Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Besselspoor
Vandaag om 08:58:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
Vandaag om 08:58:17
365 "Het is weekend foto's" door Jelmer
Vandaag om 08:51:16
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door spoorijzer
Vandaag om 08:51:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 07:30:36
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 07:12:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:45
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
15 July 2025, 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Station Roodeschool door Nohome
15 July 2025, 20:36:40
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Remco vM
15 July 2025, 19:31:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
15 July 2025, 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
15 July 2025, 19:25:03
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
15 July 2025, 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
15 July 2025, 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
15 July 2025, 15:24:52
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
15 July 2025, 13:57:04
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
15 July 2025, 13:05:32
Een nieuw begin door dreezy
15 July 2025, 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
15 July 2025, 11:11:58
  

Auteur Topic: Vraagtekens; 14 of 18 Volt trafo  (gelezen 12024 keer)

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Vraagtekens; 14 of 18 Volt trafo
« Gepost op: 22 December 2014, 19:04:38 »
In een ander topic ontstonden bij mij enige vraagtekens. Ik hoop door de start van dit topic enige duidelijkheid te krijgen.

In de handleiding van Tillig locomotieven staat de volgende waarschuwing;



Na dit gelezen te hebben besloot de schrijver van het betreffende topic zijn 18 Volt's trafo te vervangen voor een exemplaar wat instelbaar was zodat hij 'm kon instellen op 14 Volt. Ik begrijp deze keuze goed want onze locomotieven zijn ons immers veel waard.

Wat ik echter niet begrijp is dat de meeste handleidingen van centrales een voeding van minimaal 16 en maximaal 18 Volt adviseren voor een correcte werking.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit  ??? Is het inderdaad te adviseren de trafo te vervangen of heeft het één toch niet met het ander te maken......
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Vraagtekens; 14 of 18 Volt trafo
« Reactie #1 Gepost op: 22 December 2014, 19:42:26 »

Ik heb er zelf ook niet super veel verstand van maar ik meen laatst hier ergens op het forum gelezen te hebben dat er een aantal centrales zijn waarbij je de uitgangsspanning kunt regelen/selecteren. Daarmee blijft je ingangsspanning (van de trafo) gewoon de 18 volt en zorgt de centrale er voor dat er minder spanning op het spoor komt te staan. Welke centrales dit kunnen weet ik niet, ik heb volgens mij gelezen dat de multimuis dit in ieder geval niet kan.

Hoop dat je er wat mee kan, misschien is het ergens terug te vinden of zijn er mensen die er meer van weten.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Vraagtekens; 14 of 18 Volt trafo
« Reactie #2 Gepost op: 22 December 2014, 19:51:33 »
Ze geven dus zelf al aan niet aan de norm te voldoen ?

Ik ben met een EDITS booster aan het bouwen en die spuwt er standaard zo'n 18V uit.
En als je daar simpelweg een andere trafo aan knoopt verliest het schema een stuk
stabiliteit, of anders gezegd de digitale pulsen worden minder mooi.
Op zich wel op te lossen door een aantal zener diodes te vervangen maar waarom ?
Groet, Ronald.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Vraagtekens; 14 of 18 Volt trafo
« Reactie #3 Gepost op: 22 December 2014, 19:58:42 »
Als standaard wordt door de NMRA en ook de NEM 14V gehanteerd als maximale digitale spanning voor H0 en N.
Maar de meeste fabrikanten van digitaal spul houden zich hier niet aan. De gevolgen kunnen onder andere zijn:
- Oude naar digitaal omgebouwde lokjes die te warm lopen en zelfs stuk kunnen gaan.
- Decoders die speciaal voor N of Z zijn gemaakt die de geest geven.
- Loks die veel harder lopen dan de bedoeling is c.q. waarvoor ze ontworpen zijn.

Je kunt inderdaad de snelheid van de lok meestal softwarematig aanpassen, de decoder lost dit op met puls breedte modulatie.
Maar feit blijft dat de decoder en (delen van) de lok nog steeds een hogere spanning te verwerken krijgend dan volgens de standaard de bedoeling is. In praktijk kunnen de meeste moderne locs en decoders daar wel tegen.
Als redenen waarom fabrikanten dit doen kan ik me voorstellen:
- Ze hebben geen zin om voor Z, N, H0 en bijvoorbeeld LGB specifieke apparatuur uit te brengen.
- Met 18V a 20V heb je minder snel last van spanningsval door te dunne bedrading en/of stroomdetectie.
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Vraagtekens; 14 of 18 Volt trafo
« Reactie #4 Gepost op: 22 December 2014, 20:17:23 »
Blijkbaar moet ik me dus beter inlezen, thanks voor de opheldering.

Als ik uit ga van stroomdetectie met 2 diodes (en 2 in sper die niks doen) en
de 2 PN overgangen in de darlington torren dan "verlies" ik 2,4 tot 2,8 V van
de 20 V dus dat is aan de hoge kant begrijp ik.
Het schema is makkelijk aan te passen dus mogelijk zie/lees ik dit net op tijd.
Ik ben op gaatjes print aan het bouwen en dat is achteraf nogal lasting aan te passen.
Groet, Ronald.

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Vraagtekens; 14 of 18 Volt trafo
« Reactie #5 Gepost op: 22 December 2014, 20:25:07 »
Jeetje een uur geleden gestart en nu al een aantal reacties, blijft leuk om te ervaren hoe goed dit forum werkt  (y)

Maar echt duidelijk wordt het nog niet;

Ik begrijp dus dat de norm 14V is maar dat men zich daar niet aan houdt.

Dat dit tot schade aan loc en/of locdecoders kan leiden is ook duidelijk.

Aanpassen van de trafo is echter weer niet aan te raden omdat de digitale centrale daar eigenlijk niet goed op reageert (minder stabiliteit, minder "mooie" pulsen)  ....... ja klinkt ook weer logisch

maar... ehh hoe lossen we het dan wel op  ??? ???
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Vraagtekens; 14 of 18 Volt trafo
« Reactie #6 Gepost op: 22 December 2014, 20:26:51 »
Blijkbaar moet ik me dus beter inlezen, thanks voor de opheldering.

Als ik uit ga van stroomdetectie met 2 diodes (en 2 in sper die niks doen) en
de 2 PN overgangen in de darlington torren dan "verlies" ik 2,4 tot 2,8 V van
de 20 V dus dat is aan de hoge kant begrijp ik.
Het schema is makkelijk aan te passen dus mogelijk zie/lees ik dit net op tijd.
Ik ben op gaatjes print aan het bouwen en dat is achteraf nogal lasting aan te passen.

Help  ;) ik ben je effe kwijt nu  ??? ??? ??? ???  ;D
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Vraagtekens; 14 of 18 Volt trafo
« Reactie #7 Gepost op: 22 December 2014, 20:45:42 »
Ronald / Calimero probeert je draadje te kapen....

Hij kan beter even een eigen draadje starten....

Gr, Bert

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9399
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Vraagtekens; 14 of 18 Volt trafo
« Reactie #8 Gepost op: 22 December 2014, 20:54:29 »
Aanpassen van je trafo heeft geen zin, mijn centrale blijft hetzelfde uitsturen.....

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Vraagtekens; 14 of 18 Volt trafo
« Reactie #9 Gepost op: 22 December 2014, 20:55:53 »
Ik merk dat het te technisch wordt en Bert heeft gelijk !
Ik kan beter even kijken hoe ik mijn (langzame) vorderingen in een
eigen topic ga zetten.

Mijn verhaal ging specifiek over de EDITS booster wat een zelfbouw project is.
Er zijn vast centrales en/of boosters waarbij de spanning wel simpelweg aan te
passen is door het wisselen van een trafo !
Ik wilde alleen even aangeven dat het niet altijd zo maar kan, dat wisselen.
« Laatst bewerkt op: 22 December 2014, 21:01:22 door Calimero. Reden: typo\'s aangepast. »
Groet, Ronald.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22491
Re: Vraagtekens; 14 of 18 Volt trafo
« Reactie #10 Gepost op: 22 December 2014, 21:35:16 »
Ik begrijp dus dat de norm 14V is maar dat men zich daar niet aan houdt.

Dat dit tot schade aan loc en/of locdecoders kan leiden is ook duidelijk.

Aanpassen van de trafo is echter weer niet aan te raden omdat de digitale centrale daar eigenlijk niet goed op reageert (minder stabiliteit, minder "mooie" pulsen)  ....... ja klinkt ook weer logisch

maar... ehh hoe lossen we het dan wel op  ??? ???

Niet druk over maken? Geen enkele mij bekende fabrikant zet zijn centrales standaard op 14 volt. 16 volt is gebruikelijker, maar 18 of 20 volt komt ook voor. Roco verkoopt al 15 jaar Mausen met een uitgangsspanning tegen 20 volt zonder dat er op grote schaal locs door beschadigd raken. Het halve forum is met een Maus de digitale wereld ingestapt. Laat je je toch bang maken door dat regeltje indekbeleid van Tillig, dan koop je een centrale met een instelbare spanning. Lenz adviseert om de spanning van de bijhorende trafo niet veel hoger te kiezen dan de door jouw gewenste uitgangsspanning. Het verschil moet maar door de centrale worden omgezet in warmte.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 399
Re: Vraagtekens; 14 of 18 Volt trafo
« Reactie #11 Gepost op: 22 December 2014, 21:42:42 »
Hallo Almar,

Er schiet me ineens te binnen dat ik bij mijn vorige baan een Ecos 2 gebruikte en daar zat een netdeel bij die instelbaar was tussen 14,5 en 21 Volt en men gaf dan de volgende adviezen:

Sinnvolle Spannungswerte

Abhängig von der Spurweite sind folgende Einstellungen empfehlenswert:

• Spur N: 15V - 16V

• Spur H0 Zweileiter (DCC): 16V - 18V

• Spur H0 Dreileiter: 18V - 20V

• Spur 1: 18V - 21V

• Spur G: 20V - 21V

Ik denk dat dit wel enigszins alles verduidelijkt, ESU levert niet voor niets deze trafo er bij.

Voor TT hou ik dezelfde waarde aan als voor N, en ik heb mijn trafo nu ingesteld op 15 V en dit geeft volgens de handleiding van Roco 14 V op de baan, dus ik ben altijd save.

Groeten Jan.
Met vriendelijke groet, Jan.

TT-baan "Klingenberg"  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61652.0

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Meten is weten ????
« Reactie #12 Gepost op: 28 December 2014, 12:15:54 »
Hallo allemaal,

Nu de kerst weer achter de rug is heb ik mijn Roco-trafo's, Roco-boosters en mijn multimeter tevoorschijn gehaald om eens te meten wat de waardes van mijn eigen configuratie zijn.

De resultaten:

Lichtnetspanning: 233 V - AC

Trafo 1 (Roco 10725) - secundair: 15,8 V - AC (opgave Roco => 16V - AC)
Trafo 2 (Roco 10718) - secundair: 16,7 V - AC (opgave Roco => 15V - AC)

Track Out op Roco 10764
met Trafo 1 - 20,8 V - AC
met Trafo 2 - 21,1 V - AC

Ik heb twee stuks Roco 10764 welke beiden precies dezelfde "Track Out"-output geven.

Terug nu naar mij vraag;

Moet de "Track Out"-output inderdaad maximaal 14 V - AC zijn ?  ???
Zo, ja; hoe moet ik dat dan doen ?  ???

Aanvullend vroeg ik mij nog af of je met een gewone multimeter de "Track Out" spanning wel correct meet......  De wisselspanning is immers digitaal ???

Wie o wie kan nog wat meer helderheid verschaffen?


Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Vraagtekens; 14 of 18 Volt trafo
« Reactie #13 Gepost op: 28 December 2014, 12:20:14 »
Almar,

Voor het meten van digitale spanning,
zie http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html#meet

Sander

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Vraagtekens; 14 of 18 Volt trafo
« Reactie #14 Gepost op: 28 December 2014, 12:31:02 »
Bedankt Sander ik zal eens even kijken of ik de juiste onderdelen in huis heb om deze schakeling te bouwen  (y)
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5