Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
  

Auteur Topic: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!  (gelezen 49702 keer)

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #135 Gepost op: 08 December 2014, 14:25:03 »
Tsjah, als je als bedrijf zeer lang in onzekerheid gelaten wordt of je wel of niet een nieuwe concessie krijgt, en je eerst te horen krijgt dat de ov-studentenkaart wordt afgeschaft maar uiteindelijk toch niet, en zelfs wordt uitgebreid met mbo-studenten, is het toch niet heel makkelijk om aan lange termijnplanning te doen.
Je kunt natuurlijk ook dusdanig presteren dat je je kansen op een nieuwe concessie al in een vroeg stadium wezenlijk vergroot en je voor het vullen van je treinen niet afhankelijk bent van een ov-studentenkaartcontract. Dan loop je nog steeds het risico dat je materieel bestelt dat je uiteindelijk niet nodig hebt, maar dat is nu eenmaal het risico van een commerciële onderneming. En volgens mij wil NS dat erg graag zijn als het om de lusten gaat. Daar horen dan ook de lasten bij.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #136 Gepost op: 08 December 2014, 14:39:25 »
Volgens mij heeft NSR eigenlijk een behoorlijk moderne vloot.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #137 Gepost op: 08 December 2014, 14:43:17 »
En DDZ in sprinterseries was moet meer als extraatje of mazzeltje gezien worden voor sprinterreizigers. SLT/SGM is op dit moment eigenlijk de standaard. Daarbij praat ik overigens niet goed dat DDAR niet aan de hedendaagse eisen voldoet.
Comfortabel is de SLT niet omdat bijna de helft van de mensen (in de spits) moeten staan.
En die stoelen zijn net zo hard als bij een oude dubbeldekker, alleen zit er wat meer vorm in.
Het enige voordeel van de SLT is het snelle laden en lossen, een DDZ heeft daar meer tijd voor nodig waardoor er tijdens de rit enige vertraging ontstaan. O.a. ervaren tussen Uitgeest en Zaandam waardoor wij bijna onze aansluiting miste.

Maar wat heet verouderd, zitten we nou echt op beeldschermen te wachten en is airco nou zo belangrijk in Nederland?
Een ritje van Amsterdam naar Maastricht is wat minder, maar dit materieel is ontworpen voor korte ritten.
Vr. groeten,
Bob

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #138 Gepost op: 08 December 2014, 14:55:08 »
DDZ zit ook in een 4400/9600 omloop. Alleen zijn de zesjes wat aan de lamme kant. De dienstregeling is daar bijna niet mee te rijden. Na de verlenging zal de inzet in sprinterdiensten wel verder afnemen. Gooien we gewoon nog wat mat '64 en terug de dienst in. Sta nergens meer van te kijken.
Met groet,

Ger.

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #139 Gepost op: 08 December 2014, 15:47:23 »
Je kunt natuurlijk ook dusdanig presteren dat je je kansen op een nieuwe concessie al in een vroeg stadium wezenlijk vergroot en je voor het vullen van je treinen niet afhankelijk bent van een ov-studentenkaartcontract. Dan loop je nog steeds het risico dat je materieel bestelt dat je uiteindelijk niet nodig hebt, maar dat is nu eenmaal het risico van een commerciële onderneming. En volgens mij wil NS dat erg graag zijn als het om de lusten gaat. Daar horen dan ook de lasten bij.

Achjah, NS presteert ook op alle fronten waardeloos ;)  Al rijden alle treinen 100% op tijd, is alles schoon en kan iedereen zitten is het volgens de politiek nog niet goed genoeg, ze denken daar altijd alles beter te weten en te kunnen. Het heeft vooral te maken met welk soort kabinet er zit, links/rechts, met vvd of zonder vvd, prestaties zijn van minder belang. En als men in Brussel oplegt dat er aanbesteed moet worden, dan heb je ook weinig keus. Nu is dit laatste niet echt het geval, al deed de politiek ons met de hsl al geloven dat het zover was. Als je als bedrijf een zwaard van Damocles boven je hebt hangen, dan kun je wel roepen dat het ondernemersrisico is om materieel te bestellen, maar ik ken geen een vervoerder die zo geschift is om voor anderhalf miljard aan orders uit te zetten als je nog helemaal niet zeker weet of je het spul wel nodig hebt. Als financierder ( bank/investeringsmaatschappij etc. ) zou ik ook wel 4 keer nadenken. Als je pech hebt zit je met een pallet treinen opgescheept waar je misschien niets mee kan, ben je mooi klaar mee dan. Want stel, er zou worden aanbesteed en er was een andere winnaar gekomen dan NS en die kiest voor andere treinen, wat dan? Je kon de nieuwe concessiehouder moeilijk verplichten rond te rijden met materieel wat nog gebouwd moest worden en waar de nieuwe vervoerder dan helemaal niks over te zeggen had gehad, want het was al door de vorige concessiehouder besteld.

Overigens gaat het er niet om dat NS afhankelijk zou zijn van de ov studentenkaart: Het gaat er bij die kaart om dat je dat enorm veel reizigers extra oplevert. Dat is goed voor de inkomsten, maar pas in mei dit jaar werd bekend dat het ding blijft en wordt uitgebreid. Tot die tijd moest NS rekening houden met een aanzienlijke daling van het aantal reizigers, met name in de spits omdat de politiek bij stel en sprong beweerde de studentenkaart af te schaffen. Nu kun je alles weer bijstellen, moet je die studenten ( plus de extra mbo-studenten ) weer mee gaan rekenen, waar je een jaar geleden rekenende met prognoses van het aantal reizigers zonder die studenten, in ieder geval aanzienlijk minder.

Ik wil niet beweren dat NS geen schuld heeft aan het huidig tekort aan materieel, maar er zijn meer factoren die meespelen, en die mogen ook rustig benoemd worden.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1376
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #140 Gepost op: 08 December 2014, 15:49:03 »
en oosterburen hebben i de IC nog rijtuigen zitten die de 60 jaar gepasseerd zijn

Zoals? De oudste Avmz- Apmz-rijtuigen die nu nog rondrijden zijn van de tweede helft van de jaren zestig gebouwd, en dus nog geen vijftig jaar oud.

Daan!

  • Online Online
  • Berichten: 4558
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #141 Gepost op: 08 December 2014, 16:12:40 »
Comfortabel is de SLT niet omdat bijna de helft van de mensen (in de spits) moeten staan.
En die stoelen zijn net zo hard als bij een oude dubbeldekker, alleen zit er wat meer vorm in.
Het enige voordeel van de SLT is het snelle laden en lossen, een DDZ heeft daar meer tijd voor nodig waardoor er tijdens de rit enige vertraging ontstaan. O.a. ervaren tussen Uitgeest en Zaandam waardoor wij bijna onze aansluiting miste.
Ook in DDAR wordt het straks staan in de spits. Ik vraag me ook af hoe erg het is om te moeten staan in sprinters. In de metro accepteert iedereen het.

Citaat
Maar wat heet verouderd, zitten we nou echt op beeldschermen te wachten en is airco nou zo belangrijk in Nederland?
Ik vind airco in 2014 wel een vereiste. Zeker als er rekening gehouden moet worden met staanplaatsen.  In DDAR kun je overigens boven helemaal niet fatsoenlijk aan een beetje frisse lucht komen op een hete dag in een volle trein.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #142 Gepost op: 08 December 2014, 16:58:01 »
Dus Plan V, SGM, DD-AR en DM'90 maar per direct aan de kant zetten omdat er geen airco in zit?
Dat er dan tot eind 2016 flink in de dienstregeling gesnoeid moet worden zij dan maar zo.
Beter geen trein dan een trein zonder airco.
 :P
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #143 Gepost op: 08 December 2014, 17:03:01 »
DM'90 heeft wel airco.
Groetjes,
Emiel

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #144 Gepost op: 08 December 2014, 17:03:14 »
Tot die tijd moest NS rekening houden met een aanzienlijke daling van het aantal reizigers, met name in de spits omdat de politiek bij stel en sprong beweerde de studentenkaart af te schaffen. Nu kun je alles weer bijstellen, moet je die studenten ( plus de extra mbo-studenten ) weer mee gaan rekenen, waar je een jaar geleden rekenende met prognoses van het aantal reizigers zonder die studenten, in ieder geval aanzienlijk minder.

En waarom zou het afschaffen van die studentenkaart tot zo'n aanzienlijke daling van het aantal reizigers in de spits moeten leiden? Die studenten zullen toch op een of andere manier op hun bestemming moeten komen, dus als NS gewoon een acceptabel produkt levert, zal het zeker in de spits met die daling wel loslopen. Er zullen best wel wat minder funreizen gemaakt worden, maar die worden over het algemeen gedaan op momenten dat de zitplaatscapaciteit niet heel kritisch is. En voor de overige reizen geldt gewoon, lever een goed en betrouwbaar produkt, dan keren de keuzereizigers zich ook niet zo makkelijk van je af.

NS heeft structureel een heel krappe materieelpositie. Dat is een bewuste keuze die financieel voordeel oplevert, maar waar ook nadelen tegenover staan. Defecten van het materieel kunnen niet worden opgevangen met reservematerieel, vertragingen kunnen door de noodzakelijke korte keringen niet worden ingelopen. Maar ook dat NS in periodes waar het aantal reizigers groter is dan verwacht, iedere keer weer in de problemen komt.

En dacht je nu echt dat "gewone" bedrijven niet voor dergelijke investeringsbeslissingen staan?
Er worden complete fabrieken opgezet, zonder dat zeker is dat er genoeg afzet voor de produkten zal zijn. Daarbij vallen orders van anderhalf miljard voor treinen bij in het niet. Dat is gewoon ondernemersrisico.


Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #145 Gepost op: 08 December 2014, 17:16:24 »
Risico bleef er altijd maar voor mij als belastingbetaler maakt het niet veel uit of NSR of maatschappij X uit Verweggistan de concessie zou krijgen.
De Staat is hoe dan ook eigenaar van het hele spul en zal dat dan ook gewoon in een concessie inbrengen.
Want een bestelling doen en afgeleverd krijgen waar je verder niets mee kunt kan geen enkele minister zich meer permitteren.
Voor NSR een vervelend iets maar misschien is de holding wel blij dat ze van dat hoofdpijn dossier af is.
Want NSR houdt op maar de ander BVtjes bestaan nog wel en een andere vervoerder heeft toch materieel nodig dus de lease kan doorgaan.
Alleen niet NSR heeft de schuld ook wij zijn schuldig. Want OV mag eigenlijk niets kosten en investeren in Infra en materieel is al gauw te duur en dan moet er weer gestreept worden.
Maar al met al blij voor veel reizigers dat er toch nieuw spul aan zit te komen en het wat minder veetransport is dan nu.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #146 Gepost op: 08 December 2014, 17:36:43 »
DM'90 heeft alleen cabine-airco toch? Niet in het reizigersdeel, daar zitten ook nog gewoon klapraampjes.

Daan!

  • Online Online
  • Berichten: 4558
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #147 Gepost op: 08 December 2014, 18:09:56 »
Dus Plan V, SGM, DD-AR en DM'90 maar per direct aan de kant zetten omdat er geen airco in zit?
Dat er dan tot eind 2016 flink in de dienstregeling gesnoeid moet worden zij dan maar zo.
Beter geen trein dan een trein zonder airco.
 :P
DM'90 rijdt al bijna niet meer en had zonder al die concessies gewoon een grondige revisie gehad. Plan V had zonder verplichtingen van een wc al vervangen geweest door de vervolgbestelling SLT. Zelfde geldt voor DDAR. SGM hadden ze tijdens de revisie gewoon moeten voorzien van airco. Heel jammer dat dit toen niet gedaan is. Nu is het over pak hem beet vier jaar ook exit voor de eerste.

Nota bene, hadden we het over comfort en niet zozeer of materieel ook gelijk uit dienst moet worden genomen.
« Laatst bewerkt op: 08 December 2014, 18:55:53 door Daan! »

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #148 Gepost op: 08 December 2014, 18:14:49 »
En waarom zou het afschaffen van die studentenkaart tot zo'n aanzienlijke daling van het aantal reizigers in de spits moeten leiden? Die studenten zullen toch op een of andere manier op hun bestemming moeten komen, dus als NS gewoon een acceptabel produkt levert, zal het zeker in de spits met die daling wel loslopen. Er zullen best wel wat minder funreizen gemaakt worden, maar die worden over het algemeen gedaan op momenten dat de zitplaatscapaciteit niet heel kritisch is. En voor de overige reizen geldt gewoon, lever een goed en betrouwbaar produkt, dan keren de keuzereizigers zich ook niet zo makkelijk van je af.

Die studenten, en vooral die aan hun studie beginnen, zouden echt wel zijn gaan rekenen, en daar komt dan uit dat een kamertje goedkoper is dan betalen voor op en neer reizen, en er zullen ook zat studenten voor een andere studie hebben gekozen die dichter bij huis is. Tezamen met het invoeren van het leenstelsel zou de keuze voor de plek van en het type studie zeker beïnvloed zijn, denken dat dat niet gebeurt is lijkt me naïef. Dat heeft niet alleen NS geroepen, maar ook andere ov-bedrijven en en organisaties.

Citaat
NS heeft structureel een heel krappe materieelpositie. Dat is een bewuste keuze die financieel voordeel oplevert, maar waar ook nadelen tegenover staan. Defecten van het materieel kunnen niet worden opgevangen met reservematerieel, vertragingen kunnen door de noodzakelijke korte keringen niet worden ingelopen. Maar ook dat NS in periodes waar het aantal reizigers groter is dan verwacht, iedere keer weer in de problemen komt.

Daar heb je gelijk, de reservecapaciteit is te klein gebleken. Maar hoe had de balans gestaan als de vervolgorder SLT er wel was geweest?

Citaat
En dacht je nu echt dat "gewone" bedrijven niet voor dergelijke investeringsbeslissingen staan?
Er worden complete fabrieken opgezet, zonder dat zeker is dat er genoeg afzet voor de produkten zal zijn. Daarbij vallen orders van anderhalf miljard voor treinen bij in het niet. Dat is gewoon ondernemersrisico.

Ja en? Dat ergens anders grote risico's worden genomen wil niet zeggen dat NS dat ook gelijk moet doen, er vanuit gaande dat de rekening gewoon bij de staat terecht komt als de boel mislukt. Moet je eens kijken hoe Den Haag op zijn achterste poten staat. "Voormalige NS heeft voor 1,5 miljard euro treinen gekocht die niet gebruikt worden". Mag jij een keer raden wie dat vergoedt. Je kan ze natuurlijk onderdeel maken van de concessie, maar hoe nutteloos is het als de overheid de infra bezit, een verzameling treinen waar je verplicht mee moet rijden en dan om de 10 jaar een uitvraag doet wie zijn logootje erop wil plakken. Dan lijkt het me toch een stuk verstandiger dat je rust brengt en NS ( in dit geval ) fatsoenlijk lange termijninvesteringen kan doen.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #149 Gepost op: 08 December 2014, 18:59:52 »
Tja, ik heb de invoering van de studentenkaart meegemaakt.
Dat was een kaart die 365 dagen per jaar geldig was en toen zag je inderdaad een toename in reizigerskilometers, maar al heel snel stabiliseerde zich dat weer tot het gebruikelijke niveau. Ter illustratie een grafiek uit een officiële bekendmaking van de overheid.



Ik zou niet weten waarom het afschaffen van de kaart, die zelfs in de loop der jaren al fors is uitgekleed, een ander effect zou hebben. Er zal best een tijdelijke dip zijn, maar geen dip van 20 jaar, de afschrijvingsduur van materieel bij NS. Dus dat studentencontract is niet echt iets om bij het bestellen van materieel rekening mee te houden.

En over je laatste opmerking, Je geeft daarmee feitelijk aan dat NS niet als commercieel bedrijf kan acteren. Ik denk dat ik het wel met je eens ben, maar dan zou ik graag zien dat dat ook formeel weer zo wordt geregeld. Maar ik heb zo het idee dat NS dat ook weer niet wil.