Ik ben nog behoorlijk "groen" als het gaat om digitale sturing, ik probeer alleen mee te denken en hoop dat er dan (zo als nu) een ervaren rot in springt om mij op mijn (denk)fouten te wijzen. Is voor mij (ook) erg leerzaam !
En aan de andere kant moet ik bekennen dat ik het soms wel wat direct en bot breng, waarvoor mijn excuses
Hmm, dat het een kraan is heb ik inderdaad een beetje over het hoofd gezien. Overigens kan het geen kwaad om de lastregeling wel in te schakelen, anders wordt de sturing bijna puur analoog. De lastregeling zal denk ik toch zorgen voor een gelijkmatiger loop. Daarnaast is de lastregeling vaak ook verantwoordelijk voor een vloeiend starten en afremmen van de motor. Iets dat me met een modelbouwkraan wel zo realistisch lijkt om bij de hand te hebben.
Diodes zijn een aardige methode om een spanningsval te maken. 20 stuks lijkt mij persoonlijk wat overdreven, met een Volt of 7-8 (10-12 diodes) kom je al een heel eind.
Zoals gezegd gebruik ik zelf ook een 8 Volt motortje in een stoomlokje en dat gaat prima.