Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Tjalling
Vandaag
om 16:27:55
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
Ronald69
Vandaag
om 16:06:19
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
Rick
Vandaag
om 16:03:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Frits C
Vandaag
om 15:48:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Rick
Vandaag
om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:02:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
dh3201
Vandaag
om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR
door
VAM65
Vandaag
om 13:34:11
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 13:30:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
hmmglaser
Vandaag
om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
door
defender
Vandaag
om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik
door
defender
Vandaag
om 12:45:24
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
sncf231e
Vandaag
om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen.
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2
door
Huup
14 August 2025, 15:59:06
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Fulgarex motor aansluiten op engelswissel (schaal N)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Fulgarex motor aansluiten op engelswissel (schaal N) (gelezen 1434 keer)
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Fulgarex motor aansluiten op engelswissel (schaal N)
«
Gepost op:
20 September 2007, 08:49:13 »
Hallo,
Ik ben bezig in schall N om mijn wissels om te bouwen van de fabrieks aandrijving naar een Fulgarex motor gestuurde aandrijving. Gewone en 3 wegwissels lukken al, echter met het engelswissel heb ik wat problemen. Het probleem is dat ik beide tongen niet verbonden
krijg (Groene lijn in afbeelding). Dit moet een stevige verbinding zijn daar hiermee de beide tongen bewogen worden, maar tevens elektrisch geisoleerd, daar de beide tongen aan de verbinding een verschillende voeding hebben.
Wie heeft er suggesties, waarmee ik verder kan.
Groeten,
Gerard van der Sel
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26709
Re: Fulgarex motor aansluiten op engelswissel (schaal N)
«
Reactie #1 Gepost op:
20 September 2007, 19:12:23 »
Even een paar vraagjes om het beeld helder te krijgen.
Wat voor wissel is dat?
Waarom zitten er maar 4 tongen in? (een engels wissel heeft normaal 8 tongen)
Zitten die tongverbindingsstangen er dan nog niet in?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re: Fulgarex motor aansluiten op engelswissel (schaal N)
«
Reactie #2 Gepost op:
21 September 2007, 08:25:02 »
Klaas,
Het is een N engelswissel, merk fleischmann. Veel engelsewissels in schaal N hebben deze constructie. De tong stuurt hier actief de trein een bepaalde kant op.
Tongverbindingsstangen:
Er zit een schuif onder het wissel dat er voor zogt dat de tongen of alle 4 tegen de rail liggen (kruis) of van de rail af staan (gebogen stand engelswissel).
Diit schuifje bedient alle 4 de tongen, en ik wilde graag naar twee tongen.
Groeten,
Gerard.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26709
Re: Fulgarex motor aansluiten op engelswissel (schaal N)
«
Reactie #3 Gepost op:
21 September 2007, 23:52:02 »
Aha, het is dus een z.g. schaarbeweging, waarbij je kiest tussen beide rechte rijwegen of beide kromme rijwegen.
En die wil je ombouwen naar een parallelbeweging, daarbij is er steeds maar 1 rijweg mogelijk.
Ik heb eigenlijk geen idee van de constructie van die dingen. Zitten er misschien per kant twee schuifbielsen in die je kunt koppelen zodat ze dezelfde kant op bewegen in plaats van tegengesteld?
Op dit moment ben ik eigenlijk even overvraagd. Als er niemand komt met een briljant idee kan ik volgende week op de club eens kijken of er ergens zo'n wissel rondslingert.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
MRP_Peter
Gast
Re: Fulgarex motor aansluiten op engelswissel (schaal N)
«
Reactie #4 Gepost op:
22 September 2007, 06:01:03 »
@ Klaas: Dergelijke engelse wissels zijn verkrijgbaar in de treinenzaken,doch Fleischmann heeft dergelijke wissels niet.
Het ons bekende Peco heeft dergelijke engelse wissels wel,deze werken volgens een dergelijk principe, maar goed, Peco past niet echt goed bij Fleischmann denk ik, tenzij je van ' sleutelen ' aan de wissels houdt om alles goed passend te krijgen.
Met vriendelijke groet,
Peter.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26709
Re: Fulgarex motor aansluiten op engelswissel (schaal N)
«
Reactie #5 Gepost op:
22 September 2007, 08:03:58 »
Peter,
ik denk dat er inderdaad behoorlijk aan dit wissel gesleuteld moet worden om de schaarbeweging te verbouwen tot een parallelbeweging.
Aanvankelijk was ik te veel uitgegaan van de constructie van H0-wissels met een schaarbeweging, maar kennelijk zit een N-wissel heel anders in elkaar.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Fulgarex motor aansluiten op engelswissel (schaal N)