Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 22:33:13
losse onderdelen door Casmir
Vandaag om 22:32:44
Piko blauwe 1000 door Charles_
Vandaag om 22:20:32
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:15:38
Lodewickshaven door Sikko
Vandaag om 22:09:57
Esu 51820 SwitchPilot v2 door maartenvdb
Vandaag om 22:09:40
Minibaan Visserskaai H0 door Eric B
Vandaag om 22:09:39
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:08:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frans
Vandaag om 21:56:22
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door Tedo
Vandaag om 21:32:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 21:04:58
Cranicher Altbahn door NS264
Vandaag om 19:29:28
Terschellinger Spoor door Michiel2
Vandaag om 19:12:03
Wat is dit voor component door 008200
Vandaag om 19:03:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:33:19
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Rob Ellerman
Vandaag om 18:32:58
Geluid Piko 1000 groen door Luc2000
Vandaag om 17:35:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Charles_
Vandaag om 17:13:05
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 16:51:43
Mijn geweatherde modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:33:42
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Hasenwald
Vandaag om 16:26:42
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 16:17:51
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 16:00:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:47:22
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 14:54:23
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 14:34:35
Welke kleur groen voor NS bovenleidingportalen door grove den
Vandaag om 14:15:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:44:05
Baanonderbreking Trix door wielke
Vandaag om 13:29:46
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 12:41:23
  

Auteur Topic: 2 aparte banen met elkaar verbinden?  (gelezen 5053 keer)

Manx

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
2 aparte banen met elkaar verbinden?
« Gepost op: 10 December 2014, 22:34:52 »
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar kom er als onwetende beginner niet uit.

Is het mogelijk om 2 aparte analoge gelijkstroom banen (elk met een trafo) met elkaar te verbinden? Op baan 1 trafo 1 gebruiken en op baan 2 trafo 2. Op baan 1 de loc in het rangeerstation zetten en dan de loc uit baan 2 naar baan 1 sturen. Kan zoiets?
« Laatst bewerkt op: 10 December 2014, 22:41:13 door Manx »
Gert

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: 2 aparte banen met elkaar verbinden?
« Reactie #1 Gepost op: 10 December 2014, 22:45:49 »
Ja, dat kan. Wel de banen elektrisch van elkaar scheiden (met bijvoorbeeld kunststof isolatierailverbinders op de scheiding) en zorgen dat  de rijrichting op beide banen hetzelfde is op 't moment dat de trein van het ene naar het andere gebied rijdt.
Reinier

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 342
Re: 2 aparte banen met elkaar verbinden?
« Reactie #2 Gepost op: 10 December 2014, 22:53:06 »
Ja hoor, zo heb ik vroeger ook gereden. (Niet echt met twee banen, maar met twee ovalen binnen elkaar)
Er is alleen een gevaar waar je goed rekening mee moet houden: houd de twee banen goed geisoleerd en voorkom dat de twee trafos tegen elkaar in werken (bijvoorbeeld wanneer een trein contact maakt met beide banen en daardoor er 1 elektrisch circuit van maak).

Het veiligst maak je je rangeer spoor lang genoeg dat je trein er in het geheel in kan en geisoleerd is van beide banen.
Vervolgens neem je een dubbele wisselschakelaar en verbind je dit spoor met een baan tegelijk.

Je kunt de verbinding tussen twee banen ook zien als een variant op het keerlus probleem. Daar zijn diverse automatische schakelingen voor die je kunt gebruiken.

Manx

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: 2 aparte banen met elkaar verbinden?
« Reactie #3 Gepost op: 10 December 2014, 23:25:13 »
Bedankt Reinier & Jeroen

(...)Vervolgens neem je een dubbele wisselschakelaar en verbind je dit spoor met een baan tegelijk(...)

Sorry, dit begrijp ik niet. Hoe ziet dit er dan uit?
Gert

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 342
Re: 2 aparte banen met elkaar verbinden?
« Reactie #4 Gepost op: 11 December 2014, 02:00:30 »
Ik bedoel een schakelaar waarmee je beide rangeer spoorstaven tegelijk schakeld. Of beiden naar baan 1 of beiden naar baan 2.
Als je zeker weet dat je trafos netjes gescheiden zijn (zijn ze meestal wel, maar pas op dat je nergens per ongeluk een mooie lus via aarde maakt) kun je ook met een enkele schakelaar werken en maar 1 railstaaf onderbreken.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3318
Re: 2 aparte banen met elkaar verbinden?
« Reactie #5 Gepost op: 11 December 2014, 04:52:03 »
Dag Manx,

Ik heb zo'n schakeling op mn huidige analoge baan toegepast. De rangeersporen zijn volledig geïsoleerd van de hoofdbaan en worden met trafo 2 aangestuurd. Ik heb daarbij als extra optie 2 gewone lichtschakelaars tussen gezet waarmee ik naar keuze trafo 1 of trafo 2 het rangeerterrein kan aansturen. Het komt wel eens voor dat een trein het station niet via het hoofspoor kan passeren en moet uitwijken naar de route via het rangeerterrein. In dat geval schakel ik de aansturing met de lichtschakelaars om van trafo 2 naar trafo 1.

In de foto zie je tussen de trafo's de lichtschakelaars zitten. Tis een oplossing van een betonboer, maar t werkt...


Tschuss Genossen

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: 2 aparte banen met elkaar verbinden?
« Reactie #6 Gepost op: 11 December 2014, 06:57:56 »
Jongens, niet zo moeilijk! Dat zijn al met geavanceerde oplossingen. Het is maar gelijkspanning. Gewoon trafo 1 aan baan 1 en trafo 2 aan baan 2. Op de grens tussen de twee banen moet je er voor zorgen dat de twee banen gescheiden zijn. Makkelijk dat dit met geïsoleerde railschoentjes. Wel je van de ene van naar de ander zet nu in beide delen de rijregelaar ongeveer gelijk en gaan. Blijft de loc staan op het moment dat deze over de scheiding gaat zien de draden van een trafo omgedraaid, deze wisselen.

Dit is echt de basis die ook in de verschillende boekjes van de verschillende fabrikanten wordt uitgelegd. Kamer dat hiervan niets in de encyclopedie staat.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27005
    • Pagina van klaas
Re: 2 aparte banen met elkaar verbinden?
« Reactie #7 Gepost op: 11 December 2014, 10:35:50 »
Op onze clubbaan doen we dit al jaren. Bloksysteem met vaste spanning op de hoofdbaan en binnen de stations en rangeerterreinen een eigen trafo.
Zorgen dat de rijrichting gelijk staat, en gaan met die banaan.

Je kunt alleen problemen krijgen met sommige locs met diagonale stroomafname. B.v. Lima locs, die nemen stroom af linksvoor en rechts achter. Als dan het voorste draaistel op de ene trafo staat en het achterse op de andere, dan is er geen gesloten circuit meer en valt de loc stil.
De botte oplossing is: zo hard rijden dat hij over de stroomloze situatie heen schiet.
De elegante oplossing: aan één zijde de spoorstaven niet isoleren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Manx

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: 2 aparte banen met elkaar verbinden?
« Reactie #8 Gepost op: 11 December 2014, 23:24:27 »
Bedankt voor jullie reacties. Het is me duidelijk.
Gert

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: 2 aparte banen met elkaar verbinden?
« Reactie #9 Gepost op: 12 December 2014, 09:35:31 »
Ik heb tussen mijn 2 omlopen de overloopwissels en de sporen richting het rangeerterrein voorzien van isolerende lassen. Daardoor is het voor mij zelfs mogelijk om de binnenste omloop, die tussen de buitenomloop en het rangeerterrein zit, digitaal te laten rijden terwijl de buitenomloop en het rangeerterrein analoog rijden.

Kwestie van de binnenomloop omschakelen van aansturing door de trafo naar aansturing via de Multimaus.
Uiteraard wel zorgen dat het park rijdend materieel om de binnenomloop digitaal kan rijden en alleen de (dure dubbele drieweg) schakelaar omzetten als de stroom naar trafo's en Multimaus uitgeschakeld is dmv de hoofdschakelaar/noodstop. En uiteraard opletten dat de wissels niet naar de overloopsporen leiden.

Groet Peter,

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • ***
Re: 2 aparte banen met elkaar verbinden?
« Reactie #10 Gepost op: 12 December 2014, 09:46:11 »
Mijn oude analoge baan bestond uit drie banen en een rangeer terrein. Die waren gewoon gescheiden door kunststof raillassen op de overgangen. Vaak zelfs tussen de twee wissels in. Je kon zo op elke baan twee treinen laten lopen en nog rangeren. De treinen liet je dan in het station stoppen door de rail daar ter plekke met een schakelaar te onderbreken, de kon de tweede trein (snellere) via het inhaalspoor passeren en kon het zo weer een aantal rondjes door kachelen (y). Verder kon je tussendoor op je "gemak" rangeren ;D. Ging altijd prima (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).