Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:38:30
trix vraagje door wob
Vandaag om 21:27:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 21:11:32
Spoor 0 meterspoor door maartenvdb
Vandaag om 21:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 21:06:02
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door prutser
Vandaag om 21:01:35
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:42:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:20:56
Ns 1200 turquoise en turquoise rijtuigen. door Luc2000
Vandaag om 19:35:26
Roco Plan V Douwe Egberts door Corné81
Vandaag om 19:20:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Olav
Vandaag om 19:14:00
Artitec Opel vrachtwagen in H0 (10.366) door Forever Rocofan
Vandaag om 18:53:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 18:45:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 18:31:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 18:22:05
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 18:13:07
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Spoor010
Vandaag om 17:54:53
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:42:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 17:30:47
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 17:28:09
RTM in 0m door BartvD
Vandaag om 17:17:38
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:20
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 16:52:10
Veevervoer ss/ ns door Mar-Cas
Vandaag om 14:21:04
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
Vandaag om 13:53:41
Albert Modell 2025 door KNed
Vandaag om 13:19:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door daempfer
Vandaag om 12:47:46
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:47:02
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
Vandaag om 11:59:50
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:52:08
  

Auteur Topic: Piko wisselaandrijving in combi met WD10 werkt matig.  (gelezen 9823 keer)

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: piko wisselaansluiting
« Reactie #15 Gepost op: 23 December 2014, 21:27:53 »
Sander,

Ik heb ook de vraag uitgezet bij Digikeys.
TC in combinatie met DR4018 en piko wisselaandrijving.

Ik denk zeker dat dit niet de bedoeling is van Piko, maar hoe bereiken we Piko in deze.

Johan

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3452
    • Mijn van-alles website
Re: piko wisselaansluiting
« Reactie #16 Gepost op: 23 December 2014, 21:35:39 »
Ik heb een piko wissel aangeschaft met bijbehorende elektrische aandrijving 55271.
Deze laat ik schakelen door middel van Twincenter en WD10.
Er is een externe transformator 16 V ook aangesloten op de WD10.

De wissel tongen gaan heel langzaam over.

Dit lijkt meer op een mechanisch probleem. De 55271 is een wisselspoel. Meer dan het wissel omleggen of daar in falen (dus door te weinig spanning de kern niet sterk genoeg aan kunnen trekken) kan die aandrijving niet.

Dat je vertelt dat de tongen langzaam bewegen, kan dan ook bijna niets anders dan op een probleem in het mechanisme wijzen. Het verklaart alleen niet waarom het direct op de trafo wél werkt.

De WD10 zal wel pulsen versturen naar dat wissel (ik ken al dat spul niet) en dus is ergens een elco plaatsen lastig denk ik.

Ik heb de stroom van die van mij overigens nooit gemeten, daar ik altijd alles analoog regelde en dat dus ook niet zo boeiend was. Als het wissel schakelde was dat prima en als dat niet goed ging, was er dus ergens iets mis.

Ik zou dat dus eerst eens doen: kijken of je kunt meten wat zo'n wisselaandrijving aan stroom trekt. Het verschil kan 'm naar mijn mening echt niet zitten in die pakweg 1,5 Volt die je verliest door een eventuele gelijkrichtbrug. Zelfs de oudere Fleischmann aandrijvingen die ik hier had, deden het bij 14 Volt nog heel aardig.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: Piko wisselaandrijving in combi met WD10 werkt matig.
« Reactie #17 Gepost op: 23 December 2014, 22:19:32 »
Stel dat de wisselspoelen (in de pieken) beduidend meer trekken dan 1A
dan is de WD10 niet geschikt voor deze spoelen en kan derhalve om mij
best in een soort beveiliging vliegen.
En ik blijf er bij dat dit simpel op te lossen is door 16 relais (van 90 cent/stk),
een stukje printplaat (2,50) en een soldeerbout.
Natuurlijk is niet iedereen daar even handig mee maar er is vast iemand in
de buurt of om de hoek die daar bij kan helpen.
Groet, Ronald.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Piko wisselaandrijving in combi met WD10 werkt matig.
« Reactie #18 Gepost op: 23 December 2014, 22:36:04 »
@Johan : Waarom vraag je dit aan Digikeijs ? Die hebben toch niets te maken met jouw probleem met de WD10. Je kunt beter eens gaan praten in de winkel waar je alles gekocht hebt.

@calimaro :
Stel dat de wisselspoelen ..... Dat is dus een aanname zonder het zeker te weten.
de WD10 kan best in een soort beveiliging vliegen .... En nog een aanname zonder zekerheid

Sander

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Piko wisselaandrijving in combi met WD10 werkt matig.
« Reactie #19 Gepost op: 23 December 2014, 22:51:52 »
@Sander, ik denk dat ik die vraag naar digikeijs geinitieerd heb. Hopelijk kunnen ze vertellen of hun
wisseldecoder de Piko's wel verdraagt. De Kuehn levert 1A als ik het allemaal goed lees, de digikeijs 2.5. Zou maar
zo kunnen werken.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: Piko wisselaandrijving in combi met WD10 werkt matig.
« Reactie #20 Gepost op: 23 December 2014, 22:54:45 »
Sander, ik probeer mee te denken. Wat is daar op tegen ?
Daarbij gaat het slechts om 1 wissel als het goed lees dus hoe jij dan
op 35,- euro aan materiaal komt snap ik totaal niet.
Ik kom nog niet op 5,- voor 2 relais en een stukkie printplaat dus vaak
al niet eens duur genoeg om aan het minimum orderbedrag te komen.

Het is wel duidelijk dat de Kuehn niet lekker met Piko werkt en uit de
datasheet blijkt dat de Kuehn max. 1A kan leveren terwijl er her en der
op dit forum geroepen wordt dat wisselspoelen vaak meer nemen dan 1A.
Nu kan daar per schaal natuurlijk best verschil in zitten maar dat hoeft niet !

Ook kan ik best een goedkopere oplossing verzinnen die minder herrie maakt,
m.a.w. zonder relais maar met torren maar daar wordt het voor een leek niet
echt nog duidelijker van. Een relais leek me nog redelijk te behapstukken qua
manier van denken, zelfs voor een totale leek.

Mijn aannames zijn dus zeker wel gestoeld op vergaarde info.
Groet, Ronald.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: piko wisselaansluiting
« Reactie #21 Gepost op: 23 December 2014, 23:10:20 »
Calimero, laat me volstaan met onderstaande quote :

Er moeten 3 wissels en 5 kruiswissels geschakeld gaan worden.

(De meeste kruiswissels hebben 2 aandrijvingen nodig.)

Sander

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Piko wisselaandrijving in combi met WD10 werkt matig.
« Reactie #22 Gepost op: 23 December 2014, 23:25:22 »
Sander,

Inderdaad heeft Fred mij op het idee gebracht om eens te kijken naar een andere schakeldecoder of die ook dit probleem heeft.
Tevens heb ik op de site gekeken van Digikeys.
Antwoord van Digikeys is, dat de DR4018 prima in combinatie met een |TC en piko wisselaandrijvingen te gebruiken is er moet dan wel een krachtige voeding zijn.
Met de 16V trafo moeten er 2 schakeldecoders met wissels met piko aandrijvingen kunnen werken.
@,5-3 ampere nodig per schakeldecoder.

Calimero
Er moeten inderdaad meer dan 1 wissel gedaan worden.

Johan

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: Piko wisselaandrijving in combi met WD10 werkt matig.
« Reactie #23 Gepost op: 23 December 2014, 23:32:29 »
Die aantallen bleken later pas, in de eerste post wordt slechts 1 wissel genoemd.

Ik heb een piko wissel aangeschaft met bijbehorende elektrische aandrijving 55271.

Uit de andere quote tel ik 8 wissels. In de meeste gevallen heeft het bij een kruiswissel
geen zin beide aandrijvingen apart te schakelen.
M.a.w. 16x 90 cent, een stukje print van 2,50 zou de WD10 geschikt maken voor
wisselspoelen die meer trekken dan de 1A max. van deze WD10.

Als je een Ferrari op diesel wil laten rijden moet je er ook een tracktor voor zetten ;)
« Laatst bewerkt op: 23 December 2014, 23:38:13 door Calimero »
Groet, Ronald.

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Piko wisselaandrijving in combi met WD10 werkt matig.
« Reactie #24 Gepost op: 23 December 2014, 23:53:01 »
Calimero

De kruiswissels worden van beide kanten bereden, dus ik heb ze alle twee nodig.
Is het mogelijk dat je een tekening kan maken hoe de aansluiting er dan uit ziet.
Ik begrijp nl niet hoe en met wat ik het relais moet verbinden.
In de toekomst zal het geheel met Itrain aangestuurd moeten worden.

Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26739
    • Pagina van klaas
Re: Piko wisselaandrijving in combi met WD10 werkt matig.
« Reactie #25 Gepost op: 24 December 2014, 00:01:43 »
De oplossing met relais er tussen vind ik ook niet erg elegant. Dan ga je een schakel tussenvoegen die het probleem omzeilt, maar niet oplost.

Wat volgens mij het probleem is: de Kuehn decoder kan per uitgang maximaal 1A leveren, en de wisselspoel vraagt (iets) meer. De decoder schiet in de beveiliging, de stroom stopt. Dan geeft de beveiliging de zaak weer vrij, stroom gaat weer lopen, is te hoog, beveiliging grijpt in, enz...

Een mogelijke oplossing kan zijn om de decoder met een lagere externe spanning te voeden, zodanig dat de stroom onder 1A blijft. Ik ga niet garanderen dat dat de definitieve oplossing is, maar is het proberen waard.

Ik vind het overigens wel een zwak punt van de decoder. De meeste spoelaandrijvingen hebben aan 1A net niet genoeg, dus een max. uitgangsstroom van 2A ligt meer voor de hand.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: Piko wisselaandrijving in combi met WD10 werkt matig.
« Reactie #26 Gepost op: 24 December 2014, 00:07:11 »
@ kruiswissels : Ik begrijp dat beide wisselaandrijvingen nodig zijn
maar die kun je tegelijk laten schakelen zodat je net zo werken als
kruiswissels met slechts 1 aandrijving.

Ik zal eens kijken of ik een begrijpbare tekening kan maken zonder al
te veel de officiele symbolen te gebruiken.
Geef me hier even de tijd voor.

Hier wel alvast een bruikbaar relais:
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=14702
Groet, Ronald.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: Piko wisselaandrijving in combi met WD10 werkt matig.
« Reactie #27 Gepost op: 24 December 2014, 00:15:23 »
De oplossing met relais er tussen vind ik ook niet erg elegant. Dan ga je een schakel tussenvoegen die het probleem omzeilt, maar niet oplost.

De meest effectieve oplossing is de WD10 open halen en intern aanpassen.
Maar of dat nou zo elegant is .....
De handigste oplossing is de max. stroom van 1A extern op te voeren en dat kan
prima met relais of torren.
De voedingsspanning naar beneden totdat er net aan 1A door de wisselspoelen
loopt vind ik weer verre van elegant omdat je dan nog tegen het problem aan
kunt lopen als er een keertje iets tolerantie in de wisselspoelen zit of als de WD10
in de zomer bij 30°C alsnog vroegtijdig in de beveiliging schiet.
Een relais is foolproof, ook als het toch een keertje weer 1,1,A (of nog iets meer)
wordt.
Ook kunnen beide wisselaandrijvingen van de kruiswissels via relais prima parallel
geschakeld worden zonder dat die dubbele stroom dan ineens problemen oplevert.
Het relais is iets lawaaiig maar doet dat op hetzelfde moment als de wissel dus dat
zie ik niet als een problem, toch ?
Groet, Ronald.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Piko wisselaandrijving in combi met WD10 werkt matig.
« Reactie #28 Gepost op: 24 December 2014, 00:20:02 »
@calimero : Prima relais, maar je moet er wel nog een 12V voeding bij kopen.

@Johan : Itrain zal de beide aandrijvingen van je wissel apart schakelen met een (korte) pauze. Dat doen ze heel bewust omdat anders de belasting op de decoder te hoog wordt.

En nogmaals : Ga eens praten in de winkel waar je alles gekocht hebt.

Sander

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26739
    • Pagina van klaas
Re: Piko wisselaandrijving in combi met WD10 werkt matig.
« Reactie #29 Gepost op: 24 December 2014, 00:21:41 »
@ kruiswissels : Ik begrijp dat beide wisselaandrijvingen nodig zijn
maar die kun je tegelijk laten schakelen zodat je net zo werken als
kruiswissels met slechts 1 aandrijving.
Nee, dat kan niet. Ik neem aan dat je met kruiswissel een Engels wissel bedoelt.
Het type met 1 aandrijving heeft een z.g. kruisbeweging of schaarbeweging, het type met 2 aandrijvingen heeft een parallelbeweging.
Het bewegingspatroon van de tongen is principiëel verschillend. Wil je het ene type ombouwen naar het andere, dan zul je het hele bewegingsmechaniek van de tongen moeten veranderen. Alleen maar de aandrijvingen parallel aansturen maakt twee van de vier rijwegen onmogelijk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.