Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 20:55:06
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Edsko Hekman
Vandaag om 20:38:39
reed contact onder de baan door R1954
Vandaag om 20:33:55
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 20:29:05
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Tedo
Vandaag om 20:26:15
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 20:21:48
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
Vandaag om 20:20:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
Vandaag om 19:58:13
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 19:50:19
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 19:37:52
Raadplaatje door Karben
Vandaag om 19:21:40
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
Vandaag om 19:12:29
Update: baan in de tropen door Brouwersbaan
Vandaag om 18:59:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:40:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:31
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 17:36:01
100 jaar MBS lok 4 door borotof
Vandaag om 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
Vandaag om 17:23:04
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Carl
Vandaag om 16:14:38
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:45:48
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 15:29:24
Rondom Charlois door defender
Vandaag om 15:12:25
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:08:36
  

Auteur Topic: Montage drijfwerk van een oude piko BR55  (gelezen 7032 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3458
    • Mijn van-alles website
Re: Montage drijfwerk van een oude piko BR55
« Reactie #15 Gepost op: 28 December 2014, 14:07:36 »
Haha dat het witte spul bijgebouwd was begreep ik ;) Maar ik heb gewoon niet zoveel verstand van alles wat onder en bij zo'n ding hangt, hoe die remblokken dan precies zitten en zo (ik ben ook maar een rare... het is een fantasie-geval maar het moet dan wel weer precies...)

Die platen van het Utrechts Archief kende ik nog niet. Tot jouw bericht wist ik niet eens dat het model nog op waarheid gebaseerd is ook. Ik schaarde dit in het rijtje fantasiemodellen waar Piko (VEB-Piko? ik weet het even niet meer) zich zo graag van bediende in het verleden, zoals die BR144 in NS-jasje.

Ik neem aan dat je met 'bodemplaat' het kunststof bedoelt en niet het metalen chassis? Mijne is al zodanig verbouwd dat het kapje schuivend en scharnierend over het chassis gemonteerd moet worden. Daar nog iets aan monteren breekt geheid af ;)

Inmiddels ben ik weer een stap verder. Met nog meer lood zit er nu een aardig pakketje om de aandrijving heen en weegt de lok pakweg 165 gram. Gezien het startgewicht, van 98 gram direct na de verbouwing, een heel acceptabel gewicht. Eventueel kan ik, diep tussen de wielen, nog wel extra lood kwijt als dit toch niet voldoende blijkt.

De tender heeft nu ook stroomafname (op 2 assen!). Met wat fosforbrons en een printje was het vrij makkelijk op te lossen. Het plaatsen van dat printje is echter wel een enorm karwei en vereist eigenlijk drie handen.

http://www.m-voorloop.nl/benelux/piko_tender.gif

Overigens ben ik er ook achter dat de draadjes en de connectors een voldoende lage weerstand hebben om de kortsluitbeveiliging aan te laten spreken ;) Gisteren bleek ik bij de eerste testrit de stroomafname omgedraaid te hebben en rood op zwart te zitten. Als je dan de tender wel goed bedraad, krijg je sluiting. Gelukkig gaf de centrale dat meteen aan.

Gisteren nog even een beugelkoppeling ingestoken en 2 van die gare Piko rijtuigjes met ontzettend slechte plastic-assen en wielen erachter gehangen. Die rijden zo slecht dat ze zelfs op een recht stuk vrijwel onmiddelijk stilstaan na een zetje.
Zelfs in de erg krappe Roco R2 bochten van m'n teststukje (ik moet ergens nog rails hebben om een cirkeltje te maken, maar ik weet niet waar) zette het lokje de gang erin met z'n onwillige last achter zich.

Het is natuurlijk niet de complete stam van 6 of 7 rijtuigen (5 personenrijtuigen, 1 klein bagage-geval of 1 ketelwagen (waterwagen) die ik in gedachten heb, maar toch wel een indicatie dat het zeker niet hopeloos is.