Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Led verlichting knippert door Luc2000
Vandaag om 11:44:33
De wijntrein door Scratchbuilt
Vandaag om 11:30:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ben
Vandaag om 11:24:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 10:55:16
Roco wagon openen door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:46:06
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 10:06:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 07:51:33
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
02 October 2025, 21:44:19
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
02 October 2025, 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
02 October 2025, 19:43:13
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
02 October 2025, 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
02 October 2025, 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
02 October 2025, 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
02 October 2025, 18:23:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
02 October 2025, 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
02 October 2025, 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
02 October 2025, 15:51:21
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
02 October 2025, 12:33:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 October 2025, 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
02 October 2025, 10:36:45
  

Auteur Topic: Fulgarex motor aansluiten op engelswissel (schaal N)  (gelezen 1451 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Fulgarex motor aansluiten op engelswissel (schaal N)
« Gepost op: 20 September 2007, 08:49:13 »
Hallo,

Ik ben bezig in schall N om mijn wissels om te bouwen van de fabrieks aandrijving naar een Fulgarex motor gestuurde aandrijving. Gewone en 3 wegwissels lukken al, echter met het engelswissel heb ik wat problemen. Het probleem is dat ik beide tongen niet verbonden
krijg (Groene lijn in afbeelding). Dit moet een stevige verbinding zijn daar hiermee de beide tongen bewogen worden, maar tevens elektrisch geisoleerd, daar de beide tongen aan de verbinding een verschillende voeding hebben.

Wie heeft er suggesties, waarmee ik verder kan.

Groeten,

Gerard van der Sel
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26809
    • Pagina van klaas
Re: Fulgarex motor aansluiten op engelswissel (schaal N)
« Reactie #1 Gepost op: 20 September 2007, 19:12:23 »
Even een paar vraagjes om het beeld helder te krijgen.
Wat voor wissel is dat?
Waarom zitten er maar 4 tongen in? (een engels wissel heeft normaal 8 tongen)
Zitten die tongverbindingsstangen er dan nog niet in?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Fulgarex motor aansluiten op engelswissel (schaal N)
« Reactie #2 Gepost op: 21 September 2007, 08:25:02 »
Klaas,

Het is een N engelswissel, merk fleischmann. Veel engelsewissels  in schaal N hebben deze constructie. De tong stuurt hier actief de trein een bepaalde kant op.

Tongverbindingsstangen:
Er zit een schuif onder het wissel dat er voor zogt dat de tongen of alle 4 tegen de rail liggen (kruis) of van de rail af staan (gebogen stand engelswissel).
Diit schuifje bedient alle 4 de tongen, en ik wilde graag naar twee tongen.

Groeten,

Gerard.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26809
    • Pagina van klaas
Re: Fulgarex motor aansluiten op engelswissel (schaal N)
« Reactie #3 Gepost op: 21 September 2007, 23:52:02 »
Aha, het is dus een z.g. schaarbeweging, waarbij je kiest tussen beide rechte rijwegen of beide kromme rijwegen.
En die wil je ombouwen naar een parallelbeweging, daarbij is er steeds maar 1 rijweg mogelijk.
Ik heb eigenlijk geen idee van de constructie van die dingen. Zitten er misschien per kant twee schuifbielsen in die je kunt koppelen zodat ze dezelfde kant op bewegen in plaats van tegengesteld?
Op dit moment ben ik eigenlijk even overvraagd. Als er niemand komt met een briljant idee kan ik volgende week op de club eens kijken of er ergens zo'n wissel rondslingert.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MRP_Peter

  • Gast
Re: Fulgarex motor aansluiten op engelswissel (schaal N)
« Reactie #4 Gepost op: 22 September 2007, 06:01:03 »
@ Klaas: Dergelijke engelse wissels zijn verkrijgbaar in de treinenzaken,doch Fleischmann heeft dergelijke wissels niet.
Het ons bekende Peco heeft dergelijke engelse wissels wel,deze werken volgens een dergelijk principe, maar goed, Peco past niet echt goed bij Fleischmann denk ik, tenzij je van ' sleutelen ' aan de wissels houdt om alles goed passend te krijgen.


Met vriendelijke groet,

Peter.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26809
    • Pagina van klaas
Re: Fulgarex motor aansluiten op engelswissel (schaal N)
« Reactie #5 Gepost op: 22 September 2007, 08:03:58 »
Peter,

ik denk dat er inderdaad behoorlijk aan dit wissel gesleuteld moet worden om de schaarbeweging te verbouwen tot een parallelbeweging.
Aanvankelijk was ik te veel uitgegaan van de constructie van H0-wissels met een schaarbeweging, maar kennelijk zit een N-wissel heel anders in elkaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.