Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:06:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn1974
Vandaag om 16:49:56
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:05:35
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 14:24:49
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 12:24:48
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 12:13:21
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53
EifelBurgenBahn door Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
15 June 2025, 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
15 June 2025, 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
15 June 2025, 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
15 June 2025, 17:41:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 June 2025, 16:42:37

Auteur Topic: Baanplan "De Werelden 2.0" H0  (gelezen 17064 keer)

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
Re: Baanplan "De Werelden 2.0" H0
« Reactie #15 Gepost op: 29 December 2014, 19:40:34 »
Is dit een idee? Moet je wel de hele baan iets naar beneden laten zakken en ik  weet niet of je linksonder in de hoek genoeg ruimte hebt hiervoor.

Zo maar een idee. Kijk maar of het je iets lijkt.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #16 Gepost op: 03 January 2015, 20:33:46 »

Allereerst iedereen nog de beste wensen voor 2015 en bovenal een goed gezondheid!

De laatste opmerkingen heb ik verwerkt in een nieuwe tekening. De bochtwissel is nu vervangen door een normale wissel. Hiervoor moesten wel, aan de oostkant CS, de slankere W10 wissels vervangen worden door de W15 wissels om ruimte te creëren voor een beetje vloeiende bocht richting D. Enige "punt" voor mij is nu hoe ik de stijging van/naar CS aan die kant (komt min.1CM hoger te liggen dan rangeer+cargo) nu netjes kan laten verlopen. Heb 35cm nodig om vloeiend omhoog te gaan, lijkt me het beste dat ik de stijging voor/na de wissel laat plaats vinden en dus niet die wissel in de stijging betrek.

Wat mij betreft is dit de definitieve versie voor het zichtgedeelte van de nieuwe baan.

Mvg
Martijn

Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #17 Gepost op: 10 January 2015, 20:48:34 »
Het definitieve baanplan. Het zichtniveau is ietwat aangepast ivm de hellingen, verder geen veranderingen. Ik heb even zitten worstelen met het schaduwgedeelte. Een uitgebreid schaduwstation bleek vrijwel onmogelijk. Voor een schaduwstation heb je bereikbaarheid nodig waarvoor het niveau (nu -10cm) zou moeten zakken. Daarvoor zou dan weer minimaal 1 helix nodig zijn terwijl ik zelf veel liever met een of meerdere hellingen werk.
Een schaduwstation is ook niet strikt noodzakelijk. Heb nu gekozen voor twee lange lange wachtsporen waar treinen die in de dienstregeling rijden en even uit het zicht moeten zijn kunnen wachten.
Mocht iemand nog een goede suggestie hebben dan laat het maar weten, tot ik echt ga bouwen kunnen goede nuances natuurlijk gewoon verwerkt worden.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

VFR

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 10 January 2015, 21:27:31 »
Lijkt me als basisplan helemaal goed. Je krijgt een mooi ruim stationsgedeelte. Zowel reizigers als goederen. Is er nog plek voor een klein depot voor de rangeerdiesel (of rangeerstomer)?
Groet, Hijlco
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #19 Gepost op: 11 January 2015, 15:45:24 »
Hallo Hijlco,
Bedoel je een depot op het rangeer bij het station? Of bedoel je een diesellijn richting iets van industrie? Dat laatste namelijk heb ik nog in de planning zitten MAAR ga ik pas beslissen om aan te leggen tijdens de bouw.

VFR

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 11 January 2015, 15:51:51 »
Hoi Martijn (ik heb wel steeds de neiging om je Rinus te noemen ;)),

Goed dat je er op reageert, blijkbaar heb ik me onduidelijk uitgedrukt. Ik bedoel een locloodsje voor de rangeerdiesel, met een klein dieseltankje, wat vaten met smeermiddelen, enzo. Gewoon alles wat je nodig hebt om een rangeerloc te onderhouden. Puur als scenerystukje en natuurlijk als doel om de aanwezigheid van een rangeerloc te verduidelijken op je baan.

Goed om te horen dat je nadenkt over een eventuele lijn voor industrie (noemen we dat een stamlijn?). Maar er zit al heel veel in je basisplan. Goed plan. (y)
Groet, Hijlco
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #21 Gepost op: 11 January 2015, 16:06:05 »
Hoi VFR ehhh Hijlco  ;D

Dan had ik je toch begrepen alleen ik vermoedde dat je bedoelde ergens anders dan op het rangeer. Maar inderdaad op het rangeer komt ergens een plek met de nodige voorzieningen voor dieselonderhoud. En inderdaad een stamlijn voor industrie, weet dus alleen nog niet exact waar de stamlijn komt en welke industrie.
Nu het baanplan af is (voor zo ver op dit moment) kan ik wat meer gaan nadenken over de exacte vorm van scenery. Grof gezegd, als je de ruimte in 2en deelt met een lijn van links onder naar rechts boven dan word het Noord-W gedeelte stedelijke bebouwing, het Zuid-O gedeelte landelijk. Bij de deur/entree wil ik de sporen (naar de hellingen) via tunnels onder een stuk autobaan laten verdwijnen. Dat is het in grote lijnen.

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #22 Gepost op: 12 January 2015, 11:35:12 »
Hallo Martijn (Rinus H0),
Ik vermoed dat je rechts rijdt op de baan.
Een kort vraagje over je "schaduw"station
Als je tegenwijzerzin rijdt heb je de mogeijkheid voorzien om de 4 sporen te benaderen.
Waarom heb je die mogelijkheid niet voorzien als je wijzerzin rijdt?
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #23 Gepost op: 12 January 2015, 20:21:38 »
Hallo Frans,
Bedankt voor de opmerking. Had t zelf (nog) niet gezien.
Ga de wissels vervangen door Engelsman bij inrijden/uitrijden 'parkeerplaats'.
Binnenkort nog een keer een update tekening.
Gr.Martijn

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #24 Gepost op: 13 January 2015, 20:32:15 »
Zo'n zelfde grapje kan je uithalen midden/rechts boven waar je sporen weer naar 2 sporen verlopen.
Die wissels in je inrit/uitrit rechts(bij dat bovenste rooie balkje) naar t bovendeel opschuiven ri eind opstelsporen en dr een kruising toevoegen.
Kan je helemaal alle kanten op  ;)
Zomaar een idee.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #25 Gepost op: 12 February 2015, 22:16:57 »
Hallo,

Het plan is natuurlijk ondertussen aangepast nalv de opmerkingen. Floris, jouw suggestie heb ik ook ingetekend, het kan maar ik heb het er weer even uitgehaald ivm ruimtegebrek. Goed, niets is nog definitief en qua scenery ben ik natuurlijk ook een beetje aan het nadenken, plannen.
Nu kwam iets heel anders in me op. Wat als ik CS en goederenemplacement ga scheiden dmv 2 niveaus? Op zich lijkt me dat wel fraai maar het moet ook niet te veel fantasie gaan worden. Mijn vraag is dan ook, bestaan er in Nederland, of hebben er bestaan, stations met een goederen of rangeer emplacement gescheiden en op 2 niveaus? Ik denk het haast niet.....????

Gr.Martijn

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 13 February 2015, 10:48:41 »
Hoi Martijn.
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen,is t antwoord zover ik weet,eigenlijk niet.
Tegenwoordig geloof ik zowiezo al niet,stations hebben tegenwoordig enkel nog maar wat opstelsporen voor als bv een goederentrein aan de kant moet voor reizigers spul,als ze al van die sporen hebben.
Ook is men in de loop der jaren steeds meer het goederen spul op grote centrale emplacementen gaan proppen zoals bv Kijfhoek.
Vroeger en dan moet je denken aan de jaren 30-40-50 en wellicht nog tot de jaren 80 zijn er wel emplacementen geweest bij stations in de buurt,en van 1 weet ik dat die wel zoiets had als wat jij wilt maken,dat is Breda,daar had men een aardig emplacement waar op het laatst 2200 werden gestald voor ze naar de sloper gingen,toen die locs daar weg waren is men ook gelijk begonnen met het weghalen van het emplacement.
Nog iets met verhoging erin maar niet met een emplacement zoals jij dat bedoelt ,had je bij Tilburg.
Ofwel de Werkplaats van NS dat lag ook lager dan het station,maar is dus niet echt een emplacement te noemen voor goederen vervoer,hoelang dat(als dat al het geval was) voor Breda telt weet ik niet.
Maar laat het ontbreken van zoiets je vooral niet tegen te houden om het op je baan wel toe te passen  ;)
Met vr gr

Floris

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #27 Gepost op: 13 February 2015, 14:08:17 »
Michel(tothebeach) had er n voorbeeldje van weet niet waar precies, Rotterdam.?
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #28 Gepost op: 13 February 2015, 16:24:15 »
Hi Floris, Koen,
Bij nader inzien is deze side-kick een slechte. Inderdaad erg on-nederlands (heb zitten googelen en je komt echt niets tegen in Nederland van dien aard) en ik ga op die manier een weg inslaan die te veel veranderd. Het komt eigenlijk door het scenery-idee dat ik tot nog toe had. CS+emplacement min of meer als één geheel met aan de achterkant een stadsmuur + "stedelijke" bebouwing op +8cm. Zoals bij mijn oude baan. Dat idee wil ik anders gaan invullen. Ik wil de situatie juist andersom maken, dus stad en bebouwing om het CS+Emplacement op een lager niveau. Dat brengt een stuk meer variatie (tunnels+bruggen!) in het geheel. Wat ik dan wel moet gaan doen is het emplacement in z'n geheel iets slanker maken en dichter tegen CS aanleggen, ten faveure van de scenery. Maar dat is geen punt want slechts een kwestie van tekenen totdat het naar wens is. Wel zal ik de schaduw-parkeersporen elders moeten gaan aanleggen en dat zal nog niet meevallen want ik zit met beperkt ruimte-aanbod op niveau -1 ivm de hellingen.
Gr.Martijn

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 13 February 2015, 16:59:07 »
Of blijven bij wat ik al eerder zei:
Dat iets niet zo vaak voorkomt in de werkelijkheid,moet je vooral niet tegen houden om het op jouw baan wel te doen.
Het is tenslotte jouw baan en jouw visie die telt,of moet je dr soms iemand anders blij mee maken  ::) ???
Je grootste probleem zal zijn teveel verandere aan zaken die je nu wel bevallen en je hebt een plek voor je schaduwstation als je je idee aanhoud.
Kortom dat wordt wel veel wijzigen om een vrij simpel iets wat niet conform de werkelijkheid is.
Alsof mijn baan in opbouw geheel conform de waarheid is  :-X
Met vr gr

Floris