Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Minibaan Visserskaai H0
door
hervé
Vandaag
om 20:55:06
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor?
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 20:38:39
reed contact onder de baan
door
R1954
Vandaag
om 20:33:55
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Huup
Vandaag
om 20:29:05
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom
door
Tedo
Vandaag
om 20:26:15
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 20:21:48
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5
door
Rob Bennis
Vandaag
om 20:20:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Ed K.
Vandaag
om 19:58:13
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag
om 19:50:19
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan
door
Miniature Holland
Vandaag
om 19:37:52
Raadplaatje
door
Karben
Vandaag
om 19:21:40
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek
door
Nijboer
Vandaag
om 19:12:29
Update: baan in de tropen
door
Brouwersbaan
Vandaag
om 18:59:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
Vandaag
om 18:40:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 17:39:31
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
rbroerse
Vandaag
om 17:36:01
100 jaar MBS lok 4
door
borotof
Vandaag
om 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt
door
Eric B
Vandaag
om 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen
door
Dirk
Vandaag
om 17:23:04
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:42:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B
door
Carl
Vandaag
om 16:14:38
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 15:45:48
PPM kranen van Strukton
door
Eric B
Vandaag
om 15:29:24
Rondom Charlois
door
defender
Vandaag
om 15:12:25
Station Roodeschool
door
defender
Vandaag
om 15:08:36
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Montage drijfwerk van een oude piko BR55
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Montage drijfwerk van een oude piko BR55 (gelezen 7032 keer)
Menno
Offline
Berichten: 3458
Re: Montage drijfwerk van een oude piko BR55
«
Reactie #15 Gepost op:
28 December 2014, 14:07:36 »
Haha dat het witte spul bijgebouwd was begreep ik
Maar ik heb gewoon niet zoveel verstand van alles wat onder en bij zo'n ding hangt, hoe die remblokken dan precies zitten en zo (ik ben ook maar een rare... het is een fantasie-geval maar het moet dan wel weer precies...)
Die platen van het Utrechts Archief kende ik nog niet. Tot jouw bericht wist ik niet eens dat het model nog op waarheid gebaseerd is ook. Ik schaarde dit in het rijtje fantasiemodellen waar Piko (VEB-Piko? ik weet het even niet meer) zich zo graag van bediende in het verleden, zoals die BR144 in NS-jasje.
Ik neem aan dat je met 'bodemplaat' het kunststof bedoelt en niet het metalen chassis? Mijne is al zodanig verbouwd dat het kapje schuivend en scharnierend over het chassis gemonteerd moet worden. Daar nog iets aan monteren breekt geheid af
Inmiddels ben ik weer een stap verder. Met nog meer lood zit er nu een aardig pakketje om de aandrijving heen en weegt de lok pakweg 165 gram. Gezien het startgewicht, van 98 gram direct na de verbouwing, een heel acceptabel gewicht. Eventueel kan ik, diep tussen de wielen, nog wel extra lood kwijt als dit toch niet voldoende blijkt.
De tender heeft nu ook stroomafname (op 2 assen!). Met wat fosforbrons en een printje was het vrij makkelijk op te lossen. Het plaatsen van dat printje is echter wel een enorm karwei en vereist eigenlijk drie handen.
http://www.m-voorloop.nl/benelux/piko_tender.gif
Overigens ben ik er ook achter dat de draadjes en de connectors een voldoende lage weerstand hebben om de kortsluitbeveiliging aan te laten spreken
Gisteren bleek ik bij de eerste testrit de stroomafname omgedraaid te hebben en rood op zwart te zitten. Als je dan de tender wel goed bedraad, krijg je sluiting. Gelukkig gaf de centrale dat meteen aan.
Gisteren nog even een beugelkoppeling ingestoken en 2 van die gare Piko rijtuigjes met ontzettend slechte plastic-assen en wielen erachter gehangen. Die rijden zo slecht dat ze zelfs op een recht stuk vrijwel onmiddelijk stilstaan na een zetje.
Zelfs in de erg krappe Roco R2 bochten van m'n teststukje (ik moet ergens nog rails hebben om een cirkeltje te maken, maar ik weet niet waar) zette het lokje de gang erin met z'n onwillige last achter zich.
Het is natuurlijk niet de complete stam van 6 of 7 rijtuigen (5 personenrijtuigen, 1 klein bagage-geval of 1 ketelwagen (waterwagen) die ik in gedachten heb, maar toch wel een indicatie dat het zeker niet hopeloos is.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Montage drijfwerk van een oude piko BR55