Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
Vandaag om 06:29:10
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Ronald Halma
Vandaag om 06:28:23
Een leuke vrachtwagen door ArjanB
Vandaag om 01:18:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
06 October 2025, 23:03:25
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Gert Arkema
06 October 2025, 22:32:07
Project seaside Germany door Ronald Halma
06 October 2025, 22:05:31
C12c rijtuig door TonM
06 October 2025, 22:04:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
06 October 2025, 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
06 October 2025, 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
06 October 2025, 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
06 October 2025, 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
06 October 2025, 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
06 October 2025, 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
06 October 2025, 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
06 October 2025, 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
06 October 2025, 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
06 October 2025, 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
06 October 2025, 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
06 October 2025, 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
06 October 2025, 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
06 October 2025, 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
06 October 2025, 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
06 October 2025, 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
06 October 2025, 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
06 October 2025, 12:27:57
  

Auteur Topic: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen  (gelezen 30702 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #60 Gepost op: 24 December 2014, 20:27:26 »
Het is me in ieder geval niet erg duidelijk wat een aanbesteding van tien jaar terug voor HST heeft te maken met de order voor deze stoptreintjes.  ???
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #61 Gepost op: 24 December 2014, 20:28:49 »
Hetzelfde als wat een zuurstok met een palmboom te maken heeft!

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6554
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #62 Gepost op: 24 December 2014, 21:39:38 »
@Mass am See,

Er is niets mis met dit interieur.
Misschien een andere kleur stof.
Laat de NS maar vooral iets kant-en-klaar van de plank kopen.
Goed is goed genoeg. En hoogstwaarschijnlijk goedkoper.

Grzz, Hans

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #63 Gepost op: 24 December 2014, 23:58:48 »
Doordat de V250 niet rijdt, moet ICR naar de HSL-zuid, gaat DDZ de IC-dienst in en ontstaat een gat bij de Sprinters.

Frontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
    • The Flying Carpet Hub
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #64 Gepost op: 25 December 2014, 01:23:19 »
En dat gat kan dus prima opgevuld worden met DD-AR, DDM-1 en eventueel Mat 64. Het zelfgecreëerde tekort had men allang kunnen zien aankomen en er is tijd genoeg geweest om een eventuele openbare aanbesteding uit te schrijven.

Daarnaast, het hele FLIRT verhaal riekt naar louter commerciële motieven, want men heeft inmiddels bevestigd dat reizigersgroei in ieder geval niet de reden is. Als er überhaupt al een reizigersgroei komt, de afgelopen jaren is het met 1% gegroeid en er zijn vooralsnog geen redenen om aan te nemen waarom de aantallen de komende jaren ineens schrikbarend zouden gaan stijgen. Maar de afdeling commercie ziet het natuurlijk al helemaal voor zich, gloednieuwe treinen die 'aan alle moderne eisen voldoen', 'nóg energie zuiniger zijn' en meer van dat soort tenenkrommende geleuter. Men wist anderhalf jaar geleden al dat de V250 einde verhaal was en dat ICR dat gat zou gaan opvullen. DDZ was sowieso al gepland om de intercity-diensten in te gaan, alleen hoopte men dat dat nog even zou duren totdat de Sprinter-NG er zou zijn, dit overigens tot vol afschuw van de afdeling commercie. Het tekort aan sprintermaterieel is doelbewust veroorzaakt door de vervolgorder van SLT te annuleren, een derde van het DD-AR park aan de kant te zetten en de sloop van Mat 64 flink te versnellen. En dan zou er nu ineens urgentie voor nieuw sprintermaterieel zijn? Hilarisch! Als het werkelijk zo urgent is haal je DD-AR (zoals nu dus gebeurt, gelukkig) en DDM-1 (gaat mogelijk ook gebeuren, wederom gelukkig) maar weer van stal, daar is immers niets mis mee, behalve in de ogen van de afdeling commercie waarschijnlijk. En als de nood nog hoger is kun je er ook nog voor kiezen om Mat 64 wederom langer op de baan te houden.

Ik wens bij deze Alstom en Bombardier veel succes in de gerechtelijke procedure(s) en hoop van harte dat ze aan het langste eind trekken.  (y)
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

RhB-Mikey

  • Lokifahrer Mikey
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
  • Rhätische Bahn fan
    • Flickr
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #65 Gepost op: 25 December 2014, 07:37:53 »
Ikke niet van mij mag die hele aanbesteding gebeuren verdwijnen. het gaat niet om de reiziger maar om dat kut geld
Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #66 Gepost op: 25 December 2014, 07:48:32 »
Ja, NSR kan kennelijk voor een goede prijs betrouwbare en snel leverbare treinen kopen. Geen idee wat een aanbesteding nog zou toevoegen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1117
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #67 Gepost op: 25 December 2014, 08:20:05 »
Sorry Frontier maar dat is wel heel makkelijk. De vervolg order SLT is onder druk van de politiek geannuleerd door het hele wc verhaal. Daarnaast is de levensduur van het SGMm ook niet lang meer, moet ERTMS worden ingebouwd in een groot deel van het materieelpark en DDM1 reactiveren is niet makkelijk gezien de staat van dit materieel. Daarnaast is het materieeltekort nu al dagelijks zichtbaar.
Het zijn dus echt niet alleen maar commerciële motieven.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #68 Gepost op: 25 December 2014, 08:54:32 »
Maar dat zijn dus allemaal zaken die al een paar jaar bekend zijn en een gewone aanbestedingsprocedure niet in de weg hadden hoeven te staan.
NS wekt toch wel heel sterk de indruk dat het doelbewust een situatie heeft gecreëerd waarin het de aanbesteding denkt te kunnen omzeilen. Niks mis mee dat daar door een onafhankelijke partij naar wordt gekeken. Het systeem van aanbestedingen is er niet voor niets.
Dat het zonder aanbesteding in dit geval ook prima kan, doet daarbij niet ter zake. De regels zijn er nu eenmaal, die kun je niet aan de kant schuiven als het je niet uitkomt.
Als de rechter oordeelt, dat het hier netjes volgens de regels is gegaan, is op dat gebied weer een stukje duidelijkheid ontstaan.

Huub

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #69 Gepost op: 25 December 2014, 09:21:23 »
Het maakt toch vooral nieuwsgierig. NSR heeft net een aanbestedingsprocedure voor stoptreinen achter de rug wat heeft geleid tot de order in Spanje. Als ze het tekort hebben zien aankomen, waarom is die procedure dan niet over grotere aantallen gegaan? Zo handig is het niet om in korte tijd drie verschillende series in dienst te stellen.

Ik hoop vooral dat de aanbestedingsregels op zijn minst eens goed worden geëvalueerd. NSR had een prima deal met Siemens en had alleen maar de opties hoeven te lichten. Sterker, met wat bakken wisselen hadden alle SLT stellen een toilet kunnen krijgen. Maar kennelijk is de wens om een plee in verder dezelfde treinen te willen hebben, reden genoeg om een nieuwe procedure te moeten starten, hoe onhandig dat ook is. Dat is toch ook achterlijk?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #70 Gepost op: 25 December 2014, 09:44:49 »
Op basis van de ervaring die ik er zelf mee heb, bieden aanbestedingsregels daar in zijn algemeenheid wel ruimte toe. Of het in dit specifieke geval ook zo is, weet ik niet. Net zomin ik de exacte redenen ken  om de optie niet te lichten.

Advocaat van de duivel spelend, het was natuurlijk wel het ultieme drukmiddel om te voorkomen dat de stoptreinen weer van toiletten moesten worden voorzien: dreigen met zitplaatstekort voor reizigers en hoge kosten voor inbouw.

Huub

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3988
  • de hondsrug baan
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #71 Gepost op: 25 December 2014, 11:09:10 »
@Mass am See,

Er is niets mis met dit interieur.
Misschien een andere kleur stof.
Laat de NS maar vooral iets kant-en-klaar van de plank kopen.
Goed is goed genoeg. En hoogstwaarschijnlijk goedkoper.

Grzz, Hans

Hoi Hans dat heb ik ook niet geschreven, heb de link ook geplaatst hoe fraai deze treinen kunnen zijn, maar het blijft altijd een persoonlijke smaak.

de GTW's die op Emmen-Zwolle rijden zien er ook erg fraai uit van binnen.


mvgr Evert en Bas 

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #72 Gepost op: 25 December 2014, 12:03:38 »
Er speelt volgens NS, naast het HSL-verhaal, nog een ding: in juli is besloten de OV-studentenkaart niet af te schaffen maar juist uit te breiden naar het MBO. Zie onderaan pagina van dit draadje.
Reanimatie van DDM-1 is (door het lange stilstaan) duur en tijdrovend, plan V langer op de baan houden kan alleen met een dure en tijdrovende revisie en DD-AR rijdt al (bijna) weer.
Weliswaar blijkt uit alles dat NS lange tijd een nogal conservatief materieelbeleid heeft gevoerd, maar aan de andere kant kun je ze dat ook niet al te kwalijk nemen - zaken als V250 en OV-kaart waren niet te voorspellen en door stapeling van deze factoren is het geheel niet meer eenvoudig op te lossen. En dan is er nog de politieke factor... veel geld steken in materieel dat achteraf gezien overbodig is heeft NS ook al vaker gedaan - en is toen ook van een koude kermis thuisgekomen (o.a. plan U in pakweg 2002).
Kortom, als NS van tevoren het een en ander had geweten hadden ze zeker DDM-1 niet ten tweede male aan de kant gezet - of veel eerder de CAF'jes besteld. Maar ja, dat weten we nu...

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #73 Gepost op: 25 December 2014, 12:35:07 »
In een ander draadje heb ik een grafiekje laten zien, waaruit blijkt dat bij de invoering van de OV-studentenkaart het effect op de reizigersaantallen maar heel beperkt in de tijd was, hoogstens twee jaar. Geen termijn om rekening mee te houden bij de aanschaf van materieel dat 20 jaar mee moet gaan. Dan mag NS uitleggen waarom de uitbreiding naar het mbo dan ineens wel een factor is die een doorslaggevende rol speelt.
Of het V250-debacle wel een rol speelt, is twijfelachtig. Dat resulteert in een tekort voor materieel in intercitydiensten en verklaart dus niet waarom dan juist stoptreinmaterieel wordt bijbesteld. Zonder V250 debacle was de materieelpositie voor stoptreindiensten niet anders geweest, het besluit tot ombouw van DD-AR naar DDZ stamt van voor die tijd. Nog afgezien dat dit debacle en de oplossing ervan dus al tenminste tenminste anderhalf jaar bekend is, genoeg voor een normale aanbestedingsprocedure. 

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #74 Gepost op: 25 December 2014, 13:20:44 »
Blijft leuk om te lezen dat jij een verschil van anderhalf miljard ( 10% ) reizigerskilometers op een totaal van 15 miljard even simpel wegzet, dat dat geen rol speelt...