Tsjah, als je als bedrijf zeer lang in onzekerheid gelaten wordt of je wel of niet een nieuwe concessie krijgt, en je eerst te horen krijgt dat de ov-studentenkaart wordt afgeschaft maar uiteindelijk toch niet, en zelfs wordt uitgebreid met mbo-studenten, is het toch niet heel makkelijk om aan lange termijnplanning te doen.
En DDZ in sprinterseries was moet meer als extraatje of mazzeltje gezien worden voor sprinterreizigers. SLT/SGM is op dit moment eigenlijk de standaard. Daarbij praat ik overigens niet goed dat DDAR niet aan de hedendaagse eisen voldoet.
Je kunt natuurlijk ook dusdanig presteren dat je je kansen op een nieuwe concessie al in een vroeg stadium wezenlijk vergroot en je voor het vullen van je treinen niet afhankelijk bent van een ov-studentenkaartcontract. Dan loop je nog steeds het risico dat je materieel bestelt dat je uiteindelijk niet nodig hebt, maar dat is nu eenmaal het risico van een commerciële onderneming. En volgens mij wil NS dat erg graag zijn als het om de lusten gaat. Daar horen dan ook de lasten bij.
en oosterburen hebben i de IC nog rijtuigen zitten die de 60 jaar gepasseerd zijn
Comfortabel is de SLT niet omdat bijna de helft van de mensen (in de spits) moeten staan.En die stoelen zijn net zo hard als bij een oude dubbeldekker, alleen zit er wat meer vorm in.Het enige voordeel van de SLT is het snelle laden en lossen, een DDZ heeft daar meer tijd voor nodig waardoor er tijdens de rit enige vertraging ontstaan. O.a. ervaren tussen Uitgeest en Zaandam waardoor wij bijna onze aansluiting miste.
Maar wat heet verouderd, zitten we nou echt op beeldschermen te wachten en is airco nou zo belangrijk in Nederland?
Tot die tijd moest NS rekening houden met een aanzienlijke daling van het aantal reizigers, met name in de spits omdat de politiek bij stel en sprong beweerde de studentenkaart af te schaffen. Nu kun je alles weer bijstellen, moet je die studenten ( plus de extra mbo-studenten ) weer mee gaan rekenen, waar je een jaar geleden rekenende met prognoses van het aantal reizigers zonder die studenten, in ieder geval aanzienlijk minder.
Dus Plan V, SGM, DD-AR en DM'90 maar per direct aan de kant zetten omdat er geen airco in zit?Dat er dan tot eind 2016 flink in de dienstregeling gesnoeid moet worden zij dan maar zo.Beter geen trein dan een trein zonder airco.
En waarom zou het afschaffen van die studentenkaart tot zo'n aanzienlijke daling van het aantal reizigers in de spits moeten leiden? Die studenten zullen toch op een of andere manier op hun bestemming moeten komen, dus als NS gewoon een acceptabel produkt levert, zal het zeker in de spits met die daling wel loslopen. Er zullen best wel wat minder funreizen gemaakt worden, maar die worden over het algemeen gedaan op momenten dat de zitplaatscapaciteit niet heel kritisch is. En voor de overige reizen geldt gewoon, lever een goed en betrouwbaar produkt, dan keren de keuzereizigers zich ook niet zo makkelijk van je af.
NS heeft structureel een heel krappe materieelpositie. Dat is een bewuste keuze die financieel voordeel oplevert, maar waar ook nadelen tegenover staan. Defecten van het materieel kunnen niet worden opgevangen met reservematerieel, vertragingen kunnen door de noodzakelijke korte keringen niet worden ingelopen. Maar ook dat NS in periodes waar het aantal reizigers groter is dan verwacht, iedere keer weer in de problemen komt.
En dacht je nu echt dat "gewone" bedrijven niet voor dergelijke investeringsbeslissingen staan? Er worden complete fabrieken opgezet, zonder dat zeker is dat er genoeg afzet voor de produkten zal zijn. Daarbij vallen orders van anderhalf miljard voor treinen bij in het niet. Dat is gewoon ondernemersrisico.