Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: bouwen van inrichting van seinhuis.  (gelezen 2798 keer)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
bouwen van inrichting van seinhuis.
« Gepost op: 16 december 2014, 11:53:24 »
Afgelopen beurs in Houten nog weer even staan kijken bij Markenburg. Mooi seinhuisje hadden ze staan, met open ramen. En dat vraagt dan dus ook om een inrichting.
Nu heb ik al wel een seinhuisje al ben ik er nog niet helemaal over uit of ik deze ook ga gebruiken.
Maar de inrichting was wel iets dat me aansprak. Dus deze meegenomen.

Gisteravond eens even begonnen met de bouw van dit model. Blijken er 2 in de set te zitten. 1 heb ik er gebouwd, de ander is voor een andere avond:



Als eerste de onderdelen zoals die in de set zitten. Mooi stak ziet het er allemaal uit. Een mesje is nodig om het laatste stukje nog door te snijden. En daarvoor maar even een heel nieuw mesje gepakt.

Vervolgens voorzichtig de onderdelen er uitsnijden. Om niet alles kwijt te raken haal ik er dat uit wat nodig is.
Om te beginnen het hoofd gedeelte. 2 poten en het raamwerk waar de hendels in moeten. Deze kunnen vervolgens in elkaar geschoven worden. Druppeltje lijm er tussen zodat ze vast zitten:


Vervolgens moeten de kleine onderdelen voor de hendels er af. Eerst 2 delen die op elkaar geplakt moeten worden en de wielen zijn waarmee we de wissels kunnen omzetten.:


Ziet er heel mooi uit zo in karton, maar is ook heel gevoelig voor beschadigingen. Zeker de kleine ronde openingen.
Ook hier weer iets lijm ertussen en ze dan per 2 op elkaar plakken.
Om de juiste steeds bij elkaar te houden heb ik er niet al te veel tegelijk uitgehaald, maar steeds per 4 verwerkt.
Uiteindelijk had ik er dus 8 klaar. Blijkt er maar ruimte te zijn voor 7 stuks:).
1 reserve dus per set. Dus totaal heb je 2 reserve mocht er wat kapot gaan.

Deze vervolgens in het raamwerk geplaatst en weer voorzichtig met een druppeltje lijm vast gezet:


Op de foto werd vervolgens ook duidelijk dat er toch wat beschadigd was. En alles nog niet recht zat. Dus nadat ik de foto's op de computer had gezet nog even het eind product wat bewerkt zodat het allemaal toch wel (redelijk) recht zit, en de beschadigingen zo goed mogelijk gerepareerd.

De volgende handeling was om de hendels voor het omzetten ook te plaatsen. Ook hier weer een extra per set.
Voor de afwisseling hebben we er wat naar boven geplaatst, en wat naar beneden. Van achter door de uitsparing steken, en vervolgens met een druppeltje lijm vast zetten.


Het handigst was dit om het geheel plat te leggen en ze dan voorzichtig door de uitsparingen te prikken. In eerste instantie hield ik het in mijn handen vast, maar dan vielen ze er volledig doorheen. Door het neer te leggen kon dat niet, kwamen ze mooi te zitten en kun je makkelijk een druppeltje lijm aanbrengen.

Vervolgens moest er nog een kast boven op aangebracht worden. Deze bestond uit een voorkant met bewerking, en 2 stukjes die je er achter kon plakken. Eventueel is ook hier nog een derde versie van beschikbaar.

Ook 2 zijkanten er langs, en een afwerking er boven op.


Als afsluiting kan er vervolgens een railplan naast geplaatst worden. Dit heb ik (nog) niet gedaan.
Wil nog kijken of ik daarvoor niet een plan kan maken die overeen komt met mijn railplan.

En zit er nog over de denken om de uiteinden van de handels van een kleurtje te voorzien. Wat ik er van weet/gezien heb is dat ze of van rood of blauw zijn voorzien. Of gewoon metaalkleur. Waarschijnlijk van het vele vastpakken waarbij de kleun er intussen af is. Maar of dat echt nog is?

Nu de tweede nog. Na de eerste weet ik waar ik op moet letten. Dus die moet nog mooier kunnen worden :).
En dan nog eens kijken waar ze op de baan kunnen. Bedoeling is natuurlijk als interieur van een seinhuisje. Maar het is wel zonde om ze ergens weg te zetten waar ze bijna niet meer te zien zijn. Dus moet wel een seinhuisje hebben met goede open ramen. Of misschien gewoon open ergens op het perron met een afdakje er boven?

Dan kunnen we ook draden trekken van deze hendels naar de verschillende wissels.
Al met al een leuk project. Als ze een plaats op de baan hebben komt ook daar misschien nog wel een foto van langs.

Je hebt ook weinig nodig voor het maken van dit model. Een snij mat is wel handig, een scherp mesje, beetje lijm, en een pincet kan behulpzaam zijn.

Groet,
Roelco


HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 405
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: bouwen van inrichting van seinhuis.
« Reactie #1 Gepost op: 16 december 2014, 12:11:10 »
Hoi Roelco,

ik ben benieuwd naar dit seinhuisje; ik ben nog op zoek naar zo'n seinhuisje om mijn toekomstige baan te verfraaien, maar ik weet niet of een kartonnen versie net zo'n uitstraling zal hebben als een kunststoffen exemplaar. Het wordt deze zeker: http://www.markenburg.nl/nl/klokkenlaan/282-seinhuis.html?

Welke lijm kun je hiervoor het beste gebruiken?

Groetjes,

Hans.

HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: bouwen van inrichting van seinhuis.
« Reactie #2 Gepost op: 16 december 2014, 12:43:12 »
Dat is inderdaad het seinhuisje dat ze er bij hadden staan. Ik heb die daar in mijn hand gehad, en die ziet er toch wel heel mooi uit hoor. En als je die goed neer zet heb je inderdaad een mooi zicht op het interne.

Zelf heb ik al een andere seinhuis, of eigenlijk meerdere. Of ik die ook allemaal ga gebruiken is nog even de vraag.
Deze heb ik wel in gebruik:


Maar die staat te ver weg om deze bediening mooi zichtbaar in te zetten.
Bij mijn doorgaand station heb ik een kleiner gebouw staan. Eentje die je wel ook goed kunt zien omdat je er vlak bij kunt staan. Maar of de bediening daarin mooi naar voren gaat komen is ook nog even de vraag. ( zo geen foto van kunnen vinden )

Anders komen ze of los op de baan te staan, of ik moet nog een keer opzoek naar een ander, en dan is die van die link misschien best een goede optie. Heeft een mooie inkijk, zeker als je er wat verlichting in aanbrengt.

Groet,
Roelco

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 405
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: bouwen van inrichting van seinhuis.
« Reactie #3 Gepost op: 16 december 2014, 14:19:22 »
Ik hou deze draad in de gaten; ziet er veelbelovend uit!

Welke lijm gebruik je om het in elkaar te zetten?

Groetjes,
Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: bouwen van inrichting van seinhuis.
« Reactie #4 Gepost op: 16 december 2014, 15:07:57 »
Sorry Hans,

had ik er ook gelijk bij willen vermelden. In de handleiding staat als tip (hout)lijm
Ik heb deze eerste versie gedaan met witte houtlijm. Een druppel naast mijn werk. Dan met een kleine schroevendraaier die aanbrengen op de plaats waar ik die hebben wil. Dat werkt op zich goed. Lijm lijkt mooi onzichtbaar op te drogen. Maar het eind resultaat moet ik vanavond eens bekijken.

Roelco

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 405
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: bouwen van inrichting van seinhuis.
« Reactie #5 Gepost op: 16 december 2014, 15:11:06 »
No problemo!  ;)

Ik ben benieuwd naar je bouwverslag (en helemaal naar het eindresultaat).

Groetjes,
Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!