek er maar op, voorbeelden genoeg.
(weet niet of er in die glockners servo's zitten?)

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Peco wissels
« Reactie #3 Gepost op: 25 December 2014, 13:49:44 »
Nog even ter aanvulling, op de foto's kun je zien dat peco en Fleischmann door elkaar wordt gebruikt. Dat geeft met 100 rails geen problemen.

Fred.

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: Peco wissels
« Reactie #4 Gepost op: 25 December 2014, 13:51:46 »
Nope, maar dit is allemaal nog schaduwstation werk... 😊.
Betrouwbaarheid vond ik hier het belangrijkste 😊.
Het idee is echter wel hetzelfde, gewoon een ondervloerse aandrijving. Heb wel een paar servo's liggen, maar nog niet mee gestoeid... iets met tijdgebrek 😉.

Groet,

Richard

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: Peco wissels
« Reactie #5 Gepost op: 25 December 2014, 14:11:50 »
Dit is een mogelijkheid:

http://rudysmodelrailway.wordpress.com/2014/11/13/mounting-a-servo-drive-for-a-point-under-the-table/

Heb vanochtend net de eerste servo onder de tafel gemonteerd.

Aangedreven via een DCC decoder op basis van Arduino een zeer low cost oplossing.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re: Peco wissels
« Reactie #6 Gepost op: 25 December 2014, 14:20:01 »
Ik gebruik de Glockner's gewoon in mijn modules bij zowel
Tillig, Peco en Roco wissels. Dat realisme ziet het publiek toch niet.
Die kijken naar de scenery en het materieel. Heb nog 26 stuks liggen.
Mvh Steef

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re: Peco wissels
« Reactie #7 Gepost op: 25 December 2014, 14:22:16 »
Wat ik me dan weer afvraag:
zowel met die Glöeckner als met  servo hoe schakel je dan de polariteit van het puntstuk?
Bij de z.g. electrofrog uitvoering uiteraard.
Als je de aandrijving PL10 van Peco zelf neemt kan je daar direct een schakelaartje onder plakken.
Of dat in praktijk een beetje goed werkt weet ik niet, zijn er medespoorders die daar problemen tegenkomen?
Maar hoe je dat schakelen met die andere systemen zou moeten doen daar ben ik wel benieuwd naar.
Patrick bedoelde je dat ook met plug en play of wilde je enkel weten hoe de wissel zelf te schakelen?
Groet van Ben

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: Peco wissels
« Reactie #8 Gepost op: 25 December 2014, 14:27:54 »
Bij die glockner zie je nog een paar contacten (die ik niet heb aangesloten) voor die omschakeling.
Ik ben zelf echter toch wat lui: in heb insulfrogs genomen 😉.

Groet,

Richard

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re: Peco wissels
« Reactie #9 Gepost op: 25 December 2014, 14:32:21 »
Maar niet te lui voor het juiste antwoord  ;D
bedankt ik had ze over het hoofd gezien.
Op mijn leeftijd moet je beter meteen op vergroten klikken   ;)
Groet van Ben

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re: Peco wissels
« Reactie #10 Gepost op: 25 December 2014, 14:54:07 »
ik heb de veertjes uit de wissel verwijderd. Heb je niet 5 Amp nodig om de wissel om te zetten.  Dat wissel omzet relais wat je op de foto's ziet zorgt voor genoeg aandruk kracht.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Peco wissels
« Reactie #11 Gepost op: 25 December 2014, 15:13:18 »
In principe wordt het punstuk gewoon gevoed door de tongen... je hoeft de puntstukken dus niet perse apart te schakelen.
Echter... het is wel bedrijfszekerder om ze apart te voeden. Tal van mogelijkheden, relais, schakelaars etc. Peco heeft zelf ook mooie oplossingen, miscchien iets voor de topicstarter om daar eens te kijken: peco smartswitch https://www.youtube.com/watch?v=D4nT3aO1jmU

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: Peco wissels
« Reactie #12 Gepost op: 25 December 2014, 20:15:11 »
Ja, in principe zou het zo aan moeten sluiten dat je meteen spanning op de wisseltongen hebt, maar ik vond dat niet echt goed werken. Ik heb dus onder het wissel steeds even een doorverbinding gesoldeerd 😊.
En inderdaad ook het veertje er uit gehaald, de glockner geeft genoeg druk en dan gaat hij in ieder geval lekker soepel om  :).

Groet,

Richard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re: Peco wissels, hoe elektrische aandrijving maken?
« Reactie #13 Gepost op: 26 December 2014, 00:00:34 »
De Glöckner is feitelijk een bistabiel relais dat je ook handmatig kunt bedienen met dat rode pikje. Daar hebben ze een houder aan vastgezet met een extra hefboom om het wissel te bewegen. En een kenmerk van een relais is dat er ook een contact in zit.
Verder is het dus een klik-klak aandrijving.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2332
Re: Peco wissels, hoe elektrische aandrijving maken?
« Reactie #14 Gepost op: 26 December 2014, 08:37:22 »
Moggel,

Ben weer wat wijzer alleen heb ik geen idee hoe eenvoudig het is om die aandrijvingen onder de
tafel te monteren ???
Wat ik bedoelde met plug and play is dat de Fleischmann wissel aandrijving heel eenvoudig is aan te brengen, zowel normaal als omgekeerd zodat je ze niet ziet.
Ik ben niet zo'n techneut op dit gebied, ben meer een bouwer, tenminste dat moet nog gebeuren.
Daarom wil ik nu zoveel mogelijk info hebben voordat ik een keuze maak.
Kan natuurlijk ook een setje kopen en gaan knutselen, dan kom je er van zelf achter.... ;)
Is er iemand die in de buurt van Deventer woont die Peco wissels heeft waar ik effe mag kijken?
In Rijswijk zullen ook wel baantjes staan waar ze onder zitten toch ;)

Groet,

Patrick
Have fun every day, before you know it's..........