Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:22:27
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Karst Drenth
Vandaag om 15:16:56
Uhlenbrock Intellibox 3 door GertW
Vandaag om 15:15:18
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Joz
Vandaag om 15:13:44
Modelspoorbaan van Einte door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:00:54
iTrain baanontwerp door Chris Westerduin
Vandaag om 14:57:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:44:40
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
Vandaag om 14:44:00
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Joz
Vandaag om 14:43:27
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 14:30:18
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 14:23:27
Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 14:14:32
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door VAM65
Vandaag om 14:11:57
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 13:42:33
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 13:38:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:36:35
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door RhB-Mikey
Vandaag om 12:44:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 12:39:50
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:30:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:27:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:48
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:11
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door dh3201
Vandaag om 11:07:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:47:10
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 09:46:49
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 09:36:15
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door MathynK
Vandaag om 09:32:15

Auteur Topic: Marklin seinen gebruiken bij gelijkstroom?  (gelezen 6956 keer)

zuylen

• Offline Offline
Re: Marklin seinen gebruiken bij gelijkstroom?
« Reactie #15 Gepost op: 27 December 2014, 17:13:19 »
Die metalen trein transformatoren waren elektrisch verbonden aan massa. ;) Ik heb er hier ook nog één liggen van Trix. Maar die typen waren niet dubbel geisoleerd in tegenstelling tot de nu moderne dubbel geisoleerde typen. Overigens heb je ook dubbel geisoleerde apparaten die van metaal zijn maar die van constructie toch dubbel geisoleerd zijn.
Maar goed, misschien zijn we afgedwaald van de topic??? Hoe marklin seinen aansluiten?
« Laatst bewerkt op: 27 December 2014, 17:21:45 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 27 December 2014, 17:24:13 »
Wat versta jij onder "massa"?

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 27 December 2014, 17:43:07 »
Ik neem aan dat je mij bedoelt. Massa is bijv de randaarde van je stopcontact. Die is verbonden met een koperen plaat in de grond. De elektriciteitscentrale is ook verbonden met massapunt met de grond. Dus deze zijn dus verbonden.
« Laatst bewerkt op: 27 December 2014, 17:44:50 door zuylen »

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 27 December 2014, 18:54:01 »
Massa is wat jij massa wilt noemen, de rest van de spanningen refereer je hier aan. Je mag alleen maar één massa punt kiezen en dure geld binnen het gehele geïsoleerde deel. Daar buiten kan je weer vrij en andere massa kiezen. Aarde is weer iets los en wordt vaak bij 230v als massa gezien. Dit omdat veel scoops en bench DDM's de aarde vast aan de massa hebben liggen. Bij modelspoor wisselspanning geven symbolen als 0 en 1 eigenlijk niets aan, zeker omdat we in Nederland geen gepolariseerde 230v stekkers in huis gebruiken.

De oude oude Marklin trafo zijn ook gewoon volledig geïsoleerd en denk de Trix trafo's dus ook. Weliswaar niet dubbel maar er zit geen verbinding tussen de primaire en secundaire kant. Massa is dus vrij te kiezen (één per trafo, is alleen referentie punt) en aarde heeft geen enkele referentie met de secundaire kant. De Marklin trafo's hadden niet eens en randaarde stekker.

In het Marklin systeem wordt de B (bruine) aansluiting als massa gezien en bij de seinen werd er dan it gegaan dat deze vis de rails met B verbonden waren voor het licht. Wil je ze dus los gebruiken moet je deze met de stekker (of zelf altijd met een losse draad aan de schroef gedaan) verbinden met de andere klem van de trafo (waar je niet de gele op hebt zitten). Kunt hier ook een losse (of je licht) trafo voor gebruiken om deze te voeden.

Timo

Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #19 Gepost op: 27 December 2014, 19:10:44 »
Die metalen trein transformatoren waren elektrisch verbonden aan massa. ;) Ik heb er hier ook nog één liggen van Trix.
Ik heb hier ook zo'n metalen Trix trafo liggen. Daarvan ligt de behuizing aan aarde, maar dat komt omdat ik dat zelf zo heb gemaakt. Origineel zat er een stekker aan zonder aardcontact, en de behuizing zat nergens aan vast. Ik heb hem zelf aangepast, omdat ik het te onveilig vond.
Verder ken ik ook geen metalen treintrafo's die af fabriek geaard zijn. Die behuizingen liggen allemaal los van alles.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 27 December 2014, 19:26:27 »
Bij mij was dat wel zo. Zit een extra schroef met een gat in. Ik weet niet hoe oud die van jou is. De trafo die ik heb staat nu in het rariteiten kabinet van mijn modelspoorverzameling.Metalen behuizing blijft ondanks aarding niet zo veilig. Mijn stopcontacten hebben niet allemaal aarding. Ik heb geen museum uitstalling van oude producten. Toch vind ik die dingen van vroeger wel wat hebben. Dus maar bewaard.
« Laatst bewerkt op: 27 December 2014, 19:52:52 door zuylen »

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 27 December 2014, 19:57:15 »
Timo: dat is dus precies wat ik bedoel. Je kunt die marklin seinen gewoon aansluiten om maar weer terug op het onderwerp te komen. De lampjes zullen dan ook gaan branden. Bij mij was dat het geval. Overigens begrijp ik de vergelijking van een oscilloscoop en een treintrafo niet. Zijn twee totaal verschillende apparaten. Ik merk ook dat je mijn verhaal niet goed gelezen hebt. We hebben het alleen over Marklin seinen en niet over het Marklinsysteem.
Andre
« Laatst bewerkt op: 28 December 2014, 10:34:51 door zuylen »

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 29 December 2014, 22:18:00 »
Andre, ik heb je hele verhaal prima gelezen.  ;) Jij haalde Trix aan maar deze ken ik niet, ik haalde daarom de welbekende metalen Marklin trafo aan omdat ik deze wel ken en jij over oude metalen trafo's sprak. Mag ik toch wel gewoon Marklin erbij pakken?  ;D

Maar ik pakte de scoop er alleen bij om aan te geven dat dat iets iets waar aarde en massa aan elkaar liggen. In alle modelspoortrafo's die ik ken is dat niet het geval, die hebben geen geaarde stekkers en zijn volledig isoleert. De Trix trafo van jou zou natuurlijk een uitzondering kunnen zijn.

Maar idd, sein aansluiten en gaan. Je moet alleen naast de draden ook een draad aan het frame van het sein hangen via de stekker of de schroef (en omdat het marklin betreft wordt dat gezien als massa). Maar of hoe je de boel nu aansluit bij gelijkspanning maakt niet uit, of je het frame nu aan de plus of de min hangt. Enige wat vast staat is dat je het frame aan de andere polariteit hangt dan de gele draad.

Maar gewoon vrolijk blijven Andre!  ;) Maar tegen iemand zeggen dat hij niet goed leest is niet zo netjes. Fouten maken is menselijk en iemand er met een quote ofzo op wijzen is prima, maar het kan wel wat vrolijker ;D Het jaar is immers bijna afgelopen, de kerst is achter de rug en we kunnen genieten van de Top 2000 ;D

Timo

lokmuis

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 31 December 2014, 19:28:17 »
Ik gebruik een afgevlakte gelijkspanning van ongeveer 18V, heb je het nare gebrom niet van de spoel.
gr Frits
n spoor

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 01 January 2015, 16:18:37 »
Zo erg is die toch niet? Die Marklin spoelen kunnen er volgens mij niet zo goed tegen om continue onder spanning te staan.

Niet dat het verkeerd is om afgevlakte gelijkspanning te gebruiken overigens.

Timo

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 01 January 2015, 16:23:24 »
Ik ben niet boos hoor! Ben inmiddels weer heel wat appelflappen en oliebollen verder. En de champagne smaakte prima. (y)