Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
De (3d) knutsels van Ronald. door Jelmer
Vandaag om 09:51:28
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
  

Auteur Topic: BNLS-Module: "O Mosella"  (gelezen 20132 keer)

Lijster

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: BNLS-Module: "O Mosella"
« Reactie #30 Gepost op: 18 maart 2015, 14:18:02 »
Hallo Allemaal,

Hartelijk dank voor alle complimenten over het dak!
Dat was 3 weken lang leitjes plakken en ik ben dus wel even aan iets anders toe. Dus ik heb de bouw van de Weinstube even stop gezet voor wat onderzoek- en probeerwerk, want wat heb ik aan een Weinstube, als ik er geen plek voor is. Bovendien moet ik even naar Wapstad om wat kozijnenmateriaal aan te schaffen.

Ik ben aan de gang gegaan om een slag nauwkeuriger te onderzoeken hoe de bak er straks uit gaat zien. Daarbij is de oppervlakte  maatgevend, maar ook de hoogte van belang. Er moet immers “gezakt” worden, maar hoeveel? Ik ben dus naar de bouwmarkt gereden om een plaatje MDF te halen en daar ben ik mee aan de gang gegaan om van mijn bak een model op halve grootte te maken. Had natuurlijk ook van een paar oude kartonnen dozen gekund, maar ik heb gekozen voor iets stevigers. Het zagen is tenslotte geen enkel probleem omdat ik over een elektrische figuurzaag beschik. Die moest wel overuren maken, maar ik ben blij dat ik het zo gedaan heb. Ik heb namelijk naast het inzicht dat ik wilde hebben, meteen een plek om te proberen om bergen te maken, tunnelingangen, water, wegen enz. Herbruikbaar dus!

Over het resultaat….
Ik heb in de hoogte drie niveaus: de rivier, de autoweg en het spoor. Ik ben begonnen met het spoor omdat ik daar aan de forum voorschriften gebonden ben. Afspraken voor de modulebaan nog eens goed bestudeerd, NEM-normen gedownload en doorgenomen en daarna aan de gang gegaan om het spoor en het bovenste vlak van de brug uit te tekenen en als vlak te zagen. Daarna de autoweg, waarbij ik gebonden ben aan de brug. En tot slot bleef het rivier niveau dus over. Die drie niveaus heb ik daarna boven op elkaar gelegd en ben ik toen op niveau gaan brengen. Dus doorvaarhoogte en hoogte van de brug vastgesteld. Tot slot de zaak in elkaar gelijmd en hier en daar een likkie verf en wat klei aangebracht. Ik ga hier nog een poosje mee door om wat verschillende technieken te proberen en te oefenen. Daarna pak ik de Weinstube weer op om daar de kozijnen voor te gaan maken.

Bis zum nächsten Mal,
Ed







zonder probleem heb je geen oplossing nodig

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module: "O Mosella"
« Reactie #31 Gepost op: 18 maart 2015, 14:39:03 »
Gaaf!!! (y)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-Module: "O Mosella"
« Reactie #32 Gepost op: 18 maart 2015, 15:53:50 »
Moeten er faller-autootjes over de weg rijden?
Dan snap ik de tunnel rechtsvoor.
Zo niet, dan kun je de weg stomp op de voorkant laten eindigen. Lijkt het net of de weg de contouren van de heuvel volgt.

ziet er wel gaaf uit zo.
Tschüß
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module: "O Mosella"
« Reactie #33 Gepost op: 18 maart 2015, 16:08:22 »
De autoweg bochtjes zijn wel erg haaks idd. wat flauwer is wellicht natuurlijker/mooier.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: BNLS-Module: "O Mosella"
« Reactie #34 Gepost op: 18 maart 2015, 18:31:43 »
Indrukwekkend!

Zo'n mock-up is toch wel erg handig.  (y)

Zo op het eerste gezicht lijkt de verhouding tussen de hoogte en de breedte een beetje zoek te zijn. Of komt dit overeen met het beeld dat op probeert te roepen? Dan heb ik niks gezegd, natuurlijk  ;D

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module: "O Mosella"
« Reactie #35 Gepost op: 18 maart 2015, 20:50:22 »
Heb je nou een boot in de rivier liggen?

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: BNLS-Module: "O Mosella"
« Reactie #36 Gepost op: 18 maart 2015, 21:06:53 »
Nee joh, een vliegtuigromp.....

Morgen ook eens een mock-up maken, benieuwd of het past wat ik wil.
Word een vormelijk geheel, ben benieuwd naar de kleur invulling.
Mvh Steef

Lijster

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: BNLS-Module: "O Mosella"
« Reactie #37 Gepost op: 05 april 2015, 09:49:18 »
Als het niet kan zo als het moet, dan moet het zoals het kan…….

Beste mede-modelleurs,

In de afgelopen weken ben ik flink in de weer geweest met een mock-up van wat ik nu eigenlijk wil gaan maken. Doel: inzicht krijgen in volumegebruik van de bak voor het plan dat ik gemaakt had. Dit ging een hele tijd precies volgens het idee dat ik in mijn hoofd had zitten en dat ik als plattegrond in mijn allereerste post getekend had. Het liep gladjes voor de brug en de berg aan de rechterzijde. Het resultaat daarvan is op de foto van mijn vorige post te zien.

@Hendrik Jan:
Jij vroeg of er misschien Faller auto’s moeten gaan rijden. Ik had dat daar nooit aan gedacht, maar hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik er voor ga voelen. Ik ben er in ieder geval rekening mee gaan houden en rechts kunnen ze zeker via de BB rijden.

@Tjalling:
Jij gaf aan dat het misschien wat stijl was. Dat klopt en voor die linkse berg was dat ook helemaal de bedoeling. Dat is uiteindelijk de schaduwzijde, dus daar hoeven geen wijnvelden te komen. Dus rots tot aan het water, en alleen een autoweg er op.
Oorspronkelijk had ik er geen rekening mee gehouden om auto’s te laten rijden. Maar als ik dat wel wil, moeten die auto’s wel over de brug kunnen rijden en dan ook aan die kant een rondje kunnen maken. Dus ook daarmoeten ze naar de BB en daar had ik geen weg voor gepland. Omdat ook het spoor die kant op moet, is het logies een autotunnel naar de BB links te maken en daarboven dan het spoor.

Wat ik zeker onderschat had in mijn platte ontwerp was de benodigde hoogte en daarmee de steilheid van de berghellingen. Om voldoende ruimte voor een dorp te houden, moet het wel wat steiler worden dan verwacht met natuurlijk als resultaat dat ik daardoor daar geen wijnberg kan maken. En juist die wijnberg is zo essentieel voor een Moezelbeeld. Dat heb ik dan weer opgelost door ook het spoor een tunnel in te laten gaan, waardoor ik bovenop een flinke wijnberg kan maken.

Al met al is ook het dorp wat kleiner uitgevallen. Ik kan de Weinstube kwijt daarnaast ook nog een flink Ferienhaus, beide essentieel in het Moezellandschap. Daarnaast lukt het misschien om nog een oude Fährturm te plaatsen, maar dat zie ik nog wel. Tot slot kan er boven in de wijnberg misschien nog wel een kapelletje. Zoniet, dan moet dat op het achterdecor terecht komen.
Ondanks dat ik heel wat compromissen heb moeten sluiten, ben ik wel happy met het resultaat. Het geheel geeft een leuk “doorkijkje” het Moezeldal in, met een wijngaard links van het dorp en boven op de berg.

Wat de technieken betreft voor deze mock-up: daar heb ik eigenlijk geen foto’s van gemaakt, dat komt wel als ik definitief ga bouwen. Maar voor de rechter berg heb ik kippengaas, papier maché en gips gebruikt en daarna gekleurd door met een sponsje te deppen. De berg links eveneens kippengaas, maar in plaats van de papier maché heb ik keukenpapier in een dun gipspapje gedoopt. Gaat ook prima!

Ik heb met veel plezier dit hele ding gemaakt en ben er erg blij mee. Ik heb er vooral veel van geleerd. Bovendien heb ik aan aardig wat technieken kunnen proeven en dat is waar ik nu mee verder ga. Ik ben van plan de “Hollands Bouwwerk techniek” te gaan proberen voor het Ferienhaus. Ik wil wat waterproeven gaan doen en ik heb wat verschillende zakjes groene zooi gehaald voor boom, mos en gras en beplanting om ook daar wat ervaring mee op te gaan doen. En ik wil ook nog een boot bouwen. Ik was eerst van plan om daarvoor een kit bij Artitec te kopen, maar hoe meer ik er over nadenk, hoe groter de uitdaging wordt om ook die als zelfbouw te maken. Daarna zal ik dan echt een keer “aan de bak” moeten, maar dat wordt zeker pas najaar of wie weet pas volgend jaar.

Viel Spaß,
Ed












zonder probleem heb je geen oplossing nodig

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: BNLS-Module: "O Mosella"
« Reactie #38 Gepost op: 05 april 2015, 14:45:44 »
Sowee Ed, wat een gedetailleerde mockup.
Ga je nou ook zo ver dat je een N-spoor basisset aanschaft? Die past er precies in, qua schaal 😃
Bye
Jan
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module: "O Mosella"
« Reactie #39 Gepost op: 05 april 2015, 19:26:27 »
Zeg Ed,

Je hebt nog geen bak als ik het goed heb. Als je je bak nu eens wat dieper maakt. Dus ipv 56cm 65cm oid. Helpt dat dan voor minder steile bergen, waardoor je originele plan weer past?

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-Module: "O Mosella"
« Reactie #40 Gepost op: 09 april 2015, 19:00:33 »
Dat kan wel problemen geven als we rug-aan-rug opgesteld staan, zoals in Rijswijk en op Houten Digitaal...
Lijkt me iets om nog even over na te denken.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module: "O Mosella"
« Reactie #41 Gepost op: 09 april 2015, 19:08:43 »
Dat is een goed punt HJ. Even over brainstormen zaterdag.

Lijster

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: BNLS-Module: "O Mosella"
« Reactie #42 Gepost op: 09 april 2015, 19:42:48 »
Laten we zaterdag eerst maar eens naar de mock up kijken.....

Gr. Ed
zonder probleem heb je geen oplossing nodig

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-Module: "O Mosella"
« Reactie #43 Gepost op: 11 april 2015, 20:20:58 »
Leuk om je mock-up vandaag in het echt te zien (y)

Zoals vandaag al gezegd; die 2 autotunnels rechts hoeven niet per sé: je kunt ook alleen de voorste behouden en de auto's in de BB laten keren. Over de weg aan de linkerkant denk ik ook nog na. Het zou logisch zijn die weg op één of andere manier met het dorp te verbinden, dan heeft de weg meteen een logische bestemming. Leuk ontwerp verder, die brug is natuurlijk een prachtontwerp.

Ik maak me wel zorgen om het spoorverloop: het is een behoorlijke slinger opeen klein oppervlak. Daarmee zit je op het randje van wat technisch nog kan. Ik zou proberen de boogstralen wat ruimer aan te houden, om problemen te voorkomen.

Het zijn maar wat gedachten
groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-Module: "O Mosella"
« Reactie #44 Gepost op: 11 april 2015, 20:31:53 »
Aanvulling:
een schetsje, dat mijn idee kan verduidelijken.


De rode klodders zijn autoweg.
Van rechts naar links:
-autokeerlus in de BB-moet kunnen op je eigen 30cm
-de brug
-de weg draait vanaf de brug naar links en naar beneden, het dorp in
-onder de brug door en...
-uit het zicht, onder de berg is de linker keerlus voor de auto's.
- de weg linksvoor heb ik nog ingetekend vanwege de poort die je graag wou aanbrengen.

Wordt een beetje stoeien met de hoogtes, maar het zou moeten kunnen.

Tot slot; de S-bocht in het spoor links, in de tunnel. Dat is dus een potentiële probleemplek.
Dat zul je dus heel goed moeten testen, met het meest ontsporingsgevoelige treintje dat je hebt. En daarna met de moeilijkste treinen van je mede-modulisten.

voor wat het waard is. Het is ter inspiratie.
tschüß
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly